410 visninger
|
Oprettet:
3. feb 2008 Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Træne det basale med føl og unghest {{forumTopicSubject}}
Da jeg står med en 9 årig unghest synes jeg det kunne være meget spændende med lidt inspiration til træning og gode teknikker. Og så bare generelt fordi jeg synes det er super spændende og lærerigt.
Kunne godt tænke mig at høre hvordan i har trænet jeres føl/ungheste, til fx sådan nogle ting som at få løftet/rense hove, blive trukket i tov, longering, strigling og en masse andet
Så fyr gerne løs og smid da gerne nogle billeder med af jeres skønne heste!
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
mar 2011
Så har jeg lavet meget longearbejde, så der kunne komme nogle muskler på.
Træn den som du ville træne en baby, stille og roligt, i hestens tempo, og så hesten forstår det. Måske skal du gentage 20 gange, men så slut når den er glad, så den ikke går død i det.
feb 2008
Ja præcis - har også meget den holdning at stoppe imens legen er god. Når hun gør det godt, så stopper jeg, så hun forbinder at hun har gjort noget godt med at få ''fri''. Så vi begge afslutter med en god oplevelse
mar 2011
Men ellers så gør hvad du føler for, og hvad hesten er klar til.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.650
Hestens hjerne har forskellige udviklings facer og tilpasser man ikke indlæring/træning til det, så bliver det meget sværere at få et godt resultat.
Tager man f.eks. et mindre barn og lærer det at cykle, så er det forholdsvis nemt, da hjernen er åben for bevægelses indlæring. Er det der i mod en "gammel" på 30 år, så kan det tage ufattelig lang tid at opnå samme indlærings resultat, da hjernen nu er lukket for denne indlærings form og den "gamle" skal derfor oplære en del af hjernen, som ikke er "bygget" til det.
Det virker fuldstændig på samme måde med hestens hjerne.
Når man arbejder med rå heste, der har en alder over ca. 5 år, så er det ekstrem vigtigt, at det sker på en måde, som hesten forstår, så der ikke opstår misforståelser, da det ofte udløser panik eller voldsomme handlinger.
Så mit råd. Du skal til at lære en masse omkring kropssprog og tilhørende omgang med hesten, så kan man nå rigtig langt på en god og sikker måde.
Det er sådan vores vilde Mustangs tæmmes og trænes.
feb 2008
Træne det basale med føl og unghest