Nu spørger jeg lige igen(stejle) {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften siger, så spørger jeg lige igen nu, da jeg sidste gang jeg spurgte angående at min pony (Lotte) Stejler fik af vide at jeg skulle drive hende frem af hver gang hun lægger an t at stejle, hun stejler for det meste vis han heste sætter i Galop før hende og jeg holder hende t bage, eller fordi jeg vil have ´hende til noget som hun simpelthen ik selv vil.
men så fik jeg så at vide at jeg skulle drive på hende når hun begyndte at bakke og lægge an t at stejle, her sidst jeg red prøvede jeg det så, det endte med t da jeg drev med hende tog hun chancen og stejlede simpelthen bare meget højere end hun plejer og jeg faldt af hende forid hun var ved at vælte, hun har efter hånden skræmt mig rigtig meget, hun er først begyndt t stejle efter jeg holdt op med at ride med martingal. jeg har desunden sørget for at få bestilt noget dressur undervisning, men det er først i næste måned, og vis hun blive ved ´med at stejle sådan skræmmer hun simpelthen livet af mig, så nogen der har nogen gode råd t hva jeg kan gøre?
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
Hvornår stejler hesten tybisk... Er det foreksembel når du vil ligge an til gallob eller ?
maj 2005
dec 2006
Hun stejler for det este vis de andre jeg rider med sætter i galop osv og jeg holder hende tilbagem altså det virker som om hun ik vil have de er foran hende, hun gør det både på bane og på tur, hun kan os finde på at stejle bare for at skabe sig(;
Janni- De tossede 2! H
Den der vælte metode tror jeg kun jeg vil ruge den dag jeg virkelig ik kan klare det mere for tror jeg vil blvie alt for øm om hjertet vis jeg fik hende til at vælte (for ik at snakke om hvordan min sadel vil have det:D:D)
Men ellers tak får råd(:
dec 2006
maj 2005
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Når hesten så stejler, skal du SMADRE (Det virker lidt sygt, men det virker) flasken ned i hovedet af den, mellem ørerne, så den får vand ud over sig!
Så tror den nemlig at den har ramt noget og at den bløder og jeg vil næsten VÆDDE med at den aldrig prøver at stejle igen!
dec 2006
rigtig godt forslag, den tror jeg lige at jeg vil prøve, tak for det(:!
jan 2005
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 51 Svar: 816
ved ikke hvad andre syntes om det, men jeg prøvede men en gammel en der kunne finde på det og hun gjorde det Aldrig igen efter jeg havde gjordt det 2 gange..
jan 2005
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 51 Svar: 816
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Hader selv når en hest stejler, så er kun glad for at kunne hjælpe andre ;D
maj 2005
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 70 Svar: 792
dec 2006
maj 2004
Følger: 73 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 594
Det kan nemlig også godt virke..
Rider i øjeblikket en hest der stejler når hun bliver presset lidt over stegen til hvad hun vil være med til, det er så hendes måde og sige stop på, men det er jo ikke det samme som med din pony...
Din pony er bare fræk og uopdraget og ved lige hvordan den kan dreje om hjørner med dig så du bliver skræmt..
En god ide er og ride uden stige bøjler for så har du bedre ballance og du kan glide af uden og hænge fast i noget...
Lad endelig være med og give hende et rap i røven, det gør det hele værre og hesten bliver mere ukontroleret end før...
nov 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 8
Vi fik en ny specielsyget saddel til hende, og det hjalp også på hende. Men fordi at jeg var blevet så bange for hende, så kunne hun simpelthen mærke at hun kunne løbe om hjørnet med mig igen - så hun stejlede atter igen..
Nu greb min træner ind, og han satte sig op på hende og red hende faktisk et måned hvor hun bare blev ved med at stejle! .. Nu er min træner utrolig tålmodig og bruger ikke hårde metoder, men det hjalp utrolig godt og hun lægger aldrig op til at skulle stejle igen !
Så det kan også være at din pony er uopdragen, og simpelthen driller dig som min hest drillede mig.
- Så jeg synes du skal nævne det til din nye træner og lade hende/ham hjælpe dig.
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
med begge de to jeg har redet der stejlede hjalp det overhovedet ikke at slå dem, det gjorde sådan set bare det hele værre.
med Primula hjalp det bedst at skælde hende ud, og så ride videre bagefter, som om der ikke var sket noget.
med Baronen skulle man bare lade ham stejle, og så begynde forfra med det man foretog sig før.
ingen af dem stejler længere, men der kan jo være flere grunde til at en hest stejler.
jan 2007
Følger: 79 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 94 Svar: 1.278
aug 2006
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 952
Min bedste ven har en lille hidsigprop af en hest...for ca. et halvt aar siden da han begyndte at forlange lidt mere af den blev den tosset i hovedet...men han blev jo ved for har vidste den kunne...saa er det at den begynder at stejle...först en gang..ikke saa vildt...men da den gjorde den anden gang var han lynhurtig og vendte pisken og klaskede den saadan en lige imellem örene!!! Det virkede... den har ikke stejlet siden!
Nogen sider ogsaa at man skal smadre et æg o hovedet paa hesten naar den gör det...for saa tror den den har slaet hul i hovedet...har dog aldrig set det i praksis...for det er da lidt besværligt at ride rundt med et æg i haanden...Haaber du faar styr paa din pony, for det bliver da ikke ved med at være sjovt det der!! Held og lykke
maj 2004
Følger: 112 Følgere: 111 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 718
bryder mig ikk om metoden med at vælte hesten _:S
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 369
det råd fik jeg engang fra en ridelærer
sep 2006
Følger: 33 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 69 Svar: 1.668
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 2.597
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Men som Muwl siger så kig på dig selv, hestens ryg og dens tænder mm
Knus.
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
Jeg må indrømme jeg personligt aldrig ville hverken slå min hest, smadre noget som helst ned i hovedet på den og slet ikke vælte den.
Et dyr på 500 kilo der væltes bagover kan altså gøre alvorlig skade på sig selv.
Jeg synes du skal få noget hjælp og så starte helt forfra.
Jeg ville starte fra jorden og få styr på kommunikationsdelen igen.
Det lyder til hun altid stejler når hun bliver stresset, så det du skal sætte ind på er snarere at løse årsagen frem for at behandle symptomet.
Hvis du tyr tilbage til indlæringspsykologien og bruger den operante betingning tror jeg du finder din løsning.
Allerførst ville jeg indlære hende et andet adfærdsmønster når hun bliver stresset. Sådan at hun fx. løfter det ene forben.
Dernææst ville jeg via shaping øve de givne situationer men hvor du gør det i så små dele at hun ikke opnår denne stress tilstand.
Efterhånden kan du øge sværhedsgraden.
men som flere andre siger så husk endelig at få hende tjekket fysisk!
Sadel, tænder, ryg, nakke osv. skal være fuldstændig iorden.
Dernæst skal du også kigge på dig selv... hvad gør du når hun lægger an til at stejle? Bliver du nervøs, spænder du op, læner du dig frem, kommer du til at holde for meget ved tøjlen samtidig med du sparker til hende?
Der findes altid en årsag, når den findes kan man arbejde på løsningen.
Hver sin smag men at slå, vælte osv. er bestemt ikke løsninger jeg selv ville vælge.
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 91 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 157
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 280
Nu spørger jeg lige igen(stejle)