Meget stiv i højre volte --> hestemassør/kiropraktor? {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Jeg er så heldig at jeg har fået lov at låne en super lækker hoppe, på 6 år. Vi er lige gået i gang med træningen igen, efter jeg har været ude og rejse. Ejeren har selv reddet hende lidt, men ikke super meget. Jeg er bare lidt i tvivl om, om det er forsvarligt at ride hende ud af hendes 'stivhed' (som er helt vild i højre volte!) eller om jeg skal få en massør/kiropraktor ud og kigge på hende? Når jeg rider hende godt varm, er hun ikke helt så stiv i den højre side, men hun skyder skulderen vildt meget uanset, og vil hele tiden vende rundt til den anden volte. Er der nogen der har gode råd og/eller evt. erfaringer med dette? Alt er en hjælp
sep 2011
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 2 Svar: 47
sep 2011
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 2 Svar: 47
mar 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 17
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En massør kan med muskler/det bløde væv, en kiropraktor, fys, osteopat og andre kan med knogler og dermed med skævheder og låsninger.
Derfor bruger jeg sjældent en massør, det er mere velvære til hesten for mig, fordi de ikke kan rette et skævt korsben, nakke, ryg osv.
jan 2014
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 4 Svar: 9
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
En ung hest kan godt gå med lidt låsninger hist og pist - men rides de ukorrekt, så er man helt sikker på at de bliver låst, og risikerer varige skader.
Unge/urutinerede heste vil helt naturlig falde på forparten og skyde skulder under ridning, og det er det dressurtræning går ud på at rette op.
Hvis man forsøger at "rette" disse naturlige tendens med glidetøjler, hive hesten ind fortil ect, så er man helt sikker på at hesten bliver mere og mere stiv og umedgørlig.
Mvh Charlotte
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.806
jan 2013
Min vallak er meget følsom i munden og når han bliver frustreret/usikker på mine signaler, så gør jeg dem tydeligere ubevidst, tager typisk mere i tøjlerne, hvilket gør at han stiver i kroppen på højre volte, skyder bagparten mod ventre og bliver urolig på bidet, da jeg netop kommer til at tage hårdere fat i højre tøjle. Her får jeg undervisning så jeg kan forhindre dette, samtidig med at det rides med løse og rolige tøjler. Så jeg har en del indvirkning netop på at han 'arbejder mod mig' når vi snakker forbi hinanden. Har også fået af vide at jeg skal passe på med mit sæde, da jeg har en hofteskade i højre side, som gør at jeg har nemmere ved at læne mig mod venstre end at sidde lige, hvilket også påvirker min og hestens balance.
Men ja en god underviser (eller andet) som har forstand på sæde og rytteropstilling er en rigtig god ide, da jeg selv ved at det kan bidrage til en hest i ubalance i ridningen
aug 2006
Følger: 2 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 9
- Mht. Alt det andet, har jeg bestilt massør til hende. Så kan massøren sige, om hun vurderer at der skal anden behandling til også. Min hoppe er stadig ung og lige kommet i gang - måske hun slet ikke skal bruge alverdens former for behandling, men bare skal lidt i gang. Ved ikke om andre har erfaring på den måde?
jan 2013
Og så er det rigtig godt til min unghest, da han leger meget på folden med en anden unghest, så der bruger han sig selv ujævnt (mere venstre side end højre) og det er for mig super rart at vide hvor jeg skal fokusere henne i det løsgørende arbejde
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er meget forskelligt hvad der fungere for hesten, min fungere bedst med kranie sakral terpeut. Alt andet inkl. en fysirugisk hesteterpeut er for voldsomt - for meget knæk og bræk.
Det handler om at finde hvad der fungere for ens hest :o)
aug 2006
Følger: 2 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 9
jan 2009
Følger: 87 Følgere: 79 Heste: 6 Emner: 17 Svar: 121
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 110
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 388
Han fik 2 behandlinger (den første hvor han blev rettet) og en opfølgende behandling 4 uger efter den første. Nu er han så fin og dejlig at ride igen.
I dit tilfælde ville jeg altså anbefale kiropraktor.
jan 2013
Her er det massage og sakral terapi der er i fokus, netop fordi der er der min hests behov er. Hvilket er min fysiurgisk hesteterapeuts største fokusområder
Synes netop de er smarte fordi de kan lidt af det hele, også selvom behandlingen tilpasses den enkelte hest, og det er langt fra alle teknikkerne man kommer igennem
Meget stiv i højre volte --> hestemassør/kiropraktor?