undervisnings tips til pige på 9 år {{forumTopicSubject}}
jeg er begyndt at undervise en dejlig pige på 9 år. hun rider på min venindes tinker hoppe.
det går rigtig fint.
hun rider på rideskole også og jeg selv er western rytter. så lige nu er jeg ved at lærer pigen at kunne for løs tøjle og ride hesten frem og ned. mest af alt fordi hoppen ikke har gået ridebane ridning i nogle år og har mistet lidt ryg muskler.
vi både skridter og traver. galopere lidt også.
indtil videre arbejder vi med hun skal have styr på hesten og kunne ride afslappet og roligt. vi har arbejdet lidt med bomme også.
men er ikke så kreativ når det kommer til undervisning af så ung en pige. hvad har i af foreslag til vi kan lave ?
vil gerne se alle foreslag og ideer i har. så kan jeg sortere i dem efter hendes og hendes niveau
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
F.eks ved b, så inden hun når hen til b rider hun ind mod midten og så ud på hovslaget igen.
Slalom
Noget med at hun er i en jungle og skal finde vej mellem træerne - keglerne
Ride over bomme
sep 2007
Følger: 39 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 125 Svar: 455
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Især børnene er vilde med lege, de fleste af dem jeg underviser er dog på hold, hvilket giver større muligheder for leg. Jeg bruger bl.a.
- Kongens efterfølger
- Pas de deux
- Slalom om kegler
- Spring
- Kegler i hjørner, så de ikke cutter hjørnerne
- Forskellig balancetræning med vand i glas, lukkede øjne, uden sadel, uden bøjler, sidde baglæns
- Koordinering som svinge med armene, svinge med benene, røre næse, øre, knæ, tæer mm
- Bomme
- Forhindringsbaner
- Overgange hvor de skal tælle takter. Ex komme fra trav, skridt 4 skridt, trav igen
- Parade ud for bogstaver, da det kræver de forbereder - jeg vil ikke se de bare trækker krikkerne i munden
- Og ellers forskellige øvelser. En øvelse som slangegang kan laves på utal af måder.
- Uden at kigge fortælle hvilket ben der bevæger sig fremad hvornår. Det giver enorm god kropsfornemmelse. Især i skridt, da mange af dem faktisk tror hesten bevæger sig modsat - altså højre forben, når det reelt er venstre forben eksempelvis.
Det var det jeg lige kunne komme i tanke om på stående fod
sep 2007
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
sep 2007
det skide svært synes hun. men hun er dælme sej og kæmper og kæmper. er sikker på hun vil elsker alle disse forslag. nu kan vi få leget lidt hen over sommeren!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Det er et forsøg på at gøre det sjovere, leg agtigt.
I stedet for at ride mellem kegler så er man i en jungle. Eller andet.
Det skal være sjovt at ride.
Jeg ville elske at undervise børn. Tror bestemt at jeg ville være god til det, for på mange områder så er jeg langt fra 32 år, men et legebarn,og en voksen som stadig kan huske hvordan det var at være barn.
Fik en ide til teoriundervisning. Ja jeg er oplært med at teori også er en del af det med at ride.
Få fat i en post it blok. Og så fortæller du hende hvad det forskellige hedder, ved at klistre sedler på hesten.
Pandelok, en seddel på pandelokken, bagknæ så en seddel der.
Du gør det på den ene side af hesten, og hun på den anden. Selvfølgelig med hensyn til hendes alder og hvor meget hun allerede ved om anatomi. Men pandelok, hale, ryg, man og andet i den dur bør hun kende.
undervisnings tips til pige på 9 år