617 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Adfærd der gentager sig.. Adfærd der gentager sig..

Hej Hg.
Jeg starter ud med at fortælle at jeg bestemt ikke tror på at heste er frække osv. Men jeg tror bestemt at Tindur ikke ligefrem er dum. Måske nogle her inde kan opklare noget for mig...?
Tindur er som rigtig mange af jer har fundet ud af, ekstremt lydfølsom og nervøs af sig. Når han bliver bange, kaster han sig rundt/til siden og løber og ofte bukker. Jeg stopper ham så hurtigt som muligt og så skridter vi stille og roligt så han kan gå forbi det farlige hjørne (det er altid samme sted) nogle gange, før jeg fortsætter træningen.
Men hver gang efter at han har blevet bange så begynder han også at lade som om han bliver bange. (ingen tvivl om at det ikke er rigtig bange) når han starter på dette så forsøger jeg bare at ride videre i samme tempo således at det ikke "giver fri".
Så det er heller ikke tilært adfærd.
Jo når han bliver bange (ikke pjatter) så skridter vi og tager det med ro. Men aldrig når han pjatter. Det er som om han tror det "giver fri" at pjatte også. Jeg har desværre når han pjatter for meget, været nødt til at give ham et rap med pisken. Og så stopper han og arbejder normalt. Men jeg synes ikke det er sjovt.. Nu har han i rigtig lang tid haft nogle fantastiske træninger på banen uden at blive bange for noget. Men det er som han altid efter at have blevet oprigtig bange, skal pjatte også... Hvorfor? Kan hans hjerne ikke lære at der er forskel på resultatet af rigtig bange og pjatte bange?

Mvh TT

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærd der gentager sig..
  • #1   6. apr 2016 Måske det kan være fordi, at "adranalinen lige skal ud af kroppen"? at hans stressniveau stadig er lidt forhøjet og han derfor reagerer med små udfald?

• #2   6. apr 2016 Jeg tror det skyldes, at når han bliver bange, så frigives der adrenalin i hans krop - det er det samme sus af angst/være super klar vi selv mærker til en eksamen, ved et trafikuheld e.l.
    Når han så bagefter fortsætter med at ""pjatte" så er det fordi hans adrenalin stadig suser rundt i kroppen - ikke så han er rigtig bange, men mere sådan "puhhhaaaa det var tæt på, hvad kunne der dog ikke være sket...." Derved mister han fokus, og der kan man få hans fokus, ved at give et hårdt nok signal, til at man bryder igennem "puhhhaaaa det var tæt på..." Og så fokuserer han igen.

Mvh Charlotte

• #3   6. apr 2016 Jeg er lidt af den, hvor man siger at hvis hesten har tid til at glo på en masse ting og blive bange? Så bliver den simpelthen ikke udfordret nok imens man rider.
    Kan tydeligt mærke på Avador hvornår jeg har hans koncentration og hvornår jeg lader ham "tulle" lidt fordi det ikke er svært emner kræver så meget. smiley

• #4   6. apr 2016 Sådan gør min også med en masse forskellige ting. Der er som om af han lige skal demonstrere, at han altså er snu nok. Jeg giver ham et rap med pisken, og det synes jeg er i orden, for så gør han det ikke mere. Bedre med et rap, og så ikke mere pjatteri den sag, end at det bliver værre, fordi jeg ikke reagerer på det smiley

• #6   6. apr 2016 Men han kan gå så godt resten af banen indtil han kommer til hjørnet igen... Og nogle gange går han fint indtil næste omgang. Så er det som om fanden tager ved ham igen.. Når vi er rundt hjørnet så går vi godt igen.. Indtil jeg markerer, så går han godt resten af træningen smiley

Mvh TT

• #7   6. apr 2016 Ashryn - dette er ikke en debat om brug af pisk! smiley start et emne om det hvis du er interesseret i en sådan debat smiley

Mvh TT

• #9   6. apr 2016 Som jeg beskrev det, så ja smiley

• #10   6. apr 2016 Tænker også på rytterens mentalitet. Moonwalk begyndte også at spænde op i den ene ende af ridebanen, efter han havde lavet et bukkespring og sendte mig halvvejs til månen. Jeg fortsatte med at ride deroppe og han blev da også bedre - men fortsatte med at spænde op deroppe. Så kom min underviser og sagde "husk lige at trække vejret, Frederikke". Og bing så kunne Moonwalk slappe af.

Uanset hvor meget vi prøver, så vil vi have en reaktion. Hvis hesten reagerer (bliver bange - hopper - what ever) sætter vores system også i gang. Næste gang vi kommer forbi vil kroppen lave en situationsspænding - det er overlevelse og uanset hvor "dygtige" vi er, så sker det. Graden varierer - men det sker.

Nogle heste reagerer mere end andre på vores tilstand. Nogle mennesker reagerer mere end andre. Uanset hvad kan vi ikke snyde - hesten mærker vores åndedræt og vores puls. Særligt pulsen kan vi altså ikke styre smiley

Tænker at det nemt kan være sådan noget - især nu det også er i det samme hjørne det sker. Det behøver slet ikke være så tydeligt som det jeg beskriver med Moonwalk hvor jeg nærmets holder vejret (ubevidst). Det kan være at der kommer et billede bare et split sekund af Tindur der laver et ninja-spring i hjørnet, så sætter kroppen en situationsspænding ind (og stress-responser aktiveres) = puls, overfladisk åndedræt, spænding i muskulaturen. Det kan være så lidt at du ikke selv mærker det smiley

Hvis hesten jævnligt laver hop det samme sted vil jeg påstå at der ikke findes ét menneske i verden som ikke vil have en eller anden form for reaktion smiley

• #11   6. apr 2016
    Som de andre nævner, så gætter jeg på det er adrenalinen der pumper :o)
    Fie laver samme nummer - men det er tydeligt hun ikke pjatter, selvom det er pisse hamerende irriterende at hun liiiiige skal bruge 15 min hver gang på at være bange. Hun stresser, spænder op og det hele pumper rundt på hende.

Det samme gør sig jo fx gældende på tur. Fleur får altid møg travlt efter galoppen, så passer hun løs i skridt og er overgearet - det er adrenalin der pumper rundt i den bette tykkes krop ;o)

• #12   6. apr 2016 Hvis det er eftervirkninger af adrenalin burde en irettesættelse ikke have effekt, så den teori tror jeg ikke rigtig på.
    Har du forsøgt at arbejde ham ud af situationen i stedet for at give ham fri og lade ham koncentrere sig om det farlige hjørne?
    Når du vælger at slippe ham tillader du adfærden og bekræfter ham i at der er noget der skal kigges på. Og det giver god mening at han forsøger sig gentagende gange når det trods alt giver pote nogle gange.

• #13   7. apr 2016 Tine - jeg arbejder som sagt bare videre når han pjatter.. Nogle gange går det, men hvis det er længe siden han har blevet bange og længe siden han har pjattet så går det ikke at bare arbejde sig ud af det da det er som om han har glemt at jeg ikke vil have pjatteriet.. Og bliver ved indtil jeg markerer smiley
    Hvis han har en periode hvor han bliver bange så når han har faldt ned og vi rider så pjatter han ikke da det er som om han husker at nånej.. Pjatte må jeg ikke..

Mvh TT

• #14   7. apr 2016 Har du overvejet om du måske selv sidder og spænder? Altså har en forventning om at 'nu gør han det sikkert lige om lidt' eller 'han gør det altid ved dette hjørne' og så måske ubevidst rider ham bare lidt anderledes? F.eks. tage lidt mere i tøjlerne, virke mere bestemt, presser ham lidt mere frem, sidder mere stivt/fast, øger dit fokus? Nævner dette fordi jeg selv har gjort dette uden at bemærke det selv. Min underviser sagde det til mig. Min dreng kiggede meget/sprang let til siden ved udgangen af ridehallen og 'mistede fokus'. Fandt ud af at min ubevidste nervøsitet om at han sikkert lige om lidt stak af ud mod indgangen (negativ indlært adfærd fra et tidligere sted), fik mig til at spænde op, som gav en urolig hest lige dér. Så snart jeg fik dette af vide, så ændrede jeg mit fokus på at slappe af, og vupti så gik han fint rundt som han skulle. men stadig hver gang jeg bliver nervøs/utryg der nede, hvor jeg glemmer min ro, så 'mister hesten også fokus' fordi jeg mister mit først, selvom jeg ikke selv følte det. Min underviser kunne bare tydeligt se at jeg blev mere stiv i ryggen og lænede mig mere frem ad og nogengange tog lidt mere i tøjlerne og det kommenterede hun jo på smiley

• #15   7. apr 2016 Lillepigen - så ville vi jo ikke have flere uger hvor der ingen reaktion var smiley og jo, når han først har blevet bange så arbejder jeg på at forhindre at han igen løber ud. Men aldrig før han har smidt sig ud første gang da han som sagt har i flere uger af gangen ingen reaktion haft. smiley

Mvh TT

• #16   7. apr 2016 Jeg har nemlig selv redet hvor der i, som du selv nævner, flere uger ingenting har været og så kom det 'pludseligt igen'. Derfor jeg skriver det smiley F.eks. at jeg var faldet helt til ro over en længere periode og så en dag var stresset/frustreret over arbejdet (og begyndte ubevidst at spænde) og så skete det igen, måske to gange og så slappede jeg igen af i nogle dage/uger, ved at arbejde med mig selv. Men det jo også svært at sige når man ikke har set hestens adfærd over flere episoder smiley Jeg ved bare at så snart jeg var gjort opmærksom på mine spændinger, kunne jeg arbejde med at slappe af og løsne op i kroppen, og så snart jeg slappede af gjorde min hest det også. Og det kunne jo være det kunne hjælpe smiley

Kommentér på:
Adfærd der gentager sig..

Annonce