Adfærd der gentager sig.. Adfærd der gentager sig..
Hej Hg.
Jeg starter ud med at fortælle at jeg bestemt ikke tror på at heste er frække osv. Men jeg tror bestemt at Tindur ikke ligefrem er dum. Måske nogle her inde kan opklare noget for mig...?
Tindur er som rigtig mange af jer har fundet ud af, ekstremt lydfølsom og nervøs af sig. Når han bliver bange, kaster han sig rundt/til siden og løber og ofte bukker. Jeg stopper ham så hurtigt som muligt og så skridter vi stille og roligt så han kan gå forbi det farlige hjørne (det er altid samme sted) nogle gange, før jeg fortsætter træningen.
Men hver gang efter at han har blevet bange så begynder han også at lade som om han bliver bange. (ingen tvivl om at det ikke er rigtig bange) når han starter på dette så forsøger jeg bare at ride videre i samme tempo således at det ikke "giver fri".
Så det er heller ikke tilært adfærd.
Jo når han bliver bange (ikke pjatter) så skridter vi og tager det med ro. Men aldrig når han pjatter. Det er som om han tror det "giver fri" at pjatte også. Jeg har desværre når han pjatter for meget, været nødt til at give ham et rap med pisken. Og så stopper han og arbejder normalt. Men jeg synes ikke det er sjovt.. Nu har han i rigtig lang tid haft nogle fantastiske træninger på banen uden at blive bange for noget. Men det er som han altid efter at have blevet oprigtig bange, skal pjatte også... Hvorfor? Kan hans hjerne ikke lære at der er forskel på resultatet af rigtig bange og pjatte bange?
Mvh TT
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Når han så bagefter fortsætter med at ""pjatte" så er det fordi hans adrenalin stadig suser rundt i kroppen - ikke så han er rigtig bange, men mere sådan "puhhhaaaa det var tæt på, hvad kunne der dog ikke være sket...." Derved mister han fokus, og der kan man få hans fokus, ved at give et hårdt nok signal, til at man bryder igennem "puhhhaaaa det var tæt på..." Og så fokuserer han igen.
Mvh Charlotte
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.882
Kan tydeligt mærke på Avador hvornår jeg har hans koncentration og hvornår jeg lader ham "tulle" lidt fordi det ikke er svært emner kræver så meget.
okt 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 217
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
okt 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 217
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Uanset hvor meget vi prøver, så vil vi have en reaktion. Hvis hesten reagerer (bliver bange - hopper - what ever) sætter vores system også i gang. Næste gang vi kommer forbi vil kroppen lave en situationsspænding - det er overlevelse og uanset hvor "dygtige" vi er, så sker det. Graden varierer - men det sker.
Nogle heste reagerer mere end andre på vores tilstand. Nogle mennesker reagerer mere end andre. Uanset hvad kan vi ikke snyde - hesten mærker vores åndedræt og vores puls. Særligt pulsen kan vi altså ikke styre
Tænker at det nemt kan være sådan noget - især nu det også er i det samme hjørne det sker. Det behøver slet ikke være så tydeligt som det jeg beskriver med Moonwalk hvor jeg nærmets holder vejret (ubevidst). Det kan være at der kommer et billede bare et split sekund af Tindur der laver et ninja-spring i hjørnet, så sætter kroppen en situationsspænding ind (og stress-responser aktiveres) = puls, overfladisk åndedræt, spænding i muskulaturen. Det kan være så lidt at du ikke selv mærker det
Hvis hesten jævnligt laver hop det samme sted vil jeg påstå at der ikke findes ét menneske i verden som ikke vil have en eller anden form for reaktion
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Som de andre nævner, så gætter jeg på det er adrenalinen der pumper :o)
Fie laver samme nummer - men det er tydeligt hun ikke pjatter, selvom det er pisse hamerende irriterende at hun liiiiige skal bruge 15 min hver gang på at være bange. Hun stresser, spænder op og det hele pumper rundt på hende.
Det samme gør sig jo fx gældende på tur. Fleur får altid møg travlt efter galoppen, så passer hun løs i skridt og er overgearet - det er adrenalin der pumper rundt i den bette tykkes krop ;o)
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Har du forsøgt at arbejde ham ud af situationen i stedet for at give ham fri og lade ham koncentrere sig om det farlige hjørne?
Når du vælger at slippe ham tillader du adfærden og bekræfter ham i at der er noget der skal kigges på. Og det giver god mening at han forsøger sig gentagende gange når det trods alt giver pote nogle gange.
mar 2011
Hvis han har en periode hvor han bliver bange så når han har faldt ned og vi rider så pjatter han ikke da det er som om han husker at nånej.. Pjatte må jeg ikke..
Mvh TT
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
mar 2011
Mvh TT
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
Adfærd der gentager sig..