971 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Det at pludselig blive nervøs.. Hvad gør I? Det at pludselig blive nervøs.. Hvad gør I?

Ja jeg har jo trænet Tindur med lastbiler og traktorer osv. I nogle år efterhånden. Og han er stadigvæk bange for de store larmende køretøjer. Dog kunne han i dag kapere både en larmende knallert og en stor lastebil. smiley det går op og ned ift om han gør fremskridt eller ej.
Jeg opdaget dog i dag at jeg faktisk selv blev lidt nervøs når lastebilen kom. Jeg har ellers før taget det meget roligt og tager det som det kommer. (har også haft andre dage hvor jeg har kunnet mærke at jeg er mere på dupperne, men det sker ikke så tit) Jeg kunne dog i dag ikke mærke det på mig før jeg stod i den. Det plejer jeg at kunne, og så forsøger jeg at undgå situationer hvor jeg selv kan stivne/blive bange. Men i dag kunne jeg ikke, og da "vi overvandt" lastebilen var jeg fulstendig gelé i benene smiley Jeg blev meget eftertænksom og begyndte at tænke over hvad I andre gør?
Jeg ved hvad jeg selv gør videre.. smiley
Men stopper I så med at ride den på tur?
Sender I den i træning?
Intensiverer i træningen i tung trafik?
Eller fortsætter i bare som normalt og tager en dag af gangen? smiley

Mvh TT der blev chokeret over sin egen reaktion i dag smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.
  • Måske udskift af rør/ hane på rør til udvand i kælder 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det at pludselig blive nervøs.. Hvad gør I?
  • #1   22. feb 2016 Jeg er selv blevet helt vildt nervøs efter mit fald fra Mini, hvor jeg forstuvede knæet. Jeg red ikke på hende i 3 uger, og da jeg endelig satte mig op igen, fordi jeg mente, at nu var jeg klar... så faldt jeg af igen. Slog knæet igen og samtidig også ryggen. smiley

Siden de to fald der, har jeg været nødt til at skifte sadel, for at sidde bedre fast. I dag var jeg også på tur, og på et tidspunkt blev jeg så nervøs, at jeg besluttede mig for at synge en sang smiley Det hjalp mig helt vildt at tænke på noget andet - og der gik faktisk ikke lang tid før jeg mærkede på Mini, at hun også slappede af igen...

Jeg ved ikke, om du leder efter en løsning, der er lidt mere langsigtet, eller om det er til midt i situationen. Men hvis det er til når du er i situationen, så er det godt at tænke på noget andet. Prøv at begynde at synge næste gang!

• #2   22. feb 2016 Jeg har midlertidigt opgivet tur ridning. Jeg blev for nogle år siden kylet af i skoven og har stadig mén efter det, så jeg er simpelthen så nervøs på tur og da jeg har en ret usikker unghest, så tør jeg simpelthen ikke tage chancen, da min nervøsitet går lige i ham.

• #3   22. feb 2016 Jeg ved egentlig ikke hvad det er jeg er ude efter.. smiley Jeg plejer nemlig at føle på forhånd hvis jeg har en dag hvor nerverne sidder udenpå tøjet (det gør det så I alle sammenhænge både hjemme og i stald osv) og så kan jeg også synge.. Og ja det hjælper.. Men jeg blev i dag fuldstændig sat ud af mig selv smiley

Mvh TT

• #4   22. feb 2016 Og på sådanne dage er jeg mere nervøs fra jorden end fra ryggen smiley så at hoppe af hjælper i hvertfald ikke...

Mvh TT

• #5   22. feb 2016 Åh søde TT.. Du skal glemme din OCD nogle gange smiley
    Du blev sikkert bare nervøs fordi der KUNNE ske noget, men det gjorde der jo ikke.
    Træn bare videre som du havde planlagt! Man kan altså ikke kontrollere sig selv 100% lige meget hvor ihærdigt vi prøver og så handler det om at kunne acceptere de situationer hvor vi kommer lidt ud af kontrol. Det er netop disse situationer der styrker os og lærer os hvordan vi skal reagere fremover.

• #6   22. feb 2016 Så mener du at jeg skal blive nervøs eller hvad?? smiley smiley Jeg gjorde intet anderledes end normalt.. Jeg opdaget pludselig at jeg selv blev nervøs smiley smiley men ja.. Er en kontrolfreak smiley

Mvh TT

• #7   22. feb 2016 Nej du skal selvfølgelig ikke opfordre dig selv til at blive nervøs smiley

Men nogle gange så oplever vi ting eller følelser som vi ikke kan kontrollere.. Der er ganske normalt!
    Når vi oplever dette så handler det om at vi skal lærer at acceptere den oplevelse, lærer af den, og så skal den væk!
    Vi kan ikke kontrollere alle følelser vi får, men vi kan lærer at kontrollere om de skal have indflydelse på vores liv.

• #10   22. feb 2016
    Det er ikke altid muligt at tænke over alt, planlægge alt, forudse alt, ting sker, situationer opstår.

• #11   22. feb 2016 Uuuh ha... Det samme "problem" har jeg med Blika. Det er dog lige fra små biler til store lastbiler, og det startede dengang vi var ude at gå - og jeg ikke lige havde set en lastbil på vej. Da jeg så den, stoppede vi op (vi skulle krydse en vej) og ventede. Men lastbilen var selvfølgelig rigtig tæt på, og hun blev ENORMT bange. Hun sprang til siden og løb tilbage - den reaktion har jeg aldrig set hos hende, hun plejer aldrig at være bange for noget. Og siden.. tja.. har jeg ikke haft mod eller overskud til at træne det. Og har jeg gjort det, var det den samme reaktion. Bare vi gik hen mod vejen, sprang hun i luften. Så det var hårdt, for vi kunne ingen steder komme uden der var biler.

Da jeg er meget spirituel generelt, og jeg tror på sådanne ting, fik jeg Mathilde Denning til at telepatere med hende. Et af mine spørgsmål var til disse biler - og her fortalte min kære Blika, at hun havde brug for, at jeg, i stedet for at stramme tovet og kigge og nusse og flytte al min energi over på Blika, blev i mig selv, fik jordforbindelse og gav hende løst tov og frihed. Hun havde brug for at se på mig og MÆRKE på mig at alt var okay. Så vi begav os ud, 2 dage efter faktisk. Og jeg prøvede det her. Det var MEGET grænseoverskridende for mig og jeg valgte at stille mig op til vejen, så vi ikke gik ude på den, men bare kiggede på bilerne (hvis i forestiller jer at vi står på en privat vej, ud til den store vej, derfor ingen biler hvor vi står) og her stod vi så. Jeg skulle lige have jordforbindelsen, og Blika skulle lige mærke på mig, at det var okay. Og der gik ikke mere end 2-3 min. så var hun rolig. Stille. Observerede bare bilerne sammen med mig. Det var en magisk oplevelse - vi kunne endda gå over vejen og tilbage igen uden hun rokkede et øre.

Jeg har også lært, og det sagde Blika også i telepationen, at vi kan LIGE hvad vi vil! Og vi har GJORT lige hvad vi vil lige siden - og vi har kunnet det hele. Alt hvad jeg var sikker på, at der skulle ÅRS træning til - det kunne vi med det samme. Så jeg er glad for de beskeder jeg fik fra Blika - de hjalp os begge videre på vores små "problemer".

Jeg forsøgte at gå og gå og gå, og håbede at skrækken en dag ville være over - men vi kom aldrig rigtigt i nærheden, og vi rykkede os ikke en millimeter. For søren det var hårdt til tider, for jeg følte mig som en meget dårligt person.. Jeg fandt så ud af, at der ikke skulle andet til, end jordforbindelse og ro i mig selv - for at vi begge kan være rolige. Og så er turene efter det blevet mange og lange. Og det er bestemt fantastisk. smiley

• #12   22. feb 2016 Wi - Tindur er trænet i at stoppe og stå stille når der kommer køretøjer. Og det har han det selv også bedst med. Så vi står altid stille når der kommer noget. (medmindre han bliver alt for bange) det er nemmere at stoppe en hest op fra skridt en fra trav/galop. smiley

Emma - man kan ikke altid kontrollere sine følelser. smiley og da jeg ikke altid ved hvornår jeg møder en lastbil, traktor e.l. Kan jeg ikke ligefrem have nogen til at trække mig..og det er meget sjældent jeg selv reagerer... Jeg har altid været den der har haft nerver af "stål" og har haft de mest nervøse heste osv da det aldrig har rørt mig. Så hvis du læste alle indlæg ville du se at de velmenende råd du kommer med ikke rigtig kan bruges smiley

Mvh TT

• #14   23. feb 2016 Jeg har før i en lang periode bare stoppet, da jeg decideret var blevet angst for alt der havde med hestene at gøre.

Nu er jeg i stand til, langt de fleste dage, at tage en dyb indånding og fortsætte. Det hjælper at snakke til hesten, så slapper jeg også selv mere af. smiley På de dårlige dage bliver jeg på banen, netop for ikke at "fodre" den frygt jeg lige så stille er ved at komme af med. Så man kan vist godt sige at jeg tager det stille og roligt én dag ad gangen. smiley

• #15   23. feb 2016 Det hjælper at synge!
    Det er fysisk umuligt for mennesker at synge hvis man er bange!

Jeg brugte der meget i startet på min tidligere hest.. Folk gloede ofte meget mærkeligt på mig når jeg sang på vej ned gennem byen. Men det løsner op for noget og man kommer af med sin angst...
    Det kan også anbefales af bruge i andre sammenhænge hvis man tør blive lidt til grin.

• #16   23. feb 2016 Jeg tager en dag af gangen. Hvis jeg begynder at tænke over en masse ting bliver jeg så stresset at jeg ikke spiser, og så kaster jeg op.

Jeg er nødt til at være "whatever" typen, der gør det igen og igen. smiley
    Oplever jeg noget grimt gør jeg det igen. Jeg tvinger mig selv ud i situationer hvor jeg ikke kan bunde, og tager det som det kommer.
    Easy? Nej. Puuh det er ubehageligt, men så tænker jeg på grimme ting jeg har oplevet og så er det alligevel ikke så slemt smiley
    Det værste er at det ikke er hesten der er nervøs.. Det er mig! Jeg spjætter sygt og går helt i selvsving i et øjeblik hvis en fugl letter fra en busk.
    Dog er der én ting jeg gør ALT for at undgå... Torden vejr. Jeg bliver farlig for mig selv og andre når det kommer. Er så angst for det.
    Det pisser mig af når folk siger: tag det roligt! Jeg KAN ikke. Så snart det første enten brag el. Lyn kommer kan jeg ikke længere mærke mig selv.
    Jeg aner ikke hva der foregår før jeg er "vågnet op" igen.
    Det skete engang på en ridetur på min lånehest Lobke.
    Jeg "vågnede op" ved at vi var styrtet. Lobke stod op og kiggede på mig og var helt uldet til af snavs og jeg lignede (undskyld mig) en halv neger. smiley

Det er så grumt.

• #17   23. feb 2016 Jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg aldrig bliver nervøs, men jeg prøver at aldrig lade mig nå der ud at jeg ikke bare kan skridte en tur smiley Jeg kan så i en periode prøve at undgå bestemte siuationer, f.eks rider jeg aldrig op på den store landevej med Marko.
    Skulle der så alligevel komme en siuation hvor mine nerver stiger sammen med hestens, så prøver jeg at trække vejret dybt ned i maven smiley Dette får nemlig en til at slappe af igen, og har hjulpet mig rigtig meget.
    Så en dyb indånding gerne mens du tæller til 10 vil jeg anbefale dig at prøve smiley

• #18   23. feb 2016 Tælle, puste dybt og synge smiley håber jeg husker det hvis jeg bliver taget på sengen igen af mig selv... smiley jeg synger nemlig, og er god til at puste dybt når jeg kan mærke jeg har en dag hvor nerverne sidder udenpå tøjet.
    Det der plager mig så meget er nok at de faktisk bare kom...eller så er jeg måske bare så stresset for tiden at jeg ikke lytter til mig selv smiley smiley frygter lidt at det kan være det også smiley nå..uanset så skal jeg nok forsøge at huske jeres gode råd og historier. Godt at vide at jeg ikke er alene. smiley
    Jeg har også altid ligesom Kiki opsøgt de ting jeg har haft et problem med. Og altid været den frygtløse.. Det har dog ændret sig lidt de sidste år. Jeg kaster mig ikke bare hovedkulds ud i potentielle farlige situationer mere, og efter jeg fik børn så begyndte jeg at få dage hvor nerverne og følelserne sidder udenpå tøjet... Plejer dog altid at mærke det..

Mvh TT

• #19   23. feb 2016 Hader at miste kontrol. Dur ikke til det, så har vi et problem tager vi det arbejder på det igen og igen til der styr på det.
    Med min gamle og trailor problemer betalte jeg mig fra det, mere end jeg kunne. Og samme med horsmanship og da min havde fået et par nykker. Får prof ud og hjælper, da jeg ikke er dygtig nok, og det derfor ikke er fair mod hesten, at jeg ikke har styr på hvad jeg skal korregiere for, og det kan blive farligt, hvis hesten går mod mig, eller jeg misforstår. For at gå imod mig, betyder jo alt muligt. Og ja har betalt dor at få træner ud når der har været noget, jeg var i tvivl om jeg selv kunne magte.

Alle små ting, man støder på er vi bange for et og andet tager vi det små doser, og gentager og gentager. For kan ikke acceptere hvis der begrænsninger på den måde. Har en by med skarpe sving og grusgrav så tit lastbiler. Hvis jeg havde en hest med problemer med lastbiler, ville jeg nok intensivt træne dette inden jeg red den vej. Pga sikkerheden.

Så ja finde steder med lastbiler der kan ses på sikker afstand, finde dem parkeret, og hen og røre snuse rundt om dem. Ind i laden hvor traktor står. Få den startet slukket. Hen til ridebanen når traktoren ordner bunden. Opsøge det ved hver en lejlighed. Med hesten i hånden og lomme med godbidder smiley for ja er man selv usikker smitter det med det samme. Så frem for at ende et sted, hvor tingene ikke er under kontrol, så opsøge det, og have mulighed for selv at sætte tempo og afstand til tingene.

God træning gør hvad du komfortabel med.

• #21   23. feb 2016 Tina - han har blevet trænet med traktor i flere år. Men pga lyden er de stadig farlige hestespisende monstre.. Jeg startede ud med traktor uden at den var tændt. Han turde til sidst at snuse og spise godbidder af den, så stod den i tomgang og her er og var han ved at dø af skræk... Men til sidst kunne han spise af den og gå nogenlunde roligt omkring den..Men hvis den kører så er han ved at dø. Der har dog været et par tre gange hvor han har blevet stående. Men kun ved traktoren der er på gården.. Der er små fremskridt.. Men MEGET små, og ofte to skridt frem og et tilbage smiley han er ekstremt nervøs og lydfølsom...

Mvh TT

• #22   23. feb 2016

profilbillede
  • #23   23. feb 2016 W+M - havde det bare været så nemt.. Det er ikke frygten for at falde af der gør mig nervøs.. Jeg har smagt på sandet og skovbunden så mange gange og har også kursus i faldteknik fra da jeg var lille så det er jeg trænet i, så det ligger på rygraden. Det er frygten for at min hest kommer tilskade ved at løbe ind i /foran et køretøj fordi han bliver bange.. smiley

Mvh TT

• #24   23. feb 2016 Det kender jeg godt, jeg rider ikke min unghest på udendørsbanen... Jeg smager tit på sandet og er så bange for at han hopper hegnet og løber ud på vejen. Så lige der har jeg ingen gode råd smiley

Kommentér på:
Det at pludselig blive nervøs.. Hvad gør I?

Annonce