{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.768 visninger | Oprettet:

Skyggeklapper for/imod?? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at tilkøre min vallak, og han er bare sej!
Jeg er stadig der hvor jeg går ved siden af ham, da han er en hest der kan blive nervøs, men hvis han gør, gør han ikke andet end at give et set.

Jeg har tænkt meget omkring skyggeklapper skal, skal ikke. Jeg ved at stort set alle der kører med heste bruger dem, men jeg syntes bare jeg kan se mere negativt end positivt ved dem. Det er jo for at hesten ikke kan se hvad det er der sker omme bag den, hvis der sker noget. Men jeg tror min vallak ville reagere roligere, hvis han kunne se hvad det var der skete, end hvis han ikke kunne. Især med trafik.

Hvad tænker i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skyggeklapper for/imod??
  • #1   17. feb 2016 Jeg ville ikke putte dem på. Hesten kan orientere sig bedre når den har fuldt udsyn, det er især vigtigt, hvis man har en hest der godt kan blive nervøs. Så hellere træne nogle situationer der hjemme, hvor han kunne blive nervøs, så han er klar, hvis det skulle ske ude på en tur smiley

• #2   18. feb 2016 Jeg vælger at køre uden - er uheldet ude og man har en løbsk hest, så har den ikke en chance for at orientere sig med skyklapper på og deraf bliver det først og fremmest rigtig farligt.

• #3   18. feb 2016 jeg ville aldrig køre uden din hest er mere rolig med har en der har gået kaper kørsel på bakken kører jeg uden er den bare opmærksom med er de på går den som en gammel hest
    på en meget opmærksom hest kan du komme vat i øre det gør den roligere
    held og lykke med kørsel af din pru smiley

• #4   18. feb 2016 jeg tror en nervøs hest bliver mere nervøs af skyklapper, hvis ikke den stoler rigtig meget på kusken.

• #5   18. feb 2016 nej for de skærmer så den ikke bliver lige så urolig du vil nmt kunne mærke forskel når du kører også med en garvet hest om du kører med eller uden
    og uden kan den se alt hvor med er der ting den slet ikke opdager

• #6   18. feb 2016 Ja, Natali og det er derfor jeg tror at en nervøs hest bliver mere nervøs hvis ikke den stoler på kusken. De afskærmer jo så meget at hesten får fjernet en del af sit syn, som kusken så istedet skal se for den.

• #7   18. feb 2016 Jeg køre min pony med klapper, da hun går bedst med dem. Før i tiden da jeg kørte ponytrav med hende var det uden.

Hvis klapperne sidder rigtigt, gør de jo bare at den ikke kan se bagud.
    Når jeg tilkøre starter jeg altid uden, da jeg synes det fungere bedst på den måde, så de i starten kan følge med i at det der sker bagved ikke er farligt.

Lige en sidste ting, pas på med at gå tur med din hest, med vogn på, bliver den bange og løber har du ikke en chance, hvis du har den uden vogn kan du dreje den rundt, men den mulighed har du ikke når vognen er på, så bliver det farligt, så må du hellere gå bagved ude på siden, så du har en mulighed for at stoppe hesten i lige linie.

• #9   18. feb 2016 Jeg har tilkørt min pony, og vi kører uden skyklapper. Jeg har faktisk ikke overvejet dem på noget tidspunkt. Heller ikke fordelene eller ulemperne ved dem - men jeg tænker, at det bedste er, at hesten kan se, hvad der sker. Det ville i hvert fald være bedst for min, og ud fra din korte beskrivelse om din hest, så virker de to ret ens. smiley

• #10   18. feb 2016 Det kommer meget an på hesten ... Jeg kører min egen pony uden, netop fordi hun er typen, der gerne vil se, hvad der sker omkring hende. Hun bliver nervøs, hvis hun ikke får lov til dette, og derfor føler jeg mig også mere sikker, når jeg kører uden.

I andre tilfælde oplever jeg, at nogle heste faktisk nyder at have dem på, fordi de finder ro. De kan lettere koncentrere sig om arbejdet foran vognen, frem for at skulle se sig omkring hele tiden. smiley

• #11   18. feb 2016 Vores er tilkørt og køres med skyklapper. Det er nu ikke fordi de er nervøse, bagsky eller på anden vis at vi er bange for de løber med vognen/bliver bange for hvad der kommer bagfra, men fordi de på den måde fokuserer på arbejdet og ikke alt muligt andet omkring dem.
    Det fungerer for os.
    Synes man alm. skyklapper tager for meget af udsynet, kan man jo i øvrigt få halve klapper (de har sådan en lidt sjov buet facon og giver adgang til noget mere udsyn til siderne).
    Men en del kører uden, udenproblemer, og fungerer det for dig, er det såmænd osse ok -vores bliver udelukkende kørt med.

Det sagt: få noget hjælp til den tilkørsel, det du laver er mildest talt livsfarligt.

Dels er det bare absolut NO GO at lade en hest stå forspændt alene og så endda en der endnu ikek er tilkørt.
    Dels er det lige så NO GO at spænde en vogn på en hest der ikke er udstyret med liner.
    Og endnu et NO GO, at trække rundt med en hest + vogn uden kusk på bukken.
    Når vognen er spændt på, skal nogen altså sidde i vognen og have fat i linerne.

HVIS hesten går hen og bliver bange, har du ikke en kinamands chance for at gøre noget, når du står på jorden. Du kan jo ikke dreje hesten omkring dig for vognen, og en hest der løber ligeud, har du ingen chance for at stoppe eller følge med. Sidder man derimod i vognen, kan man styre hvor den render hen ad og stille og roligt få den stoppet.

Det du laver er ikke bare farligt for dig, men osse for dine omgivelser, så få nu noget hjælp af nogen der ved hvad de laver.

• #12   18. feb 2016 Nå ja, og det der med at hesten ikke kan se ordentligt med skyklapper er noget sludder -vi kører i ganske kuperet terræn, kører forhindringer osv. og det i nogengange ret højt tempo. Nej hesten kan ikke se bagud, men sidder de korrekt, forhindre de altså ikke hesten i at se fremad og dermed hvor den løber henad.
    Og skyklapper er ikke beregnet til at gøre hesten mere rolig.

• #13   18. feb 2016 Jeg har valgt at tilkøre min uden, da jeg i de fleste tilfælde, ikke kan se pointen i dem smiley

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    dec 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #14   20. dec 2018 Det hedder skyklapper og ikke skyggeklapper. Hvis du ikke engang ved hvad det hedder, skal du engang bare tænke på at udstyre hesten med ovenstående.... I burde overhovedet ikke holde heste. Heste er flokdyr, der har brug for et stort område at bevæge sig på. Ingen stald, kan opfylde det ønske. Lad være med at udnytte dyrene, bare fordi i får orgasme. Det er ikke dyrenes skyld, så derfor skal de ikke lide. Heste som er flokdyr, holdes adskilt i hver deres bås, og de kommer kun ud på bestemte tidspunkter, eller de kommer ud på græs i en lille fold. Ikke een af alle jer hesteelskere gør hvad hestene helst vil. I er et bundt hyklere, som godt vil have "jeres" hest. Jamen jeg vil også gerne have en kineser i bur. Folk der synes det er ok, at holde et flokdyr indespærret i isolation, burde meldes til politiet for dyreplageri. Hold nu op med jeres seksuelle fetish, og indse en hest er ikke en vibrator... Det er amoralskt at holde flokdyr i isolationsfængsel... Indse jeres fejl, og begynd at handle som mennesker, i stedet for at opføre jer som dyr der vil eje.... I er syge i roen, og jeg håber ved gud alle her møder en grum skæbne. I fortjener ikke engang at få lov til at trække vejret, når man indser hvordan i misbruger heste, til jeres egen fordel. I burde virkelig skamme jer over at holde flokdyr i idolationsceller... Føj for satan, hvor er i ikke alene dårlige mennesker, i er også dyremishandlere! SKAM JER!!!

• #15   21. dec 2018 Hvem sagde troll smiley smiley

• #16   21. dec 2018 Mine køres med skyklapper - ikke fordi det er en religion for mig, det fungerer bare bedst. Hestene fokuserer på det de skal: se fremad og til siden, i stedet for at gå og holde øje med mig og passagererne på vognen.

Jeg har tidligere haft heste, der gik uden skyklapper, og det fungerede fint for dem - men nu bruges de altid. I Danmark og i norden må man selv om, hvad man gør, men starter man fx stævne i Tyskland, er det ikke tilladt at køre maraton uden skyklapper, så der ligger formentlig noget sikkerhed i det.

Mine heste kan sagtens se med skyklapperne på - hvordan skulle vi ellers kunne galoppere gennem forhindringer og lave hurtige drejninger?

Og så er jeg i øvrigt HELT enig med Michelle W: se at få en kusk op i den vogn, og lad være med at lade pony være alene med vognen. Selv med en halvgammel, garvet hest kan der ske uheld - og det sker som lyn fra en klar himmel!

• #17   21. dec 2018 Mimre tråden er et par år gammel, blot “vækket” af den hysteriske troll med den meget lille ...

• #18   21. dec 2018 Ups... smiley

Kommentér på:
Skyggeklapper for/imod??

Annonce