1.768 visninger
|
Oprettet:
Skyggeklapper for/imod?? {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at tilkøre min vallak, og han er bare sej!
Jeg er stadig der hvor jeg går ved siden af ham, da han er en hest der kan blive nervøs, men hvis han gør, gør han ikke andet end at give et set.
Jeg har tænkt meget omkring skyggeklapper skal, skal ikke. Jeg ved at stort set alle der kører med heste bruger dem, men jeg syntes bare jeg kan se mere negativt end positivt ved dem. Det er jo for at hesten ikke kan se hvad det er der sker omme bag den, hvis der sker noget. Men jeg tror min vallak ville reagere roligere, hvis han kunne se hvad det var der skete, end hvis han ikke kunne. Især med trafik.
Hvad tænker i?
jul 2014
Følger: 23 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 69
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
på en meget opmærksom hest kan du komme vat i øre det gør den roligere
held og lykke med kørsel af din pru
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
og uden kan den se alt hvor med er der ting den slet ikke opdager
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 906
Hvis klapperne sidder rigtigt, gør de jo bare at den ikke kan se bagud.
Når jeg tilkøre starter jeg altid uden, da jeg synes det fungere bedst på den måde, så de i starten kan følge med i at det der sker bagved ikke er farligt.
Lige en sidste ting, pas på med at gå tur med din hest, med vogn på, bliver den bange og løber har du ikke en chance, hvis du har den uden vogn kan du dreje den rundt, men den mulighed har du ikke når vognen er på, så bliver det farligt, så må du hellere gå bagved ude på siden, så du har en mulighed for at stoppe hesten i lige linie.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
I andre tilfælde oplever jeg, at nogle heste faktisk nyder at have dem på, fordi de finder ro. De kan lettere koncentrere sig om arbejdet foran vognen, frem for at skulle se sig omkring hele tiden.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Det fungerer for os.
Synes man alm. skyklapper tager for meget af udsynet, kan man jo i øvrigt få halve klapper (de har sådan en lidt sjov buet facon og giver adgang til noget mere udsyn til siderne).
Men en del kører uden, udenproblemer, og fungerer det for dig, er det såmænd osse ok -vores bliver udelukkende kørt med.
Det sagt: få noget hjælp til den tilkørsel, det du laver er mildest talt livsfarligt.
Dels er det bare absolut NO GO at lade en hest stå forspændt alene og så endda en der endnu ikek er tilkørt.
Dels er det lige så NO GO at spænde en vogn på en hest der ikke er udstyret med liner.
Og endnu et NO GO, at trække rundt med en hest + vogn uden kusk på bukken.
Når vognen er spændt på, skal nogen altså sidde i vognen og have fat i linerne.
HVIS hesten går hen og bliver bange, har du ikke en kinamands chance for at gøre noget, når du står på jorden. Du kan jo ikke dreje hesten omkring dig for vognen, og en hest der løber ligeud, har du ingen chance for at stoppe eller følge med. Sidder man derimod i vognen, kan man styre hvor den render hen ad og stille og roligt få den stoppet.
Det du laver er ikke bare farligt for dig, men osse for dine omgivelser, så få nu noget hjælp af nogen der ved hvad de laver.
nov 2007
Og skyklapper er ikke beregnet til at gøre hesten mere rolig.
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 646
dec 2018
Følger: 1 Svar: 1
nov 2007
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Jeg har tidligere haft heste, der gik uden skyklapper, og det fungerede fint for dem - men nu bruges de altid. I Danmark og i norden må man selv om, hvad man gør, men starter man fx stævne i Tyskland, er det ikke tilladt at køre maraton uden skyklapper, så der ligger formentlig noget sikkerhed i det.
Mine heste kan sagtens se med skyklapperne på - hvordan skulle vi ellers kunne galoppere gennem forhindringer og lave hurtige drejninger?
Og så er jeg i øvrigt HELT enig med Michelle W: se at få en kusk op i den vogn, og lad være med at lade pony være alene med vognen. Selv med en halvgammel, garvet hest kan der ske uheld - og det sker som lyn fra en klar himmel!
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Skyggeklapper for/imod??