Hård landing i spring med dressursadel? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har for nyligt købt en hoppe på 12 år der ikke rigtig har den store erfaring indenfor spring. Der fulgte en dressursadel med til hende, da der aldrig har været behov for andet.
Jeg havde hende for nyligt med til springundervisning for at se om det var noget for hende, og hun sprang med stor lyst og uden tøven.. dog var teknikken ikke helt på plads, og det kunne mærkes på hendes landinger da vi kom på en bred okser på 105 cm. Fair nok eftersom at det var første gang hun sprang højt.
Hun sprang enormt (eller det føltes det ihvertfald som om) højt over springet og så blev landingen ret hård og brat. Der kunne dressur-trunten (jeg) ikke rigtig holde mig i sadlen, og hang på siden af hende.
Jeg følte at jeg havde meget besvær med at følge med hende over springene og i landingerne var det umådeligt svært at holde mig på.
Mit spørgsmål er så;
Er det på grund af at jeg springer i dressursadel at jeg havde så svært ved at holde mig på i landingerne, eller er det fordi at min hest mangler/ har en anden teknik end det jeg har prøvet før?
lidt info om mig:
Jeg har sprunget sådan nogenlunde seriøst i en 2/3 måneder, og har sprunget 120 i enkeltspring og 1 meter i bane på en okay stor hest (omkring 169 eller sådan noget).
Min egen er 164 cm og er en lille sporty model. Det kan jo selvfølgelig være at fordi at hun er mindre end den anden, så virker springene mere voldsomme, eller hvad?
Billeder af min hest Lady Diamond kan ses på min profil
vedlagt billede af en sadel der ligner og er af samme mærke som min dressursadel
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
Du får både forkert holdning, indvirkning og balance.
Frem med en springsadel hvor du kommer op og side får dine ben i en korrekt stilling og både du og din hest vil få mere ud af jeres anstrengelser.
maj 2013
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 9
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det går at springe i en dressur sadel, så længe det ikke er høje spring og teknisk.
Holder man sig til de max 80 cm, kan det fint gå og så længe det ikke er videre seriøst.
Men når man højere op, spiller opstilling, højden mm. ind og det matcher ikke med en dressursadel, man kan ikke støtte hesten på samme måde.
maj 2013
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 9
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Så det er nok, som de andre siger, sadlen der var skyld i det
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Hård landing i spring med dressursadel?