{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.185 visninger | Oprettet:

Rider du med hjelm? {{forumTopicSubject}}

Nu syntes jeg at man ser flere og flere uden ridehjelm... og tænkte det ville være sjovt at se hvem der rider med hjem og hvem der ikke gør smiley

- Jeg har ingen fordomme om dem der ikke rider med hjelm, holder mig til mit eget smiley

Men jeg plejer tit at sige "Mind your Melon" smiley

Rider du med hjelm? hvis ja hvorfor? Hvis nej hvorfor ikke? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rider du med hjelm?
  • #3   6. jan 2016 Rider med hjelm og ridevest smiley
    Har ikke lyst til at miste min hjerne, og har en rygskade, så jeg skal passe ekstra på :b

• #4   6. jan 2016 Aethelwine hvad mener du med Egoistisk smiley

• #6   6. jan 2016 Rider med hjelm smiley eller havde den ikke på da jeg skulle tage konfirmations billeder men smiley
    Rider også med vest men vil faktisk ikke... Det er noget min mor siger jeg skal!
    Men en hjelm det er sgu vigtigt!

• #8   6. jan 2016 Jeg rider også altid selv med hjelm... kan sagtens se hvad du mener Aethelwine smiley

• #9   6. jan 2016 Rider altid med hjelm smiley

• #10   6. jan 2016 Selvfølgelig gør jeg det, altid!
    Jeg gør det fordi jeg gerne vil passe mest muligt på mit hoved, men også fordi jeg synes en hjelm er pæn. Jeg har selv en Samshield.
    Jeg ser intet besvær i at tage en hjelm på.

Jeg har kun siddet på en hest uden hjelm 3 gange. Til shoot og min konfirmation. smiley

• #11   6. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm og vest. Det er jeg meget glad for, for sidst jeg fald gik hjelmen i stykker;-)

• #12   6. jan 2016 Har i mange år redet uden hjelm, men har endelig fundet en som ikke giver mig hovedpine smiley ja, jeg ved det, har et besværligt grødhovede, og der skulle mange forskellige modeller til før jeg fandt den rigtige.
    Så nu rider jeg altid med hjelm

• #13   6. jan 2016 Jeg rider med hjelm og springer jeg så har jeg også sikkerhedsvest på smiley

• #14   6. jan 2016 Jeg rider men hjelm ja. Jeg kan sgu egentlig godt lide mit hoved, derfor vælger jeg at passe på det smiley

Selv til min konfirmation var jeg lettere skeptisk, men familien fik mig overtalt til at hoppe op uden hjelm smiley

• #17   6. jan 2016 Aethelwine hvem snakker du til smiley

• #20   6. jan 2016 der er da ikke nogle i det her forum med navnet anna? eller hvad hehe er forvirret

• #23   6. jan 2016 rider med hjelm men ikk alle hjelme kan jeg holde ud at have på så er speciel glad for den jeg har ?? og rider med vest hvis jeg tilrider eller springer eller skal op på en hest der ikk lige Sys det sjovt det med at passe på sig selv smiley

• #26   6. jan 2016 Anna P - Man kan stole nok så meget på sin hest, men man kan ikke stole på billister/cyklister/vilde dyr/vinden osv. smiley

• #29   6. jan 2016 Ja jeg har en hjerne der er værdt at passe på så jeg rider ALTID med hjelm!

Mvh TT med den kloge hjerne smiley

• #31   6. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm.

For 3-4 år siden røg jeg af en tidl. unghest og landte med hovedet først ned i en grøft, da han stak af i galop i skoven. Jeg flækkede hjelmen og har siden da haft en masse besvær med hukommelsen, balancen osv . Jeg er lykkelig over at jeg havde hjelm på den dag.

• #32   6. jan 2016 Altid! Jeg har fået banket det ind i skallen siden jeg var 5 år gammel. Men det der for alvor gjorde at jeg altid beholder hjelmen på, er at jeg har set en få flækket pandeskallen da hun faldt af sin hest, og ned på en sten. Hun overlevede, men skal bruge resten af livet i en ble og med savlesmæk. Jeg har også selv haft et styrt, hvor at hjelmen flækkede i 2 dele da jeg satte mig op. Jeg tror jeg havde været død hvis jeg red uden hjelm.

• #33   6. jan 2016 Rider oftest med, men ærligt så kan jeg godt finde på at smide den hvis jeg skal have taget nogle specielle billeder :). Springer kun med vest når jeg starter stævner eller springer over 60cm :). Så ja jeg er nok lidt uansvarlig.

• #34   6. jan 2016 Ja fordi jeg er under 18??

• #35   6. jan 2016 Rider altid med hjelm...
    Syntes det er dumt at ride uden, kan ikke se grunden til at skulle lade være

• #36   6. jan 2016 Nej, men jeg rider heller ikke noget vildt. Kønne er de nu heller ikke. Det gamle så smartere ud, men kan vist ikke fåes mere.

• #37   6. jan 2016 Absolut ALTID! Kunne ikke drømme om at ride uden hjelm!
    Og altid med vest når jeg springer og er i skoven. Uanset om det så ser dumt ud eller ej... smiley

• #39   6. jan 2016 Når jeg rider normalt har jeg altid hjelm på - hvis jeg bare rider ind fra fold, hvis jeg ikke gider gå, er jeg lidt ligeglad med om jeg har hjelm på smiley Når jeg springer, springer jeg altid med hjelm, vesten afhænger af krikkens humør, og hvordan vi skal springe! (Altså om det er bane på 70, eller om det er et kryds på 40)

• #40   6. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm og springvest. Også selvom jeg sjældent springer. Og jeg er 20 år smiley Min mot vil gerne have, at jeg rider med springvest, det gør også mig tryggere, så... ja! smiley

• #41   6. jan 2016 Ja, jeg husker altid min hat, ligemeget hvor sød og rolig hesten er smiley

• #43   6. jan 2016 Selvfølgelig rider jeg med hjelm, jeg er voksen, ligesom jeg også tager sikkerhedssele på i bilen og cykelhjelm når jeg cykler - af hensyn til sikkerheden smiley

• #44   6. jan 2016 Jeg rider også altid med hjelm, og rider altid med sikkerhedsvest, i spring og på tur smiley

• #45   6. jan 2016 Rider ikke med hjelm på mine egne, når jeg bare rider hjemme. Lige pt er det huen der er på. Rider med hjelm når jeg springer og på de heste jeg har i ridning, og selvfølgelig til stævner. Bryder mig bare ikke om, at have noget spændt på hovedet. Vanesag.

• #46   6. jan 2016 Ofte så er nogle af undskyldningerne for at ride uden hjelm at "jeg skal jo bare lige..." eller "jeg kender min hest, jeg rider forsigtigt" - og her må man simpelthen være ærlig og indse at man IKKE kan styre hestens instinker, eller andre dyr, eller andre biler osv osv.. et uheld kan lige så godt ske på vej fra fold som det kan på ridebanen, og det HÅBER jeg da alle ryttere er klar over smiley

• #47   6. jan 2016 Ja da - altid hjelm!

• #48   6. jan 2016 ALTID! Har to i familien som er i live i dag, fordi en hjelm har redet deres liv, så er der slet ikke noget at være i tvivl om - den skal på HVER GANG!

• #49   6. jan 2016 Altid hjelm, kan ikke se hvad der går af en ved at tage den på. Havde en kort periode da jeg var 16-17 år hvor det var lidt sejt at ride uden hjelm fordi alle de andre på stedet gjorde det. Men så en dag kom min mor for at hente mig mens jeg stadig red og så fik jeg ret bestemt besked om at det var hjelm på eller nul ridning. I dag er jeg heldigvis blevet gladere for mit hoved smiley

• #50   6. jan 2016 Rikke - du har en klog mor smiley

Mvh TT

• #51   6. jan 2016 Er jeg da også glad for, man ved jo aldrig hvad der sker. Og med en veninde der kæmper med hjerneskade efter hesteulykke så overvejer jeg aldrig at tage den af eller at ride alene. Mange ting kan gå galt, også når man mindst venter det. smiley

• #52   6. jan 2016 Apropos. Så sidder jeg og ser "mig og mama mia" og INGEN af de børn har hjelm på. Og den stakkels pony slæber rundt på store fuldvoksne mænd..

Der er sket en del i vores hestekultur

• #53   6. jan 2016 Gudskelov og tak for det!

Mvh TT

• #54   6. jan 2016 Tine A: 80erne var bare anderledes på rigtig mange måder, seler var der heller ik mange der brugte.

Jeg så på et tidspunkt et 80er filmklip, fra noget rideklub.
    De var nok 15 på en mindre bane, sadlerne var kombisadler med sadelformet filt-underlag og hestene bar hann. næsebånd.
    Få red uden sadel.
    Så red de ellers ud og ind mellem hinanden, 5 havde måske hjelm på, den gammeldages æggeskal med elastikken, som var over skyggen.
    Kaos på alle måder, men så var det den gang.
    Jeg tænkte. "det der, var ALDRIG sket i dag"

Har osse tit tænkt på ham der "cowboyen" der rider gennem Vesterbrogade.
    Stakkels Yellow var kun 6, da hun indspillede, det er alligevel meget rytter.
    Men de har da givet hende sko på.

• #55   6. jan 2016 Ja, jeg rider med hjelm. - og cykler med hjelm.

Som 6 årig var jeg ude for en rideulykke. Hjelmen og dygtige læger reddede mit liv.
    I 2014 var min papfar ude for et trafik uheld hvor en ung bilist kørte ind i ham. Også hjelmen var en stor hjælp for ham der.
    DERFOR rider og cykler jeg med hjelm. Jo, og kan cykle, men desværre er der nogle der ikke kan køre bil. Og jo, jeg kan ride men heste er dyr der har flugt instinkter og kan altid blive bange og løbe smiley
    Jeg ser ingen grund til at ride eller cykle uden smiley

• #56   6. jan 2016 Altid hjelm :3 har så mange grimme fald/styrt på bagen, at jeg slet ikke ville tænke hvad der var sket, hvis jeg ikke havde :c (127 fald/styrt XD)
    En enkel gang glemte jeg den, opdagede det først i trav fordi jeg skulle rette min hestehale, der manglede ligesom noget xD så det var af og ind og hente hjelm med det samme smiley
    Takker også nej til at skridte heste af hvis jeg ikke kan låne deres hjelm når jeg ikke har min egen :3

• #57   6. jan 2016 Altid med hjelm, kan godt lide mit hoved intakt smiley

• #58   6. jan 2016 Rider altid med hjelm smiley Ja, jeg stoler da på min hest og alting, men den ene gang jeg virkelig har slået hovedet var da min dejlige hest skred meget uheldigt i et sving i ridehallen, så vi væltede for fuld drøn - jeg kan ikke huske de næste ti minutter.
    Så uheld kan ske, også selvom det ikke er hestens instinkter der slår ind...

• #59   6. jan 2016 Jeg rider med hjelm, men jeg kan godt finde på at sætte mig op uden og ride hvis det er. (jeg har dog kun siddet på min 4års uden hjelm én gang). Jeg rider ikke med vest - men hvis jeg skal springe højt en dag kommer den på. smiley

• #60   6. jan 2016 Jeg rider/red altid med hjelm. Der var engang hvor jeg gerne ville undvære, da jeg døjede med en grim hovedpine hver gang jeg havde den på.

Men jeg syntes at det er en enorm egoistisk handling at ride uden hjelm. For det første så går det ud over pårørende hvis uheldet er ude - at det går ud over rytter har jeg ikke meget til overs for, for de har da trods alt selv valgt at ride uden.

Noget andet er at selvom vi har gratis sygehusbehandling, så er diverse maskiner og behandling altså langt fra gratis. Nogle af de maskiner der står på hospitaler koster flere 1000 at starte op - og vælger man at ride uden hjelm, så er man i min optik altså selv skyld i sin skade, så føler lidt at det er at nasse på samfundet og skatteborgerne som betaler dette, at udnytte den gratis hjælp. Når det er sagt, så er der så mange der skider på helbredet og ikke kun i hesteverdenen. smiley Men man kan vel godt undgå skader i det omfang man kan, og det indebære at man passer på sig selv og bruger hjelm under ridning.

• #61   7. jan 2016 På min hest ja altid, den er lidt utilregnelig, min pony nogle gange!(;

• #62   7. jan 2016 Jeg mener, at have skridtet af to gange uden ridehjelm! smiley
    Og der har jeg nok været mellem 13-16! Jeg havde nok en teori om, at det jo ikke kunne gå galt, når man bare skulle skridte. Men det kan jo altid gå galt, og de to gange er bestemt ikke noget, jeg er stolt af! smiley

Men udover de to gange rider jeg altid med ridehjelm! At ride uden ridehjelm er idioti smiley Jeg har i hvert fald hørt nok grimme historier smiley
    Jeg ved slet ikke, hvad der får folk til at tænke, at det er unødvendigt.. Måske er de trætte af ridehjelm hår, men er vi alle ikke det? smiley
    Og stadigvæk ikke en god grund til at lade den blive i stalden smiley

• #64   7. jan 2016 Rider altid med hjelm! Har været ude en gang uden hjelm, jeg fik det næsten helt dårligt! smiley
    Og når jeg rider unge heste og springer, har jeg vest på. smiley

Plus, at jeg engang røg af min shetlandspony og den trådte mig på maven (Selvfølgelig der hvor sikkerhedsvesten ikke dækker - fik blåmærker på min milt ((Lidt underligt, måske)) Og blev også trådt i hovedet, men heldigvis på ridehjelmen. Så JA, jeg har ALTID hjelm på smiley

• #65   7. jan 2016 Da jeg styrtede tilbage i 2014, landede Silver oven på mig - 400 kg pony, der foruden at vælte ned over mig, også rullede hen over mig. Vi havde taget et rask galop med en veninde - hun red forrest. Men ejerne af stien, som vi kender, havde smidt løs grus ud for at fylde hullerne i vejen. Det løse grus skred under Silvers hove, og så røg vi ellers adskillige meter hen ad skarp grus.

Mit ansigt var revet op, hele min højre inderarm flået op, min hofte var åben til knoglen, min højre skulder var brækket og jeg havde fået et ordentligt gonk i hovedet, samt et tryk. Jeg husker intet. Jeg vågner først op, da jeg mærker en gennemtrængende smerte, som sygeplejersker og læger skrubber grus og skridt ud af mit kød med stålbørster. Og så forsvinder det hele igen, og først nogle dage efter vågner jeg, udmattet og forslået.

Silver var okay. En overfladisk rift på skulderen og et lille hak i snuden, men jeg havde taget faldet for os.
    Nogle timer efter jeg er vågnet, kommer en overlæge ind på stuen for at forklare, hvad der er hændt:

"Amanda, havde du ikke haft hjelm på, så var du her slet ikke."

Aldrig har noget slået mig så hårdt før. Tænk, hvis min veninde måtte stå og se på mit kvaste hoved. Tænk, hvis mine forældre var blevet ringet op af ambulancefolk, der måtte forklare, at jeg var død fordi jeg ikke havde haft den forbandede ridehjelm på.

Idag lever jeg med evige smerter fra min arm, min hofte og mit hoved - jeg får aldrig min hukommelse igen, og mit ar på hoften vil aldrig hele ordentligt. Jeg må opereres i armen for at fjerne et ødem ved bruddet. Men jeg er i live, takket være ridehjelmen!

Så for at gøre det kort: J A ! Jeg rider med ridehjelm, og kunne aldrig drømme om at gøre andet!!

• #66   7. jan 2016 Ja jeg rider altid med hjelm, har dog i mine teenagere år redet lidt rundt uden - fordi nu skulle man jo være sej smiley Men altid hjelm på, både når jeg rider og når jeg cykler - har ganske enkelt mit hovede for kært til at ikke tage hjelmen på.

• #67   7. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm! og springer altid med vest. En aftale jeg lavede med min far da jeg fik hest, og en aftale jeg har med mig selv i dag, da kæresten ikke er kæmpe fan af at jeg rider på hest, som nogle gange har lidt for meget energi smiley

Da jeg havde min tidligere pony kunne jeg godt finde på at springe uden vest hvis springene ikke var så høje, og det var et enkelt eller to - men tiden er jeg blevet ældre og lidt mere en kylling ????

• #68   7. jan 2016 Jeg rider selvfølgelig altid med hjelm..

• #69   7. jan 2016 Både med og uden smiley Har den altid på undtagen de somre hvor jeg næsten får hedeslag, der kan den godt smutte lidt smiley Jeg lærer nok aldrig at passe på mig selv. Egoistisk.. måske? Men tror da på jeg vil væmmes ligeså meget om det så var en knust skal, en brækket nakke/ryg eller en knogle der stak vandret ud af benet/armen smiley
    Jeg gør mange idiotiske og farlige ting her i livet.. sådan er det vel bare smiley

• #70   7. jan 2016 Rider aldrig med hjelm på Tjalfe. På alle andre rider jeg med hjelm.

• #71   7. jan 2016 Og jeg rider med hjelm, fordi jeg ikke kan se en grund til at ride uden smiley

• #72   7. jan 2016 Må indrømme, jeg er meget uforstående overfor jeres valg - jer, der rider uden hjelm på enkelte og ind i mellem alle heste, altså ....

• #74   7. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm, helt klart fordi man aldrig er 100% sikker

• #75   7. jan 2016 Nu er jeg rent faktisk så heldig, at have en hest, der ikke længere bliver bange for noget. Forskrækket - jo da, det kan da ske, så giver det lige et sæt i ham, og så er det dét. Så kan man sådan set mene hvad man vil, men forstår også godt, at man har svært ved at tro det, hvis man aldrig har mødt sådan en hest.

• #76   7. jan 2016 "Husk hjelm og vest i al omgang med hest" - citat af min far som er skide bange for heste og utryg ved at jeg rider smiley
    så rider altid med hjelm OG vest smiley

• #77   7. jan 2016 Man kan aldrig forudsige et styrt - hesten kan glide, vælte, skvatte og vælte ovenpå en. Man kan redde mange ting i menneskekroppen, men det er fandeme ikke helt nemt at redde en hjerne.

• #78   7. jan 2016 Rider altid med hjelm, og kunne aldrig drømme om at ride uden. Det synes jeg simpelthen er for dumt. Kunne heller aldrig finde på at tage den af for et billede, eller en lille skridttur. Altid på med hjelmen, vi kan aldrig regne med at hesten ikke kan bliver bange for det ene eller andet, selvom man kender sin hest ud og ind og at den er meget rolig. smiley

• #79   7. jan 2016 Hvis man tænker over hvor man rider, og hvordan, så vælter hesten altså ikke bare sådan lige. Så skal det være fordi der går panik i den, men sådan en hest skal man jo så heller ikke ride uden hjelm.

Nu har jeg haft Tjalfe i 11 år, og aldrig har han været så meget som tæt på at vælte, når han har været under kontrol, og jeg indrømmer gerne, at jeg/vi har lavet mange tankeløse ting i årenes løb.

• #80   7. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm. Har mit hoved for kært til at tage chancen uden. Har dog redet uden et par gange som teenager, fordi det var "sejt". Det synes jeg dog ikke længere det er. Hvad andre gør må de heldigvis helt selv om, men jeg ser ingen grund til at risikere mit helbred/liv.

• #81   7. jan 2016 Det er altså noget vrøvl - hesten kan snuble på fuldstændig flad, jævn overflade. Det kan altid ske, og man kan aldrig forudse det!

• #82   7. jan 2016 Ja, men nu er der også pænt stor forskel på, om hesten snubler (hvilket der ikke sker en fis ved), eller om den rent faktisk vælter.

• #83   7. jan 2016 Syntes det er noget værre fis at sidde og sige ens hest aldrig bliver bange eller noget.

Det kan fint være at det måske er 5 år siden den sidst har lavet et hop til siden. Men en skønne dag sker der noget totalt uventet - en løs hund der jagter hesten, et jetfly der bryder lydmuren eller at hesten rent og skær uheldigt glider og dermed vælter.

Jeg er led og ked af at folk ikke bare kan passe på sig selv. Det er mine og alle andres skattepenge der betaler for folks dumheder.

Min Capone lavede heller ALDRIG ulykker under ridning. Vitterligt aldrig! Han havde lavet lidt buk under springtræning, men aldrig uforudset så vidste altid præcis hvornår de kom. Pludselig havde han ondt i ryggen, og med et lavede han et bukspring så jeg først landede med hovedet først ind i barrieren, og derefter landede med hovedet først nede i den frosne bund nedenfor barrieren.

- Bukspringet kom ud af den blå, han rokkede ikke engang med øret eller kom med nogen anden form for advarsel. Havde jeg ikke haft hjelm på, havde jeg været død på stedet. Dette fik jeg af vide omkring 15 gange i de dage jeg var indlagt på sygehuset. (Kostede mig 2 ture med ambulance, da jeg besvimede efter jeg var hjemsendt efter nogle døgns indlæggelse) + de øverste 14 nakke/ryghvivler var udsat for lidt alla det samme som piskesmæld samt en kraftig hjernerystelse. Jeg gik med krage i utrolig lang tid derefter, og min ridehjelm var flækket over i 4 dele - hvilket mit hovede havde været hvis jeg ikke havde haft den på.

Så ja måske laver din hest aldrig noget - men en ting der er sikkert det er at JEG ikke har ondt af dig, den dag dit hovede flækker i 4 dele og du bliver slemt hjerneskadet. Og hvorfor? Fordi DU har været så snot dum at tro på at et flugtdyr som en hest ikke kunne finde på at tabe sin søde rytter. smiley

• #84   7. jan 2016 Jeg er ret sikker på, du ved hvad jeg taler om. smiley

• #85   7. jan 2016 Amen, #83 !

• #86   7. jan 2016 Altså jeg har redet uden hjelm siden jeg var 7-8 år gammel smiley jeg lærer det aldrig... De fleste gange jeg red uden hjelm som lille var fordi jeg bare satte mig op på dem mens de spiste hø. min mor så det også nogengange og skældte mig da selvfølgelig ud og rystede på hovedet af det. men jeg lærte aldrig noget. ligesom det at man ikke må gå bag ved heste, det lærer jeg heller aldrig.

Jeg må ærligt indrømme jeg som ung aldrig tænkte over det. og det gør jeg stadigvæk nogengange ikke smiley Men det fleste gange nu hvor jeg er ældre er fordi jeg godt kan lide at lufte hovedet nogen minutter når det er varmt..
    så nej det er ikke fordi det er sejt eller fordi andre gør det som folk gør det. det er min egen beslutning.

• #87   7. jan 2016 Min part er også en meget nervefast hest der kan kigge og det kan give et sæt i hende, men hun bliver hos sin rytter. Rigtig flink og dejlig hest. Men jeg har stadig hjelm på, for jeg ved ikke om hun en dag finder noget at reagere på.

Det er jo folks egen sag om de vil have hjelm på eller ej, hvis de altså er over 18. Det må man selv om. Det ville bare være rigtig ærgerligt, hvis det en dag går galt og familien skal skrabe hjernemasse af jorden, fordi man er skvattet af og er splattet ud. Men igen, dit hoved, dit problem og egentlig også din families problem i sidste ende smiley

• #88   7. jan 2016 100% enig man aldrig kan stole på sin hest! Men krikke som virkelig er bare den roligste i alt omgang sprang til siden her i sommers pga en hjort, helt uventet og det kunne ha resulteret i at jeg kyssede asfalten hvis jeg ikke kendte min hest bevægelser så godt smiley

• #89   7. jan 2016 Melanie, og så det faktum, at folkets skattepenge skal gå til behandling af nu hjernedøde personer, der ikke liiiiige tog hjelmen på smiley

• #90   7. jan 2016 De som rider uden hjelm tænker virkelig også kun på sig selv. Falder du af og bliver hjerneskadet, så er det sku bare ærgerligt for dig - du valgte det selv, men hvad med din familie og dine venner? I sidste ende er det faktisk dem der bøder for DIN fejl. Du kan få lov at sidde som en grøntsag, imens din søde familie hver dag skal sidde og fodre dig og vaske dig bagi, for det kan du pludselig ikke selv mere. Ihvertfald ind til du bliver sendt på et hjem for slemt handicappede, så din familie igen kan få chancen for at få en nogenlunde normal tilværelse igen ' på trods af at de har mistet et barn eller søster/bror.

Hvis man ønsker at lufte sin frisure kan man da bare gå udendørs, det blæser meget i øjeblikket. Eller for den sags skyld åbne vinduet i bilen - her falder du da ihvertfald ikke ud og smadre hovedet på dig selv smiley

Syntes simpelthen det er så snot egoistisk at man ikke lige kan have en hjelm på den sølle time om dagen man sidder på ryggen af dyret. Man kan sku da se godt ud på alle andre tidspunkter af døgnet smiley

• #91   7. jan 2016 Som sagt, jeg kan godt forstå man ikke tror på det, hvis man aldrig har mødt en hest, der vitterligt ikke bliver bange for noget.

Derudover - Louise Pedersen, brugte du seriøst lige en løs hund som eksempel? Og et larmende fly? Altså hvis ens hest potentielt reagerer, på noget så banalt, så rider man da ved gud ikke uden hjelm på den.

Nu er Tjalfe ikke dressurhest, han er turhest, og har været det gennem 11 år. Han har oplevet alt mulig mærkeligt, da vi altid færdes i by og trafik. Han går på fold døgnet rundt - også nytårsaften, hvilket han også er cool overfor.

• #92   7. jan 2016 Jeg vil faktisk utrolig gerne se statistik på hvor mange rideulykker (Uden hjelm selvølgelig) resultere til en hjerneskade/død smiley når jeg søger på google så er generelt de hjerneskader vi har i danmark forudsaget af kræft, infektioner i hjernen og hjernens hinder, iltmangel. jeg vil gerne se den statistik, selvfølgelig over danmark og ikke america eller andre lande hvor hjelmen er et sjælendt syn smiley

• #93   7. jan 2016 Camilla: Som du så fint siger, så var det eksempler. Jeg kender ikke mange heste der vil være fuldstændig ligeglade med at min store bordeaux jagtede dem - råbende røvhul så højt at mennesker i 5 km radius ville kunne høre det.

Selvom en hest aldrig har været bange for en ting, kan den stadig godt pludselig blive det. Som menneske kan du vel (som alle andre) godt blive forskrækket hvis nogen pludselig dukker op bag dig imens du koncentrere dig om noget andet? At man eksempelvis bliver forskrækket over veninden pludslig står bag dig, betyder vel ikke at du er bange for veninden?? Ligeledes kan hesten koncentrere sig om sine øvelser, og blive forskrækket over noget. Der kan også pludselig opstå en smerte, som får den til at reagere. det er heste vi har med at gøre, dem kan man (selvom vi prøver) bare aldrig stole 100 procent på. Sådan er det bare, og det kan vi ikke lave om på.

• #94   7. jan 2016 Jeg kunne ikke forestille mig, at særlig mange bliver hjerneskadede eller dør om året i Danmark pga. fald fra hest uden ridehjelm.. Og hvis det sker, så tror jeg også, at det vil komme i pressen.
    Selvom at hende der startede denne debat, oplever at flere og flere rider uden, så er det en helt modsat oplevelse, jeg har smiley De fleste i min omgangskreds ser decideret ned på ryttere, der undlader hjelmen - og det gør jeg også selv.

• #95   7. jan 2016 Kan faktisk fortælle dig, at Tjalfe har givet lige netop en Bordeaux røvfuld, for at gøre netop det du beskriver. smiley
    Også en Schæfer, og en Labrador, for den sags skyld.

Har heller aldrig påstået, at han ikke bliver forskrækket, vel kan han da blive forskrækket, men det er da ikke noget han løber sin vej for.
    Ved smerter nægter han at røre sig ud af flækken.

• #96   7. jan 2016 Camilla: Det kan også sagtens være at du er heldig med din hest, når det kommer til dette. Men det ændre ikke på at du faktisk en dag KAN være uheldig, og at det går galt.

Nej der er nok ikke mange der bliver hjerneskadede af fald fra hest. Men det sker. Jeg kender en som er blevet det, og yderligere kender jeg 2 som er døde af styrt med hest.

Heldigvis har vi regler som sørger for at børn har hjelm på, og heldigvis findes der mange flotte hjelme på markedet som gør at folk gerne vil bære denne.

Og ærligt, så er jeg i bund og grund hamrende ligeglad med om folk bære hjelm eller ej. Jeg syntes at det er frygteligt egoistisk, og enormt surt at skattepenge skal gå til den slags behandlinger når vi som land mangler penge til mange andre mere fornuftige ting. Jeg vil bare personligt ikke have det mindste ondt af vedkommende smiley

Ville være super hvis der kom regler om at man selv skulle betale eventuel behandling hvis man har redet uden hjelm, kørt galt uden sele også videre - tilfælde der nok ikke var gået så galt hvis man havde sat sikkerheden lidt højere.

• #97   7. jan 2016 Cami - Helt enig, Ser heller aldrig ryttere uden hjelm. kender nok 2-3 stykker der kan finde på at tage den af smiley

• #98   7. jan 2016 Blivr mere og mere enig i det du skriver camilla, fordi så vidt jeg husker brugte vel altså heste i en del krige og når jeg tænker krig så tænker jeg da på en krigszone hvor der flyver krudt til hver side, kanoner og fly smiley hvorfor skulle man bruge heste til det hvis de bare løb sin vej når de hørte krudt blive affyret.

• #99   7. jan 2016 smiley
    smiley

Mvh TT

• #101   7. jan 2016 Ej det er da utroligt at voksne mennesker kan bilde sig selv ind at hjelm ikke er nødvendigt fordi "hesten bliver ikke forskrækket, jeg rider forsigtigt" osv. Hvor mange undskyldninger kan man lave for sig selv?
    Vi har med store, levende væsener at gøre. Vi kan IKKE have kontrol over vores omgivelser og hestens reaktion. Hvad søren er det der går af folk ved at tage en sølle hjelm på? Jeg er ærlig talt målløs over at man kan bilde sig selv ind, at der ikke sker noget bare fordi man SELV er forsigtig. Forsøren da, tag nu ansvar, det er SÅ let at tage en hjelm på i stedet for alle mulige undskyldninger smiley

PS. at hesten ikke bliver bange er da absolut intet argument. Forhåbentlig er man da fornuftig nok til at vide, at skader kan ske på anden vis smiley

• #103   7. jan 2016 Hmm der står jo ingen steder om det var hovedet der var udsat smiley

• #106   7. jan 2016 jeg tænker stadig årlig statistik smiley

• #107   7. jan 2016 Louise Pedersen - Helt ærligt, så mener jeg ikke det handler om held, det handler om træning. Tjalfe var da ikke nær så sikker, da jeg fik ham, men det er han blevet, på grund af alle de ting han har oplevet.

Men nu er der også kæmpe forskel på om det er en hest der primært bliver redet i ridehus, og på bane, og så en hest der udelukkende kommer ud og får en på opleveren.

Vil da f.eks lige fortælle om, da vi var på julemarked her i december. Vi havde 3 ponyer/heste med, der skulle gå ture med børn. Vi stod på en gårdsplads, med brændende fakler rundt omkring, juletræer kom gående, med mennesker under, lige forbi hestene, biler kom kørende tæt forbi, nogle med trailer, hvoraf nogle larmede helt afsindigt (specielt en med hvad jeg vil gætte på var metalstykker, der skrumlede rundt). Vi stod lige ved siden af BørneHjørnet, hvor der bl.a var mulighed for, at betale sig fra, at smadre tallerkener (det larmer også lige lidt), der gik højrøvede påfugle rundt, der da bare gik under maven på hestene, når de nu ikke gad flytte sig, når deres højheder ville forbi. Samme påfugle stillede sig også gerne i vejen for bilerne, og der var mere end én bilist, der valgte at dytte af fuglene, til trods for, at de holdt lige ved siden af en hest. Tjalfe (og de andre for den sags skyld) stod og hyggede sig gevaldigt, kiggede roligt rundt på al hurlumhejen, og hilste pænt på de mennesker, hunde, og hvad der nu ellers måtte komme forbi. Når der så lige var et barn der skulle have en tur, jamen så gik vi da stille og roligt en omgang, forbi den lille ishockeybane der var stillet op, med råbende børn der skøjtede rundt, og skød pucks til alle sider, forbi den hestevogn, med de to fremmede heste, der jævnligt holdt ind, for at få nye mennesker med, forbi manden med de lækre brændte mandler (ja, dem kunne Tjalfe altså godt lide), og så skal man altså ikke glemme, at der konstant var mennesker alle vejne, omkring hestene, også mennesker med krykker, i kørestol, med barnevogne, klapvogne, og hvad man ellers kan forvente, og ikke forvente.

Det er der nok desværre ikke ret mange heste der kunne bruges til, men Tjalfe elskede det.

• #108   7. jan 2016 Ikke om jeg begriber, at man føler sig nødsaget til at se statistikker før man vil bruge en hjelm - fair nok, hvis det er af ren nysgerrighed, men hvis man føler sig nødsaget til at se på papir, hvor mange der sker noget med, før man vil tage en hjelm på, så er det for dumt.
    Du er en hjerne. Det er det eneste, du faktisk er. Alle dine minder, dine tanker, dit verdensbillede, din læren - det er alt sammen derinde.
    Det er fuldstændig ren rationalitet at synes, det skal beskyttes. Det er ren logisk, at hvis man rammer jorden hårdt, så tager DU - din hjerne - skade. Er det ikke komplet ligegyldigt, hvor mange, der årligt kommer til skade fordi de ikke bruger hjelm? Det sker. Det kan ske. Det er det eneste, man behøves at vide.

Man må håbe, den enkelte, der ikke benytter en hjelm, får en på hovedet før h*n oplever på egen hånd, hvilken skade det kan forsage ikke at bruge en.
    Vi kan reparere en arm. Et ben. Somme tider en brækket ryg, brækket nakke, ja vi kan sågar leve uden arme og ben. Men en hjerne ... Den kan vi ikke leve uden, og når først den er i stykker, så er du ikke mere.

profilbillede
  • #110   7. jan 2016 Det kan godt være, at man ejer en hest, som aldrig bliver forskrækket, men heste kan også lave andre bevægelser, som kan få os til at miste balancen, som ikke skyldes at de bliver forskrækkede.. Et lille glædes hop, og så kan man hurtigt ryge med hovedet først ned på jorden!
    Generelt er det fuldstændig ligegyldigt, om din hest er bombesikker, du "bare" lige skal skridte eller det "bare" er en lille pony. Du kan være verdens bedste rytter, og du er stadigvæk ikke dygtig nok til at undvære den, og det bliver din hest heller aldrig!
    Dressurhatten bliver valgt fra af verdens dygtigste ryttere:
    http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/equestrianism/9466544/Charlotte-Dujardin-I-was-lucky-to-recover-from-fractured-skull.html

Og hvis det skal være helt rigtigt, så burde ridehjelmen være på hver gang vi er omkring heste, og ikke kun når vi er på dem! Men det er nok en anden diskussion, og her er jeg ikke hellig, da jeg altså først tager ridehjelmen på, inden jeg lægger sadel på smiley

• #111   7. jan 2016 hov hov, jeg bruger dagligt hjelm smiley jeg smider nok hjelmen 2-3 gange om året så det er ikke fordi jeg ikke vil bruge hjelm for det gør jeg smiley
    Og jeg ville bare gerne se en årlig statistik, er det simpelthen så dumt at spørge om? Hvis emnet handlede om at køre uden sele eller blive losset ned af hesten vil jeg da også gerne se statistik på det fordi man får et overblik. fordi jeg ser statistikken er fordi jeg føler der skrives som om det er noget der sker konstant og derfor ville jeg se statitisk på det. men hvis det er så dumt at spørge om skal jeg da nu lukke bøtten og smutte nu smiley Undskyld mig da smiley

• #112   7. jan 2016 Taget fra mit eget indlæg, læs lige igen før du bliver fornærmet:

"[...] fair nok, hvis det er af ren nysgerrighed, [...]" smiley

• #113   7. jan 2016 Jeg bliver da fornærmet fordi den er henvendt til mig selvom jeg skriver jeg rider med hjelm smiley
    Derfor kan jeg da ikke andet end at blive fornærmet når man får en lang smøre smidt i hovedet smiley Så jeg beklager da jeg overså en enkel linje fremfor 12-13 andre linjer smiley

• #114   7. jan 2016 Tror, du tager min besked en tand for personligt; den var ikke møntet på dig. Specielt fordi jeg netop nævner forskellen: Det er da super fint, hvis man er nysgerrig. Dumt, hvis man vil se hvor ofte det sker som en form for forsikring. smiley

Statistikker kan jeg ikke hjælpe med. Det må de nysgerrige selv rode med.

• #115   7. jan 2016 Ja det er det lidt svære når det er på skrift, så kan man godt misfortolke, for det tror jeg vidst jeg har gjort smiley

• #116   7. jan 2016 Hollaender

Må jeg lige have lov at sige at det var fantastisk skrevet, hvert et ord, det er lige til en artikel!
    Du har nemlig fuldstændig ret og vi burde passe bedre på vores hjerne, uden den er vi der ikke! På med hjelmen alt andet er tosset smiley

• #117   7. jan 2016 Der kan ske SÅ meget mere end at hesten lige bliver forskrækket. Det handler om at du ikke kan kontrollere dine omgivelser - længere burde den da ikke være. Hvad er der så fantastisk slemt ved den ridehjelm?? smiley

• #118   7. jan 2016 Camilla: Og det tager jeg hatten af for, ingen tvivl om det. Det lyder til at du har dig en rigtig god hest, i og med at du har lagt et suverænt arbejde i ham.

Jeg tænker bare, som der også så flot bliver forklaret, så er vi bare ingenting hvis hjernen ikke fungere.

Jeg har haft beskadiget min balancenerve, som sidder ved rygsøjlen. Dette gjorde at mine arme og ben ikke fungerede korrekt, og at jeg yderligere besvimede i tide og utide, flere gange dagligt. For mig betød dette ufattelig mange hjernerystelser. Hovedet har mødt håndvask på badeværelse, køkkenbordplade, enden af trappen og gulve, flere gange end det kan tælles på 10 hænder. Nogle gange var det store slag der gav slem hjernerystelse, andre gange var det små slag der var skyld i det.

Det er et spørgsmål om hvordan man rammer og altså ikke om hvor hårdt man gør det. Jeg har været indlagt mange gange, og ikke mindst længe fordi at de var i tvivl om hvorvidt mit hovede havde det - og fordi det var mere sikkert for mig der, end at jeg besvimede og slog hovedet flere gange dagligt.

Jeg siger absolut ikke at det sker for dig, Camilla - men selv et lille slag det rigtige sted kan lave stor skade.

Min Capone havde astma. Udover det havde han OCD og spat. Han blev redet, og han viste ingen tegn på smerte. For sådan var han ikke. Han elskede at lave noget, elskede at komme på tur. Han var livs nyder. Da han smed mig af, hvor jeg slog mig så voldsomt var ikke fordi han var træt af smerten. Det kom af at han udover alt det andet, også havde to tætsiddende torntappe. Inden han smed mig af havde vi redet 30 minutters dressur - ja vi var jo stadig igang. Han gik fantastisk, der var intet at komme efter. Folk der så på kunne heller ikke på nogen måder se at han havde ondt nogen steder. Men et eller andet skete der, og han blev selv ligeså forskrækket over det.

Han var derefter på Højgård, hvor han atter blev undersøgt i hovede og røv, og det var der at både OCDen, spatten og de to torntappe blev opdaget. Ingen, hverken jeg, min underviser, min kiropraktor eller min massør havde set dette komme.

Jeg siger blot, at vi skylder os selv og hinanden at være forsigtige og passe på os selv der hvor vi kan smiley

• #119   7. jan 2016 Jo, jeg takker og bukker smiley
    Lidt inspireret fra en post på Tumblr, hvor en studerende beskriver, hvilke tanker der gik gennem h*ns hoved, da h*n holdt en menneskehjerne for første gang. Kan simpelthen ikke finde den lige nu, men det var noget med, at denne hjerne engang var et individ - alle minder, al viden, alle tanker var herinde, og det er utroligt tankevækkende!

• #121   7. jan 2016 Fandt den! (Der er et billede af en ægte, blodig menneskehjerne i dette link)
    http://asapscience.tumblr.com/post/87226887951/shawnali-medicalschool-the-human-brain

"The first time I held a human brain in Anatomy Lab I was completely speechless. I looked at my classmates expecting a similar reaction and they looked back at me confused like…”dude let’s start identifying the structures.” I had to take a step back and let it process…in my hands was someone’s entire life. From start to finish, every memory, every emotion, every bodily control…was right there in my hands."

Lad os nu passe på vores fantastiske hjerner. smiley

• #122   8. jan 2016 Jeg rider altid med hjelm. Har også hjelm på når jeg omgåes heste, men det er fordi at den bliver brugt som cykelhjelm når jeg skal ud til hesten, og så glemmer jeg at tage den af.
    Min ridelærer var for 4-5 år siden ude for en rideulykke. Hun red på gårdens roligste hest. Pludselig sætter den i galop og begynder at bukke. Hun prøver at hoppe af, men idet hun gør det laver hesten et stort bukkesprinh og hun lander på hovedet
    Hun bar ikke hjelm så hun fik kraniebrud, hukommelsestab og hjernerystelse. Siden den dag ride ALLE på gården med hjelm

Hesten blev 2 år senere fundet død på marken, med blod ud af næse, mund oh vidst også ørene

• #124   8. jan 2016 Altid!! ser det ikke som et valg, men bare en selvfølge, det Gør man bare.. men bruger dog ikke vest altid..

• #125   9. jan 2016 Jeg rider ALTID med hjelm. Kan ikke se nogen grund til ikke at gøre det.
    Der er så fandens mange ting du kan dø af, og jeg skal i hvert fald ikke dø/komme alvorligt til skade ved at ride uden hjelm.

Synes selvom man er over 18, og måske er en rigtig dygtig rytter, at man skal tænke over hvad man laver. Som voksen rytter, er man den ansvarlige, og ved at ride uden hjelm, giver man et forkert signal til børn og unge, som måske tænker at de også bare kan ride uden hjelm nu... super trist smiley

• #127   9. jan 2016 Alisa - ja og hvis du ikke passet så godt på det så kunne du heller ikke få alle de flotte farver smiley

Mvh TT

• #131   12. jan 2016 jeg ville gerne sige at jeg altid har hjelm på når jeg sidder på mine heste, men faktum er at jeg desværre mere end en gang har været hoppet op uden og ladet mig transportere en lille tur rundt på folden.
    Alle andre der sidder på mine heste SKAL have hjelm på, ingen kommer op uden en spændt hjelm, og det er uanset deres alder.

• #132   12. jan 2016 Jeg har som udgangspunkt altid redet med hjelm, og så har jeg haft perioder hvor jeg ikke har, men jeg har også haft store problemer med at finde en ridehjelm der sad ordentligt. Havde en ulykke på hest for et år siden, som så har gjort at jeg altid er iført hjelm og vest, fordi jeg nu bare er blevet bange for at der sker noget. smiley

• #133   18. jan 2016 Rider med min hat og springer med mit skjold. Man er jo ikke klog hvis man rider uden? Jeg siger bare... Rid med din hat eller sid i en kørestol resten af dit liv og fortryde at du ikke tog den hjelm på smiley

• #134   19. jan 2016 Camilla
    Min gamle pony var også så sød og rolig men en dag gik han amok i hallen og vi gled i et sving smiley Der var jeg glad for at have min hjelm på... Overvej lige hvad der kan ske

Kommentér på:
Rider du med hjelm?

Annonce