Træning af unghest {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg købte i februar en skøn 3 års rå "vild" dreng Han har været meget voldsom og ville kun hvad han selv følte for, og behovet for at komme tilbage på folden sammen med de andre var større end at gå med mig på ridebanen, hvilket resulterede i at han med voldsom energi forsøgte at gå igennem hegn osv
Nu står jeg med den sødeste afslappede rolige dreng som kan stå på staldgangen og få sadel, trense og gamacher på inden vi går op i ridehallen, MEN jeg trækker ham altid op på folden, fordi han bliver så dum at trække med alle andre steder hvis han får lov at løbe op ligesom alle de andre heste.
Nu er mit store dilemma at der er en i stalden der har fået ondt i røven over at jeg lukker 3 heste (dem der går sammen på fold) op inden jeg kører i skole og de resterende heste bliver så først lukket ud 30 min senere, fordi hun mener at det giver uro i stalden. Der står 8 heste tilbage når de 3 er kommet ud, og jeg vil jo mene at de vænner sig til at de 3 bliver lukket ud og at de andre så kommer ud senere.
MEN jeg står i den situation at jeg er gravid så jeg vil og kan ikke håndtere ham hvis han bliver så voldsom igen som han har været sålænge jeg er gravid, og det vil han blive hvis han får lov at løbe op selv, for det er prøvet før! Og jeg vil egentlig også mene at jeg gør min hest en kæmpe tjeneste ved at trække ham op fordi han affinder sig fint med dette i stedet for at han skal have skæld ud og vi skal starte vores kamp forfra? Jeg syntes netop at det bedste for HAM ville være at bibeholde den ro der er nu i stedet for at han partout skal løbe op selv og så skal han BARE lære at gå ordentligt alligevel alle andre steder.. Det er jeg godt klar over men pt kan jeg bare ikke tage den kamp med ham og nu når han går pænt alle steder fordi han bliver trukket op kan jeg egentlig heller ikke se problemet?
Hvad er jeres mening og holdning? Er ked af at lave problemer i stalden men min holdning er jo bare at hestene nok skal vænne sig til det?
Er meget frustreret da hende der har et problem bliver ved med at poste grimme ting om mig på facebook og deler ting fra SEGES om at hestene skal oplæres i rette alder, men i og med at jeg har købt ham rå i en alder af 3 år kan jeg jo ikke gøre mere end jeg allerede har gjort?
jul 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.051
Staldens regler kan du nok ikke gøre så meget ved, hvad med at flytte stald?
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Du skal tænke på dig selv, nu hvor du er gravid.
Det er IKKE iorden at hun smider grimme ting op om dig på Facebook, tag en snak med hende om dette, og sig at du ikke vil finde dig i det.
Hun skal trods alt ikke bestemme hvad du gør med DIN hest.
Tag en snak med hende, og få hende til at forstå hvordan du står i forhold til at være gravid osv.
Medmindre der er regler i stalden.
Men hvis det bare er hende der har et problem der siger det, er det vel ikke hende der bestemmer.
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.714
Den eneste der har et problem er hende, men jeg gjorde det samme da han i sin tid kom til stalden og der var der ingen problemer med urolighed i stalden.
jul 2012
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 184
Min Cheval var på det tidspunkt kun et plag, og det gjorde træningen af hende meget længere og mere besværligt end det ellers ville have været. Jeg NØD at flytte til en ny stald hvor de blev trukket ud, for pludselig havde jeg en hest der også var til at håndtere.
Så hvis der ingen regler er omkring det i din stald, så skal du da endelig trække dine ud, og så lade hende kvinden have ondt i sin popo over det - så må hun jo lette sig og gøre det samme, hvis hun mener det giver hendes for meget uro. Du kommer jo stille og roligt og tager dine heste, og det må de bare vende sig til.
Nu er du gravid og det skal der tages hensyn til. Hvis din hest bliver umulig af at blive lukket ud med de andre, jamen så skal du gøre som du bedst føler for.
At hun skriver grimme ting på Facebook om dig, ville jeg snakke med hende om. Simpelthen spørge hende direkte hvorfor hun har behov for at skrive sådanne ting istedet for som voksent menneske at tage tingene med dig. Nu er Facebook jo ikke nogen sutteklud, og ting som det høre bare ikke hjemme der
Håber du finder ud af det hele
maj 2006
jul 2012
Hun lyder som en der bare skal brokke sig, ja bare for at gøre det. Sådan en person er der i stort set alle stalde ?? Tag den med hende, og spørg hvad dælen hendes problem er. det vil nok bære det letteste
maj 2006
jul 2012
maj 2006
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg tror nu ikke hestene vænner sig til det, medmindre man gør således at man først lukker ud når de stopper med at stresse - men det kan let tage noget tid også skære man jo i foldtiden.
Kan sagtens forstå du ikke gider hesten skal løbe ud, det gad jeg heller ikke.
Men jeg er ikke helt med på at de nok skal vænne sig til det. Hvis min stod i en lille privat stald med max 10 heste, hvor de 3 så blev lukket ud ville hun stå og kegle rundt, slå med hovedet, vrinske osv. - det ville hun blive ved med i evigheder. Hun er en hest der let stresser.
Så har de andre heste der gør det, så kan jeg sagtens forstå dem.
jul 2012
Min pony ER faldet under de vilkår, med resultat i at en masse andre heste bare løb hen over hende. Heldigvis skete der ikke noget, men jeg kunne have mistet hende. At hendes hest stresser af det system er absolut ikke noget ts skal træne, man skal også have lidt respekt for hestene.
maj 2006
maj 2006
jul 2012
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg havde slet ikke gidet stå i en stald hvor man skal bøvle sådan og være uenig :o) Bla. derfor jeg ikke gider selvpasser, fordi jeg ikke gider al den uenighed man ofte ender ud i.
maj 2006
maj 2006
jul 2012
maj 2006
jul 2012
Men i en situation hvor en veninde i stalden bliver gravid, jamen så må der jo ske en midlertidig ændring. Ts forslag var at hun kunne lukke alle ud, eller at hende med problemet kom en halv time før og hjalp. Man må være lidt fleksibel. Ts skal da under ingen omstændigheder komme til skade, fordi at EN person ikke kan være lidt large.
Jeg ville til hver en tid hjælpe hvor jeg kunne, hvis der opstod en graviditet i den stald jeg stod i. Jeg ville aldrig kunne leve med mig selv hvis en gravid kom til skade, fordi JEG havde små sko på og ikke bare kunne lade den gravide lukke ud 30 minutter før.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Hvis en opstalder skal noget tidligt, så arrangerer vi det så alle heste kan komme tidligere ud.
Her i stalden ville det så også være helt ok, at du lukkede alle hestene ud, medmindre det ville betyde at vi skulle op og fodre ukristeligt tidligt.
Mht at heste selv løber på fold. Det gør vores også, og det er på ingen måde hverken kaotisk eller voldsomt. De trisser lige så stille ud, spiser lidt græs på vejen og vallakkerne leger. Og i de ti år vi har kørt det på denne måde, har vi aldrig haft heste som ikke kunne finde ud af det, og vi kan til enhver tid tage en hvilken som helst af hestene og trække ind, mens de andre løber frit. Men det kræver selvfølgelig at ejerne tager sig tid til at træne med deres heste, så de har lært at opføre sig pænt.
maj 2006
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
dec 2012
maj 2006
Og nu har jeg jo ikke haft chancen for at opdrage bedre end han er pt fordi det har taget så lang tid at kommer dertil hvor vi er nu og pt kan jeg IKKE TAGE DEN KAMP FORDI JEG ER GRAVID! så som jeg har sagt tidligere kan jeg ikke selv gøre noget hvis ikke hun vil gå på kompromis?
dec 2012
Mht at hun ikke vil mødes tidligere, så kan det være at hun rent faktisk ikke kan?
maj 2006
Vi har holdt staldmøde og det er blevet vedtaget at jeg gerne må lukke de 3 ud men er selvfølgelig træt af at vi ikke ´kan snakke om tingene.
maj 2006
maj 2006
maj 2006
dec 2012
dec 2012
maj 2006
dec 2012
Som jeg ser det, vil du bare gerne have hun går på kompromis eller indordner sig det du vil.
maj 2006
jul 2012
TS søger råd til hvordan hun bedst muligt for løst konflikten med kvinden der er utilfreds. TS har tilbudt at trække alle hestene ud og skulle den utilfredse kvinde få pengene for dette, kunne hun vel fortsat få det, da TS blot er interesseret i at hele stalden er glad. (Læser man efter skriver TS også at hun fodre hele stalden, samt giver hø til dem alle, så mon ikke at der vil kunne findes en diplomatisk løsning hvis dette drejer sig om penge) Får du penge for dit arbejde TS? For hvis ikke, får hende den anden vel heller ikke penge for at åbne 10 bokse.
Om i ville blive sure over at nogle heste kommer ud før andre, er i sig selv jo ikke det emnet handler om. Den utilfredse kvinde (eller hvad jeg nu ellers skal kalde hende) siger at hun er utilfreds fordi det stresser hendes hest - men TS nævner jo at hele stalden står i ro og gumler hø når hun køre derfra? Så det giver jo ikke rigtig nogen mening.
Man skal tænke lidt på sine medmennesker, og når man står i en lille stald må der da kunne findes løsninger der fungere for alle parter. Det kan ikke passe at TS ikke kan få lov til at være gravid og passe på sig selv og sit barn, bare fordi hun har en unghest. Hun skal simpelthen sælge, låne ud eller finde en part, for pludselig er hun "ikke i stand til at opdrage sin hest"?? Hvad nu hvis TS faktisk fejler noget psykisk (hvilket jeg absolut ingen anelse har om han gør!) kunne det være at det var lægende at hun havde sin hest. Der kunne også være uro i hjemmet eller stress på andre fronter, som gør at stalden er der hun tager hen for at holde en pause fra livet. Det skal så tages fra hende fordi hun nu er gravid?
Der er én person i stalden der ikke kan leve med at TS har nogle måneder hvor hun ikke kan magte en vild hest. At hendes hest stresser over den måde de lukker ud på har absolut intet med opdragelse at gøre- for så mangler de stressede heste i stalden da igen opdragelse. Her er der da vidst tale om dobbelmorale af 1. klasse.
Giv dog lidt plads til andre end jer selv. Svære er det vel ikke? Håber for guds skyld ikke at jeg kommer til at stå i en stald med folk der har så små sko på, den dag jeg selv bliver gravid..
maj 2006
dec 2012
Det jo nemt at "holde med ts" når man kun har hørt hendes side af sagen.
jul 2012
No matter what ville jeg ikke kunne holde med en person der kun har balls til at udtrykke sin frustration over Facebook, istedet for at komme frem med problemet. Har hun behov for at bruge Facebook som sutteklud, må der ikke være mange gode argumenter bag.
dec 2012
Det kan sagtens være ts bare følger sig forfulgt og taget alt personligt og at det udlukker lægger op på sin profil intet har med ts at gøre.
Så fordi ts er gravid så skal det fungere på hendes måde?
jul 2012
Jeg forstår udmærket ts, og uanset hvad ville jeg ikke acceptere at hestene blev lukket ud på den måde. Ts skal i skole, og har derfor ikke mulighed for at komme senere og lukke hendes heste ud. Der er tale om 30 minutter, og hvis de andre 8 heste ikke har nok i hinanden i de 30 minutter, ville jeg slet ikke turde tænke på hvad der ville ske hvis en gruppe fra stalden en søndag morgen red ud på tur, eller hvad man nu ellers gør når man har hest.
jul 2012
dec 2012
Men det skal vel da heller ikke gå ud over andres heste at TS's hest ikke kan lukkes på fold som de andre.
jul 2012
dec 2012
jul 2012
Og som du selv siger det så fint, skal man tage hensyn til stressede heste. Men skal der så ikke også tages hensyn til at tss hest bliver stresset af måden der lukkes ud på? eller det er måske ligegyldigt at den kan få mavesår og i værste tilfælde dø af det??
jul 2012
Jeg vil da hellere miste en hest end en veninde på grund af en ulykke.
dec 2012
jul 2012
Hvis min hest stressede i sådan en situation, ville jeg da ikke bare sige at det var fint. Så ville jeg finde en løsning som passede med de andre. det er udlukker ikke interesseret i, og så må det jo være hende der har et problem her og ikke ts (eftersom resten af stalden er helt cool med omstændighederne?)
TSs liv er vigtigst, og sådan er det bare. Hun følger reglerne, og så længe hun gør det er der intet for andre at skulle have sagt. Så må udlukker give sig og lade ts lukke ud - især nu hvor hun faktisk ingen penge får for det. Jeg ville da aldrig have et problem med at min hest kom 30 minutter tidligere ud, for at alle i stalden følte sig glade og trygge.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Det er ikke andres problem at TS har en halvrå hest, som kræver særlige hensyn fordi hun har valgt at blive gravid.
Det er heller ikke på nogen måde i orden at andre skal bedes om at gå to gange op på folden, fordi hendes hest kun kan trækkes på fold. Eller at en anden skal tvinges til at ændre sin morgenrytme bare pga en hest.
Og det er da slet ikke i orden, at alle andre heste i stalden udsættes for stress, så der kan tages hensyn til en hest. Og hvordan ved hun at de ikke stresser, har man målt stressresponser? jeg kender mange mennesker, som ikke kan se om en hest stresser medmindre den vader rundt i boksen eller på anden måde er meget udafreagerende.
Og nej jeg mener faktisk ikke at hverken Ts's liv eller den ufødte babys er vigtigere end de andre hestes trivsel. Hvis man vil beskytte sig selv under graviditet, så må man finde opstaldning, hvor tingene fungerer som man vil have det.
jul 2012
Jeg har på et tidspunkt haft 4 heste i en stald ud af 18, hvis jeg skulle have alle 4 med til stævne og vi skulle køre tidligt, hvad skulle jeg så gøre? Sådan er livet altså bare.
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 378
Kan kun sige, at jeg også er modstander af at lade hestene løbe ud/ind. Det gavner intet, og man når heller ikke at tjekke, om hesten har fået skader eller lign.
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Derfor måtte ponyejere i alle afskygninger op og lukke ud, inden job, skole m.m, så længe ponyerne ikke skulle gå på døgnfold.
Vi hjalp hinanden i det omfang vi kunne - jeg havde gerne en i hver hånd, men kunne ikke nå at gå flere gange, inden jeg skulle møde kl. 8 (der var et stykke at gå).
Hestene blev lukket ud som sædvanligt, og der blev derfor lukket ud over flere gange i sommermånederne.
Der blev både lukket heste på græs - ponyer af flere omgange på græs - heste på sygefolde m.m.
Jeg stod i en lidt større stald, men med 14 bokse i mit stald afsnit. Og det var kun disse 13 andre man som hest/pony skulle forholde sig til.
Og alligevel, så væltede verden ikke for nogle.
De der ikke kom inden 8, plejede at sætte en balje med strå, hvilket jeg synes fungerede rigtig fint - ligesom du TS beskriver, at du giver hø.
Jeg kunne forstå, at det var et problem,, hvis du kun kom og fodrede de 3 og så lukkede dem ud.
Men hvis de alle får mad, så jeg kan ikke se problemet i at de bliver lukket ud forskudt, når ingen bliver efterladt alene?
jul 2012
okt 2009
Følger: 23 Følgere: 20 Heste: 2 Svar: 36
Jeg synes, det er rimeligt, at man kan få lov at trække en hest op, som ellers brænder sammen inde i hovedet.
Hvis de andre heste har det fint med det, når de får strå, som TS beskriver, så er det FREMRAGENDE. Hvis ikke, må de lukkes med op af den - her TS - som har behovet.
Naturligvis skal de ikke stå stressede og ulykkelige og smadre boksbund og blive syge og alverdens andre ubehageligheder, men det er jo netop også ret let at undgå det.
Kl. 7.30 er der faktisk også lyst, så det er ikke noget problem at lukke dem ud.
Men ... har du spurgt den ene, der er modstander af det, hvorfor hun er ked af det ? Jeg har erfaring for, at det ofte er langt lettere at fikse folks problemer, hvis man kan få dem til at fortælle, hvori problemet består....
Det er ikke let at gætte på, for hvis TS er villig til at lukke alle heste op selv - hver dag - og villig til at lukke op sammen med den anden hvis vedkommende hellere vil det, så er det i mine øjne ikke længere trådstarter, der laver problemer. Så er det den ene, der modsætter sig løsningerne uden at få fortalt, hvorfor det er nødvendigt at modsætte sig dem, som skaber bøvl.
Det gør mennesker jo sjældent uden grund, så derfor er der nok et uløst problem i det hele, som kunne være interessant at få belyst.
Det ville også være muligt at sætte en tlf til at optage lyd og eller billeder, som så kunne vise, hvordan der ser ud i stalden, når TS er kørt - så kunne alle se, at hestene er fint afslappede og står og gumler hyggeligt - at de først stresser, når udlukker kommer og lukker dem ud, og ... det har næppe så noget at gøre med, at 3 andre er lukket ud før - især ikke når de tre går på en fold sammen - og altså ikke med de tilbageblevne 8.
okt 2009
Det betyder somme tider, at der kan være noget baks, men så tager vi bøvlet og får DET til at virke. Det er faktisk meget interessant som tanke.
Vi har en næsten blind hoppe (hun kan ane lys og kan ane skygger og bevægelse, men falder over ALT på staldgulvet, selvom der er lys på - så ... INTET må ligge og flyde. :-D).
Hun tør IKKE gå med andre, for hun ved ikke, om hun falder i et stort dybt hul, fordi de andre ikke har styr på tingene, så ... hvis andre prøver at lukke hende ud, stikker hun hovedet i jorden, sætter et ben i hvert hjørne og siger NEJ TAK - bliver HER - så kommer jeg ikke til skade.
Hvis de får hende ud ad døren, tør hun ikke gå op mod foldene - der er nogle huller i vejbelægningen, som hun ikke kan se, men ved, hun skal guides udenom, det kræver tillid - så ... hun stikker næsen modsatte vej - ned mod ridebane og oval - hvor der er hegn m. låge osv.
De må så opgive og lade hende gå derned og være der - smider en tot hø og ringer til mig, at min hest står der med sin veninde.
Hun ved, at hun kan dø eller brække ben, hvis hun går i noget farligt, så hun rykker sig IKKE hvis ikke hun er tryg - selv hvis de ville prøve at piske hende igennem, ville hun nægte - pisk gør ondt men er ikke livsfarlig.
DET er så ikke en option for nogen af os heller - så ... derfor er det altså MIG der lukker alle ud - hver dag - og det er mig, der lukker ind - næsten hver eneste dag - i hvert fald altid vores egne.
Hvis vi har lukket heste i stalden og ikke alle er med, så lader vi en del af lyset være tændt, det ved de godt betyder, at der kommer flere.
Vores hvide blinde baduthoppe - kan ikke KLARE at stå i boksen, når vi er der, stresser, piafferer og står bare og brummer og kalder og tripper og danser og graver bunden FULDSTÆNDIG i stykker, så ... når vi er i stalden står hun altid i stalden og gumler lidt hø eller er parkeret på gulvet eller eller ....
Men når vi så har smidt i boksen og veninden kommer senere for at ordne hønet til sine og fikse den ene boks (jeg tager ofte den anden, fordi den ellers bliver træls, når ponzen har trampet rundt i sine tilfældigt placerede pærer.) Så står min hvide stressbanan helt afslappet og gumler hø og har det FINT - det er kun, når vi er der, at hun ved, hun kan komme ud og bare NÆGTER at fatte, at man godt kan stå ordentligt i en boks - så ... for os funker det fint.
okt 2009
Desuden er der en sportspony og en shet, som kommer på boks og en sigøjnerhoppe, der skal være i løsdrift.
Hun kan jo ikke stå alene, og der er heller ikke en boks til fjordhesten, så ... de to går sammen i løsdrift på hele vores foldareal om natten - de øvrige er på boks.
Om dagen går fjordhesten, sportsponyen og den ene shet på jordfold sammen. Fjord er nødt til at være der, fordi han ellers tæsker den blinde konstant. Sportspony har brug for jordfolden pga overvægt og shet gennemtæver alle de store, hvis den kommer på samme fold.
Så ... jordfold med tre glade heste og resten af folden med 4 glade heste .... det funker FINT.
Der er så lige det med at få lukket sammen og ind og ud.....
Vi tager vores ind, men er nødt til også at lukke sportsponz og shet ind, for ... ellers skal sigøjner gå alene.
Og sigøjner får prygl af shet .....
Så vi lukker vore egne ind - lukker de to andre ind og åbner leddet, så fjord og sigøjner kan gå sammen på hele folden om natten - om morgenen kalder vi på dem, lukker fjord på jordfold - lukker leddet og lukker de to små ud til ham og vores egne tre op til sigøjneren.
Det er egt ikke det store problem, men .... vi bor på lerbakker, som er hæsligt plævrede pt, så det giver nogle trælse bøvlede ture på glatte mudderbakker for at dele op og lukke led mellem foldene - det er bare det eneste, der kan tilgodese alle heste, så de alle er glade.
Men .... ja det kræver, at vi tænker lidt kreativt og det kræver, at vi hjælpes ad med at gøre tingene.
Men ... hestene er glade, vi er glade og vi er glade sammen og har det fristed, som er nødvendigt for os alle.
For alle lyttes til og alle tages alvorligt.
Faktisk er vi vist fantastisk heldige !!!!!
God regnvejrsdag til jer alle
Michèle
maj 2006
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2008
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 9 Emner: 10 Svar: 77
maj 2006
jul 2012
Så at hestene faktisk først bliver lidt urolige i boksen idet hende den anden kommer ind i stalden
jul 2012
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
For det første er det en møg dårlig ide at lade hestene løbe sammen til og fra fold, MEDMINDRE det er udelukkende er en flok bestående af garvede erfarne heste, som stille og roligt at tulle frem og tilbage.
For en unghest er det meget dumt, både ifht skader mm efter en nat på boks.
Det er jo fint du selv kan tage ud og lukke ham på fold nu, men når du får en lille bebs er det ikke sikkert det lige kan lade sig gøre, og så skal du stresse over det?
Tror det ville være bedst at finde et lille sted, med fuldpas, gerne løsdrift. Så skal du ikke stresse over at komme på bestemte tidspunkt, eller stresse over hendes frk. skrap i stalden.
Oveni kan du håndtere og træne din hest når du har tid, og så bliver det gjort på en ordentlig måde
Jeg ved godt det så bliver mere besværligt med transport, men hvis du så ikke partout skulle ud til din hest min. 1 gang dagligt, + de andre fordele, så var det måske det værd?
nov 2013
Ta et møde, dig, frk skrap og staldejer, (det skriver jo egentligt at du allerede har fået lov, måske frk skrap skal høre det på tremandshånd.)
og når staldejer har besluttet hvad der er ok eller ikke ok, så kan du med rette bede frk skrap om at flette næbet i stalden, og stoppe med det der usmagelige posteri, det hører en børnehave til. Punktum.
Hader sådan noget fnidderi, det giver seriøst ondt i maven, er selv gravid nu, så VED hvor meget ondt sådan noget bullshit kan gøre
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
nov 2013
nov 2013
maj 2006
Med hensyn til løsdrift fungerer han slet ikke i det miljø, han bliver sur og meget anspændt og sparker til højre og venstre i forhold til foder og læplads bare sommergræs er svært at få til at fungere fordi han stresser og tror han skal kæmpe for mad og læ men ja alternativet var jo at flytte ham, men det er vidst besluttet idag at frk skrap slet ikke skal lukke ud mere, og idag stod de helt roligt alle sammen da en anden kom og lukkede ud selvom jeg havde lukket 3 ud lidt tidligere end de andre, så heldigvis har jeg nu fundet en god løsning! men igen, TAK Mia for god og konstruktiv kritik og løsnings forslag :)
nov 2013
Ja okay, hvis det er 500 m væk så kan jeg godt se, at det i kombi med en hjælpsom kæreste er ret smart
Dejligt hvis i kan få det til at fungere, men hvis frk skrap gør/siger noget som helst igen, så blir du nødt til at tage fat i hende og sige fra! Sådanne bitre sladretanter er ikke godt for dig eller baby
Hatten af for at du passer så godt på din hest, og sørger for at han kan klare dagligdagen uden dårlige oplevelser, han er heldig at have dig
Mvh Mia
maj 2006
Ja han kan være en mundfuld og syntes at når vi nu har fundet en løsning der duer kan jeg bare ikke se hvorfor vi skal starte forfra og slås istedet fod at udnytte vores gode samarbejde nu og så miljøtræne så hans udvikling fortsætter
maj 2006
nov 2013
Men det skal nu nok fungere, min mand har i gennemsnit kun 2-3 vagter ugentligt og hjælper meget gerne til, og så er det en løsdrift
Men krydser da fingre for at baby er en sovetryne, som tager gode lange lure
maj 2006
Træning af unghest