Hvilket bid undgår sår? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har en 7 års efter heartbeat jeg er begyndt tilridning af her i sommers.
Hun gik med et "tilridningsbid" som gjorde at signalerne for at dreje blev bedre, men her for en 3 ugers tid siden synes jeg hun reagerede mærkeligt på det og opdage sår inden i munden.
jeg skiftede biddet og tænke at det var den måde det lå på. Det resultere i en helt andet hest der reagere super godt på biddet, men som ikke kan mærke sin egen smerte.... hun har stadig sår, og får sår af at ride med det.....
så skiftede jeg over til hackamore, og hun kan også rides med dette uden de store problemer. Min hest kan igen ikke føle sin smerte og da jeg har redet hende finder jeg ud af at hun har fået sår på næseryggen......
Det bliver ikke bedre ved at putte ekstra meget lammeskind på, men derimod forværre det, fordi jeg rider med det til springtræning. Hun ELSKER at springe og løber hen til springet, og holder selvfølgelig igen i et forsøg på at få hende til at vente....
Så hvad skal jeg gøre? jeg smører hende hverdag, og har en fornemmelse af at hun er en hest med en hud der hurtigt slides. Det er ikke fordi jeg sidder og hiver i tøjlerne uhæmmet, og min ridelære siger jeg er en rytter med blød hånd. Og min hest er ligeglad med den smerte jeg (ufrivillig) påføre hende, og hun tænker derved ikke at hun nok skal lade være med at trække så meget på springende, og tage tøjlen i dressuren, for når hun opføre sig pænt slipper jeg næsten helt tøjlen....
Jeg har prøvet at veksle, men i dag red jeg med bid efter en lang pause med Hackamore, men så har hun på en eller anden måde også fået revet såret op der "hører til" hackamoren selvom det er med bid! og ingenting rører hende der, og har ingen ide om hvad jeg skal gøre, så tænkte om i havde en ide eller kendte et bid der måske gør noget helt tredje?
tak på forhånd
jan 2012
Følger: 64 Følgere: 57 Heste: 8 Emner: 23 Svar: 292
jan 2012
jan 2015
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 1 Svar: 45
jan 2012
jan 2015
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 1 Svar: 45
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 199 Heste: 9 Svar: 2.043
Ellers er du sikker på at biddet passer?
jan 2012
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 142
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 142
jan 2012
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg ville få en bidekspert ud - sådan en som christina fra hestens mund, hun er dyrlæge og rytter selv, og ved meget om bid, tænder m.m.
Og så ville jeg give hesten fri, ind til du har haft besøg af hende. Sår heler hurtigt for det utrænede øje, problemet er at området er sart i lang tid. Så selvom det ser helt ud, så vil det hurtigt bryde op, hvis man går i gang igen. Så en måneds pause ville være relevant.
Mvh Charlotte
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Hvad bruger du af næsebånd?? Er der sammenhæng med, hvor det sidder og hvor du finder sår første gang??
Og så få tjekket tænderne. Jeg har oplevet at min hest ikke kunne lide det kombinerede næsebånd, fik så lavet hans årlige tjek, og dyrlæge fandt sår i siden, og tænderne var skarpe, det hang fint sammen med, at næsebånd sad lige dér..
Og nej, strammer det ikke så det sidder som limet på hesten
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 199 Heste: 9 Svar: 2.043
Find et tyndt bid, måske har den ikke meget plads i munden.
Har du prøvet Micklem trensen?
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 500
jan 2012
Ville ikke mene at det er næsebåndet der gør noget, og hun har fået raspet tænder inden for det sidste halve år jeg har ikke prøvet den trense nej, men lige nu starter jeg med biddet og ser hvad det hjælper....ville så gerne give hende ro og det er det jeg gør nu, men jeg er bare ærgelig over at skulle starte op igen. S
Hvilket bid undgår sår?