Spanske skridt {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg vil gerne lære min ismule spansk skridt! Grunden er at jeg gerne vil have ham til at være mere bevist på hvordan han flytter sine ben (5-gænger med rodede gangarter), som jeg også senere gerne vil overføre til traven og sener galop(?).
Grunden til dette er at jeg har set følgende videoer:
www.youtube.com/watch?v=dM7QeEq1AFY
www.youtube.com/watch?v=vHrCZTX0nUA
Og ville vildt gerne lære Litfari dette. Men.. Jeg har ikke så meget jordarbejde erfaring.. Så jeg vil gerne høre jeres råd, tips og hvordan i mener jeg kan opnå et resultat som i videoerne..
Jeg er begyndt at klikkertræne, eller ihvertfald ved at lære ham at klik=godbid, som han er ved at være med på. Jeg gjorde idag et forsøg på at lære ham spanske skridt, uden at bruge klikker, altså med ros, hvor jeg tappede pisken på hans pibe for at få ham til at løfte. Han løftede bare slet ikke hoven... Fik ham til det et par gange ved at tage fat i hans ben, som når man renser hove, men han forstod ikke at jeg ville have ham til at løfte benet.. Jeg gjorde også forsøget med klikker og godbidder, men ej ingen ændring. Så hvordan vil I gribe dette an? Jeg er ikke interesseret i at han begynder at tigge ved at lave spanske skridt. Vil han gøre det hvis jeg bruger klikkertræning tror i? Er det bedre at bruge ros?
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 129
Jeg brugte godbidder, selvom min hest er meget madglad og nærmest gør alt for mad, hvilket resulterede i at han lidt i starten tiggede når han kunne lugte at jeg havde godbidder i lommen. Men efter et kort stykke tid hvor jeg både skiftede i mellem at bruge godbidder og bare ros, og generelt ignorerede at han gjorde det hvis jeg ikke havde bedt ham om det, forstod han at han altså ikke fik noget ud af det hvis jeg ikke bedte ham om at gøre det.
Der er mange måder man kan gøre det på, den her måde virkede fint for mig i hvert fald. - Nu er min hest så også ret klog, og forstår hurtigt hvad det er jeg gerne vil have ham til
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Det vil jeg i hvert fald også prøve! Min pony kan allerede tildels spanske løft. Jeg lærte hende det med en klikker, godbidder, en bom og en pisk. Jeg stillede mig foran hende, pegede på benet med pisken, mens jeg bad hende gå frem. Når hun løftede benet, klikkede jeg. Hun opfangede hurtigt, hvad det var, jeg ville have hende til!
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
jul 2013
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
feb 2014
Jeg har prøvet at kontakte hende som har lavet videoerne, men hun har desværre ikke svaret..
maj 2009
feb 2014
Trav fra april
maj 2009
feb 2014
maj 2009
feb 2014
maj 2009
Den anden dag var jeg ude at ride med staldejer og hendes westernhest. Den kan den der rigtige "westernjog", og når hun satte den i den form for trav, satte Mini lige så fint i galop. Forstår ikke hvordan hun kan have balance til at galoppere på i samme hastighed som hun kan skridte.
jul 2013
Hvis jeg var dig ville jeg se om jeg ikke evt. kan finde en dressurrytter, som rider islænder, måske Katrine Buur, det kan være hun kan hjælpe
jeg har desværre ikke yderligere erfaring eller viden inden for lige netop det problem du står overfor, så kan desværre ikke hjælpe, men held og lykke!
Spanske skridt