354 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til løsspringning {{forumTopicSubject}}
Jeg løssprang i går min 2 års hoppe.
Hun fattede ikke helt hvad det var hun skulle, og synes selvfølgelig at alle de andre heste på foldene var meget mere spændende. Vi var 4 piskeholdere og drev hende rundt.
Det hjalp så heller ikke at hun bare er pisse provokerende og er skide ligeglad med piskene og forsøgte at løbe imellem os.
Er der noget jeg/vi kan gøre for at hjælpe hende så hun ikke stresser sådan og geare sig selv helt op.?
Vi kan selvfølgelig springe indenfor eller sætte snor hele vejen rundt på banen. Men tænkte om der ellers var andet
håber i forstår hvad jeg mener
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
https://www.facebook.com/frederikke.s.hansen.3/videos/vb.1389616092/10201955677358758/?type=2&theater
Sig lige til når du har set den - vil gerne have den gjort privat igen
Så har han (selvfølgelig) lært lydsignalerne til trav og galop - så jeg kan bede ham øge tempoet.
maj 2015
Følger: 34 Følgere: 28 Emner: 21 Svar: 208
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Jeg synes ofte at løsspringning bliver sådan noget "hu-hej-vilde dyr" med en relativt stresset hest, som bare løber for at løbe og hopper, når der kommer noget i vejen. Det betyder rigtig meget for mig at der er ro i hestens hovede, når den skal lære nye ting og at den lærer tingene skridt-for-skridt, så jeg ikke kaster den ud i noget, den ikke er klar til.
Her lærer Moonwalk at gå selvstændigt - han er jo vant til at være i en longe, hvor jeg vejleder ham hele vejen. Her skal han gå gennem løbegangen selvstændigt, lige pludselig. Så vores fokus på denne måde er at han selv skal gå igennem løbegangen og give ham en positiv association med dette (deraf godbidde-damerne for enden af løbegangen
Jeg er rigtig glad for at have et stop efter springene, fordi jeg får hans koncentration igen - og ikke får en hest som lærer at når den skal springe, så betyder det også at den skal løbe hele tiden. Ved at lave stop får jeg mulighed for at lave en ny overgang til trav / galop og får hele tiden små 'breaks' i træningen, hvor han lige skal fokusere på mig. Nu er Moonwalk også lidt af en gadedreng og han har det med at lave en hel del bukkespring, når han bliver løssprunget - hvilket jeg ikke er super interesseret i (en dag skal jeg jo på nakken af ham xD), og derfor bruger jeg også stoppene, til at afbryde de bukkespring.
Håber det giver mening - kan godt se at det ser lidt kedeligt ud - der gik altså ikke ret mange træningsgange, inden han var i både trav og galop over spring
maj 2015
Følger: 34 Følgere: 28 Emner: 21 Svar: 208
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.642
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.343
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.019
Hjælp til løsspringning