{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.463 visninger | Oprettet:

Min hest har mistet respekten for mig {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg står med en 12 årig hest som har mistet respekten for mig, da jeg ikke har redet specialt meget på hende længere, jeg vil rigtig gerne få hende i gang igen, men hver gang jeg prøver at ride eller noget andet så stejler hun og gør alt for hun ikke skal lave noget (Hun er en snu hest). Hvad kan jeg gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest har mistet respekten for mig
  • #1   14. okt 2015 Det lyder som hun har ondt,
    En hest stejler ikke bare for at drille.

• #2   14. okt 2015 Hvis ikke hun er redet længe har hun mistet en masse muskler og derfor passer sadlen ikke eller også har hun ondt.. En hest driller ikke

• #3   14. okt 2015 Ondt, hvordan mener du? Tænker du i ryggen eller?

• #4   14. okt 2015 Hun stjeler ikke kun ved ridning, og hvis man vil have hende til at løbe rundt

• #5   14. okt 2015 Ville bygge muskler op inden jeg begynde at ride ved at longere den i et longesystem din hest bedst kan lide...:)

• #6   14. okt 2015 Ondt kan være mange ting. Ville evt få tjekket af dyrlæge inden du begynder på noget smiley

• #7   14. okt 2015 Julie, jeg rider heller ikke hende som sådan jeg prøver blot at få hende til at skridte rundt, men hun gider ikke. Så går jeg igang med at longere hende men også her stejler hun efter 1 runde i trav, jeg har ikke tænk på det med at hun har ondt et sted, som hun gør det virker det som at hun bare ikke gider, men jeg vil prøve mig mere frem med opbygning af muskler. (Hun er en hafllinger blandet med araber, så hun er muskuløs af sin bygning ) smiley

• #8   14. okt 2015 Michelle okay, vil jeg gøre (Tak for svar ) smiley

• Fogh
    Fogh Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 30
    #10   14. okt 2015 Det lyder lidt som om, I skal starte et helt andet sted og glemme ridningen et godt stykke tid.

Hvis det var min hest, ville jeg som det første tage ringe til dyrlægen og få udelukket at hesten har smerter. Og har den ikke det, dernæst ringe til en dygtig underviser i adfærdstræning.

Og så vil håbe for dig og din hest, at du vil gå ind på blueberryhill.dk og læse nogle af de artikler, der ligger om hestetræning samt se nogle af videoerne på youtube, som du bl.a. finder ved at søge på blueberryhilldk
    Her er rigtig mange guldkorn og god inspiration at hente.

Pøj pøj med det:)

• #12   14. okt 2015 Okay tak for svar smiley

• #13   14. okt 2015 En hest er ikke snu og den tænker ikke "det her gider jeg ikke"..en hest der reagere voldsomt ved arbejde (og stejlen er en voldsom adfærd) er enten stresset, møg forvirret, har fået indlært en vane (gælder nok ikke her når den har stået stille) eller har ondt..
    Ville få tjekket i første omgang om den har ondt.. Gerne af en dyrlæge der også er uddannet kiropraktor

• #14   14. okt 2015 Jeg syntes at det lyder som en hest, der netop mangler respekten for dig. Den keder sig, er nok vant til at få godbidder og har måske lært at triks = godbidder. Drop ALLE godbidder til den og i flokken. Kig på hendes liv, nogle forandringer, flokændringer og ligende du kan tilpasse tilbage til det gamle?

Og ellers ville jeg personligt arbejde fra jorden i rebgrime til hesten respekterer dig igen. Den skal bruge hovedet og det er der den skal blive træt. Jeg tror at det er utopia at arbejde med muskelsætning, hvis ikke hesten respekterer dig og slapper af sammen med dig. Arbejd for at få hende afslappet ikke nødvendigvis frem i fuld fart. Less is more.

• #15   14. okt 2015 Det fungere altså ikke sådan at man kan lave nogle små tricks og så respektere hesten en og så forsvinder alle problemer.. Heste bruger ikke respekt som vi gør.. En hest der stejler gør det ikke af mangel på respekt

• #16   14. okt 2015 Hvorfor skulle dyr ikke kunne have dage hvor de ikke gider ligesom vi. De er jo maskiner. humøret svinger fra dag til dag og noget vi
    ikke har 100 % indflydelse på.

• #18   14. okt 2015 Jeg vil prøve det hele, jeg er indforstået med at min hest og jeg mangler tillid til hinanden efter den tid som der nu er gået, jeg har brugt meget mere tid på min unghest i stedet for hende. Jeg vil få hende tjekket af en dyrelæge og så vil jeg arbejde fra jorden til hun begynder at vise initiativ og lyst smiley

• #19   14. okt 2015 L&A: selvfølgelig kan heste godt svinge i humør, men de står ikke og tænker "ej jeg gider ikke rides Idag så jeg stejler"

Lock horses: Jeg siger ikke at heste ikke kan se nogen form for respekt.. Men de bruger det ikke som os.. Hvis vi respektere en person spiller det ind på alle områder.. Hvis en hest stejler pga fejl signaler holder den ikke op fordi den får respekt..

• #20   14. okt 2015 Jeg kan se, du har flere billeder på hestens profil, hvor den stejler både med og uden rytter. Har hesten lært at stejle på kommando?

• #21   14. okt 2015 Uha det gjorde min pige også - og en del gange under træningen. Det var ikke bare stejl, det var spark, det var at løbe væk fra mig og bid. Hun var direkte TOSSET på mig fordi jeg forlangte noget af krikken.

Vores træning bestod på

Vi skulle gå side om side. Når jeg stoppede og trak tilbage i torvet, skulle hun stoppe. (jeg brugte ikke godbidder fordi det gjorde hende endnu mere tosset)
    Det gad hun de fleste gange ikke, og løb med mig eller stejlede, men jeg blev bare ved og ved og ved, indtil hun stoppede når jeg gjorde. Og når hun så gjorde fik hun en masse ros. Det kunne hun finde ud af 2 gange på 30 minutter. Jeg blev ikke sur hvis hun blev, jeg var helt nede på jorden, ignorerede adfærden og roste den ønskede adfærd som var i dette tilfælde, stop.

Men når hesten bare har stoppet 2-3 gange på én dag, så er det nok og ud på folden eller få en strigletur m. slikkesten på staldgangen = positiv oplevelse.

Næste trin er når hesten har lært at stoppe op, er at gå frem for kommando. På præcis samme tid som dig. Så når du tager benet frem, skal hesten også tage benet frem. Her brugte jeg en pisk og duppede hende lidt bagi. Det var samme princip som når hun skulle lære at stoppe - ros den ønskede adfærd, ignor den uønskede. Og ikke for meget af gangen, så bliver det for meget oppe i hovedet på hesten. Den reagerer som den gør, fordi den er forvirret og frusteret over den fx ikke må komme ud til de andre.

Næste step er så at bakke, trave, galoppere, og stop fra de enkelte ting. Det er en lang process, men når hesten først finder ud af det generelle og at det at træne er en positiv oplevelse, kan du føre det op til ryggen smiley

Du er velkommen til at stille spørgsmål i PB. Har en masse videoer fra den periode, hvis du ønsker at se dem.

• #23   14. okt 2015 To gode forslag enten har den ondt. Eller den har mistet respekten. Og der ville jeg sige kan du ikke bede om de mindst ting, så undervisning. Dit kropssprog din holdning. Jeg måtte få prof ud til min, da jeg lige havde fået baby, og han i en periode havde haft en meget ung part. Personligt rum var pludselig glemt, og det blev farligt. Og ikke en kamp jeg magtede eller turde tage. Og havde jeg skulle gøre dette, kunne udfaldet også være endt i noget rod. Da man skal vide hvad man kikker efter, hvornår man skal sige fra, hvornår hesten rellelt presser en. Heste er flok dyr, de lever i nuet. De bære ikke nag, de straffer dig ikke. Men gør noget ondt eller beder du den om noget, som den ikke mener du i en rang i flokken til at bede om. Så opstår der konflikter. Så jeg vil sige træning i horsmanship, evt. Tjek om hesten har låsninger osv. Og ja udskyd ridning til det grundliggende er iorden igen smiley og har du unghest kan du. Jo bruge alt du lære der også smiley

• #24   14. okt 2015 Tak Fie din besked hjalp meget smiley

• #25   14. okt 2015 Ja min hest kan nogle tricks som at vinke og stejle, hun er nu begyndt at bruge dem imod mig, hun har kunnet dem i lang tid men er først begyndt at gøre disse ting efter jeg er holdt op med at ride hende.

Jeg har her til aften været ude og trække med hende, hvor hun gå med rundt det meste af tiden, lidt efter begyndte hun at stoppe og stejle, og når jeg så ville have hende frem ad igen bakkede hun eller stejlede igen. Jeg sluttede turen af med at få hende til at gå og roste hende. Så jeg har bare svært ved at tro det har noget med at hun har ondt at gøre jeg tror simpelhen ikke hun gider, nu har hun netop noget hun kan bruge så hun bare kan tuldere rundt.

• #26   14. okt 2015 Lock Horse: At en hest stejler pga modsatte signaler har da intet med respekt at gøre smiley den stejler fordi den bliver stresset og forvirret over at rytteren beder den gå og stoppe samtidigt

• #27   14. okt 2015 Dejligt at træningen endte godt! :).

• #29   14. okt 2015 Lock horses: Du skrev at hvis en hest stejlede pga blandede signaler så havde den ikke respekt.. Hvis det ikke var det du mente, hvad var det så ?

• #30   15. okt 2015 Måske har du en villige stærk hest, der prøver lidt af, om den ka slippe.
    Men det ser osse ud som om, at din har lært det som en slags trick?

Har redet på en hest, der altid stejlede, hvis han ik lige gad, mest alene.
    Ejer råbte bare af ham, og turde ik rigtig gøre mere ved det.
    Og på den måde, hjalp det ham til at slippe.
    Da jeg begyndte at ride ham lidt, forsøgte han self osse, men næ nej, han fik en dask for hver gang og så gik turen ellers videre - den gik ikke mester.

Min egen har "lært" at når man stejler slipper man for pres, så det bruger hun desværre (meget forkert træning af træner-type)
    Pres i hendes hoved ka være simpel ridning.
    Det ka være i alle situationer, det ka være når vi ska på ridebanen, på selve ridebanen, hvis vi ska på marken, skridter forbi staldindgangen osv.
    Men altid når jeg sidder på hende, aldrig fra jorden.
    Og jeg må vælge mine kampe.

Så heste ka være snedige, i den forstand, at de lurer tingene af og husker.
    Ligesom rideskoleponyer, hvem kender ik en, der stillede sig på midten, som om den var groet fast, når der fx kom en lille pige?

• #31   15. okt 2015 Sorte sniger: har intet med at være snedige at gøre, det er indlært adfærd.. Heste gør det de får mest ud af og det deres instinkter fortæller dem er bedst..

• #32   15. okt 2015 Signe: Ja, men det er snedigt at huske det, for der ska ik altid meget til.
    Derfor synes JEG at det er snedigt.
    Og self er der da kloge heste, heste er forskellige.

• #33   15. okt 2015 Den sorte sniger: Ja heste er forskellige og nogle er "klogere" end andre.. Jeg har selv haft en af de hurtige, en fjordhest der lærte ekstremt hurtigt, hvilket var både godt og skidt.. Men det har intet med snedigt at gøre, det er ikke noget hesten tænker over og planlægger.. Det er ren indlæring og indstinkter..
    Ingen heste er så kloge at de har evnen til at drille, være frække, snedige og lignende

• #34   18. okt 2015 Nu er emnet godt nok nogle dage gammelt men kommenterer lige alligevel - for hvis du har lært din hest at stejle, kunne det så ikke være en mulighed at den stejler af den simple grund at den regner med at få en belønning?
    Det er svært at give et svar på det over nettet og ingen af os kender din hest eller har set situationen, men der er jo mange ting der spiller ind, så er hun først begyndt at stejle efter du er stoppet med ridningen, så kan man måske overveje muligheden for at hesten simpelthen bare keder sig? Den er jo vant til at få motion og blive stimuleret og pludselig er der intet længere.
    Jeg tror ikke på at det har en dyt med respekt at gøre.

Kommentér på:
Min hest har mistet respekten for mig

Annonce