1.463 visninger
|
Oprettet:
Min hest har mistet respekten for mig {{forumTopicSubject}}
Hej alle jeg står med en 12 årig hest som har mistet respekten for mig, da jeg ikke har redet specialt meget på hende længere, jeg vil rigtig gerne få hende i gang igen, men hver gang jeg prøver at ride eller noget andet så stejler hun og gør alt for hun ikke skal lave noget (Hun er en snu hest). Hvad kan jeg gøre?
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 62 Svar: 215
En hest stejler ikke bare for at drille.
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 257
dec 2011
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 9
dec 2011
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.763
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 257
dec 2011
dec 2011
sep 2012
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 30
Hvis det var min hest, ville jeg som det første tage ringe til dyrlægen og få udelukket at hesten har smerter. Og har den ikke det, dernæst ringe til en dygtig underviser i adfærdstræning.
Og så vil håbe for dig og din hest, at du vil gå ind på blueberryhill.dk og læse nogle af de artikler, der ligger om hestetræning samt se nogle af videoerne på youtube, som du bl.a. finder ved at søge på blueberryhilldk
Her er rigtig mange guldkorn og god inspiration at hente.
Pøj pøj med det:)
dec 2011
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Ville få tjekket i første omgang om den har ondt.. Gerne af en dyrlæge der også er uddannet kiropraktor
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 460
Og ellers ville jeg personligt arbejde fra jorden i rebgrime til hesten respekterer dig igen. Den skal bruge hovedet og det er der den skal blive træt. Jeg tror at det er utopia at arbejde med muskelsætning, hvis ikke hesten respekterer dig og slapper af sammen med dig. Arbejd for at få hende afslappet ikke nødvendigvis frem i fuld fart. Less is more.
nov 2003
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
ikke har 100 % indflydelse på.
dec 2011
nov 2003
Lock horses: Jeg siger ikke at heste ikke kan se nogen form for respekt.. Men de bruger det ikke som os.. Hvis vi respektere en person spiller det ind på alle områder.. Hvis en hest stejler pga fejl signaler holder den ikke op fordi den får respekt..
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 481
Vores træning bestod på
Vi skulle gå side om side. Når jeg stoppede og trak tilbage i torvet, skulle hun stoppe. (jeg brugte ikke godbidder fordi det gjorde hende endnu mere tosset)
Det gad hun de fleste gange ikke, og løb med mig eller stejlede, men jeg blev bare ved og ved og ved, indtil hun stoppede når jeg gjorde. Og når hun så gjorde fik hun en masse ros. Det kunne hun finde ud af 2 gange på 30 minutter. Jeg blev ikke sur hvis hun blev, jeg var helt nede på jorden, ignorerede adfærden og roste den ønskede adfærd som var i dette tilfælde, stop.
Men når hesten bare har stoppet 2-3 gange på én dag, så er det nok og ud på folden eller få en strigletur m. slikkesten på staldgangen = positiv oplevelse.
Næste trin er når hesten har lært at stoppe op, er at gå frem for kommando. På præcis samme tid som dig. Så når du tager benet frem, skal hesten også tage benet frem. Her brugte jeg en pisk og duppede hende lidt bagi. Det var samme princip som når hun skulle lære at stoppe - ros den ønskede adfærd, ignor den uønskede. Og ikke for meget af gangen, så bliver det for meget oppe i hovedet på hesten. Den reagerer som den gør, fordi den er forvirret og frusteret over den fx ikke må komme ud til de andre.
Næste step er så at bakke, trave, galoppere, og stop fra de enkelte ting. Det er en lang process, men når hesten først finder ud af det generelle og at det at træne er en positiv oplevelse, kan du føre det op til ryggen
Du er velkommen til at stille spørgsmål i PB. Har en masse videoer fra den periode, hvis du ønsker at se dem.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
dec 2011
dec 2011
Jeg har her til aften været ude og trække med hende, hvor hun gå med rundt det meste af tiden, lidt efter begyndte hun at stoppe og stejle, og når jeg så ville have hende frem ad igen bakkede hun eller stejlede igen. Jeg sluttede turen af med at få hende til at gå og roste hende. Så jeg har bare svært ved at tro det har noget med at hun har ondt at gøre jeg tror simpelhen ikke hun gider, nu har hun netop noget hun kan bruge så hun bare kan tuldere rundt.
nov 2003
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 481
nov 2003
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Men det ser osse ud som om, at din har lært det som en slags trick?
Har redet på en hest, der altid stejlede, hvis han ik lige gad, mest alene.
Ejer råbte bare af ham, og turde ik rigtig gøre mere ved det.
Og på den måde, hjalp det ham til at slippe.
Da jeg begyndte at ride ham lidt, forsøgte han self osse, men næ nej, han fik en dask for hver gang og så gik turen ellers videre - den gik ikke mester.
Min egen har "lært" at når man stejler slipper man for pres, så det bruger hun desværre (meget forkert træning af træner-type)
Pres i hendes hoved ka være simpel ridning.
Det ka være i alle situationer, det ka være når vi ska på ridebanen, på selve ridebanen, hvis vi ska på marken, skridter forbi staldindgangen osv.
Men altid når jeg sidder på hende, aldrig fra jorden.
Og jeg må vælge mine kampe.
Så heste ka være snedige, i den forstand, at de lurer tingene af og husker.
Ligesom rideskoleponyer, hvem kender ik en, der stillede sig på midten, som om den var groet fast, når der fx kom en lille pige?
nov 2003
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Derfor synes JEG at det er snedigt.
Og self er der da kloge heste, heste er forskellige.
nov 2003
Ingen heste er så kloge at de har evnen til at drille, være frække, snedige og lignende
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Det er svært at give et svar på det over nettet og ingen af os kender din hest eller har set situationen, men der er jo mange ting der spiller ind, så er hun først begyndt at stejle efter du er stoppet med ridningen, så kan man måske overveje muligheden for at hesten simpelthen bare keder sig? Den er jo vant til at få motion og blive stimuleret og pludselig er der intet længere.
Jeg tror ikke på at det har en dyt med respekt at gøre.
Min hest har mistet respekten for mig