1.284 visninger
|
Oprettet:
Reaktion ved tilridning {{forumTopicSubject}}
Hej
Har lige nogen spørgsmål til jer
-Hvor gammel var din hest da den blev tilredet?
-Hvordan var hestens reaktion med rytter på for første gang?
Tak på forhånd
Mvh.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Det har for mig aldrig været et problem at sætte mig op og ride der ud af, "problemerne" kommer først i det jeg er begyndt at forlange noget af dem, og oftest bunder det i forvirring
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 59
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Ingen af dem flippede med et øre da de fik rytter på.
Begge blev sendt ud det samme sted i tilridning.
Den ene fik jeg tilbage efter 10 dage, hvor han var gående i alle tre gangarter, så der overtog jeg ham.
Den anden var mere skeptisk overfor sadeltilvænning og longering, så det tog tre uger i longe før han var klar til rytter. Og så yderligere tre uger fær han var gående i alle tre gangarter, og jeg kunne overtage ham.
Den ene har bukket en gang med mig på ryggen, da han var 5 år og blev bange for lyden af sne som gled ned af et ridehustag. Den anden har aldrig bukket.
De er nu 7 og 8 år, og går middelsvær dressur.
Mvh Charlotte
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
Mine egne to var 3 år da de fik rytter på men det var kun lidt trækture og meget let ridning. De gjorde intet
Senere fandt Anton dog ud af det var fedt at tage langsiderne med fuld bukkespring men der var han redet nogle år.
Det er faktisk utrolig få heste af dem jeg har være på som har "gjort noget"
Har været oppe på en del heste og kan kun huske jeg er blevet smidt af en. Han var rimelig stor og jeg ret lille også gik han "amok" og begyndte at hoppe helt vildt op og ned også rejste han sig og kastede sig til siden også røg jeg af. Også har der været en anden som løb frem og små hoppede / små bukkede lidt. Ikke noget vildt men tror der var et eller andet insekt ved hans bagben for det var ret tydeligt at han ville "væk fra noget" og bagefter var der intet.
Det skal dog siges der er lagt meget arbejde i fra jorden af på de heste jeg har været på. Jeg har gjort det i samarbejde med min ridelære og hun har aldrig ladet mig komme op før hun var så sikker som hun kunne være på de ikke ville gøre noget
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
nov 2013
feb 2008
feb 2008
nov 2013
maj 2007
Følger: 38 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 391
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
jan 2014
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 274
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Der er selvfølgelig også muligheden for smerter. Det kan være en god idé, at få tjekket hesten igennem, inden man for alvor går igang, for ikke at starte op med negative associationer.
Har haft en hest der bukkede, hvilket viste sig, at være pga. sadlen, der ikke passede længere, efter kastrering, det stoppede så snart han fik en anden sadel.
Joey har også haft en periode, under tilridningen, hvor han bukkede. Han følte sig hurtigt utryg, og presset, i nye situationer, og vi var stadig ved at lære hinanden at kende, så det skete, at jeg kom til at presse ham lidt, på tidspunkter, hvor han ikke kunne rumme det, og dér sagde han fra, med hop og buk. Han er tilredet på ture, så der var mange indtryk for ham samtidig, så der skulle ikke så meget til, lige dér.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men derudover har de fleste heste taget det ret roligt, når bare de har været velforberedte.
En enkelt er simpelthen rendt med mig (ud af bane osv). Ikke en jeg selv var med til at forberede, jeg blev bare spurgt om jeg ville give en hånd med at komme og at ligge/sidde på den. Jeg formoder at de har haft lidt for travlt med at få den tilredet og derfor er sprunget lidt let henover forberedelserne hvis den har taget det pænt.
nov 2007
Eil var faktisk osse lidt en kylling -han sprang vældig til siden de første gange vi havde sadlen på og begyndte at "rykke" lidt i den o.l. Så han tog lidt ekstra tid at få gjort tryg, men gjorde så tilgengæld slet ingentin da ført jeg kom op på ham
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.349
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
nov 2007
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Men min plag jeg solgte i vinters som blev 3 år i april, hun er ikke klar, så de venter til næste forår
nov 2007
Så jeg vil vove den påstand at din unghest så ikke følger normen. Man må jo vurdere den enkelte hest. Den ene af mine blev gjort ryttervandt, men fik så en pause fordi han voksede en del. De fleste har ikke fået pause, men har blot fået lov at "lalle omkring" det første års tid -altså skridtture, let ridning på bane osv... mest for at få rutine, lære at bære rytteren osv. men uden at der stilles nævneværdige krav til samling osv.
-det gælder så ikke helt for de heste jeg red i Tyskland, som primært var kundeheste der gerne skulle nå ud at vise noget... "vores" heste (altså ejet af ham jeg arbejdede for) fik dog den tid de skulle have. Men alle startet som 3 års og har været helt klar til det
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 481
De sagde til mig, at hun havde været tilredet i 2 uger, og hun var så dygtig og ridebar.
Hvad jeg ikke vidste var, at de havde lagt en sadel, rytter og trense på dyret. Det råbte hun ikke halleluja for, og gad ikke at gå. Så de brugte en longepisk bag på hende og piskede hende frem, hver gang hun stoppede. Hun havde jo ingen anelse om hvad hun skulle, hun havde ikke prøvet noget af det før.
Så da jeg var ude og se på hende, var hun nede i kulkælderen, og headshakede under ridning. Jeg fik ondt af krikken og tog hende med hjem.
Der gik omkring 8 måneder hvor jeg ikke red hende, fordi hun var blevet så ræd for mennesker. Så de 8 måneder gik på at hun skulle lære mig at kende, og hun havde en temmelig høj mur. Træningen gik simpelthen ud på hun ikke måtte løbe mig ned i hjørner, ikke bide mig i hovedet, ikke løbe mig ned, som hun gjorde 2 gange på præcis samme sted på foden så jeg ikke kunne gå uden smerter et år efter (forstuvet much), og generelt bare omgås med andre mennesker uden at stejle og være en tumpe
Da jeg så skulle tilride hende var det uden sadel, uden hovedtøj og med min mor gående foran med en gulerød = positiv oplevelse for tøsen så!
Men ellers fik den ellers med stejlene, bukkene, hovedsvingningerne, men jo modigere jeg blev( var ved at skide i bukserne hver gang jeg skulle op det første lange stykke tid ), jo mere ligeglad blev jeg også fik hun jo ikke sin vilje hver gang hun stejlede, så lærte hun jeg ikke hoppede ned, også skulle hun bare droppe det og komme over sit trip.. men indtil hun fyldte 5 var hun kun en hygge hest, vi red ture i skoven osv. og var fremragende til det!
Da hun så fyldte 6, blev hun flyttet på en gård hvor vi kunne træne seriøst i spring og dressur. Det gik fint indtil hun blev så stresset over alle de andre heste jeg blev nødt til at flytte hende hjem. Så nu er hun spring hest en gang om ugen og ellers bare tur.
Jeg skifter snart over til bidløs og bomløs igen, fordi hun nemlig ikke er "mere", og jeg glæder mig helt tosset til det! Red hende bidløst i 2 år, og jeg savner det sådan
Der er 3 års forskel mellem billederne og hun har været en kamp uden lige næsten hver dag jeg har fået hende, MEN hun er det værd, for nøj jeg elsker min lille pige
nov 2014
nov 2013
nov 2014
maj 2013
Følger: 78 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 498
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Vi har siden vi fik dem sidste år, lænet os op af dem, hængt over dem, på bane og fold. Så da min lillesøster kravlede helt op på dem skiftevis, sagde de intet til det. Hun lå sågar på den ene den anden kom med et lille buk i starten, men sagde ellers intet til det.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Min erfaring er at de siger intet til rytter på hvis man har taget sig tid til at blive kendt med en og stoler på en Selvfølgelig skal man ej hellere gå for hurtigt frem for så siger de også fra. Men tager man det stille og roligt, udviser selvtillid og tålmodighed så burde der intet problem være medmindre hesten har smerter.
Mvh TT
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Reaktion ved tilridning