{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

Når man slet ikke fungerer med sadel... {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg er virkelig kommet i problemer i forhold til den stævnerytter jeg er og gerne vil være.

Det hele startede for et par måneder siden. Jeg har en dyr topreiter sadel til min islænder, som førhen har hjulpet mig meget med opstilling og sæde. Nu fra den ene dag til den anden, kan jeg SLET ikke ride i den mere. Derfor har jeg sat den til salg og håber at finde en ny.

Jeg vil rigtig gerne have en bomløs sadel nu og jeg har også kig på få, især en sensation harmonie og en dyggur bomløs. Jeg kender én, der har en sensation harmonie, som jeg har prøvet at ride med, og indtil videre er den dén sadel jeg fungerer bedst med, uden at være 100 % sikker. Men jeg vil rigtig gerne prøve flere sadler så jeg kan være helt sikker.

Problemet er faktisk mig og ikke min hest. Jeg kan slet ikke ride i nogle sadler, føler jeg. Jeg føler mig låst i dem og føler at jeg ikke kan indvirke på min hest med mit sæde. Det går helt ud i armene på mig, så jeg får hård hånd hvilket påvirker min hest. Her i går prøvede jeg en rigtig gammel sadel på min hest. Det er vidst en bomløs, med dobbeltlags konstruktion - det var sådan jeg tænkte at min sadel skulle være, da den jeg har nu(som jeg har sat til salg) er en bom sadel med enkellags konstruktion. Det eneste jeg kan pt er at ride uden sadel eller ride med ridepad, der har jeg 'frihed' nok til at kunne ride ordenligt, og jeg kan 100 % mærke forskel på at ride uden sadel og med, både på mig selv men også 100 % på min hest.

Men da jeg red i går med den sadel, der gik det også bare virkelig dårligt som med den bom sadel jeg har sat til salg.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre i forhold til sadler. Noget inde i mig siger at det bare er træning, at kunne ride med sadel, men samtidig undrer jeg mig også helt vildt over at det kommer fra den ene dag til den anden. Jeg er ret sikker på at jeg skal have en bomløs, med så meget frihed og tæt kontakt til hesten som muligt, da det skal kunne følges som om at jeg rider uden.

Håber at det får nogle af jer til at komme med nogle idéer: enten til når jeg rider eller leder efter sadel, for jeg er virkelig helt fortabt smiley

Mvh Sandra, der rigtig gerne vil ud og ride stævner, men ikke kan når hun ingen sadel har eller ingen sadel fungerer med..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når man slet ikke fungerer med sadel...
  • #1   20. sep 2015 Jeg fungerer bedst med sadler uden alt for meget støtte. De bedste sadler jeg har redet i, har faktisk været næsten flade i knæstøtten.
    Uheldigvis får jeg næsten aldrig mulighed for at ride i sådan nogle sadler, da jeg rider andre folks heste og andre folk vil have så meget støtte som mulig. Kommer jeg endelig til en sadel uden for meget støtte, så har den en ejer som ønsker sig en med mere støtte.

Som eksempel, så har jeg nogle gange redet i en wintec kombisadel. Generelt passer en wintec ikke særlig godt til mig. Hvis der er knæstøtte i, så piller jeg den gerne af, for så sidder jeg da lidt bedre. Men jeg har faktisk prøvet at sidde på en hest, hvor der stadig var for meget støtte uden knæstøtten i, så det varierer også en lille smule med hesten.
    Tit så går det også fint for mig de første gange, og så bliver jeg træt af den store støtte. Så det kommer ikke altid lige med det samme.

Det korte af det lange er: prøv at kigge efter sadler uden særlig meget støtte. De er svære at finde ude i virkeligheden og endnu sværere at finde til salg, fordi de fleste foretrækker en helvedes masse støtte. Men der findes også topryttere med flade sadler. Prøv at lede efter billeder af Rudolf Zeillinger, han rider i ekstremt flade sadler og i øvrigt med korte gjordstropper.

• #2   20. sep 2015 Hønen - Tusind tak for svar. Har lige kigget på ham Rudolf Zeillinger og kan godt se at hans sadler ser ret flade ud. I alle de år jeg har redet, har jeg også tit haft vekslet imellem hvad jeg havde brug for. Den ene dag har jeg brug for meget støtte, den anden dag har jeg ikke brug for det. Men pt har jeg bare brug for så meget frihed som muligt. Det gode ved den sensation harmonie, jeg har kig på og har prøvet, er at man kan ændre sadlen rigtig meget. Man kan pille sædet af og købe ekstra 'puder' så man kan forme sadlen næsten helt som man vil. Det synes jeg er virkelig smart. Især hvis det er forskelligt om hvor meget eller hvor lidt støtte man har brug for.

Men jeg tænker også generelt, at man skal have lov at prøve en sadel et par uger for at være sikker på at det helt præcist skal være den, for både rytter og hest skal vel vende sig til den smiley

• #3   20. sep 2015 hej sandra .
    når du snakker om bomløs sadel. og en man må ride til stævne med . har du så prøvet en barefoot london , tror at til dig skal det være en str 1 . jeg vil da foreslå dig , at hvis du kan komme til det , så prøv endnu nogle forskellige sadler , så du finder den rigtige , og ikke skal hen og sælge igen , fordi den ikke passer . Det skal jo gerne være dejligt både for dig som rytter og din islænder . pøj pøj håber du finder den helt rigtige .

• #4   20. sep 2015 Winnie - Tak for svar, jeg vil prøve at kigge på en barefoot. Ja jeg skal bare ud og prøve en masse, men puha hvor er det dog svært, der er jo så mange smiley

• #5   20. sep 2015 du kan gå ind på deres hjemmeside barefoot denmark og læse om deres sadler . smiley

• #6   20. sep 2015 I øvrigt, så synes jeg det er fedt endelig at læse et emne om at sadlen skal passe til rytteren. Jeg er træt af kun at læse om at de skal passe til hesten - det skal de også - men for at vi kan yde korrekt hjælp til hesten og forstyrre den mindst muligt ved at sidde forkert/anspændt, så skal sadlen også passe til rytteren smiley

• #7   20. sep 2015 Har ofte set de flade med næsten ingen støtte i Stübben. Efter at have brugt nogen med masser af støtte, kunne jeg da godt tænke mig sådan en, da jeg synes jeg kommer tættere på hesten og har mere frihed. Desværre er kammeret ret smalt og der er ikke plads til en høj manke.

• #8   20. sep 2015 Det sir man jo - tak, vil prøve at kigge på en stübben også smiley men er stübben sadlerne bomløse?

• #9   20. sep 2015 Nej, det tror jeg ikke.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #10   20. sep 2015 vis du pludselig ikke kan ride i sadlen, så tag for gudsskyld at få tjekket sadel og hest. ..

har erfaret, at skævheder i enten hest eller sadel, kan føltes som at sidde i en sadel der er helt mærkelig smiley

• #11   20. sep 2015 Har du prøvet at ride i en baloun? Jeg har haft samme problem, men balounen sad jeg perfekt i fra dag 1, på trods af næsten 1 år uden sadel. Og jeg kunne ikke ride med normale sadler, havde prøvet et par forskellige.
    Baloun sadlerne har også kun en enkelt klap, og de følger hestens bevægelser, så det næsten føles som at ride uden sadel. Ville ihvertfald give det et forsøg. Personligt synes jeg barefoot sadlerne er som at sidde på en kasse oven på hesten, det er umuligt for mig, at få den forbindelse, som jeg normalt har med hesten, når jeg rider uden sadel.

• #12   21. sep 2015 Maria Tears - Tak for dit forslag. Jeg kender ikke sadlen, men har lige læst om den, og den lyder meget god smiley

Kommentér på:
Når man slet ikke fungerer med sadel...

Annonce