Når man slet ikke fungerer med sadel... {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Jeg er virkelig kommet i problemer i forhold til den stævnerytter jeg er og gerne vil være.
Det hele startede for et par måneder siden. Jeg har en dyr topreiter sadel til min islænder, som førhen har hjulpet mig meget med opstilling og sæde. Nu fra den ene dag til den anden, kan jeg SLET ikke ride i den mere. Derfor har jeg sat den til salg og håber at finde en ny.
Jeg vil rigtig gerne have en bomløs sadel nu og jeg har også kig på få, især en sensation harmonie og en dyggur bomløs. Jeg kender én, der har en sensation harmonie, som jeg har prøvet at ride med, og indtil videre er den dén sadel jeg fungerer bedst med, uden at være 100 % sikker. Men jeg vil rigtig gerne prøve flere sadler så jeg kan være helt sikker.
Problemet er faktisk mig og ikke min hest. Jeg kan slet ikke ride i nogle sadler, føler jeg. Jeg føler mig låst i dem og føler at jeg ikke kan indvirke på min hest med mit sæde. Det går helt ud i armene på mig, så jeg får hård hånd hvilket påvirker min hest. Her i går prøvede jeg en rigtig gammel sadel på min hest. Det er vidst en bomløs, med dobbeltlags konstruktion - det var sådan jeg tænkte at min sadel skulle være, da den jeg har nu(som jeg har sat til salg) er en bom sadel med enkellags konstruktion. Det eneste jeg kan pt er at ride uden sadel eller ride med ridepad, der har jeg 'frihed' nok til at kunne ride ordenligt, og jeg kan 100 % mærke forskel på at ride uden sadel og med, både på mig selv men også 100 % på min hest.
Men da jeg red i går med den sadel, der gik det også bare virkelig dårligt som med den bom sadel jeg har sat til salg.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre i forhold til sadler. Noget inde i mig siger at det bare er træning, at kunne ride med sadel, men samtidig undrer jeg mig også helt vildt over at det kommer fra den ene dag til den anden. Jeg er ret sikker på at jeg skal have en bomløs, med så meget frihed og tæt kontakt til hesten som muligt, da det skal kunne følges som om at jeg rider uden.
Håber at det får nogle af jer til at komme med nogle idéer: enten til når jeg rider eller leder efter sadel, for jeg er virkelig helt fortabt
Mvh Sandra, der rigtig gerne vil ud og ride stævner, men ikke kan når hun ingen sadel har eller ingen sadel fungerer med..
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Uheldigvis får jeg næsten aldrig mulighed for at ride i sådan nogle sadler, da jeg rider andre folks heste og andre folk vil have så meget støtte som mulig. Kommer jeg endelig til en sadel uden for meget støtte, så har den en ejer som ønsker sig en med mere støtte.
Som eksempel, så har jeg nogle gange redet i en wintec kombisadel. Generelt passer en wintec ikke særlig godt til mig. Hvis der er knæstøtte i, så piller jeg den gerne af, for så sidder jeg da lidt bedre. Men jeg har faktisk prøvet at sidde på en hest, hvor der stadig var for meget støtte uden knæstøtten i, så det varierer også en lille smule med hesten.
Tit så går det også fint for mig de første gange, og så bliver jeg træt af den store støtte. Så det kommer ikke altid lige med det samme.
Det korte af det lange er: prøv at kigge efter sadler uden særlig meget støtte. De er svære at finde ude i virkeligheden og endnu sværere at finde til salg, fordi de fleste foretrækker en helvedes masse støtte. Men der findes også topryttere med flade sadler. Prøv at lede efter billeder af Rudolf Zeillinger, han rider i ekstremt flade sadler og i øvrigt med korte gjordstropper.
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 489
Men jeg tænker også generelt, at man skal have lov at prøve en sadel et par uger for at være sikker på at det helt præcist skal være den, for både rytter og hest skal vel vende sig til den
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 260
når du snakker om bomløs sadel. og en man må ride til stævne med . har du så prøvet en barefoot london , tror at til dig skal det være en str 1 . jeg vil da foreslå dig , at hvis du kan komme til det , så prøv endnu nogle forskellige sadler , så du finder den rigtige , og ikke skal hen og sælge igen , fordi den ikke passer . Det skal jo gerne være dejligt både for dig som rytter og din islænder . pøj pøj håber du finder den helt rigtige .
apr 2009
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 260
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
apr 2009
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
har erfaret, at skævheder i enten hest eller sadel, kan føltes som at sidde i en sadel der er helt mærkelig
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Baloun sadlerne har også kun en enkelt klap, og de følger hestens bevægelser, så det næsten føles som at ride uden sadel. Ville ihvertfald give det et forsøg. Personligt synes jeg barefoot sadlerne er som at sidde på en kasse oven på hesten, det er umuligt for mig, at få den forbindelse, som jeg normalt har med hesten, når jeg rider uden sadel.
apr 2009
Når man slet ikke fungerer med sadel...