{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
998 visninger | Oprettet:

Longering af "ældre" hest. {{forumTopicSubject}}

Heej smiley

Jeg har nu haft min nye hest i ca. 1,5 mdr nu og han mangler virkelig rygmuskler. Jeg talte med en bekendt om det forleden og fortalte, at jeg ville til, at arbejde med ham fra jorden og få ham til at gå frem og ned i longen. Hun udtaler så, at longering ikke er godt for ældre heste (min hest er 18). Jeg undrede mig en smule over det, og nu vil jeg altså lige høre jeres råd og er det rigtigt det hun siger og i så fald, hvorfor er det så ikke godt for dem?? smiley

God aften smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering af "ældre" hest.
  • #1   26. jul 2015 Jeg har en på 18 og hende longere jeg da.
    Ved ikke hvorfor det skulle være meget anderledes end yngre, 18 er jo ikke voldsomt.

Så længe man ikke longere mere end nødvendig ser jeg intet problem der.

• #2   26. jul 2015 Sofie - Nej vel?

Altså jeg tænker jo bare longering som en afveksling til ridningen osv smiley

• #3   26. jul 2015 Det er også det jeg bruger longering som, også bruger jeg det som hjælp til ridningen, så hun lære at få hovedet ned og ryggen op. smiley

• #4   26. jul 2015 Jeg bruger glædeligt longe træning med de heste jeg rider og træner smiley

Hende på billedet er vidst nok 17 år og hun har super godt af det, i sær for hendes skuldre.

Så længe det er ude på en stor volte, afslappet, ryggen oppe, god rytme/takt, god trædning og ikke stress rundt med ryggen nede, hovedet oppe i skyerne og trippende smiley

profilbillede
  • #5   26. jul 2015 Lige præcis Sofie og Josephine smiley

• #6   26. jul 2015 Longering giver jo balance og smidighed og hvis man bruger det rigtig så også en lettere hest på signaler smiley

• #7   26. jul 2015 Longering kan slide på bagbenene, da det hele foregår på volte... men vil nu mene du stadig vil kunne få noget godt ud af det.
    Lad den finde en langsom skoletrav, hvor den nærmest jogger afsted. Kig på ryggen og krydset. I hvilket tempo er der størst rotation? Brug det tempo til at lade den arbejde i, men varier det ved at sende den frem et par skridt, så du også får tempoveksling.
    Mulen skal ned i bringehøjde, eller der hvor du kan se den får den længste ryg. Skift volte ofte for at skåne indvendige bagben og forsøg at gøre volten så stor som muligt, så du også får noget ligeudretning.

Når den ikke er i form eller har noget muskulatur, så arbejd med den i maks 15 minutter og sørg for at den har noget at sætte muskler af (foder). Hvis du vil være intensiv, kan du evt. longere 15 minutter om morgenen og 10 minutter om aftenen.
    Lyt til din hest - den ved hvad den kan holde til. Et endeligt svar på hvad der vil virke for den, kan man ikke give over nettet, men kun idéer til hvad du kan prøve dig frem med. smiley

Held og lykke med din nye hest.

• #8   26. jul 2015 tequila på min profil havde fået rideforbud, så hun blev holdt igang med longering, og når hun var bange for alt, så gik gå ture ikke godt smiley har aldrig haft problemer med longering af hende, hun var 18-19 år smiley

• #9   26. jul 2015 Tusind tak for de mega gode råd Emilie smiley

Lunse - Neej tænker heller ikk at det er fordi at de sådan går i stykker fordi man lige longerer dem kort engang imellem, ej heller selvom de er af ældre dato smiley

• #10   26. jul 2015 nej tænker jeg da bestemt heller ikke, tequila havde fået gigt, efter en del år som military hest, så hygge hest efter en rideudelykke, så blev hun min dressurpart, så fik hun gigt smiley så måtte jeg så genoptræne hende, stoppe, og da jeg kom hjem igen havde hun fået rideforbud smiley øv øv, så til sidst blev hun bare longeret, gået meget korte ture med, fordi hun simpelhent ikke ville væk hjemme fra smiley så længe hun bare måtte gå i hendes tempo i gangarterne, og jeg tog hensyn til hendes skulder/ben så gik en halv times longering fint smiley min egen bliver ikke longeret så meget da jeg træner ham mere fra ryggen smiley men ponyerne jeg træner er mest i longe, de får osse 30-40 minutter hver smiley og aldrig har der været noget smiley

• #11   26. jul 2015 Lol, så må jeg da have været jordens største mishandler, da jeg havde min gamle hoppe.. smiley

Hun blev som 17 årig longeret ca 3 gange i ugen (hun blev aflivet 2 uger efter hun blev 18, og havde stået stille i 3 uger pga sygdom), henholdvis muskel opbyggende/vedligeholdelse, kondition, smidighed og balance.
    Hun kunne ikke rides pga gammel skade i ryggen og havde tildens til overvægt, så skulle hun ikke alt for meget ligne en tønde med ben, så var det ret meget nødvendigt. smiley

Jeg har aldrig fået ballade hos hverken dyrlæge eller smed for det. De kendte begge hendes trænings plan. smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #12   26. jul 2015 Alternativt kan man bruge hele banen, hvis der er plads til det (gå med rundt, lave volte mv). Så er det jo ikke meget anderledes end ved baneridning. smiley

Kommentér på:
Longering af "ældre" hest.

Annonce