{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.811 visninger | Oprettet:

hvordan rider du dressur ?[debat] {{forumTopicSubject}}

Har egentlig tænkt på alle de forskellige måder der er at ride dressur på sin hest..
det kommer sig af at jeg skal passe min venindes pony her i vinterferien.. og får at vide at det er MEGET vigtigt at jeg rider med helt løs tøjle.. det skal føles som at ride med sytråd..

Selv rider jeg så jeg kan mærke min hest og fordi jeg rider elektra ind i formen.. dvs. rider bagfra og ind i tøjlen..

Men der må da være fordele og bagdele ved de forskellige metoder.. ved godt at der ikke er to heste der er ens..

Selv synes jeg det er en "forkert" følelese hvis man rider med så let en tøjle at man jo egentlig ikke kan mærke hesten.. den får jo masser af muligheder for at skyde skulder osv..

Hvordan rider du ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan rider du dressur ?[debat]
  • #1   20. feb 2007 hmm tjaaah, man skal jo helst ride den så den kan rides i en sytråd, og det tor jeg man kan med tonga, når hun har lært tingene, men når hun skal lære dem går hun virkelig igennem!

• #2   20. feb 2007 Svært at forklare på skrift s; ?

• #4   20. feb 2007 så hesten går ud og lægger sig på bidet og gir efter - når den ellers gider for nu er han ik redet i 1½ uge ;b

• #5   20. feb 2007 med kort tøjle, så jeg kan mærke hesten kommer ind under sig. Men overhovedet ikke så kort at jeg hiver hesten i munden, bare så jeg lige kan mærke hende smiley

• #6   20. feb 2007 prøv at ride den bagfra så kommer den højere op med bagparten og bliver løs på tøjlen d: altså drive lidt meget på men heller ikke sådan helt vildt meget . det er jo meget forskelligt fra hest til hest

• #7   20. feb 2007 Rider bagparten ind under hesten, så hesten suger på bidet. Jeg rider unghest så det er vigtigt at den først og fremmest bruger sin ryg korrekt.
    Jeg rider ikke med komplet læse tøjler. Men med en blid hånd, så det føles rart i hans mund. Og så man samtidig støtter op omkring hans holdning. Jeg tænker næsten kun "bagpart" når jeg rider, for hovedets holdning bliver automatisk korrekt når hesten bruger sig korrekt.

• #8   20. feb 2007 Jeg prøver at få buller blødere i munden , jeg vil nemlig gerne have ham som en sytråd eller hvad man siger smiley

• #9   20. feb 2007 Hej!
    Jeg rider ligesom dig, da jeg føler at jeg får mest ud af ridningen på den måde. Jeg prøver at ride ham frem og få sug på tøjlen. Jeg har egentlig ikke meget fat i hesten, men har bestemt ikke løse tøjler.
    Jeg ser mange western ryttere ride med løse tøjler, men har dog ikke set dressur ryttere ride med løse tøjler?!

• #10   20. feb 2007 Jeg rider elektra så jeg kan mærke hende suge.. og hvis der bliver uro bliver det rettet bagfra og ikke i tøjlen.. udvendige tøjle har jeg nok mest fat i.. men ikk så jeg sidder med låst hånd..

nu har jeg redet i ridehus det meste af "vinteren" og det er ret ille så de sidste dage hvorjeg har redet udenfor kan jeg bare mærke at elektra skyder skuldre og har lidt svært ved at rette op og gå lige.. lidt belastende..

• #11   20. feb 2007 Skridter altid varm og af med løse tøjler..

Når jeg sætter i trav støtter jeg op på tøjlen, altså halve parader, mens jeg driver frem på bagparten for at få løftet ryggem, og på den måde for han den rette holdning i halsen smiley

• #12   20. feb 2007 jeg er meget enig med mange af jer.
    Vigtigst af alt er at hester beuger sin ryg korrekt, ellers er det umuligt at ride ordentligt dressur.

Der bedste er jo at lære hesten at give efter og tæde godt op under sig ved brug af sæde og ben.

Når den bruger sin ryg korrekt skal den også blive blød og kunne rides med "sytråd", ellers bruger den ikke sin ryg korrekt.....

• #13   20. feb 2007 jeg rider "op ad bakke" men skal lidt have følelsen af man ride op ad bakke. ponyens energi kommer bagfra, og så skal den suge på tøjlerne.....

• #14   20. feb 2007 men selvfølgelig selvbæring på tøjlen...

• #15   20. feb 2007 Når jeg rider Bonita er det for helt løse tøjle (Det er western) og så får benene. Hesten skyder ikke skulderen hvis den er trænet i western.

• #16   20. feb 2007 nej det med skulderen er heller ikke alle der gør.. kommer an på hordan hesten er.. (giver gerne min forklaring)

men altså.. jeg synes bare de heste der blivr redet på sytråd år under lod.. og ja. de har velegentlig ikk rigtig noget at suge på ..

• #17   20. feb 2007 hvis hesten går under lod har den da slet ikke sug... så undgår den jo bare bidet
    for at få hesten ud i positon skal der rides bagfra.. men det er jo ikke ensbetydende med at man skal have 10kg hængende i armene...

hvis hesten giver ordentlig efter og er løsgjort, vil man jo for en let anholdning for sædet og et lille pres på hesten til at sætte sig noget mere...

jeg synes nu også det er rarest med en løs hest fortil som man lige føler er der... hvis det føles tung bærer den jo ikke forparten ordentlig..

så længe man husker at slippe en gang i mellem så skal hesten også kunne bære sig selv mere,,, og derved vil hesten og føles meget lettere fortil

nogle heste er mere løse end andre... og jeg synes absolut ikke det er et minus.. så længe man kan forlange at hesten sætter sig og ikke falder på forparten...

det er nemmere at lave ramme med en kortere tøjle og et fastere greb- ja.. men det er letheden og det at rides/korigeres for sædet som er det optimale smiley

Kommentér på:
hvordan rider du dressur ?[debat]

Annonce