{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Bange for sprayflaske {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har en sød ponyhoppe på 5 år. Hun er rigtig dejlig, men hun er voldsomt bange for sprayflasker, og nu er vi jo kommet ind i den tid på året, hvor der er sååå mange insekter..
Jeg ville gerne lære hende ikke at være bange for sprayflasken, men jeg har forsøgt mange ting, og ingenting hjælper.

Indtil videre prøvet er:
- Lade hende løbe mens jeg sprøjter, stoppe med at sprøjte, når hun stopper med at løbe (hun stopper aldrig, se video https://www.facebook.com/SofieTagesen/videos/vb.1173038699/10206229186826605/?type=2&theater&notif_t=like)
- Give godbid mens jeg sprøjter (hun kan ikke koncentrere sig om godbidden)
- Lade hende vænne sig til sprayflasken med berøring, men hun bliver bange for den, når den har sagt en lyd.

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal lære hende det. Det, man kan se på min video er ikke engang det værste. Hun ryster nærmest, når den nærmer sig hende. Og hun stejlede endnu værre inden og efter videoen, men det fik jeg ikke lige på film.
Har I nogle ideer? Vil gerne lære hende at blive sprayet....
Hvis I har nogle eventuelle rettelser til det på filmen, så kom bare med dem! smiley Jeg holder hende ret stramt og i kort snor, fordi hun ellers løber helt af med mig og stejler voldsomt.....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bange for sprayflaske
  • #1   9. maj 2015 står lidt fra hesten spray på en svamp/klud og smøre på, og langsomt som hesten vender sig til lyden gå lidt tættere på, og spraye på klub og smøre på, langsomt tættere på spraye på klud og smøre på, til sidst står du lige ved siden af hesten og spraye på kluden, og til sidst kan du spraye direkte på hesten..
    sådan har jeg altid gjort det, og det har altid virket, men har som regel taget et par uger

• #2   9. maj 2015 Dolly
    Det kan jeg ikke, for hun stikker af, hvis hun bare hører lyden. Jeg skal gå så langt væk, at hun ikke kan høre den overhovedet... :s

• #3   9. maj 2015 jeg har fået stået med hesten i boksen og så stået uden for boksen sprayet på kluden gået ind og smurt på hesten, evt givet godbid og rosende ord, gået ud af boksen igen og forfra, på et tidspunkt holder den op med at fare langt tilbage i boksen..

• #4   9. maj 2015 Tænker bare det må være voldsomt stressende, hvis hun står i en boks... Måske specielt fordi hun ikke har en boks - hun står i løsdrift - så hvis hun skal ind i en af boksene, er det ikke "trygt" for hende, som det er for boksheste..

• #5   9. maj 2015 hun lære det hurtigt selvom hun kommer i boks de 10-20 min det tager og træne det hver gang... hvis du træner det 10-20 min 3 gange om ugen eller ja hver dag, det tager hun ikke skade af....

• #6   9. maj 2015 fx casey var også næsten ved at gå i panik den første gang hun stod i boksen og jeg sprayede på svampen et par skridt fra hende, men allerede gangen efter slappede hun mere af... gjorde det bare som om det var det mest normale i verden at jeg sprayede

• #7   9. maj 2015 Hun kommer bare ikke i stalden normalt, så hvis hun kun kommer ind i stalden for at blive sprayet eller se/høre en sprayflaske, så flipper hun ud, hvis hun skal ind i stalden, fordi hun kommer til at forbinde den med spraylyd...

• #8   9. maj 2015 Lyder måske lidt underligt, men har du prøvet at spille lidt højt musik imens?
    Min tidligere hest var bestemt heller ikke vild med spray flasken, men så begyndte jeg at spille højt musik i mens og så hørte han vel ikke lyden af sprayflasken, for så kunne jeg for det meste godt spraye på ham smiley

• #9   9. maj 2015 i vinters skulle jeg klippe en hest der ikke var blevet klippet før, tog hende i et trækketorv og begyndte og klippe, hesten hoppede og sprang rundt og kunne da bestemt ikke lide lyden, men lod den være tændt og forsatte med at klippe, og hurtigt fandt hun ud af at det ikke var farligt og stod pænt. det stressede da også hende til at starte med, selvom jeg havde ladet hende stå i boksen og kigge med mens jeg klippede en anden hest, men hurtigt faldt hun til ro og stod pænt og lod mig klippe hende over det hele..
    jo mere normalt du gør det jo bedre, og hvis du ikke vil have hende ind i stalden så få en til at holde hesten i et trækketorv uden for og står lidt der fra som om det var inde i stalden, eller tage en foldkammerat med i stalden som har prøvet det.. så må I fx står 10-10 meter fra hinanden og lade hende kigge på at du sprayer på en klud mens en anden holder hende...
    har jeg været alene og ingen boks haft havde jeg bundet hesten hvor den var vant til at stå og går væk ja om det så er 10-20 m væk og startet derfra

• #10   9. maj 2015 Hun river sig løs af hvad end hun står bundet til og løber op på vejen, stikker så af når jeg kommer tæt på, så bindes går ikke..
    Ingen kan holde hende, når hun bliver så bange, som hun er for sprayflasken. Hun er jo trods alt meget stærkere og tungere end mennesker... smiley
    Har ikke prøvet med en anden lyd, som kan overskygge lyden af sprayflasken. Måske det var en ide, men hun hopper totalt, når hun bliver ramt af vandet, selvom hun er vant til at blive skyllet...

• #11   9. maj 2015 Min var os voldsomt urolig når han blev ramt af vand, han kunne slet ikke have det, stejlede og dansede rundt, men musikken hjalp af en eller anden grund.

• #12   9. maj 2015 Prøver med musikken!

• #13   9. maj 2015 God ide smiley Det jo ikke sikkert det virker, men det er vel værd at prøve.

• #14   10. maj 2015 Jeg prøver! smiley Nu har jeg kæresten med i morgen, så han er der, hvis det går helt galt!

• #15   10. maj 2015 Smart smiley

• #17   10. maj 2015 Når det nu er lyden hun er bange for, kunne hun så måske have gavn af et bånd med spray-flaske-lyde ligesom man har fyrværkeri-lyder til hunde der er bange for fyrværkeri? smiley

• #18   10. maj 2015 Det har vi faktisk joket lidt med. Måske kunne hun, men problemet er så, at det blusser op igen, når hun så bliver ramt af vandet, for i går fik jeg hende faktisk så rolig, at hun kunne stå ved siden af mig, mens jeg sprøjtede modsat vej. Så snart hun så bliver ramt af vandet, så er det samme tur igen + lodrette stejl, buk, løben den forkerte vej med mug hængende i et tov bagved....

• #19   10. maj 2015 Bruger du en tom eller fuld sprayflaske?
    Indlæring af disse ting handler om at dele det op i så små bidder af gangen som muligt, så hesten har mulighed for at overskue tingene.

Min 2 års plag er meget bange for den, og reagerer ligesom din. Sidste år fik jeg ham vænnet til den, men så har jeg været sådan en spade og undladet at holde det ved lige, så i år er vi tilbage ved start...

Det jeg gør er, at jeg benytter mig af negativ forstærkning (men jeg overvejer at proppe noget positiv forstærkning ind over i form af klikkertræning). Jeg har så min tomme sprayflaske, som jeg først vil lære ham at blive nusset af over hele kroppen. Herefter ville jeg tage den tomme flaske, og spraye med den så han kan høre lyden uden at der kommer noget ud af flasken (husk, at hesten kan høre ca. 10 000 hertz mere end vi kan). Så ville jeg - når hesten er helt rolig over flere træningssessioner begynde at gøre det samme med vand i. Hvis step one er indlært ordentligt, så går der ikke længe inden hesten accepterer at blive berørt af sprayflasken med vand i, og samme med at høre lyden af vand der sprøjtes ud (husk ikke at ram hesten endnu). Så ville jeg begynde at spraye vand omkring hesten. Altså foran, over, under, bag den osv., stadig uden at ramme den. Til sidst vil jeg stille og roligt begynde at spraye den. Ét sprøjt for at se hvordan den reagerer også ellers tage det stille og roligt derfra.

Pt. er vi ved det første stadie - altså der hvor hesten skal lære at den tomme flaske kan berøre ham over hele kroppen. Her benytter jeg mig af det faktum, at når hesten sænker hovedet, så udleder hjernen indofiner, som beroliger hesten.
    Derfor lægger jeg flasken på hesten, og bevæger den stille og roligt rundt, som var den min hånd. Idet hesten sænker hovedet fjerner jeg flasken og giver hesten en pause - herved lærer jeg hesten, at når flasken berører den, så skal den sænke hovedet hvilket får den til at slappe af.

For at opsummere, så vil jeg dele processen ind i mange små dele:
    1) Accept af berøring af tom flaske på kroppen. Hesten skal være afslappet.
    2) Accept af flaskens lyd uden der kommer væske ud af flasken. Hesten skal være afslappet.
    3) Accept af, at der sprøjtes vand omkring hesten, uden at ramme den. Hesten skal være afslappet.
    4) Accept af, at der stille og roligt sprøjtes vand på kroppen. Hesten skal være afslappet.
    5) Du burde nu kunne begynde at gøre det med fluespray.
    Det tager lang tid, men jeg føler helt klart at det er det værd! Husk at træn det på begge sider, da hestens hjernehalvdele ikke samarbejder som vores hjernehalvdele.

Grunden til, at jeg indlærer det med vand er, at det er meget billigere. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse i fluespray.

Men husk, at alle sprayflasker har individuel lyd og lydniveau. Så bare fordi hesten er ligeglad med fx showshine-flaskens lyd, så er den nødvendigvis ikke ligeglad med fluesprayen (:

• #20   10. maj 2015 når du strigler din hest ,og hvis du så har en gammel strigle, du kan bruge , så hæld dit fluemiddel ned i en lille spand eller skål , hvor børsten kan komme ned i , tag nogle
    engangs handsker på , og så står du bare og strigler din hest med dine strigler først , og tag så den strigle med fluespray på , og så strigler du med den på hesten, så du bare gør som du plejer når du strigler den .For lige nu vil din hest ikke respektere din spray flaske , men lav nogle øvelser med den fra jorden, og hvor du så stille og roligt har sprayflasken med i . Men jeg ville nok have en longerings line på istedet for et træktov , for hvis hesten river til , har du lidt længere tov at gøre godt med . håber du kan bruge det til noget , og den bliver tryk for din flaske smiley .

• #21   11. maj 2015 Måske, hvis det kun er lyden hun er bange for, kunne du prøve at optage den, og afspille den helt lavt.
    Senere, når hun vender sig til lyden kan du begynde at koble det sammen med sprayflasken eventuelt på lav lyd igen indtil du kan sprøjte med den smiley

• #22   12. maj 2015 Har forstuvet min tommelfinger, så lige nu må hun stå stille! Træner det vist først næste gang jeg ikke er alene med hende, efter min hånd er ok igen, så der går lige noget tid, men tak for jeres råd, vil helt sikkert prøve dem af! smiley

• #23   12. maj 2015 Har det samme problem som dig min er bare også bange for svampe og klud:-(

• #24   12. maj 2015 Min er heldigvis ikke bange for svampe eller klude, men sprayflasker er sååå farlige!

• #25   12. maj 2015 Bare man kunne sige med ord til dem det ikke er farligt-.-'

• #26   12. maj 2015 Det ville være rart, ja! smiley

• dorte y
    dorte y Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #27   14. maj 2015 Du holder hesten i et tykt reb. Brug evt. hovedtøj ellers rebgrime. Spray med vand. Bliv ved med at spraye. Idet øjeblik hun står stille, stopper du. Spray igen, bliv ved, så længe hun bevæger sig, stop i samme øjeblik hun står. På den måde slipper hun for pres, når hun er i ro og ikke når hun spurte afsted fra dig. Det tager ikke lang tid, så har hun lært det. Alle heste prøver at undgå pres, så det virker altså.
    Mvh. Dorte

• #28   14. maj 2015 Dorte y
    Læs mit indlæg smiley Har skrevet at det ikke fungerer hos hende, fordi hun ikke stopper...

• dorte y
    dorte y Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #29   15. maj 2015 Men du skal jo stå tæt på hende og ikke sprøjte på så lang afstand. Hun skal jo ikke kunne løbe, højst bevæge sig. Mvh. Dorte

• #30   15. maj 2015 Dorte der begynder min at stejle i kæderne og gør alt for at prøve at flygte så det hjælper ikke på alle heste:-)

• #31   15. maj 2015 Dorte y
    Jeg er nødt til at stå mindst halvanden meter fra hende - ellers bliver det livsfarligt for mig.

• #32   16. maj 2015 I situationer som disse, hvor hesten reagerer meget kraftigt og begynder at blive livsfarlig (som TS skriver) så er det ikke en god ide at bruge "spray indtil hesten stopper"-metoden, da denne metode bare stresser hesten yderligere. Hesten er i forvejen stresset og forsøger allerede at komme væk. Derfor hjælper det ikke at "jagte"/sprøjte hesten konstant til den står stille - hesten vil formegentligt forstærke sin iver i at flygte og derved reagere endnu kraftigere..

Jeg ville i disse situationer bare tage det 1 trin af gangen og stoppe inden hesten bliver stresset (de trin jeg vil bruge har jeg skrevet længere oppe i kommentarene - dog kan man udpensle trinene endnu mere, så der kommer flere trin). Herved vil man ikke presse hesten så langt ud, at den bliver stresset og den vil med tiden derfor finde ud af, at det ikke er farligt (: Det er i hvert fald mine erfaringer.

• #33   16. maj 2015 Ja, som NHG skriver, bør jeg bestemt ikke blive ved med at spraye efter hende til hun står stille - det tør hun slet ikke, når hun er så bange, som hun er.

Kommentér på:
Bange for sprayflaske

Annonce