hmm hvad bør jeg gøre.. hest løber.. :-/ {{forumTopicSubject}}
Hej igen igen
For tredje gang i træk løb Tindur med mig fordi han blev bange..
Første gang kunne jeg intet gøre.
Anden gang jagede jeg på ham og fik ham hurtigt hentet ind og tog derved fusen på ham.
I dag jagede jeg på ham men fik ham ikke stoppet før han selv ville, han ville ikke lytte til mine signaler.
Vi træner hele tiden stopsignalet og han reagerer altid på det. Dog ikke når han bliver bange.
Den gamle mig ville have smidt et stærkere bid på for en stund.
Den "nye" mig håber at I har nogle GODE råd.
Det føles (fik den oplevelse i dag) som om han lidt har fundet ud af at nu løber jeg da bare når jeg bliver bange.. At det er hans nye gode idé...
Skal understrege at hver gang det har lykkedes ham at løbe så bliver han vendt om og må tage turen på nyt, forbi det farlige og videre afsted som planlagt. Så han slipper ikke for konfrontationen med det farlige.
Håber nogle her inde har nogle gode råd til hvordan jeg skal gribe dette an..
Mvh TT
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Han er jo ung, ny og nervøs. Når han løber sker det på et splitsekund. Han er nervøs og tripper eller puster og så kaster han sig rundt og løber.
Jeg er mest bekymret for hans ben da de to sidste gange har været på asfalt
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
Når han begynder at udvise en uønsket adfærd, så stop op måske og få ham til at slappe af igen.
Evt stige ned fra hesten og gå et par skridt baglæns så der er afstand til den farlige situation og prøve igen når hesten et faldet ned?
Ved ik om det kan give en ide til en løsning
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
Det er simpelthen for farligt, både for dig, Tindur og andre, når man ikke kan få styr på sin hest når den løber. Specielt når det er på asfalt
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
mar 2011
Jeg tog ham op på banen i dag og ville forsøge at træne lidt dressur.. Det var bare at glemme da han sagde tydeligt i fra at det gad han ikke.. Han begyndte at bukke og "lave ballade " som han gør når han keder sig/ikke orker..
Så hvad tænker du er alternativet?
Mvh TT
mar 2011
Det er ellers det jeg godt kunne tænke mig
Mvh TT
nov 2008
Hvis det var min hest, så ville jeg træde et skridt tilbage (og involvere en underviser, om muligt). Om det at gå et skridt tilbage så er at gå med ham igen eller ride meget kortere ture, er nok nemmest for dig at vurdere. Jeg prøver altid på ikke at overskride min hests grænser (der var for resten en rigtig interessant artikel om at undgå stress i magasinet Ridehesten, skrevet af Susan fra BBH i sidste mdr). Det der kommer tættest på, jeg har oplevet med min hest, var at han, da han var ung, begyndte at stejle og være rigtig træls, når jeg gik ture med ham. Her sagde min (jord)træner Monica til mig, at jeg skulle begynde at gå meget korte ture med ham indtil vi havde styr på det igen. Så jeg startede med at gå ture på 500 meter (not kidding) til vi var helt bundstabile i det og så gik vi gradvist længere og længere, men aldrig længere end at vi begge var helt trygge ved situationen. Dvs. vende om FØR der kom nogen utryghed. Og nu har jeg verdens mest idiotsikre hest, at gå med uanset hvor jeg finder på at gå med ham
Og ang. dressur (jeg antager din hest er sund og rask), så som min (ride)underviser (Anders Chortzen) har sagt til mig, så er hesten nødt til at skifte holdning til arbejdet. Hesten må lære at se dressur som et job, som den skal udføre, og hvis den udfører dette bliver den belønnet, præcis som os. Det nytter jo heller ikke noget at vi bare siger bubææ jeg gider ikke arbejde (Min har dog pt det modsatte problem af din, han er for langsom og skal lære at man altså går fremad i dressur hehe)
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Så du må træne i at kunne holde den.
Måske som nogen af de andre skriver med et andet bid
Og måske ture med mere fart?
Og samtidig det samme træning med stop og stands evt hjemme på bane?
held og lykke der er jo også forår i luft så får en del hest lyst at løbe en hurdig tur
VH
Annette
mar 2011
Mvh TT
nov 2008
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Jeg har desværre aldrig selv formået at løse gåden, hvad filan gør man for at stoppe hesten i en adfærd, som at løbe ?
I alt den tid jeg havde min haflinger var hun bange for et hjørne i ridebanen. Hun løb forbi og løb sindsygt stærkt, gerne ind på midten hvor hun endte med at bukke.
Jeg formåede aldrig at få hende til at stoppe med det.
Jeg prøvede alt, at synge, når jeg red forbi, at ride hende tilbage, at tvinge hende, at lokke hende, får andre til at ride forbi, trække hende forbi ( her løb hun altid, så jeg ikke kunne holde hende, knækkede tøjlerne ) longere hende i hjørnet. Jeg fik andre til ar ride hende i en periode, fordi alle sagde at det var psykogisk og at hun mærkede min frygt, så jeg hyrede min kammerat, som har nærver af stål og rider svære heste. Også med ham,løb hun, mange gange.
Det blev sådan at jeg opgav, jeg kunne kun ride på halvdelen af banen. Jeg fandt aldrig ud af hvad der gjorde det, eller satte det i gang. Hun er her ikke mere, blev aflivet pga svær spat.
Så jeg har ingen gode råd, for når først man sidder på hesten og den løber, så forsøger man at gøre alt for at stoppe den, der er ligesom ikke rigtig " tid " til andet. Hesten opnår gevinst HVER gang, fordi det er fysisk UMULIGT at stoppe en løbsk hest. Den sænker kun selv farten, når den mener faren er drevet over.
Derfor opnår den succes med at flygte fra faren.
Kan det hjælpe at en går ved siden af, mens du rider ?
nov 2006
jeg er piv gammeldags og ved ved de heste som jeg har sat på som er stukket af , at de lige som går og "lure" på at gøre det igen...
men ved da ikke om det gælder alle heste, men det lyder lidt som om din prøver igen i dag efter i Fredags , så det passer godt nok med dem jeg har prøvet det på i tiden.
VH
annette
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg var selv ude at ride på min hoppe i dag, og vi kommer ridende i trav, da hun pludselig får øje på en farlig mand med en stor schæfer inde i krattet i skoven (ja, hvad dælen lavede han også der???), og så vendte hun om. Løb to skridt, og så kunne vi gå forbi.
I den her situation kunne man jo ikke rigtig "forebygge" ved at berolige eller stige af, når man kunne mærke, at hesten blev nervøs, for det kom så pludseligt. Kan du heller ikke det?
mar 2011
Så jeg synes den er svær at lure..
Mvh TT
mar 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis jeg var usikker på, om kræet kunne stoppes ( og stopsignalet ellers sad i alle gangarter på bane og tur ), så ville jeg ikke tøve med og ligge stærkere bid på - fx pelham med to tøjler.
Vil ikke sætte hestens, mine eller andres liv og lemmer på spil.
maj 2009
Det kan jeg godt forstå.... Det ville også være dumt, for det skal den jo netop ikke lære!
Jeg synes den er svær.. Men har du tænkt på, om du måske skal købe en cordeo med fast kerne? Jeg har læst, at det rent faktisk er et mere naturligt stopsignal på bringen, og jeg kan faktisk genkende det på min egen pony ved presset på bringen. Så kan du fra jorden (og senere fra ryggen) indlære stop = træk oppefra i cordeoen, så den ligger til på bringen.
Jeg tænker, at det er værd at prøve.. :o) http://www.jo-po.dk/shop/cordeo-linda-tellington-3838p.html Her er en, men den er godt nok lidt pebret. Jeg vil faktisk næsten tro, at du kan købe en hulahopring og bruge.
maj 2009
Ved ikke, om den har en stor nok diameter, men det kan man måske se, hvis man ser den i virkeligheden? Jeg tænker i hvert fald, at med de 45 kroner, den koster, kan man jo godt prøve. Det gør ikke ondt på hesten (i modsætning til et stærkere bid), og hvis det ikke hjælper, så har man ikke købt sig fattig! :o)
nov 2008
I den artikel jeg nævnte før beskriver hun lidt om stressreaktioner hos heste, taler om at stress resulterer i ekstra energi til at flygte og at hesten ikke længere reagerer på signaler. Dette mener hun kan skabe en ond cirkel, hvor hesten skaber negative forventninger til en opgave. Citat: "Derfor gælder det om at afbryd opgaven, ændre situationen og skabe et nyt fokus, der kan hjælpe hesten ned under stregen igen [stresstærsklen].... Det kan være, du skal stige af og trække forbi det farlige sted i skoven... til hesten er faldet til ro igen."
En hest oplever jo en "pulje af stressfaktorer", når man er ude på tur. Lyde, lugte, alt muligt de er opmærksomme på. Og når puljen bliver for stor, så er det en del heste reagerer ved at løbe. Min egen er også en løber, og det er jeg opmærksom på; hvis han bliver bange, så skrider han Derfor har jeg været hoppet af min hest flere gange, hvis jeg har følt han har været spændt, særligt på tur, for jeg vil for så vidt muligt altid prøve på at undgå at sætte ham i en situation han ikke kan rumme. Det fører intet godt med sig er jeg overbevist om.
Så det jeg har trænet for at få en stabil hest er nok mest to ting. 1) Det er helt ok at blive stresset. Han må fx gerne standse og kigge på ting. Og er han spændt, så beroliger jeg ham og lærer ham at han kan støtte sig til mig (fra jord eller ryg) hvis han bliver usikker eller stresser meget. 2) Fokus på mig. Hvis jeg er i en situation hvor han stresser, så træner jeg fokus fokus fokus. Dvs meget meget simple øvelser ala bak, som han kan i søvne, for at få han til a fokusere på mig i stedet for det han stresser over. Den sidste gælder dog ikke hvis hesten er meget stresset, for så eksploderer de bare i stedet over at man forlanger noget af dem Så der skal man lige kende sin hests stresstærskel
mar 2011
maj 2009
Haha, ja prøv da det! Jeg havde også engang en hulahopring med vand i. Den virkede nu ok holdbar, så måske det går! Synes i hvert fald selv, at det var en rigtig smart ide!
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
mar 2011
Anden gang ca 400 meter fordi jeg jagede på ham og kunne hente ham ind.
I går ca 800 meter hvor jeg jagede på ham og forsøgte at hente ham ind men han ville ikke reagere..
Det forfærdelige er jo at der kan komme bile Osv. At hans ben taget skade af at løbe på asfalt og det kan jo også være jeg kommer til skade (det er dog det mindst bekymrende for mig)
Mvh TT
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
TT..
Hvis man ellers har en flink og rar unghest der plejer at have en god forståelse for signalerne, så ville jeg begynde at overveje hvorfor han pludselig blæser af med dig.
Jeg har tit oplevet at det kan betale sig at gå et skridt tilbage og i dit tilfælde mht fysiske problemer/blodprøve, ville jeg simpelthen stå af og gå turene med ham i stedet for..
Han er ung og dermed skal du tage højde for at hans krop & psyke ændrer sig meget i disse år.
Det er ikke realistisk at forvente at han holder en stabil læringskurve eller at tidligere indlæring sidder cementeret fast pt.
Hvis dit tøjlebrems ikke virker og du allerede nu har haft de her episoder hvor Tindur har "øvet" sig i at tøjlen nogle gange ikke betyder brems og at det sker uden synlig årsag, så ville jeg stå af og gå INDEN i får indlært at det er okay at spæne afsted SELVOM rytteren hænger i bremsen..
Det kunne også være en ide at kigge på din sadel, hans tænder og evt lige få en fys/kiro til at tjekke kroppen på ham..
Unge bøller der både vokser og leger kan jo ret let komme til at lave låsninger hist og pist
Hvis min fx pludselig får knas med bremsen så tjekker jeg tænder OG om der er en låst nakke/kæbe.. Det plejer at være hans nakke/kæbe der er den skyldige..
Og lad så være med at tro på den ammestue skrøne om at man ikke må stå af.. ! Det er da tissedumt ikke af afværge en konflikt, hvis man nu ellers har en fornuftigt trænet hest
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Kan du ikke prøve at hvis du tænker eller måske kan mærke at der kommer noget den blive bange for, så lig og bøj den lidt frem og tilbage, gør sådan den koncentrerer sig og ikke får tid til det der. Og så også bøj hovedet væk fra den skræmmende ting, så den slet ikke ser den
maj 2009
Det er fordi, at det ofte virker, når man tager kontrol over hesten, når den løber. Og eftersom man måske ikke kan stoppe en løbsk hest, er det bedste bud at drive på den. Når den så har kørt hurtigere end den ville i lidt tid, så kan man ofte stoppe den, for den vil alligevel ikke bare løbe og løbe!
maj 2009
Men je gør det, når hun løber vildt rundt på vores ridebane, fordi hun f.eks. Forbinder mig med noget, hun er blevet bange for (kan f.eks. Være sprøjt fra vandslange), og hvis jeg så ikke kan fange hende, så jager jeg hende væk fra mig. To-tre runder, så gider hun ikke det mere, og så løfter jeg armen (mit longerings stopsignal), og så fik jeg hende hen til mig, selvom hun blev bange. Så kan vi sammen se, hvad det er, hun blev bange for!
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
med hjælp fra min underviser, trænede vi fx i galop, at vi galoperede et par skridt, så snart han kom ned i en parade når jeg bad ham om det, fik han ros og en godbid. Sådan blev vi ved, og til sidst begyndte vi at galopere langsider roligt Hvergang han blev nervøs på banen over noget der skete, så stoppede jeg ham brat op og gav ham en godbid plus roste ham for at stå stille og blive hos mig, i stedet for at løbe af helveds til. Det samme på turene. Så snart vi oplevede noget han synes var ekstremt farligt, evt en bumlende bil, så stoppede jeg ham op, gav ham godbid, og roste ham for at blive hos mig. Sådan blev jeg ved og ved, også med farlige ting. Så han noget farligt, pressede jeg ham ikke, for det er en af de ting som bare får ham til at vende 90 grader og løbe hjem. Han kan slet ikke håndtere at blive presset gennem farlige ting i sin hjerne.. Så vi kiggede på det farlige, fx kan han hidse sig op over en lille bitte sten på jorden som vi har redet forbi 20 gange før uden problemer, han prustede jeg nussede ham og sagde at det var okay, og så snart han kom forbi, i hans tempo, fik han en godbid.
Nu har jeg et par gange oplevet, mens vi var ude at ride, og efter vi var begyndt at træne disse ting, at han har været blevet så forskrækket over en hest som har skridtet bag ved os. Normalt, ville han springe frem og sætte i galop hjem. Men her, sprang han 3-4 galop skridt frem, og stoppede så brat op da jeg tog i tøjlerne og sagde 'wooouw'. Det fungere simpelthen så godt for os, og han har ikke løbet med mig i et godt stykke tid efterhånden. det med at løbe, stod på i 1 år, næsten 1,5 men rider så roligt og kontrolleret på både bane og tur nu det tager tid, men er det hele værd.
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
mar 2011
I dag var vi ude på den sidste tur på tre uger da jeg skal rejse næste uge.. Det var utroligt vigtigt for mig at denne tur blev god. så jeg gik halve turen og det var nok meget godt da vi mødte og kom forbi tre traktorer og tre gange lastbil uden at løbe det havde aldrig gået fra ryggen af endnu vi havde en rigtig god tur i skoven og turen blev på knapt 8km uden at han løb er SÅ glad lige nu Tindur er meget lydfølsom så han reagerer meget på ting med høj og kraftig lyd
Mvh TT
nov 2006
Godt det gik fint denne gang
Vh
Annette
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
hmm hvad bør jeg gøre.. hest løber.. :-/