{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

Hvad ville være realistisk? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg skal til at træne til et ALRID-stævne, hvor jeg skal ride mellem 16-20 km på 4,5-5,5 minutter pr. Km. Det kræver jo noget træning.
Jeg vil selv sige at min hest er i god form, da han let klare 2½ timers turer,( mener de er 13-15 km) og stadig har massere energi tilbage, men vi skal som sagt ride mellem 4,5-5,5 minutter pr. Km så jeg tænker at hans kondi skal trænes en del. Her tænker jeg at interval træning ville være godt, men jeg er lidt i tvivl om hvor lange ruter jeg skal starte med at lave?Altså hvor lang tid en interval-træning i skoven skal tage smiley

Håber at i HG'er ka hjælpe og at det ikke er alt for indviklet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville være realistisk?
  • #1   9. apr 2015 Grafik er mester i dette smiley søg på Team Grafik og send en besked hvis hun ikke ser emnet smiley

Mvh TT

• #2   9. apr 2015 Det vil jeg gøre, tak smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   9. apr 2015 som team tindur siger, snak med team grafik smiley

• #4   9. apr 2015 Jeg er smigret smiley
    Mit store problem her er at det er minutter pr Km, og ikke km/t som jeg arbejder med - så har svært ved at se hvilken hastighed du egenlig skal ride med.
    Men altså interval-træning er aldrig dårligt. Jeg ville nok lægge ud med "tids-intervaller" og ikke "afstands-intervaller".
    Et fint interval vil være f.eks 15 minutter i den hastighed du skal ride med, 5 minutter skridt, 10 minutter med en højere hastighed end din ride hastighed, 5 minutter skridt også 20 minutter interval med konkurrence tempoet.

Der er selvfølgelig også den mere insitive interval-træning, men denne kræver man har puls ur på sin hest.
    Her rider man hesten op til en given puls, ligger med denne puls i en bestemt tid, derefter ned i skridt og skridt indtil pulsen er faldet til en given puls.
    Ex. Hav en puls 150 i 10 minutter også ned i skridt og skridt til pulsen falder til 85. Man tager så tid på hvor lang tid pulsen er om at falde og på den måde kan man følge hestens udvikling. Dette er en meget normal træning hos distance-heste, da det også gælder om at kunne få pulset hurtigt ned.

Til sidst er der jo afstands interval-træning. Her rider man en bestemt afstand med en bestemt hastighed. F.eks 5 km med en gennemsnitshastighed på 13km/t (med et jævnt flow, altså her en jævn trav), derefter 3 km galop med hastighed 17km/t, 1 km skridt med 6 km/t osv.
    Den sidste nævnte anbefaler jeg ikke til at starte op med, da man her godt kan presse sin hest vis man ikke kender den godt nok, eller har fået overvurderet dens kondi.
    Selv bruger jeg mest puls interval-træning, men også tids-intervaller laver jeg også. Dette foregår dog mest på banen eller på den lille mark-vej jeg har ved stalden (1/2km lang)

Men du skal også huske at det vigtigt, også at træne at kunne holde et flow. Med et flow menes at holde en så stabil hastighed som muligt. Det er langt bedre at holde et jævnt tempo uden for mange skridt-pauser end at ligge og ride elastik-ridning, hvor man hele tiden skifter tempo (dette er så det man gør ved interval-træning, men når man træner interval bør man heller ikke ud på de lange ture).

Håber du forstod noget af det, ellers spørg du bare lidt mere. Så skal jeg prøve at uddybe.

• #5   9. apr 2015 Tusinde tak Grafik smiley
    Hvor mange gange om ugen vil du anbefale at man træner?

• #6   9. apr 2015 Forresten hvis det skal være i km/T så hedder de mellem 10,9-13,3 km/t smiley

• #7   9. apr 2015 Altså det er meget individuelt. Jeg træner helst 5 gange om ugen hvor hesten går 1 1/2 time dagligt. Ofte startende med dressur på banen og derefter slutter jeg af med en god skridt tur. Dette er så kun mens de går konkurrencer. I vinter halvåret rider jeg kun en time smiley
    Men hård interval træning ville jeg ikke lave mere end 1-2 gange om ugen smiley Hos mig hedder dette galop-træning da mine intervaller foregår i galop.
    Jeg er i skoven ca hver 14 dag hvor jeg rider 15-30km alt efter hvad meningen med min træning er smiley

• #8   9. apr 2015 Okay tak smiley

• #9   9. apr 2015 Det er et tempo der svarer til arbejds-middel tempo trav.
    Da jeg trænede til alrid brugte jeg intervaltræning og indlagde dage med lange stræk i jævnt tempo.
    Jeg red enkelte ture inden konkurrencen på ca 2-3 timer og ellers holdt jeg mig på omkring 1 time.
    Vi gennemførte uden problemer (dog med længere pauser end planlagt mellem ruterne, for hesten havde en fest og løb for fuld hammer over flere strækninger smiley )

• #10   9. apr 2015 Okay, 10-13 er et jævnt trav tempo. Ihvertfald hos min araber smiley Man rammer nemt 10 ved at lægge noget skridt ind i træningen. Ofte er mine træningsture kun redet med 10 fordi jeg jo der også bruger tid på at skridte hesten varm og af smiley
    Men et godt råd, køb dig et billigt GPS ur så du kan lære din hests hastigheder at kende.
    Marko traver f.eks omkring 13-15 km/t galopere med 17-25km/t og skridter med 6-7 smiley På den måde kan jeg så hurtigt selv få en fornemmelse af min gennemsnits hastighed smiley

• #11   10. apr 2015 Grafik - af nysgerrighed smiley kan Endomodo bruges til det? Hvis ja..hvordan? smiley kunne være sjovt at se hastigheden til Tindur når han igen bliver stabil smiley

Mvh TT

• #12   10. apr 2015 Bådd og, endomondo kan så vidt jeg ved ikke vise øjebliks hastighed også ville jeg heller ikke have det godt med at skulle fiske mobilen frem i en galop smiley
    Derudover har jeg oplevet at endomondo er meget unøjagtig i forhold til dens maks hastighed. En gang hvor jeg udelukkende havde skridtet og travet påstod den at min mks hastighed havde været 45km/t.

• #13   10. apr 2015 Hvilket ur kan du anbefale? Hvis det skal være i den billige ende.
    Forresten er det realistisk hvis den er det ser sådan ud:
    Mandag: Interval i skov
    Tirsdag: baneridning
    Onsdag: interval i skov
    Torsdag fri
    Fredag: undervisning
    Lørdag skov hygge

• #14   10. apr 2015 Af ur kan du bare bruge et billigt Garmin smiley
    Den træningsplan ser ikke helt dum ud, men din hest skal nok vise hvis det er for meget med to dage med interval-træning smiley

• #15   10. apr 2015 Kan du evt. give et link til uret? smiley

Kommentér på:
Hvad ville være realistisk?

Annonce