Marie-Louise @ nu uden liansvinger @
13. feb 2006 Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
13. feb 2006 Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Vores udvikling :) {{forumTopicSubject}}
Fandt et "ældre" billede fra slut november.
Dengang jappede han enormt meget, var bestemt ikke taktfast, og på ingen måde ærligt fremme i hånden.
Nu er han fremme i hånden og jeg kan ride ham op i ryggen
Og så holder han takten rundt, og vi km skifte tempo uden han mister ballance og taber takt.
Dygtige bamse.
Og på det nyeste billede, er det tydeligt at han er begyndt at bruge din ryg
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
feb 2006
Du har jo heller ik været med hele vejen.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
feb 2006
Urutinerede øjne har også svært ved at se det.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Billeder kan snyde meget, men det vigtigste er jo at DU kan mærke en udvikling. Det er trods alt dig der sidder med strikkerne i hænderne og har hesten under dig.
Heste med forkert ridning i bagagen er noget utaknemmeligt noget at beskæftige sig med, for ud ad til ligner det ikke der sker en skid, men på ryggen af dyrene kan man mærke hvad der sker under en.
Det er bare super fedt at du kan mærke fremgang - giv det nogle måneder mere så bliver det sikkert rigtig godt!
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Men jeg kan skisme se en stor forskel.
Nej, den går ikke med kæmpehøj samling som alle de store salgheste, som bare japper rundt uden egentlig balance.
Til gengæld kan jeg - selv ud fra kun de to billeder - se en kæmpe forbedring i forhold til balance, og en lille forbedring i forhold til muskler. Jeg kan slet ikke forstå, at folk ikke kan se, at der er sket noget positivt her. Hellere give sig god til og få et godt resultat, end at skynde sig og ende med en hest der skal omskoles efter et par år, fordi den trykker sig og putter sig bag biddet med ryggen i jorden og bagdelen i stalden.
Skide godt arbejde Marie-Louise!
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
feb 2006
Jeg kan ikke se dine billeder på FB
Det vigtigste i grundridningen er takt og ligeudretning.
Det har vi arbejdet meget med og det er først kommet nu.
Han går på forparten nu, men han har ikke styrke til andet nu i sin uddannelse.
Han mister sin ballance og takt hvis jeg på nuværende punkt beder ham om at træde mere ind under sig.
Jeg er nødt til at vente på hesten
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Dejlig ungheste ridning hvor der bliver ventet på hesten :o)
feb 2006
I min optik er det ikke muligt for en hest ny i uddannelsen, uden at den samtidig går ind og kompenserer ved falsk bæring i underhalsen.
Som han rides nu, beder jeg ham hver ridetur (han rides ik hver dag - han er så ny i branchen) om at prøve at træde længere ind under sig med bagparten.
Han han et fint rygsving for alderen, og vi øver at skifte tempo (ik fart), op i tempo og ned i tempo, imens takten og ligeudretningen og svinget bevares.
Hver gang bliver han lidt stærkere, og kommer mere op ad bakke, men det tager tid at opbygge styrken.
Når hesten mister sin takt, slipper tøjlen og taber ryggen, når jeg beder om for meget indundertræden, er han ikke klar til det endnu..
Så gør jeg det igen, men beder ham om lige lidt mindre, så han går til sit maximale prespunkt, uden at miste noget. Og så går vi lidt ned i tempo, i hans "sikre" zone, og op igen ... Sådan går den ridetur.
Jeg ville ønske du ku finde billeder der viser en unghest der går korrekt som du beskriver det
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 263
feb 2006
Jeg kan høre at vi er forskellige steder i rideverdenen.
Derfor bliver vi aldrig enige om korrekt uddannelse af ungheste.
At du ikke har en hest der svarer ærligt på hånden er en stor fejl i min verden.
God vind fremover.
maj 2009
Jeg ved godt, du konsekvent overser mine kommentarer til dig, når de er kritiske ift. din holdning.
Hvorfor er det, at det altid er alle andre, der skal være åbne overfor noget nyt og sætte sig ind i en helt "ny viden"? Hvorfor skal samtlige brugere herinde - selvfølgelig udover dig - prøve at sætte sig ind i det, du ved? Og når en bruger herinde afviser dit svar, endda på en pæn måde, så går det pludselig udover hesten? Er du virkelig så ensporet, at der i din verden kun findes én rigtig måde at gøre tingene på? Kan man virkelig ikke træne og ride sin hest på en anden måde end dig, uden at man lader det gå udover hesten? .. virkelig?
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
feb 2006
feb 2006
feb 2006
Se Marts video på HesteGalleri http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/348853-marts_video
feb 2006
Se Trav 5/4 2015 på HesteGalleri http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/348796-trav_54_2015
jun 2008
Dertil slutter jeg mig til Marie-Louise. Fundamentet for en fremtidig god bæring i højere samlingsgrad er taktfasthed, ligeudretning og at hesten søger frem mod biddet, i stedet for at "gemme" sig bag det.
jun 2008
Det virker useriøst, at det ofte lige hænger sammen med, at nogen spørger om en forklaring.
feb 2006
Er ikke ærlig - så bærer den sig i sin underhals
maj 2009
jun 2008
aug 2007
feb 2006
Den video du lægger ud, det ser desværre ikke særligt harmonisk, flydende og smidigt ud.
Den er spændt i hele sin overlinje, ikke at forveksle m spænstighed
Den rides hårdt på tøjlen og ser ikke ud til at den syns det er rart at gå til ridning
jun 2008
Den spjætter med forbenene, ryggen er sænket og den spænder op og slår fra i nakken.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Totilas gang er også helt anderledes fra han var 5 år til under Edward Gal, men det er for mig fuldstændig ligegyldigt, når bagdelen hænger der hjemme og takten er glemt.
Hesten på videoen har pænt meget konflikt adfærd, det er slet ikke noget jeg på nogen måde ville stræbe efter - heller ikke som et middel på vejen eller en nødvendighed.
jun 2008
maj 2009
Er det for nemt at se, at hesten har glemt at den overhovedet har en ryg, når man ser det fra siden?
feb 2006
Men den er hyper spændt, og er absolut ikke stabil fortil. Den er fastlåst pga tøjleføringen - en hård hånd, og den slår fra og modarbejder hånden.
Den er spændt i sin overlinje - på ingen måde smidig og afslappet.
Den ligner lidt blue hors matine - og det er ikke at tilstræbe.
Min hest er på forparten og flad i traven JA
- men den er taktfast, smidig, ligeudrettet, stabil fortil, oppe i ryggen, har begyndende rygsving, ærlig på tøjlen, og vigtigst af alt, så synes han det er sjovt at gå til ridning, og han gør alt hvad jeg beder ham, det bedste han kan for at efterleve det.
Min opgave som rytter er at hjælpe ham til at blive bedre hver dag, og aldrig presse ham ud i mere end han kan lige nu.
Og lige nu så tillader hans fysik ikke andet end hvad ovenstående billede/video viser.
Jeg ku nemt få ham samlet og op i nakken at stå, men han ville fluks miste takt, bæring og ryg - og så ville han bare ligne en af alle de andre på dressurbanerne
Og det ønsker jeg ikke
feb 2006
feb 2006
feb 2006
Min hest skal ik gå der hvor den går nu fremadrettet
Efterhånden som den bliver stærkere, kan den træde mere ind under sig, løfte sig i ryggen, og føre benene mere frem.
Og efterhånden som den får styrken, kan jeg bede den om at lave mere energi og træde op ad sandet.
Energi og tempo er ik at forveksle med fart. Tværtimod.
Igen, hesten i videoen viser ubehag. Den er ikke stabil fortil, og den har ikke ryggen med sig.
Den har formegentlig en tillært falsk bæring, idet den ikke fysisk har kunnet følge med, i den samling den blir bedt om.
Den viser tydeligt, at den ik syns det er sjovt at gå til ridning, men det vælger du ikke at kommentere på?
Ingen ekstremer er sunde i længden.
Min hest kommer ikke til at blive ved med at gå der nede hvor han går.
Han bliver langsomt vendt
Men jeg er pine død nød til at vente på hans fysik. Jeg bliver bare ved med at bede ham om at danne tempo og energi i sin indundertræden - og hver dag gir han mig en pixi my mere - samtidig med at takten og kontakten på tøjlen bevares.
Og så er det jo at uddannelsen sker i hestens tempo hvor fysikken kan følge med. Det er en holdbar hest man der får lavet sig.
Hvis jeg trumfer en samlingsgrad som den på din video igennem, hvor hesten tydeligt viser utilfredshed (ubehag), og ingen ryg, så får jeg mig en hest der går i stykker.
Og når jeg siger at jeg har vægt på tøjlen, så er det hverken hele eller halve kg. Han hænger ik på tøjlen.
Det er ingenting næsten, men nok til at jeg kan mærke ham hele tiden, at han svarer ærligt på tøjlen.
Han følger min hånd frem og tilbage, til højre og venstre. Når jeg beder ham om at runde lidt til højre, strækker han sin venstre side og omvendt.
Han laver hele kroppen rund, han drejer ikke bare hals og hoved og skyder skulderen. Han går på eet spor uanset om han går på buet eller lige spor.
Det får du aldrig en hest til, hvis den ik er ærlig på tøjlen. Og har du ingen kontakt til munden, så er den ikke ærlig i sit arbejde.
I øvrigt synes jeg det er brand ærgerligt, at du ik har noget dokumentation for at det du siger, det gør du også, så vi kan se hvad du mener i billeder og videoer.
Den udenlandske video du linker til her, ku lige så godt være en af helgstrands - for at blive i den verden.
Den pakkes bare ind i fancy ord om biomekanik, men viser i øvrigt ikke hvordan man så starter det hele op, i følge den moderne biomekaniske new wave ...
aug 2007
Som nævnt ovenover, så giver vinklerne utrolig dårlig mulighed for at vurdere hesten korrekt, udover at hesten går i en spændt holdning fortil og er blevet legmover. Kig selv engang på det sidste klip i slowmotion, det er virkelig nogle spjættende forben han har gang i...
Lige et lille spørgsmål, hvor har du fra at "den er bygget til at bære hoved og hals i optimalt set 60 grader" ? Og hvad med elasticiteten i benene? Jeg kunne virkelig godt tænke mig nogle klare facts på det med henvisninger.
Heste er bygget til at være nomader, der vandrer langt dagligt og æder store dele af døgnet. Luftevejene bliver kompromiteret ved at lukke for meget i, jeg har ingen tal på det, men kan da lede efter det i mine biomekanik bøger, for jeg mener helt bestemt at de kompromiteres ved 60 grader.. Mht elastikken, ja de er ganske elastiske, men de er ikke bygget til at være gummibolde, igen, de er nomadedyr, der dog ind imellem skal løbe fra rovdyr = skal kunne udnytte og genanvende den energi de lagrer i senerne == elasticitet. Det har intet at gøre med at være en gummibold..
aug 2007
Personligt ser jeg det ikke underligt, at hesten er blevet mindre trippende og flad...
Selv min araber, der ikke har den største gang, blev mere trippende og flad af at gå på et stort udendørs areal ift en sandkasse. Hun vidste godt hvad udenfor og græs under fusserne betød.....
.... og så debaterer jeg med mig selv, om hesten til "før video" bare var trippende og flad eller om han reelt set var halt på begge forben. Jeg har lidt svært ved at bestemme mig.
Sorry, jeg er ikke imponeret.
feb 2006
Hvor ser du en springhest?
Og hvilken hest mener du er halt? Forhåbentlig ik min?
aug 2007
Hehe, men det ville sgu være smart at kunne tjekke dobbelt forbenshalthed på ét billede i trav - men nej xD Jeg skrev bacheloropgave om halthedsundersøgelser hos hest... og jeg kan sige dig, hvis man kunne diagnosticere det ud fra ét enkelt billede, gud hvor ville man blive rig
aug 2007
Nat nat !
feb 2006
Men jeg er meget nysgerrig til din holdning omkring at hesten i din video tydeligt viser konfliktadfærd?
aug 2007
Jeg beklager, men du skulle lytte til dig selv ind i mellem. Din argumentering er "det her er fakta", "er i uenige, så er I uvidne"... det er virkelig elendig argumentering. Du skal underbygge din argumentering, og du skal gå ind i hvad andre skriver.
Jeg har sat mig ind i tingene via adskillige biomekanik folk fra hele verden og dyrlægestudiet. Det synes jeg er ok validt. Jeg er lidt rusten lige nu, fordi jeg sidder og læser til eksamen.....
Men du hænger dig i én træners argumenter, sorry, det er ikke specielt validt..
aug 2007
Jeg spørger åbent ind til videoen, derefter modsvarer jeg (med argumenter på hvorfor jeg er uenig) og så får jeg svaret:
"Åh gud, det er jo pinligt med de udtalelser I kommer med, det skinner så meget igennem at I simpelthen ikke aner hvad I snakker om.
Hvad med at sætte sig ind i tingene igen igen... "
Sorry, jeg brugte en time på at rode rundt på den pågældende træners hjemmeside, finde viden om den pågældende hest osv - og så skal jeg svines til. Sorry, det er virkelig ikke vejen frem.
Derudover, så har jeg brugt et antal timer som jeg slet ikke ønsker at regne sammen fordi det er så mange, på at studere biomekanik.
Så snart du kommer til kort i en argumentering, så bakker du ud. Du virker virkelig ikke valid så..
Vi har forskellig baggrund i vores biomekanik og fred være med det. Men tal pænt til folk!
feb 2006
Hvis den stadig er i konflikt på grund af gammel skade, eller falder tilbage i gammel bevægelsesmønster, så er hesten ikke klar til det den bliver bedt om.
Så må han gå længere tilbage i uddannelsen, og bygge hesten op igen. Denne gang i det tempo den kan være med.
Den bliver så presset ud i noget nyt den heller ikke er klar til fysisk.
Og det er stadig lige så galt.
Du siger at han ik skjuler noget? Hmm han viser bare på intet tidspunkt hesten i ren trav fra siden. Det mangler jeg.
At din ride-mentor fremviser hest, redet efter jeres biomekaniske teorier, hvor den viser konfliktadfærd, går mod hånden, og ikke har ryggen med, er super ærgerligt, når det nu skulle være det nyeste og det bedste... For det ligner stadig bare en Blue Horse Matine i ny forklædning.
Nu hedder det bare Biomekanisk korrekt...
En burhøne under nyt navn, men stadig en burhøne...
Om man rider hesten som jeg gør, eller rider som manden på videoen er eet fedt, men uanset hvad man gør så skal hesten ikke presses ud i ridning den hverken er fysisk eller mentalt klar til.
Og det får du mig aldrig til at gøre.
aug 2007
At debatere er at gå begge veje. Jeg ser ikke du kommer med nogen valide argumenter.
aug 2007
.... og forkert underlag, og utakthed, og opstaldning, og ensidig træning og.....
aug 2007
"Læsionerne starter ikke i brusken, de starter i knoglen længe før de kan ses i brusken". Hvad er det man kan se i knoglen? Jeg vil netop mene at det er knoglen man senest kan se forandringerne i..
aug 2007
Måske forklarer han det i videoen jeg linkede til ovenover. Dér forklarer JL i hvert fald om hans tidligere springkarriere. Men okay, hvis hesten på "før" video også havde noget navicular syndrom, så forklarer det hvorfor jeg var i tvivl om hesten var bilateral forbenshalt
Det negative jeg ser er hans kast med forbenene, specielt det sidste "knæk". Det giver i alle tilfælde jeg har set en sænket ryg og kommer oftest af en hest der er spændt fortil, specielt i underhalsen. Hesten kan kun lave den bevægelse med hjælp af brachiocephalicus(aka underhals).
På videoen ser jeg en hest der er trukket op og lidt sammen fortil i en "fast" position. Jeg ville gerne se et aktivt løft af brystkassen, som vil medføre et sundt naturligt løft af hals og til dels hoved.
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Hesten bliver aldrig klar så længe den får lov at bevæge sig som den naturligt ønsker, eneste vej er at gå ind og hjælpe den ud af de beskyttende reflekser som holder dens krop i en smertefuld tilstand
Det kan ALDRIG blive hverken hestevenligt ELLER biomekanisk korrekt træning hvis man vælger at have fokus på FORMEN af hestens krop.. Tværtimod er den viste ridning på videoerne omtrent lige så effektiv som at snøre kræet ind i en pessoa line og påstå at den anordning hjælper hesten med at sætte korrekt muskulatur
Enhver idiot ved da at det er KROPPENS funktion når hesten arbejder afspændt og UDEN tvang, der bidrager til korrekt opbygning af muskulatur og dermed på sigt bidrager til et forbedret bevægemønster..
Jeg er RYSTET over at det her er den slags træning som alle dine uendelige tirader handler om og må indrømme at jeg ser det her som ENDNU et tegn på Kejserens nye klæder...
Så er det sgu lige før jeg hellere vil se Edward Gal ride.. Hans heste er i det mindste noget mere afspændte og han formår med et minimum af pres at holde sine heste i den form han ønsker... I modsætning til Jean Luc C, der tydelig har spændt muskeltonus i sine underarme og dermed er det mere end bare en formodning når jeg konstaterer at han rider med massivt pres i kæften på den stakkels hest..
aug 2007
dec 2012
Det gjorde ingen forskel.. Jeg finder stadigvæk hesten forholdt og placeret i en ramme som den ikke kan honorere ærligt.
Der er alt for meget konfliktadfærd, både i munden og mht halen..
Jeg tænker at det er årsagen til at der er filmet så udsædvanligt "lusket" og formoder at påstanden om øget rygaktion er varm luft.. Ellers ville alle med en smule forstand da have valgt at filme fra siden af, for netop at vise den afspændte overlinje og dermed den øgede rygaktion..
Det der er sgu en fis i en hornlygte for folk med frankofile tendenser, der gerne vil imponeres af forbensspjæt...
aug 2007
dec 2012
Jeg prøver lige igen..
Jeg finder det meget suspekt at man vælge de brugte kameravinkler hvis man vel og mærke forsøger at illustrere de pointer som speakeren taler om. Det indikerer FOR MIG, at dette er endnu en video hvor tale/teori ikke hænger sammen med praksis/brug.
Jeg finder dette enormt utroværdigt og jeg har meget svært ved at se noget som helst faktuelt omkring denne "træningsmåde" og går derfor ud fra at de eventuelle "fans" må være blevet blændet af dygtig markedsføring og at deres manglende basis forståelse for hestens krop og biomekaniske funktion, gør at de desværre ikke har den fornødne viden til at sortere kritisk..
Dette er beklageligvis ofte set at en karismatisk frontfigur, får overskygget det faktum at der rent indholdsmæssigt er alvorlige og graverende mangler/fejl..
Bedre nu Silverflake
aug 2007
Men ellers er jeg enig i hvad SavaLou siger. For mig er alfa og omega både den indre og ydre balance. Vi kan godt putte hesten ind i en ramme/kasse og lukke alle døre, og så bliver hesten derinde ind til den vælter ud. Jeg vil hellere bygge på hestens naturlige balance (mentalt og fysisk) og så langsomt få hesten til at blomstre frem. Selvfølgelig skal vi guide og støtte, men jeg ser for stor komfliksadfærd i hesten til at det er min kop te + der er noget biomekanik som ikke fungerer i mine øjne
aug 2007
... og du fik sat ord på nogle meget vigtige detaljer. Tak
aug 2007
Jeg ser et ben, som kastes frem i stedet for at føres kontrolleret frem. Det sidste er hvad jeg ønsker for en sund atlet. Derudover, så bryder jeg mig ikke om overekstenderingen, som det ender i. De eneste steder hvor jeg har hørt det omtalt i human og veterinær fysiologi/fysioterapi, så er det negativt..
Jeg er ikke sikker på jeg er enig i oplagringen af energien laver kastet. Jeg vil mere mene det er fordi forbenet er "bagud" ift bevægelsen og derfor bliver nødt til at blive trukket hurtigere frem af fx brachiocephalicus
aug 2007
Ville gerne diskutere det videre, men må nok hellere være fornuftig og sige nej. Evt kan vi tage det op efter min eksamen i næste uge? Jeg har allerede brugt alt for meget tid på biomekanik og træningsteori, som desværre ikke er en del af pensum lige pt
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Når det er sagt er jeg ked af dit emne skulle have en så stor kopfuld mund hakkeri..
dec 2012
Hvis du mener at det her er saliggørende og burde få mig til at bruge penge på at se resten, så er jeg faktisk alvorligt bekymret for din indstilling til hvordan man debatterer på www..
Jeg er i opposition til den viste træning og du mener simpelthen det er mig der skal have en økonomisk udgift/støtte en forretning for at kunne se lyset..
Jeg tror den her indstilling er en af de bærende årsager til at du har så vanskeligt ved at formidle dit budskab herinde..
Jeg ønsker ikke at betale for at se mere og jeg er dybt uenig i dine betragtninger om rehabilitering af skadede heste, udfra principper som på de viste videoer..
Afspændt muskeltonus og ændret bevægemønster hos hest kan ikke ske via tvang og magt anvendelse som på de viste videoer..
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 1.168
dec 2012
feb 2006
Jeg nåede ikke at få skrevet til hende, at hun skulle lave en kildekritik på sine kilder.
Jeg ku nemlig godt mistænke ham Jean Luc for at skrive teorien så den passede resultaterne og ikke omvendt.
Hvis det er ham der er eneste kilde i teorien, skal han ha nogle håndfaste undersøgelser af uvildige bag til at understøtte.
For der er ingen tvivl om at han har en økonomisk vinding på den "bimokaniske religion" han, udfra hvad jeg ku se, er frontfigur og teoretiker bag.
aug 2007
Jeg har personligt ikke nok tid lige nu til at sætte mig bedre ind i tingene - men har tænkt mig at gøre det (dog uden at kaste penge i sagerne).
Mht kildekritik, hvor kildekritiske har I selv været på de undersøgelser / teorier I træner ud fra?
Gerd Heuschmann? - propaganda figur som ikke selv kan finde ud af at ride efter sine egne teorier
Gillian Higgins? - laver en fin billedbog, men får det heller ikke vist i praksis
BB? - har han overhovedet noget forskning bag sine ting, kører han ikke udelukkende på "de gamle mestre"? og hænger ryggen ikke lige rigeligt på flere af hestene nu, går m utakthed osv?
Random tøser på hg/hn/fb, hvis argumenter og pile på billeder lyder overbevisende
osv
Jeg afskriver ikke overstående, men vælger selv til og fra i "hvad jeg tror på". Ærlig talt, så har jeg ikke kigget i deres referenceliste og tjekket op på om det de siger er korrekt/er forskningen bag det de siger valid, har I ? - og jeg mener, går ind i deres artikler og undersøgelser og kigger kildekritisk på det? Eller godtages tingene blot fordi "det lyder fornuftigt" ?
Bøger ér forfatteres fortolkning af artikler/forskning/udtagelser - og de har selv kunnet vælge hvilke undersøgelser de ville tage med. Husk på, der er også forskning som siger, at rollkur ikke er skadeligt - men det tror jeg de fleste af os vælger at sige "bullshit" til. Også selvom undersøgelsen ikke har flere flosser end den der siger, at hesten ikke har det optimalt i rollkur.
Sorry, lille pip fra mig om ikke at kaste m sten, hvis man selv bor i et glashus
dec 2012
og Hillary Clayton, Jane Winther Christensen..
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
aug 2007
Andrew McLean havde jeg en bog af en gang og hans attitude og billederne af de trænede heste var bestemt ikke min kop te... men noget af hans forskning er ganske godt
Janne Christensen har lavet noget rigtig fin adfærdsforskning, men husker jeg forkert, eller har hun intet om biomekanik?
.... men selv i deres forskning er der bestemt ting man kan pege fingre af - fx er der meget få forskninger, hvor mængden af heste ikke har været temmelig lav.
Jeg prøver bare at sige, at jeg tror der er rigtig god baggrund for noget af det hun siger. Det inkl i hvert fald nogle gode forskere indover, fx Marie Denoix. At de ikke først tager fat på konfliktadfærden er i mine øjne forkert. Men hvad er hønen og ægget? Det fysiske påvirker uden tvivl også det mentale, og den anden vej rundt. Nogle gange er det godt at skubbe lidt forbi grænsen for at hele bedre - og så må man måske lidt tage en smule negativitet med fra hesten... Nogle øvelser en fys kan give til mennesker, hvor det godt må gøre lidt ondt, hvorefter det så bliver bedre... så det er meget muligt, at man biomekanisk kan få "bugt" m nogle sygdomme gennem JLs træning, og det er da ganske spændende! Og måske dén viden kunne bruges et andet sted? Hvis det fx skyldes mere travarbejde, eller bedre energi, en anden beskæring, en kombien af en versade-til-galop-efterfulgt-af-galopbomme genial for whatever(selvopfunden kombination af øvelser) eller har han gode fif til at få hesten til at skubbe mere ned i jorden m forbenene(god ting) jamen så vil jeg da rigtig gerne lære det.
At Lisette ikke kunne fremlægge det vanvittig godt ændrer ikke på, at ny viden kan være godt. Der skal to til at danse tango - og sorry tøser, I har heller ikke været for gode i debatten... Jeg kender ikke baggrunden, men det lyder til I har haft jeres fight før med hende... men så må I vise jer som voksne og skrive fornuftigt.
Jeg lod mig selv rive lidt med i starten - men hvis man nogensinde skal tages seriøst, så skal kommunikationen være i orden.
Jeg er ikke på nogens side, men jeg hader dårlig debat og hader når folk lukker øjnene for potentiel ny og god viden
"Hollaender": I mine øjne er det godt at have lidt god videnskab bag sig, så man ikke ødelægger hesten ved at gøre noget helt tåbeligt. Men derudover, så er det aller vigtigste også i mine øjne at lytte til hesten. Træningen bliver bare sjovest, hvis vi samarbejder
nov 2009
Mig bekendt har de fleste vist haft deres fight med hende. De fleste undrer sig over, hvorfor hun stadig er her, hvis hun virkelig mener, hun spilder sin tid herinde.
Jeg vil give dig ret - nogle af tingene er vildt spændende, utroligt ligetil, mens andre ting får mig til at stille mig kritisk. Jeg ville utrolig gerne høre mere, men jeg tror, at det bunder i, at jeg ikke brydes mig om hendes måde at formidle på. Så hellere søge viden selv, og måske opsøge andre, som også har med sagen at gøre.
I bund og grund handler det vel om gensidig respekt ... Og at acceptere, at ingen er ens.
aug 2007
Btw, hun har slettet sin bruger. Ærgerligt, jeg havde ellers håbet jeg kunne snakke videre med hende efter min eksamen, hvor jeg bedre kan tillade mig at støve lidt af i min biomekaniske hjerne
Men ak, hun gav mig da lidt blod på tanden til at kæmpe videre med biomekanikken. Både fordi jeg vil lære det nye som er kommet - men også fordi hvis man kan tolke sig til JLs ridning er den eneste vej frem fordi det er forskningsbaseret, så vil jeg gerne kunne gennemhulle det + tage det der er fornuftigt
Men ja, gensidig respekt og accept af at alle ikke er ens - dét er gyldne ord !
nov 2009
Det lyder også vildt spændende, men ny viden! Specielt, når der findes så mange undersøgelser og videoer af det. Men såfremt folk kalder mig en uansvarlig møgunge, fordi man ikke deler synspunkt, så har jeg intet til overs for dem ...
aug 2007
Det lønner sig tit at blive ved med at være den sobre
..... men jeg har selv været en meget uforskammet og arrogant møgunge, og falder stadig i den(...). Men gør mit bedste for at holde mig i skindet. Det giver bare det bedste resultat
Nå, men hav en god dag og håber du nyder det lækre vejr
nov 2009
Tusind tak - også god dag til dig
Vores udvikling :)