Kandarhest hænger på alm trensebid {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Har denne skønne hest der hænger noget så forfærdeligt på bidet.
Han har gået med kandar i mange år, men rider nu med alm 3 delt trensebid.
I traven er den helt gal. Han lægger sig tungt på bidet, og drøner afsted. Føler jeg sidder med 200 kg i hver hånd
Han kan sagtens stoppes, og han går stabilt fortil, men for pokker hvor er det hårdt for nakke og skuldre at ride sådan rundt.
Nogen der har forslag til træning eller alternativt bid?
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.567
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Jeg tror problemet med din er, at den har fundet ud af at dens hoved bliver styret helt af kandarbiddet, og den derfor ikke behøver holde det selv. Jeg ved ikke om det er rigtigt (og det menes heller ikke som en kritik), men det kunne jeg godt forestille mig
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Et forsigtigt bud kunne være, at kandaren jo er stærk så hesten derved ikke har lyst til at ligge sig på biddet. Hvor hesten med trensebid så måske gør det, fordi det ikke er så ubehageligt.
Hvis heste får længere tøjler, ligger den sig så også?
apr 2009
Følger: 40 Følgere: 49 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 56
Mvh
Christina
aut. veterinærsygeplejerske
Fysiurgisk Hesteterapeut
BBH Basisinstruktør
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Og den skal jo ikke hænge sig på tøjlen på et trense bid, den skal være eftergiven og følsom på alle slags bid.
Og til TS så er jeg enig med de andre, den skal vendes til at rides på en helt ny måde, nemlig at den skal holde hoved og hals selv.
For heste der er redet meget på kandar, er det ofte hårdt at blive redet på alm trense, da den på kandaret har en højere stilling i halsen end på en alm trense, dvs. at den skal bruge nogle andre muskler når den går på en alm trense.
Prøv at være efter given og rid en masse overgange og afkortninger/tempo skift.
Så lære den at holde hovedet selv, og at den skal vente på dig og ikke bare bruse frem af.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg havde en lånehest for en del år siden, som stort set kun var redet på kandar i adskillige år og den gjorde det samme. Den var, bortset fra det "tunge hoved" ellers meget lydig osv.
Jeg red den den første måned eller to, udelukkende for lange tøjler (som i: slet ingen kontakt what so ever") og begyndte så stille og roligt at samle op. Den første tid med lange tøjler, havde lært den at være sit hoved selv, osse når der blev redet på trensebid, og der blev trænet flittigt i den tid (der blev altså ike bare tøffet lidt rundt -helt alm dressurtræning).
Da jeg begyndte at samle tøjlerne op igen, hændte det stadig at den lagde sig hård på, så slap jeg bare tøjlerne et par meter, og så kunne der samles op og rides videre. Det tog egentligt kortere tid end jeg havde forventet, at lære den ikke at hænge på bidet.
nov 2007
Det gælder jo for alle bid med stænger og skumkæde -der skal meget mindre tag i tøjlen til at opnå samme træk som med et bid uden
nov 2009
nov 2007
Du skriver at forskellen blot er hvor trykket fra bidet lægges -det er ikke korrekt. Den helt væsentlige forskel på et bid med stang og skumkæde og et uden, er vægtstangsprincippet...
-hvor trykket lægges og hvordan, afhænger så hvilket stangbid der er tale om. Men stangbid er ganske enkelt væsentligt stærkere end et bid uden stænger
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Min tøjle er til for at støtte og hjælpe, den er ikke til for at hesten er fri for at holde sig selv.
nov 2009
Jeg snakker om de signaler, TS' hest mon har lært, nu hvor hun fortæller, hun føler med 200 kg i hver hånd, og hesten drøner afsted. Trensebid benytter ikke vægtsstangsprincippet, altså har et langt mildere signal end stangen, hvor man kun skal vippe med en finger, og så er hesten ikke i tvivl om, hvad man lige mener.
Vi snakker nok uden om hinanden.... For jeg snakker ikke om bidstyrke, men om signalstyrke. Logisk ville det vel være, at fordi stangens signal er så specifikt, bliver TS' hest forvirret af det mildere signal fra trensebiddet, og som reaktion (eks) løber og "bliver stærk".
sep 2007
En alm. kandar stang skal man gange signalet med 3 - også kommer det pres der ligges under kæben + i nakken oven i, så en kandar er nu ganske stærk.
Også derfor pelham mm. fungere på heste der løber - fordi det er et stærkere bid grundet vægtstangseffekten.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Min kan også finde på at gøre det, og jeg hiver hovedet op på hende (helt op, ud af holdning) og rider den frem en 3-4 skridt.. Så vågner hun ligesom lidt igen:-) Ellers så prøv at slip den helt så den måske bliver lidt forskrækket..
Det lyder til at være en veluddannet hest så den ved jo nok hvad det går us på:)
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Et kandar der anvendes korrekt, er ikke et stærkt bid.
Det er klart at man skal ride med lettere og finere signaler på kandaret, end man skal på et alm trensebid.
Og netop derfor skal ryttere som rider med kandar, være meget sensitive, pg er de ikke det, så ender hesten med at blive som TS beskriver det.
sep 2007
Man kan ride med lettere signaler, netop fordi det pres man ligger i tøjlen mærker hesten med x 3 inde i munden :o). Det kaldes stangeffekt og er som sagt det samme på pelham, tre rings, islandske stangbid, hackamore osv.
Og i og for sig også det samme, der sker med et koben. Man kan brække noget op, meget lettere med sådan et :o)
Har ikke sagt et kandar er ondt og forfærdenligt, men blot at det er stærkere end et alm. trensebid - grundet stangeffekten.
nov 2007
Bidet ER stærkt, længere er den sådan set ikke. Man kan så godt tillade sig at ride med et stærkt bid, såfremt man kan finde ud af at ride med lette signaler (og dermed ikke påføre skade/smerte).
Jeg har intet problem med at der rides med kandar i dressur, eller med stærke bid i det hele taget -men at påstå at bidet ikke er stærkt/skarpt, er da at gå med bind for øjnene.
nov 2007
sep 2007
Nej 3 rings er lidt anderledes, heller ikke et bid jeg foretrækker hvis jeg skulle vælge et stærkt. Men stadig et stærkt bid :o).
Et gag bid virker på en anden måde ja, Christina fra hestemund.dk har forklaret det på et tidspunkt og hvorfor/hvorfor ikke det duer til hvad.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Og korrekt i de rigtige hænder kan et kander ingen skade gøre, men i de forkerte vil bidet være meget voldsomt for hesten.
Kandarhest hænger på alm trensebid