{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Kan min fjordhest gå til biddet? {{forumTopicSubject}}

ja det er jo sådan, at jeg altid har fået af vide at Lotti ikke kunne gå til biddet pga hun har en kort hals.
Men så i dag spurgte jeg en dame om de kikker på om hesten går til biddet i en lc1. Og det gjorde de sagde hun.
Så sagde jeg >øv, så kommer jeg nok aldrig til at ride dressurklasser på lotti< >hvorfor< spurgte hun så.

så sagde jeg >fordi Lotti har en for kort hals til at gå til biddet< så sagde hun nej. alle heste kan da gå til biddet. så tænkte jeg bare<What> for det troede jeg da ikke. MEn jojo. hvis man trænede nok og så videre. prøv lige at kik på hende. Så er i søde.

Tror i hun kan gå til biddet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan min fjordhest gå til biddet?
  • #1   6. feb 2007 Jeg ville også mene alle heste kan , for nogle ligger det bare mere naturligt end andre.

• #2   6. feb 2007 det kan alle heste da
    bare med en rutineret rytter !

• #3   6. feb 2007 det kan alle da.. Måske ser man det bare ikk så tydeligt på en hest med kort hals...

• #4   6. feb 2007 Ja da ! Hun har da en fin længde hals, ser det ud til.

Ofte har de kort halsede heste nemere ved at ligge sig pænere, da de ikke har så meget de skal have et andet sted hen smiley Kig Cocio han er sådan hel høj når han bøjer , fordi han er såå lang halset smiley Jeg tror hun er rigtig fin smiley

• #5   6. feb 2007 Okay. dejligt, at det er muligt.
    :D:D
    HVORDAN KAN JEG LÆRE HENDE DET ?

• #6   6. feb 2007 Jeg tror også hun kan med en god gang træning.. Lux har også en kort hals, men han kan godt..

• #7   6. feb 2007 det er ikke noget hesten skal lære...
    Det er rytteren og hesten der skal lære det sammen..

• #8   6. feb 2007 Stort set alle heste kan lærer det. Nogle har bare ikke ganachefrihed til det. Altså bliver det besværligt for dem at trække vejret. Måske det hun har ment ?!

• #9   6. feb 2007 Longér hende med indspændinger, i ridning -afbøjning, så hun bliver smidig i sin hals.. Tror hun er den type, der skal rides frem og ned..

• #10   6. feb 2007 det er jo et samarbejde mellem hest og rytter. Og husk endeligt at det IKKE er et tovtrækkeri ! og for guds skyld løsne igen når hesten går i holdning. !
    god forbindelse mellem hånnden og munden. Følg talten med shenklerne og driv med sæddet, når hesten engang begynder at søge ned skal du drive den framad igen

• #11   6. feb 2007 Lima.

er det bid jeg rider med meget skarpt da. Jeg har ikke helt styr på det der med biddet. troede at det var helt almindelig at ride med trerings bid. eller hvad ?

hvad for et bid syntes du jeg skulle skifte til.

• #12   6. feb 2007 JEg har faktisk også haft lidt svært ved at styre hende. HAr kun redet hende et år. og da jeg startede var hun noget at en fartbølle. Men nu er hun begyndt at gå mere kontrolleret, og jeg har bedre styr over hende.

så hvis det bid jeg rider med nu er skarpt kunne det da være jeg skulle prøve at skifte smiley

• #13   6. feb 2007 skift til et todelt eller et tredelt efter din hests behov - lån evt. af dine venner til at starte med
    sørg for at hvis du køber et tredelt så må det IKKE være fladt på midterstykker, så kan det nive hesten

smil anna´håber på du finder en løsning til tdin hypper.

• #14   6. feb 2007 Hmm. tror da lige jeg skal have en snak med min far. Det er ham der har tjek på det. skynder mig at sætte det i et af de andre huller( hvad for et vil du anbefale? ) og næste gang jeg for lejligheden til at komme op til rideudstyrs butikken, skynder jeg mig at købe et todelt.

Jeg havde ingen idè om at det var så skarpt.

• #15   6. feb 2007 Anna S.¨¨

takker.

• #16   6. feb 2007 oka. tak for hjælpen alle sammen.

MEn jeg er stadig i tvivl om jeg skal købe et to delt eller tre delt?

• #17   6. feb 2007 alle heste kan gå til biddet ,, de skal bare lære det

• #20   6. feb 2007 Gu' er et treringsbid ikke lige så skarpt som en kandar. Nu må I lige styre jer. HVis det var så skaprt, så ville man nok ride med det i dressur i stedet. For det første er det kun et trensebid (kandar er en STANG med KÆDE på) og for det andet har den IKKE så så stor hævestangseffekt som kandar. Hvis den havde, havde man nok ikke brug for fx pelhamstang, som er springversionen af kandar.

• #21   7. feb 2007 ja da
    jeg har øver det med luffe og
    han kan godt nå han vil
    men luffe er bare ikke så godt til det
    jo vi vi skal spinger eller på tur så kan han godt

• #23   7. feb 2007 jeg tror også sagtens at den kan "lære at gå til biddet"... Jeg hader bare udtrykket "at gå til bidet", for det giver indtrykket af at det er bidet og tøjlerne der skal bevæges´og arbejdes med, for at hesten går korrekt. Jeg kalder det at gå i bærning.
    Anatomisk set er hesten bygget til at bære sig selv i bagbenene. Hvis den går korrekt og bliver båret i bagkroppen, vil den automatisk gå i korrekt holdning.

Start med at skift til et blødere bid. Har ikke forstand på forskellen imellem 2 og 3-delt bid, så der skal du spørge din underviser.

Din underviser vil også kunne vise dig, hvordan du korrekt får hesten i bæring.

Det er noget med i korte træk, at ride hesten frem bagfra. Rid bagparten ind under sig, samtidig med at der støttes op på tøjlerne. Kun megget let.

Men din underviser vil bedre kunne forklare det, når dun ser hesten IRL.

• #25   7. feb 2007 Som andre siger kan de teoretisk gå "til biddet", med hestens anatomiske udformning har stpr betydning for holdningen.
    Fjordheste kan have så kraftig og kort en hals at den får store problemer ved ganasche bøjningen som kan gøre det ubehageligt for hesten at gå ned da det mindsker luftgennemstrømningen i luftvejene.
    Men det bliver først et problem når den skal højere op med nakken og derved er alle ikke lige egnet til den højere dressur.
    Min Paw for eksempel har lidt ringe ganasche plads som ikke bliver bedre af en overudviklet underhalsmuskulatur.
    Men derfor kan han sagtens lærer at bære sig og gå i holdning, måske bare ikke lige på så højt et plan som heller ikke er meningen.
    Mit fokus er at træne bagparten og lærer ham at bære for det indvendige bagben og runde i overlinjen så jeg får en længdebøjning.
    På den måde har hans halsmuskulatur også ændret sig meget og vi er ved at komme underhalsen mere og mere til livs.
    Jeg vil fraråde dig at fokusere på hovedet og at den skal gå til biddet... al ridning starter bagfra og du skal få noget godt undervisning så du kan lære din dejlige fjordhest at bruge bagparten korrekt... så skal hovedet også nok komme bare rolig.

• #26   7. feb 2007 oka, det vil jeg da prøve.

tak fordi i er så søde til at hjælpe :D:D

• #27   15. feb 2007 Alle heste kan på hver deres måde, men en fjordhest har mellem sit hoved og sin hals, to knogler, og imellem de knogler sidder der en tingest så hvis fjordhesten går i holdning, med hovedet høht løftet gør det ondt, ligesom hvis i niver jer selv hårdt bag kindbenet, så det er ikke fordi Fjordhesten ikke vil, men fordi at hvis den ikke gør det på sin egen måde gør det ondt.
    (Har lært det af: Maj-Britt M. Carter, Hippolog)

Kommentér på:
Kan min fjordhest gå til biddet?

Annonce