hest stået stille i næsten et år (genoptræning) {{forumTopicSubject}}
Godmorgen HGér
sagen er den, at min hest blev forfangen sidste forår, som førte til en slem hovbyld... men da hun endelig var fin igen, så kom det våde vejr (har kun en udendørs græsbane). Så nu har hun snart stået stille i et år.
så hvordan ville i genoptræne sådan en hest?
info: stået stille i næsten et år pga hovbyld og forfangen
16 år
har været overvægtig (dette stammer dog fra hendes første 10 år (gammel hændelse))
sperationsangst efter hun stod selv i 10 år
NB: Dyrlægen er ind over og han sagde rid hver anden dag 1 uge 20 min pr. dag og trap op til 40 min skridt på 1 måned hver anden dag
jeg søger bare lidt mere information
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 472
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 636
Ugen efter skridtede vi 30-40 min ca 4 gange på ugen.
Næste uge red vi 30-40 min skridt ca 5-6 gange om ugen hvor vi red op og ned ad bakker, på fast og blødt underlag, på kuperet og "lige" underlag. Nogle dage skulle den gå i rask tempo, andre dage måtte den gå det "den havde lyst til".
Ugen efter trappede vi stille og roligt op med 30-40 min skridt en smule trav (5-10 min)
Lidt efter lidt trappede vi lidt op i traven. Vi interval trænede meget, og forlængede stile og roligt tempoet og længden.
Nogle dage trak vi hesten, andre dage red vi den.
Det er vigtigt ikke at sidde på den hver dag. Selv en rytter kan være en stor belastning for hesten, da rytteren jo sidder på det svageste punkt på hesten.
Hop i løbe skoene og tag et par gode raske gåture med den, det er så hyggeligt og selv du får også trænet kondien
Al genoptræningen foregik i skoven eller under longe
Da der var gået godt og vel 5-6 uger red vi en smule på bane
Da vi følte os klar fik hesten også lov til at løsspringe og blive longeret lidt mere.
Jeg tror det er meget vigtigt at følge og lytte til hesten under hele genoptræningsforløbet. Nogle heste har brug for flere restituerings dage. Andre heste er bare lige på fra starten.
Vi havde fysioteapeut og dyrlæge til at følge os under hele genoptrænings forløbet.
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
mit store problem er bare at hun som sagt har seperations angst og det har min anden gamle hest også (de står der hjemme så der er ikke andre) så når vi tager hende væk fra den gamle går den gamle i panik og det kan hun ikke holde til (den gamle er glad og frisk, men med gigt i forknæet og 32 år på bagen, kan hun ikke holde til at spurte rundt i lang tid i vild panik )
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
sep 2012
vi har ikke plads til en selvskabspony selvom jeg gerne ville have en
sep 2012
suplederde du med longering eller andet og evt. hvorofte og hvornår i programmet
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
sep 2012
og faktisk tak til jer alle sammen!
hest stået stille i næsten et år (genoptræning)