{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Skal til at undervise {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at undervise en lille pige, med ingen rideerfaring, og så tænkte jeg, om der var nogle der måske kunne give nogle små fif? F.eks hvad jeg kan lave med dem.
Det hele skal jo tages et skridt af gangen, da hun er helt nybegynder, men da det er første gang jeg underviser, kunne det jo godt være at der er noget man skulle vide smiley
Tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal til at undervise
  • #1   14. feb 2015 Evt teori? Hvordan man ligger en sadel, hvordan man holder tøjlerne, osv... smiley

• #2   14. feb 2015 Lav noget sjovt med at hun skal op og stå, eller "jorden rundt" imens hesten står stille. Tag hende i longe og bed hende tage armene ud, så hun holder balancen.

• #3   14. feb 2015 Hvor gammel er hun? Jeg tænker, at det fra start er rigtig vigtigt, at du gør det sjovt for hende. Lav nogle lege fx.

Noget jeg er ked af, der ikke var mere fokus på, da jeg begyndte at ride, var korrekt holdning og brug af hjælpere. I mange mange år så min holdning været grim og jeg har aldrig selv kunne se det, for den blev altid rost og der blev aldrig nævnt noget. (-:

• #4   14. feb 2015 En masse lege? Eventuelt kan du stille nogen kegler hvor hun skal ride slalom, eller longere hende?

Da jeg startede synes jeg at ponygames var rigtig sjovt. Og teori var mindre spændene smiley Men man skal jo lære det smiley

• #5   14. feb 2015 jeg underviser en pige på 7, vi øver øvelser med kegler for st drt er nemmere og travbomme for balancens skyld, men massere af leg smiley

• #6   14. feb 2015 En masse ridning for hjælperne, evt uden tøjler, så det ikke bliver en dårlig vane at klamre sig fast til dem og holde balancen i dem. Ud med armene og op at stå - først i skridt og senere i trav smiley

• #7   14. feb 2015 Hvis hun er helt nybegynder, så er hun nok endnu ikke helt tryg ved at sidde på en hest eller generel omgang med heste.
    Start med at lære hende omgangen med heste. Sikkerhedsregler, opsadling, strigle, hestens kropssprog osv.
    Når dette er på plads, så ville jeg starte med at lære hende at sidde rigtig på hesten, og lade hende finde balancen i skridt.Huskeregler for korrekt holdning osv. Hun skal turde slippe hestens tøjler (imens du trækker hesten), eventuelt lave "jorden rundt" imens den står stille. Træne hende i selv at stoppe hesten, sætte den frem i skridt og dreje den. Hvis hesten er bundstabil så kan i jo skridte nogen små ture ud i terrænnet (tænker ikke så meget skov med mere grusstier), så det ikke bliver kedeligt.
    Øvelser som slalom igennem kegler, styre igennem bom-laborint og lignende er også godt.

Når hun føler sig helt sikker på hesten i skridt og fra jorden, så kan du jo lave lignende arbejde i trav og galop smiley

• #9   15. feb 2015 For det første, få en relation til hende, altså hun skal være tryg ved at du ved hvad du gør, og at det spm du siger er troværdigt.

Og jeg ville nok også starte fra jorden (teori) og alt efter hendes alder, så få forklaret teorien på en måde som HUN forstår, vores sprog indenfor hesteverdenen er ikke noget børn umiddelbart forstår. og evt. Slutte af med en trækketur hvis hun er interesseret.
    Lær hende opstilling, træn hendes balance og kropsbevidsthed (træk hende mens hun lukker øjnene) dette kan somregel bedst gøres når hun har en tillidsfuld relation til dig..

Du finder ud af når i kender hinanden hvordan undervisningen kan tilpasses hende og hendes behov. Altså, ting som, er hun nervøs, er det problematikker omkring hendes kropsbevidsthhed, dårlig til koordinering af schenkler og hænder på samme tid osv osv osv.
    Der er jo KÆMPE forskel på børn (elever generelt, voksne som børn) men for at det er sjovt for børnene skal man altså huske på at se de behov der er hos den enkelte og imødekomme dem smiley

Jeg laver med mine elever, slalom om kegler, op og af hesten, sidde i damesaddel, stå på hesten, tage den ene arm op på hjelmen, mens de lukker øjenene og jeg trækker hesten rundt, dét sætter virkelig balancen på prøve, og de synes som regel det er hylende morsomt smiley

Så er der selvfølgelig generel uv omkring grundridningen, opstilling, osv osv osv. smiley

Start ondet små og snak om hvad hun kan lide, og giv hende en smagsprøve på ridningen også når hun er klar, nogle børn er jo mere fremme i skoene end andre smiley

• #10   15. feb 2015 Sorry for stavefejl, håber noget af det kan bruges smiley

Kommentér på:
Skal til at undervise

Annonce