971 visninger
|
Oprettet:
Skal til at undervise {{forumTopicSubject}}
Jeg skal til at undervise en lille pige, med ingen rideerfaring, og så tænkte jeg, om der var nogle der måske kunne give nogle små fif? F.eks hvad jeg kan lave med dem.
Det hele skal jo tages et skridt af gangen, da hun er helt nybegynder, men da det er første gang jeg underviser, kunne det jo godt være at der er noget man skulle vide
Tak på forhånd
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.567
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
Noget jeg er ked af, der ikke var mere fokus på, da jeg begyndte at ride, var korrekt holdning og brug af hjælpere. I mange mange år så min holdning været grim og jeg har aldrig selv kunne se det, for den blev altid rost og der blev aldrig nævnt noget. (-:
nov 2014
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 80
Da jeg startede synes jeg at ponygames var rigtig sjovt. Og teori var mindre spændene Men man skal jo lære det
dec 2005
Følger: 113 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.964
mar 2007
Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 55 Svar: 298
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
Start med at lære hende omgangen med heste. Sikkerhedsregler, opsadling, strigle, hestens kropssprog osv.
Når dette er på plads, så ville jeg starte med at lære hende at sidde rigtig på hesten, og lade hende finde balancen i skridt.Huskeregler for korrekt holdning osv. Hun skal turde slippe hestens tøjler (imens du trækker hesten), eventuelt lave "jorden rundt" imens den står stille. Træne hende i selv at stoppe hesten, sætte den frem i skridt og dreje den. Hvis hesten er bundstabil så kan i jo skridte nogen små ture ud i terrænnet (tænker ikke så meget skov med mere grusstier), så det ikke bliver kedeligt.
Øvelser som slalom igennem kegler, styre igennem bom-laborint og lignende er også godt.
Når hun føler sig helt sikker på hesten i skridt og fra jorden, så kan du jo lave lignende arbejde i trav og galop
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Og jeg ville nok også starte fra jorden (teori) og alt efter hendes alder, så få forklaret teorien på en måde som HUN forstår, vores sprog indenfor hesteverdenen er ikke noget børn umiddelbart forstår. og evt. Slutte af med en trækketur hvis hun er interesseret.
Lær hende opstilling, træn hendes balance og kropsbevidsthed (træk hende mens hun lukker øjnene) dette kan somregel bedst gøres når hun har en tillidsfuld relation til dig..
Du finder ud af når i kender hinanden hvordan undervisningen kan tilpasses hende og hendes behov. Altså, ting som, er hun nervøs, er det problematikker omkring hendes kropsbevidsthhed, dårlig til koordinering af schenkler og hænder på samme tid osv osv osv.
Der er jo KÆMPE forskel på børn (elever generelt, voksne som børn) men for at det er sjovt for børnene skal man altså huske på at se de behov der er hos den enkelte og imødekomme dem
Jeg laver med mine elever, slalom om kegler, op og af hesten, sidde i damesaddel, stå på hesten, tage den ene arm op på hjelmen, mens de lukker øjenene og jeg trækker hesten rundt, dét sætter virkelig balancen på prøve, og de synes som regel det er hylende morsomt
Så er der selvfølgelig generel uv omkring grundridningen, opstilling, osv osv osv.
Start ondet små og snak om hvad hun kan lide, og giv hende en smagsprøve på ridningen også når hun er klar, nogle børn er jo mere fremme i skoene end andre
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Skal til at undervise