{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
528 visninger | Oprettet:

Pauser mht tilridning {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hingsteplag på 2 år og 8 måneder - han bliver altså 3 år til maj smiley
Det er den første hest jeg tilrider selv, og samler derfor alt den viden jeg kan. Jeg har været oppe og ligge på ham 3 gange her i januar, hvilket han er helt kold overfor. Han er generelt meget klar i hovedet og er allerede en stor kraftig hest - ligner ikke en plag.
Jeg har overvejet at starte ham lidt mere op her i januar/februar i form af korte skridtture, for at kunne give ham en voksepause inden jeg ville begynde lidt mere seriøst på ham til maj.
Hvis han skal have en voksepause, hvor lang skal den så være? Vil det give mening at sætte væksten i gang nu her, lade ham stå i foråret og starte ham igen først på sommeren?

Jeg ved godt alle heste er forskellige, og han skal have pauser af flere omgange - jeg vil bare gerne have mulighed for at kunne starte ham lidt mere seriøst (hvis alting tillader det) i starten af sommeren, da jeg på det tidspunkt har mulighed for at få hjælp til ham. Derved vil det være lidt ærgerligt at "spilde" hjælpen, på at han skal have sin første voksepause smiley

Håber det er til at forstå og i har nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pauser mht tilridning
  • #2   17. jan 2015 Jeg købte min pony som 3 års - hun var blevet "tilredet" på 2 uger... så jeg fik hende hjem, red hende max 5 gange i skridt, da hun skulle vænne sig til bidløst, også fik hun pause i 8 måneder smiley

• #3   17. jan 2015 Min bliver også 3 til maj, regner med at gøre han rytttervant maj, juni og så nok lade ham stå sommeren over, måske nogen små skrid ture en gang i mellem.

• #4   17. jan 2015 min bliver også 3 hertil juni. regner med at ride ham stille og rolig til og så lade ham få pause i 2 mdr. i pausetiden er der gåture osv, bare ingen belastning.

• #6   19. jan 2015 Jeg har en vallak der også bliver tre til maj.
    Vi er igang med tilvænning til sadel, og at jeg kravler lidt rundt på ham.
    Planen er at jeg her i løbet af foråret skal op og sidde på ham og evt. skridte et par omgange på banen. I løbet af sommeren trappes der så lidt op, og sidst på sommeren kan vi sikkert trave lidt.

Jeg giver ikke mine ungheste voksepause. I stedet rides de maks 1 gang om ugen, så det hele tiden holdes ved lige.

• #7   21. jan 2015 Tak for svar.
    Selvfølgelig er det mest optimalt at vente så længe som muligt, men det dilemma jeg jo egentlig står i, er mht hjælp med tilridningen, som jeg kan få i maj. Det jeg er usikker på, er om denne hjælp vil blive "spildt", hvis jeg først starter ham til maj, og han derved skal have pause med det samme. Det er ikke altid lige nemt at stå alene med det, jeg mangler tit en ekstra hånd smiley

mette b:
    kan være det er vejen frem for os, han trænes i forvejen kun en gang om ugen, så hvis man kan undgå alt for lange voksepauser på den måde, så tror jeg næsten det er fremgangsmåden for os (Y)

Kommentér på:
Pauser mht tilridning

Annonce