Ustyrlig Hoppe med stort H {{forumTopicSubject}}
Hej
Min veninde har en hoppe, der er virkelig hoppe med stort H der er mange problemer med, når hun vil galopere, men hesten når slet ikke at taget ét skridt før hun bukker, men vi ved ikke om det bare fordi hun er i brunst, eller om der er et ellerandet galt, men det ser ikke ud til at hun har ondt, da hun rigtig gerne vil trave, har i måske nogle ideer til hvad/hvordan jeg kan få hende til at lade vær
Og det andet er at hver gang jeg er færdig med at ride, og hun skal ind i boksen, så snart hun bare ser boksen bliver hun helt vildt ophidset og begynder at trave, så jeg rykker i grimen, og begynder at lave små volter, men det nytter ikke noget så jeg spænder grimen op og lader hende løbe ind i boksen, da jeg ikke kan styre hende, hun træder flere gange på mine tæer og jeg gider ikke tage den kamp med hende
og den tredje, synes i at det er bedre at en hoppe bliver syget bagi eller at hun skal havde en hormonsprøjte(Er det ikk det, det hedder) så at hun ikke kan komme i brunst igen?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
2: Du er selv med til at forstærke den uvane.. Du bliver nød til at tage kampen op.. Ellers bliver det helt farligt til sidst.. Så snart hun begynder at te sig, bak hende.. Og bare vent med at åbne boksen.. Når hun så står stille, så ros hende, selvom hun måske har været pisse irriterende i 10 min.. Evt. hav en lille gulerod eller sådan noget du kan give hende. Åbn så boksen og bak hende hvis hun ter sig.. og prøve igen, når hun er faldet helt til ro..
Når du så er gået helt ind i boksen med hende, så træk hende ud igen og prøv en gang mere.. Og hav et tov på hende...
3: Hvis ikke I skal have føl, så ville jeg da få hende syet.. Men ville måske undersøge først om en foderændring eller mere træning ikke kunne tage toppen af hendes temperament.. Samtidig med at I begynder at sætte nogle grænser - f.eks. det med boksen.. Så skulle I gerne få lidt mere styr på hende..
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
En ting du evt kan bruge når hun bliver ustyrlig i forhold til boksen er at have noget stærkere på end grimen. Jeg selv er lige gået i gang, med opdragelse af min 10 årige part, og jeg tager nu kampen op med en kapsun, allerede nu efter en uge kan jeg mærke tydelig forskel.
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Jeg er enig med Sanne omkring boks-problemet.
Jeg ville ikke sy en hest medmindre der er en grund til det. Altså dyrlægen skal konstatere at det vil hjælpe hesten med mindre ubehag/smerter.
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 500
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 8 Emner: 85 Svar: 289
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 150
Det hjalp rigtigt meget af hun fik en urteblanding der hedder stroppy mare , til hopper med " hormonel ubalance "
Ustyrlig Hoppe med stort H