Jeres mening om kandar? Jeres mening om kandar?
Hejsa allesammen.. Ja, jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om kandar?:)
Altså min mening er: jeg har det sådan fint nok med kandar.. Men man skal bruge det til en ordenlig måde!
Jeg har tit set dem der rider med kandar , at der står meget : hvorfor kandar?, har du en grund til at du bruger et stærkt bid? Så tænker jeg bare, lad dem selv om det. Altså selfølgelig vil jeg ikke være ligeglad vis de river og flår i hestens mund!:( men vis man bruger det rigtigt!?:) Jeg syntes ikke om de " " "mange" dressur rytter altså dem der starter DM og VM som man her set på billeder: hestens tunge er helt blå og sår i siden pga spore!:(( men selfølgelig er det okay vis man ved hvad man rider med og at det ikke er et mega blødt bid?!:))
Vil rigtig gerne høre om i har redet med det, eller hvad i syntes om kandar?:D
apr 2014
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 121
apr 2012
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 15
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3048 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
nov 2013
Følger: 35 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 99
nov 2013
Blogger
Blot til info kan et helt almindeligt bid også føre til blå tunge og sår i munden.
nov 2013
Blogger
nov 2013
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.058
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.066
nov 2013
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.674
Så jeg har det fint med kandar, og synes faktisk det er flot til mange heste, de ser for mig "voksne og veluddannet" ud når de er så "store" de kan gå med kandar.
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 304
sep 2007
sep 2007
Siger ikke man ikke må ride med bid overhovedet, men kandar... Gak gak i min optik
sep 2007
sep 2007
Jeg SER netop hestene på kandar, og kan ikke lide det jeg ser...
sep 2007
Jeg siger ikke bid skal forbydes og ikke bruges, bruger selv bid i nogle situationer, så venligst ikke lav sammenligningen med kandar/bid...
Det er længe siden jeg læste/hørte det med der ikke er plads til bid i munden, men som alle andre, vælger jeg min "trosretning" udfra det der virker logisk i min verden samtidig... Og der holder jeg med på dem der siger der ikke er plads til bid i en hestemund, teoretisk set.. At de så kan puttes derind alligevel, er en anden side af sagen...
sep 2007
Du tager det ud af kontekst, og derfor kan det være forvirrende... Syntes selv det er ret tydeligt at jeg mener der ikke bør proppes 2 bid i munden på hesten, når den i min optik slet ikke har plads til 1 fra starten af...
Måske ikke, men ikke desto mindre har jeg haft min daglige gang med ryttere der rider pænt og dem der ikke gør... Og det har jeg såmænd stadig....
nov 2013
Folk har lov til at ride med det men så syntes jeg i det mindste bare at der skal stilles et krav om at man kan finde ud af og bruge det.
Hvis i spørger mig er jeg faktisk mest til rebgrime- men hvis det går ud over min og hestens sikkerhed vælger jeg altså bid
sep 2007
Hesten er heller ikke beregnet til at have sadel på, eller bære vægt som sådan på ryggen, men fordi vi nu engang har domesticeret disse dyr, er det vores fornemmeste opgave at gøre det så behageligt som overhovedet muligt, (såsom at finde ét bid der passer hesten bedst muligt, sadlen er tilpasset og tjekkes løbende, dækkenerne passer og skarver ikke osv) og det er i min optik, IKKE at putte 2 bid i munden på den... Der er ingen valide grunde til at gøre det...
okt 2007
Ro på, synes absolut ikke der er grund til at kalde folk, der bruger kandar, for mishandlere! Det er virkelig at gå over stregen. Hvis du kunne spørge min hest, så er jeg 100% sikker på at han hellere vil gå til ridning en time med kandar end at blive tæsket gul og blå med en longepisk. Det er et total syret sammenligning.
Caroline
Det var da godt nok noget af en udtalelse om folk, du på ingen måde kender.
Jeg kan uden problemer ride min rundt uden både bid, pisk, sporer og sadel - og han bliver på ingen måde revet (mere) i munden med kandar!!
Det er fint som Jeanette at komme med sine holdninger, men når folk som jer bliver utrolig personlige og kalder nogen (mig) i ikke kender for mishandlere, så går man over grænsen for en god saglig debat.
nov 2013
siger bare min mening - den er måske voldsom men det er min mening der er sikkert mange ryttere der har heste der ha det fint med kandar - men når jeg ser dressur på tv og billede kan de godt give mig et chok hvor smertefuldt det ser ud - det ligner ikke at hesten har en chance for at lukke munden?
Det er min mening. Og jeg syntes ikke det er naturligt at putte flere bid ind ind i munden på en hest - om du så vil ride med sporer, pisk osv. Det er ikke min beslutning hvis det hjælper dig og andre ryttere er det da helt ok med mig.
nov 2013
okt 2007
Det er fint at have meninger om tingene, og jeg kan da også komme med en masse ufine meninger om f.eks. din ridning, men det vil jeg ikke, for det er bare en udokumenteret mening om noget jeg har set på billeder, så det vil slet ikke blive konstruktivt - jeg kender hverken dig eller hesten.
Jeg kunne skrive en hel roman om de forskellige virkninger af "redskaberne", som du så fint kalder dem. Og en hel roman skal nok også til, for at få dig til at forstå til pointe.. Men det gider jeg ikke, for har sådan set ikke lyst til at skulle forsvare mig, så du kan få den korte og noget mangelfulde version (-:
Sporerne er meget simpelt: de giver meget mere præcise signaler end en flad hæl. Min hest er uddannelsesmæssigt nået så langt, at jeg har mange forskellige signaler liggende på er meget lille område, som sammen med f.eks. vægtforskydning kan betyde alt fra "sidelæns" (og hvordan/ hvormeget) og samling. Det må nok også bemærkes, at det ikke er alle øvelser der kræver understøttelse fra hælen/ sporen/ anklen.
Bare fordi der er sporer på hælen betyder det jo ikke at de bores ind i siden på hesten - for så har man da slet olle styr på sine schenkler.
Pisk er min forlængede arm til bagparten på min store hest. Bruger jeg specielt med indlæring af signal: simpelt eksempel kan være, da han skulle være schenkelvigning i sin tid, da lagde jeg kæppen på bagparten sammen men mine shenklers hjælp og vægten, for at lære ham at det betød "sidelæns". Bruger også pisken ved samlede arbejde, så mine små lette impulser fra schenklen bliver understøttet af en let piskehjælp, når det bliver svært. Nu ved han, at ved et bestemt pres fra udvendige schenkel, skal han energisk tage indvendige bagben til sig.
Pisken behøves ikke bruges afstraffende eller med hårde slag. Hesten er følsom, så det skal ikke meget til, at få den til at forstå.
Kandaret er den sværere at forklare, og jeg har endnu ikke fundet den rette formulering - men jeg er heller ikke "lærer-fra-mig-typen" (-; for det første bruger jeg kandar fordi jeg rider stævner, og ikke vil stoppe ved MB. Det er den dårlige forklaring, men en del af forklaringen for hvorfor, jeg overhovedet til at starte med, købte et (-: ligesom ved schenklen, kan jeg lægge små signaler i stangen, som kan betyde alverdens og understøtte mit sæde. Jovist kan det gøres både bidløst og med mit trensebid, men den lette kontakt man får igennem hele hesten er ubeskrivelig fed - og ultra svær, fordi der netop ikke skal mange små fejl til at skabe problemer på sådan et skarpt bid. I mine øjne gør det ikke livet lettere med kandar - det kræver kun mere af rytteren for ikke et blive et endeløse tovtrækkeri (-:
Og nu er jeg træt. Hvis jeg har tid i morgen, skal jeg nok komme med en bedre forklaring af kandaret (-:
nov 2013
Kan sagtens forstå dig. det er jo ikke fordi jeg hentyder til dig. Det er jo faktisk ikke fordi at jeg syntes det er dumt eller noget. Du har jo self. Ret med at jeg ikke kender hestene - men på et tidspunkt kommer man altså også til det punkt i ridningen hvor man kan riskere at det kan gøre ondt på hesten -det betyder jo nødvendigvis ikke at du har noget at gøre med mishandling. Det vigtigste for mig er enlig bare at man kan kontrollere det - med det mener jeg at man kan mærke hvornår det bliver for meget. Sådan som du skriver får jeg fuld tiltro til at du ved hvad du laver og at du kender din hests grænser.
Men alligevel når jeg kigger på en kandar -til salg eller på billeder syntes jeg selv det kan virke lidt voldsomt med den bue der nærmest kan sidde og "presse" ned på tungen. Beklager men jeg kan altså ikke lide det
Blogger
Blogger
Hvilken 'bue' er det præcist du mener der presser ned i hestens tunge?
nov 2013
Blogger
Det er tungefrihed. Det er udelukkende godt og noget de fleste heste drømmer om. Den bue går ikke ned mod tungen, men op af. Og nej den rammer IKKE ganen.
Den bue finder du hos mange, anatomisk korrekte, bid. Både muffebid, normale bid, s kandar, pelham osv osv. Det har INTET med selve et 'kandar' at gøre og det er udelukkende, som pointeret, godt det er der.
https://www.google.dk/search?q=bid+med+tungefrihed&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bSVtVMq0MobhywO8oIIg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1440&bih=838&dpr=2#rls=en&tbm=isch&q=bid+med+tungefrihed
Skum om munden er ikke biddets effekt heller. Mine skummer så snart de bære sig selv korrekt og det gælder også bidløst
Generelt er der mange teorier om det skum. Før var det godt i dag er der hysteri omrking hvor dårligt det dog er. Uanset hvad er der stadig kun tomme gætterier omkring det der forudsager det.
nov 2013
Blogger
sep 2007
Hesten og dens skævheder var ikke et issue hvis vi ikke skulle bruge dem eller holdt dem som kæledyr... Men fordi vi vælger at bruge dem, til noget de slet ikke er beregnet til, er det vores opgave at gøre det optimalt for dem, og holde deres krop sund og stærk, der mener jeg ikke ligefrem en kandar på nogen måde hverken er nødvendig, behagelig eller egnet....
Og jeg er bare IKKE enig med dig omkring kandaren, du har din personlige mening og jeg har min
sep 2007
En kandar kan på ingen måde forbedre/gavne hestens livskvalitet, den må du længere ud på landet med....
Bare fordi jeg ikke har gemt de artikler jeg har læst omkring bid i hestens mund, gør det det ikke desto mindre sandt, at jeg har læst dette og vælger at erklære mig enig, og dermed er det min mening at kandar er unødvendigt og ikke bør bruges... Og jeg ved udemærket godt hvordan kandar indvirker...
Men det kandar gør, kan opnås på andre måde i min optik... Man behøver ikke kandar og lign for at få en hest der går en korrekt dressur, hvor hesten anatomisk og fysiologisk er med....
aug 2011
Følger: 70 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 381
Kunne heller aldrig finde på at ride med det.
Er ikke så stor fan af bid i det hele taget, så kandar syntes jeg slet ikke om.
nov 2013
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
sep 2007
Hvad er dit belæg for at udtale dig om dette?
Jeg har skam redet med kandar, det var et krav på nogle af de heste jeg red på mine arbejdspladser.... Du aner INTET om hvad jeg ved eller har af erfaring med kandar eller dressur ridning, så det ville klæde debatten at du holdt det på et sagligt niveau istedet for at tro en hel masse, udfra min profil hvor du kan læse jeg er spring og jagtrytter.... Disse ting kan du ikke, forsvarligt, hvis du ikke har dressuren/grundridningen på plads
Jeg dømmer stadig ikke rytterne der rider med kandar, nu må du holde op... Jeg syntes det er gak gak at putte 2 bid i munden på en hest, men jeg dømmer ikke dem der gør det, det står dem frit for.... Der blev spurgt efter folks meninger om kandar, jeg har meldt ud omkring min.... Den har jeg lov til at have, og jeg ved hvad min baggrund for at mene dette er, det gør du ikke, men du ser sjovt nok ikke mig punke dig for at mene kandar er vejen frem
sep 2007
Men jeg synker ikke ned på dit niveau og insinuerer at du ikke ved noget om dressur eller kandar, bare fordi du ikke er af samme mening som jeg... Hvilket jeg jo snildt kunne, fordi jeg mener jeg har ret... Ligeså vel som du mener du har ret... Kan du se essensen??
Jeg vil meget gerne se artikler som beviser at kandar er nødvendig.... Samt ikke er til gene for hesten
sep 2007
Jeg ved udemærket godt hvilken funktion kandar har? Og at du med dette kan give bitte små signaler, fordi det er så kraftigt et instrument.... Men ikke desto mindre mener jeg at du ikke behøver dette kraftige instrument for at ride en korrekt dressur... Der findes jo et HAV af videoer på nettet af folk der rider dressur uden kandar, samt helt uden trense... Det er ikke noget jeg bare bilder mig ind kan lade sig gøre
sep 2007
Mudderkast? Ohhh please... Hvis jeg ville starte mudderkast, hev jeg alle de videoer/billeder frem med kandarhestene der desværre er overflod af, hvor de viser deres fine gummer, blå tunge og optrukne mundvige.... Men da jeg ved der er 2 sider af samme sag, gør jeg det ikke... Men det ændrer ikke på det faktum at jeg mener det ikke er nødvendigt at putte 2 bid i munden på en hest... Nogensinde... Siden hvornår skal man begrunde og validere sin personlige mening med faglige artikler?
apr 2012
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 15
aug 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 81
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg kan lide chokolade.. Må nok hellere dokumentere
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeres mening om kandar?