{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Fokus, venten og tålmodighed {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er så heldig at jeg endelig har fået muligheden for at få min "egen" hest igen. Det her er en skøn skøn unghest på 5, som blev tilredet sidste sommer. Den er virkelig sød, og har en dejlig personlighed. Hun er ikke min endnu, men hjælper bare ejer med de dag jeg kan.
Den største udfording lige pt er opdragelsen af den. Når jeg trækker rundt med hende, så har hun opmærksomheden på alt andet end mig, og når hun kigger væk, så glemmer hun sine lange ben som så flyver rundt til alle sider, og er så også blevet ramt et par gange. Når hun så står på staldgangen så bliver hun ved med at skrabe, og hun kan skrabe i 10 min hvis man bare ignorerer hende. Så hun skal finde ud af at hun ikke må.

Jeg var ude og ride hende den anden dag, og der blev min tålmodighed virkelig sat på prøve. Hun kartede rundt på staldgangen, og blev ved med at skrabe (og der taler vi altså der ikke engang gik et minut efter hun var stoppet til hun startede igen), da jeg så trak rundt med hende i ridehuset, så var hun alle andre steder end mig, og jeg blev ramt af benene et par gange. Når jeg stopper hende, går hun bare videre, tager hovedet op og bliver stærk. Da jeg skulle op på hende, så blev hun konsekvent ved med at flytte numsen (bruger opstigingsskammel). Til sidst fik jeg hende dog til at stå stille så jeg kunne komme op, ved at rykke hendes numse hver gang hun rykkede den.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har stået med ligninde problemer før i tiden. Og slet ikke så voldsomme. Så nu søger jeg råd. Hvordan stopper jeg hendes skraben, og hvordan får jeg hendes opmærksomhed, og hvordan får jeg hende til at stå stille på staldgangen?

Umiddelbart tænker jeg meget ros når hun gør det godt, og "venlig" irettesættelse når hun ikke opfører sig ordentligt?

Det jeg gjorde den anden dag, var at klappe hende på ben eller bring hver gang hun skrabede, men jeg synes ikke at det er en optimal løsning. I ride huset blev jeg ved med at stoppe, og hvis hun ikke gjorde det, så fik jeg hende bakket. Men lige så snart øvelsen var færdig, så var fokus væk igen... så det føltes ikke som om det virkede.

Det skal nok også lige siges at hun havde haft vist nok 2 fridage inden, og at det ikke plejer at være så slemt med alle de problemer vi havde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fokus, venten og tålmodighed
  • #1   26. okt 2014 Tillykke med unghesten:-)

    Når hesten skraber på staldgangen, gør den det for at få opmærksom. Hvis du klapper den på bringen når den gør det, har du givet den netop det den efterlyste - opmærksomhed. Prøv i stedet at sætte den på arbejde, hver gang den gør noget du ikke synes den skal. Bak den et par skridt, og når den har gjort det, så roser du den. På et eller andet tidspunkt vil den finde ud af, at hver gang den skraber i jorden, beder du den om at gøre noget, og det er egentlig ret irriterende. Så vil den holde op. Lad også være med at give den godbidder på staldgangen. Det kan også være med til at motivere den til den slags ting.

    Når du trækker den ud skal den have sin opmærksomhed på dig. Hver gang den kigger på noget andet, skal du skifte retning, sådan at opmærksomheden bliver rettet mod dig igen. Bare den lige kigger til siden, skal du skifte retning, så du bestemmer hvor I går hen og det ikke pludseligt er den der trækker dig afsted. Når så opmærksomheden er rettet mod dig, skal du lære den at stå stille uanset, hvad du gør. Hop lidt ved siden af den, og ros den når den står stille. Hold en lille pause og prøv igen. Prøv også at bakke den et par skridt, og flytte dens bagpart og forpart til siden når du beder den om det. Ellers skal den bare stå helt stille. Husk hele tiden at rose, når den gør det rigtigt. De fleste heste vil gøre rigtig meget bare for at få et lille "dygtiiig", blive nusset lidt eller få en godbid. Til sidst vil du opleve, at den fokuserer på dig og at du kan flytte den ved hjælp af meget små, fine signaler. Og opstigningsskamlen vil heller ikke være noget problem længere. Det tager lidt tid, men du får også en meget medgørlig hest ud af det.


  • #2   26. okt 2014 Tak smiley

    Og tusind tak med hjælpen, nu har jeg noget håndgribeligt at starte på. Det lyder til at ville kunne fungere rigtig godt! Tusind tak for svar, er totalt klar på at gå igang nu!


Kommentér på:
Fokus, venten og tålmodighed

Annonce