Bidløs trense til træning {{forumTopicSubject}}
Godaften alle.
Jeg skal på udkig efter en bidløs trense, men aner ikke hvilken. Jeg har en lånehest som er tilredet med bid, men er blevet nervøs for at have bid i munden (længere forklaring), og har derfor "tilredet" ham forfra i rebgrime med stor succes, udover at jeg selvfølgelig ikke rigtig kan dreje ham ordenligt og få den rigtige støtte, men stopsignalet fejler intet.
Jeg er ude efter en bidløs trense der som udgangspunkt skal bruges til tur/jagt/ spring, men selvfølgelig også dressur på bane. Det skal være en hvor han kan komme ned og søge - ved ikke om de forskellige har forskellige indvirkninger på den måde? Når jeg rider ham normalt på tur, går han med lidt underhals og hovedet oppe - altså han er ikke nede og slappe af. Han er kun blevet redet med rebgrimen i 4 dage, og er ikke rigtig kommet igang endnu, jeg mangler lidt den rigtige trense til at få bygget hans muskler lidt om
Jeg ved det er forskelligt fra hest til hest hvad de fungerer bedst på, men hvad ville i anbefale til denne ridning?
nov 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 2.001
http://www.jo-po.dk/shop/sidepull-globus-i-1316p.html
sep 2011
Følger: 90 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 92 Svar: 696
Det er helt klart den type bidløs jeg er gladest for
Syntes kun man skal vælge at ride med hakamore hvis hesten bliver for stærk i sidepull og i hakamore må man heller ikke ride med kontakt hele tiden, den må man kun tage i når hesten skal gøre noget
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 191 Svar: 837
sep 2008
sep 2011
Følger: 90 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 92 Svar: 696
Det er den blideste hakemore man kan få
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Den er udemærket at dreje i, og klart bedre en hackamoren. Selvfølgelig skal man dreje mest for ben og sæde, men med en sidepull kan der også drejes en smule for tøjlen. Med hackamore er drejen for tøjle dog helt umuligt + man har ALDRIG konstant kontakt/støtte, når man rider med hackamore, hvilket sådan en hest som du beskriver nok har brug for.
Så for at gøre det kort; vil anbefale sidepull'en
sep 2008
nov 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 2.001
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 428
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 646
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
http://www.avderod-ridesport.dk/pi/Bidl%C3%B8s-trense-RC-incl-web-t%C3%B8jler-sidepull_174625_7770.aspx
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Jeg var nemlig også ude efter en form for bidløs trense, og lånte en sidepull på et tidspunkt. Min hest som man ellers ikke skal have fat i for at dreje eller stoppe, og som heller ikke er stiv, blev virkelig stiv med sidepull. Han trak hoved og hals ud til venstre side, og blev virkelig hård og helt stiv, "typisk pony". Så snart jeg fik en hackamore, ændrede det sig uden at træne det først. Det samme med ridekapsun, hvilket jeg også varmt vil anbefale.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Det er noget vrøvl at man ikke kan, men det er til gengæld ikke noget man BØR, da hackamore er designet til neck-reining. Det er et western-værktøj, som vi har taget til os i andre discipliner. I terrænet, og andre mere ligeudrettede discipliner, er det fint nok, men til de fine små signaler man skal give i dressur, så dur den ganske enkelt ikke, da selve hackamoren giver for klodsede signaler.
Bidløs trense til træning