Pony "strejker" og ruller MED rytter! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
Jeg er efterhånden i vildrede og er ret frustreret. Den mindste af de to ponyer jeg har ikke været et medlem af familien så længe. Hun er en sød charmetrold på 125 i stang.
Hun er pt ret fed og det bekymret mig ret meget hvis hendes fedtkam bliver meget større, hun har haft gået med en greenguard mundkurv, men hun HADEDE den selvom den virkede efter intentionen. Efterhånden ville hun slet ikke have grime på overhovedet, og dermed heller ikke trense. Vi har nu gået vænnet hende til grimen igen og jeg vil ikke give hende greenguard'en på igen. Jeg har nu bestilt en "normal" mundkurv i håb om at hun bedre vil kunne affinde sig med det. Hvis alt fejler så kommer hun enten ind halvdelen af døgnet (hun går på døgnfold) eller også må jeg jo få lavet noget jordfolds-lignende.
Fordi hun er så fed vil jeg jo også gerne intensivere hendes ridning.
Så her kommer det store PROBLEM:
Dolly er som sød nok i skridt og galop og hun hverken bukker eller noget. Hun kan finde på at snyde lidt og gå modsat vej indtil man fortæller hende andet, og det er nu ikke det svære.
MEN når man vil trave med hende på banen så LÆGGER hun sig ned og begynder at rulle sig! Rytter og det hele! Hvis man er hurtig kan man godt sparke hende og så holder hun op. Men det kræver altså den HELT rigtige timing. Jeg synes egentlig at det var ved at blive bedre nu er men her søndag der var det altså dråben der fik bægeret til at flyde over. Vi havde nogle venner af familien på besøg og deres pige på 11 skulle så prøve Dolly som jo ellers er sød og styrbar hvis man er lidt vågen, pigen var ikke nybegynder og har redet nogle år, dog har hun været uheldig og har haft brækket håndledet i forbindelse med ridning og hun har heller ikke fuld førlighed i højre ben så vidt jeg kan forstå. Og hvad gør Dolly, hun lægger sig i det ene og stor vandpyt på banen og laver hendes klassiker. Senere gør hun det så igen ude på banen og det gik ellers ret godt for dem.
Så i går kom hendes sædvanlige rytter på 10 op på hende og trods hun har lært at ride på Dolly så har hun aldrig omgivet at kæmpe med Dolly. Dolly plejer maks at ligge sig en gang på en ridetur og i går gjorde hun det så nok 7 gange og forsøgte nok 3-5 gange yderligere! Jeg er så træt af det og ved snart ikke hvad jeg skal gøre, i går endte jeg med at rende rundt med en pisk og klaske hende hver gang hun lagde sig eller forsøgte. Men det er jo slet ikke optimalt!
Kære HG hvordan får jeg hende af med denne forfærdelige vane? Det skal lige siges at hun KUN ligger sig på ridebanen (måske pga det dejlige sand?) og ALDRIG på tur.
Spørg gerne hvis ikke min lange smøre ikke var nok, ellers så vil jeg gerne takke jer for jeres tålmodig ved læsning af mit indlæg.
På forhånd tak for en god diskussion i en god tone!
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 245
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Overveje om det er pga. vejret - hesten sveder og ligger sig derfor for at rulle sig?
På billedet ligner den en der bliver liggende? Tænker jeg ikke umiddelbart er helt normal adfærd.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Hun ligger sig med alt og alle (eller gør et forsøg) og virker til at nyde at rulle sig.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Enten rytter, sadel eller ??
Ville prøve at kigge på sadlen eller bare til start en anden gjord..
Min har ikke det bedste gjordleje og da jeg fik min dressur sadel jeg red med en neopren gjord.. Pludselig begyndte han at sparke op under maven og bare være utilfreds efter et stykke inde i ridningen..
Skiftede til en sympatex gjord og det blev klat bedre - idag rider vi med en banan formet læder gjord og der er overhovedet ingen problemer i det område mere..
Blogger
Billedet er lige præcist den eneste gang hun er blevet liggende. Ellers rejser hun sig altid. Hun har både gjort det med og uden sadel, (jeg er også ved at finde ny sadel), hun har gjort det bidløst, med to-delt bid, D-ring med udelt, både hannoverransk, kombineret og engelsk næsebånd og uden næsebånd. Men ja jeg har tænkt på udstyr og smerter, det virker dog ikke umiddelbart til at være det, men jeg bliver ved med at undersøge det forsat.
Blogger
Hvad er holdningen til den teori?
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
sep 2007
Hesten skal have fået adfærden et sted fra - altså den skal have haft en årsag til at begynde, så skal den have lagt sig fordi den har svedt og rytteren er hoppet af.
Og hesten så er forsat på adfærden.
Jeg ville dog nok tjekke hesten fysisk først, måske få en underviser ud der er god til adfærd og indlæringsteori som kan se noget man selv måske ikke kan?
Blogger
Der var en stor pige ude i sidste uge (og skal også ud igen i dag) der prøvede hun en gang uden held og ellers var hendes reaktion på lidt større krav end hun var vant til bare at stå stille. Jeg ved ikke om det er fordi hun har været mere fokuseret og krævet lidt mere?
sep 2007
Hvis hesten også begynder at nægte og få frem og stå stille, så ville jeg bestemt få den tjekket af en fys.
Blogger
Blogger
Men er der nogen med en forklaring på hvorfor hun ikke gør det på tur og kun på banen?
sep 2007
Jeg tænker umiddelbart at banen har en alderledes bund og der kræves måske noget anderledes?
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
Blogger
Blogger
Jeg vil lige prøve at gennemtjekke om jeg for en smertereaktion når jeg trykker hende overalt i dag. Og nok også prøve om det hjælper med den bomløse jeg har (den hun går med lige nu er læderbom). Ellers har hun aldrig vist andre tegn på smerter, men det behøver hun vel heller ikke nødvendigvis. De er jo nogle hårde typer sådan nogle heste
sep 2007
Selvom hesten ikke reagere ved tryk kan der godt være noget ;o)
nov 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 20
Blogger
nov 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 20
Blogger
Blogger
Blogger
Blogger
Vi blev kontaktet af en tidligere ejer fra længere tilbage som fandt os her på HG. De sagde at Dolly havde tætte torntappe/Kissing spine og ikke måtte rides (kig eventuelt på hendes profil). Det stoppede vi selvfølgelig med, med det samme. Pga Dollys drægtighed måtte hun ikke bedøves og hun kunne altså ikke komme i røntgen før hun folede.
Hun fik i efteråret/vinteren massør og selvom det ikke kunne gøres i bunden (pga drægtigheden) så kunne hun godt mærke at der var noget nederst på ryggen.
Hun foldede så her d. 6. April.
Her den 15. Maj fik hun røntgenfotograferet ryggen. Der var ikke noget! Hendes ryg er helt fin! Og må gerne rides.
Lige nu er hun på sommerferie med sit føl og nu får hun så kranio sekral og massage her i næste måned (af en anden massør da hun står et andet sted indtil oktober) og så regner jeg med at hun også skal have kranio sekral og massage igen af min normale massør når hun kommer hjem i oktober. Jeg skal lige have sparet op så jeg kan se om hun kan få kiropraktor inden hun får massør i oktober, for der er jo nok et eller andet at komme efter. Men med låsninger/kiropraktor undrede det mig noget at min dyrlæge ikke sagde noget om en eventuel låsning da han tjekkede hendes ryg for smerte inden han smed hende i røntgen (jeg har 3 dyrlæger, ham her er også min kiropraktor). Så jeg har lidt en mysteriehest, men gætter stadig på en låsning, selvom hun så skal have haft den i nogle år.
Andre bud er selvfølgelig stadig velkomne
Pony "strejker" og ruller MED rytter!