Pony problem med bid :( {{forumTopicSubject}}
Kære alle....
Jeg træner og træner og kan bare ikke få ham til bidet (samson) bruger sambon (i dont kær hvordan man staver det). Når jeg bruger "hjælpemidlet" føler jeg at jeg præster ham ekstremt meget og føler for ham (jeg ved godt det ikke er den bedste at tænke sådan men sådan er jeg?). Og på billedet rider jeg i grime og træk tov elsker at ride bid osv løs :). Så hvordan får i jeres heste/ponyer til bidet?
Kh Anne og ponyen Samson
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 801
jun 2014
Følger: 76 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 848
jun 2014
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Stop med at "hive" pille ovs. men rid din hest bagfra, det lyder som om du virkelig kunne bruge en underviser, kan du mon få det?
okt 2006
jun 2014
jun 2014
okt 2006
jun 2014
jun 2014
okt 2006
Altså hvis det ikke er noget du har snakket med din underviser om, så er det nok et godt sted at starte i hvert fald!
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 298
og ja drop endelig chambon, den gør mere skade end gavn, hesten får bygget forkerte muskler, og den får bare hesten til at bøje nakke ikke gå til bidet..
får at få en hest korrekt til bidet skal den rides frem bag fra, i princippet har det intet med bidet at gøre det hedder bare at "gå til bidet" pga det sug man hesten gir på bidet som du mærker op gennem tøjlen, men hele idéen med at gå til bidet er at hesten skal løfte ryggen og sætte mere vægt tilbage på bagbenene.
nu bliver det måske lidt langt, men jeg syns tingene bliver en smule nemmere når man helt præcis ved hvad man laver.
altså en hest er jo fra naturens side ikke bygget til at bære en rytter på ryggen, der for vil man gerne ha den til at bruge nogle andre muskler og bære sig selv på en anden måde end den er vandt til, da hesten på denne måde beder kan holde til at ha en rytter på ryggen. en hest der bliver redet fuldstændigt korrekt til bidet kan faktisk holde som ridehest længer tid end en der aldrig har gået til bidet (altså hvis det udelukkende kommer an på det)
normalt når heste går, så har de mest vægt på forbenene og går med sænket ryg. derfor vil man gerne har de strækker ryggen op, da de så ikke bliver så belastet af rytterens vægt. og så skal man ha den til at træde godt ind under sig med bagbenene og lægge vægten tilbage så (når de bliver gode) vil bære mest vægt på bagbenene. og sker ved hjælp af halve parader, hver gang du laver en halvparade bremser hesten en smule og når den gør det vil den automatisk sætte mere vægt bag til, og det bliver man ved med at bede den om at gøre, og på et tidspunkt vil den så holde vægten der.
hvis du forestiller dig at man trykker bagbenene ind under hesten så vil den jo til sidst sætte sig på numsen, men i stedet så når vi beder den om at træde ind under sig og laver halv parader så dens vægt også kommer bagud, så for en ikke for overbalance og falder på numsen så vil den strække sin ryg og hals frem og ned, for at holde balancen.. og ved hjælp fra halve parader (og når hesten har muskler til det) kan man sætte mere og mere vægt på bagbenene, så hesten til sidst kommer helt op i holdning.
det er simpelt hen det der sker hvis altså det bliver gjort rigtigt.. men det jo lettere sagt end gjort! det er svært men det handler om at finde teknikken og få de rigtige signaler på plads, med halv parader, sæde og schenkler. mange holder hård i tøjlen får at holde den korrekte holdning, men går det rigtigt får sig skal hesten kunne bære sig selv og man kan ha en utrolig blid tøjle. hvis du har fornemmelsen af du holder hestens hoved så er det noget galt, da den så ik helt bær vægten selv på bagbenene, for det kan den ik samtidig den hænge i tøjlen..
så mit konkrete råd er at du skal stoppe med at fokusere så meget på nakke og hovedets placering, men i stedet lægge fokus på bagparten og lade den stække sin hals frem og ned, men det er tusinde gange lettere at forstå gennem god undervisning end over et forum..
håber virkelig du kunne bruge det til noget! jeg kunne forsætte i time vis og forklare en masse ting om det, men så tror jeg ik du orker at læse det..
men spørg endelig hvis der er noget du vil vide eller ik forstod
jun 2014
feb 2012
Følger: 157 Følgere: 221 Heste: 4 Emner: 701 Svar: 5.786
har brugt mange teknikker så spørg endelig hvis det ikke hjælper
men det er ikke alle heste der har den samme teknik og husk at ride fremad
noget vil da hjælpe og hvis du har en teknik så brug den for altid brug nogen andre engang imellem men han skal nok over give sig på et tids punkt
og har og så reddet savannah sån nogenlunde til biddet
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Der er super super mange meninger om hvordan man gør det :o)
Det bedste er at finde en underviser man er glad for, en underviser man mener kan argumentere for hvad man gør og hvorfor man skal gøre det og argumentere med andet end " det skal du bare, det virker "
Jeg selv bruger ikke hænderne - ikke pille, nykke, arbejde med tøjlen, halve parader, anholdninger på tøjlen eller hvad end folk vælger og kalde det og pille i tøjlen for og få hovedet ned.
Jeg bruger lange løse tøjler, langsomt og roligt tempo og overgange. Men det er svært at forklare helt konkret hvordan man gør - men alfa omega er en afslappet hest der kan strække sig frem og ned.
Hvis din u nderviser har rådet dig til chambon, så tænker jeg det kunne være en idé og få en anden underviser :o). Vedkommende burde være dygtig nok til at gøre det på en anden måde.
Der udover, så kan hesten kan ondt i kroppen et sted - være låst, skæv eller andet i kroppen som gør den ikke kan søge ned fordi det gør ondt.
sep 2006
så det er egentlig det man skal bede den om at gøre hele tiden, ved halve parader og over gange fra trav til skridt, eller galop til trav. når du laver overgangene, fx fra trav til skridt, skal du kun kort ned i skridt, altså 3-4 skridt, så du får redet frem igen inden den når at læne sig frem på forbenene igen.
og så skal der generelt meget sæde og schenkler til.
hvis du har en pony der sætter hurtigt i trav på dit signal, og måske "hopper" en smule op i trav når den sætter i gang, så skal du prøver at lunte den i gang, selv er det godt den reager på dit signal, men når de sådan hopper lidt op i trav, altså hvor de måske også kaster hovet lidt op ad, så smider de også ryggen ned, men ved at lunte igen holder du ryggen hvor den var..
jeg synes det var nemmere i starten når det foregik i roligt tempo, frem for hesten løber af sted, for så er det svære at få den til at svare korrekt på de halve parader.
så kort sagt skal du laver halv parader og så driv frem, halv parader og driv frem... og og sørg for den tager gode store og lange skridt, men ikke for hurtigt. og masser af volter hvor du får den rundet om indvendige ben, det hjælper meget hvis den stiver sig i nakken, og så rigtig meget eftergivenhed på indvendige tøjle
jun 2014
sep 2006
jun 2014
sep 2006
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Det kan også være fordi det er lettere og holde hesten på plads på 20 meter volter ;o).
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Brug i stedet ben og sæde
sep 2006
men ja er enig i at du skal passe på at det ikke er fordi du så kommer til at bruge for meget tøjle på volterne.
så du skal kun tage lidt i indvendige tøjle, for at få runding, og så gi efter så den bliver helt løs..
jun 2014
Pony problem med bid :(