863 visninger
|
Oprettet:
Nogen der ved hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Nogen der ved hvorfor heste skummer. Ved nogen siger det er fordi de suger på bidder. Men men.. Jeg havde en dag den ene af hingstene fra mit arbejde, med I rundellen, for at jage ham rundt, PGA. En skade der gør Han ikke må rides det næste år. Han havde kun grime på, og jeg lagde mærke til at han efter et par runder startede med at skumme. Han havde ikke spist noget, og havde som sagt kun grime på. Da jeg tog ham tilbage til stalden tjekkede jeg hans mund, og der var intet I den. Så han kan ikke have suget på foder, pinde Eller noget andet.. Så kan nogen give mig en logisk forklaring på hvorfor heste skummer??
feb 2010
Følger: 25 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 70
jun 2010
Følger: 54 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 765
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
Min nye helpart skummer f. eks som regel altid med et lille lag hvidt på sine læber. Men det er ikke fordi den stresser, derimod fordi den slapper af. Kan kun anbefale TS at læse bag om biddet, det er en genial bog
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Fra bogen " Bag om biddet "
" Mange bid er fremstillet af metallegeringer, som har til formål at fremme hestens spytproduktion. Hvorfor er vi så vilde med, at hesten skal producere ekstra mængder spyt under ridning? Er det virkelig et spørgsmål om at hesten koncentrerer sig, og suger på biddet? Hvor meget og hvor lidt er godt?
Der er en sammenhæng mellem stress og en helt tør mundhule. Det svarer til, når mennesker er nervøse og bliver helt tørre i munden. Der er også en sammenhæng mellem fråde om munden og pressede eller stressede heste.
Den helt lette spytproduktion, som kan ses som lidt hvidt på læberne, er et positivt tegn.
Når hesten arbejder afspændt vil tungen bevæge sig roligt frem og tilbage i tungekanalen, og derfor vil man tit kunne se lidt hvidt på læberne. Det er desuden muligt at longere en hest i intet andet end en grime,
og se denne lette spytproduktion.
Hvis hesten ikke har let skum omkring læberne er det ikke et negativt tegn, hvis hesten ellers ikke udviser nogen form for konfliktadfærd. Den kan sagtens bevæge sin tunge frit i tungekanalen, uden at det giver nok spyt til at vise sig på læberne.
Starter hesten derimod allerede ved pålægning af hovedtøj med at skumme og fråde om munden, er det et stresstegn og ikke en normaladfærd som hører til dens temperament. Biddet i sig selv forhindrer ikke hesten i at synke, heller ikke mens den bevæger sig med bøjet nakke.
Det gælder så længe hesten ikke er bag lod, og ikke går med højt tøjletryk og stramt næsebånd. Rigtig mange rideheste i
dag går med så stramme næsebånd, at tungen ikke kan bevæge sig og derfor kan de heller ikke synke spyttet.
Dvs. de store mængder af skum og fråde man ser hos nogle heste er en kombination af forøget produktion og manglende mulighed for at synke. Nogle teorier går på, at den øgede produktion også stammer fra at spytkirtlen presses sammen når hesten går meget bag lod. "
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
jun 2010
Følger: 54 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 765
feb 2011
Følger: 47 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 226
Han skummede ikke så Han " tabte" det. Bare så der lå et pænt lag. Men vil gerne tro han muligvis stresser. Han var Jo hingst, og hissede sig selv op. Og stod ydermere stille I en boks hele dagen, udover når jeg havde tid til at lade ham løbe rundt.
Kan dog sige at han nu er blevet kastereret og sat på døgnfold. Så han er afslappet og nyder livet nu
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Nogen der ved hvorfor?