904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Tilkørsel Tilkørsel

Ja, jeg overvejer at tilkøre min Belgierblanding, da det nok er det han vil egne sig bedst til, udover skovtursridning.
Er begyndt at træne kommandoer som stå, højre, venstre, frem.
Og øver med at gå med lange liner bag ham (har kun prøvet dette få gange, og han har lidt svært ved at forstå det endnu).

Har så fået et tip, som egentlig lød interessant, men er ikke helt sikker på hvor sundt det er for ham i forhold til at han vokser og sådan. Men jeg fik af vide at jeg skulle vænne ham til at trække og så binde bomme fast bag ham (til at starte med skulle tingene ikke veje særligt meget). og så når han vænner sig til det, så ligge mere og mere vægt bag ham. (Jeg går foran og trækker rundt med ham, efter det spændt på).

Mit spørgsmål er så:
Vil det belaste hans ryg for meget i forhold til at han vokser? Fik af vide at han skulle trække med forparten, men hvordan påvirker det ryggen rent fysiologisk, hvis man kan sige det?

Er ikke på hele tiden, men skal nok tjekke og svare regelmæssigt, hvis jeg kan smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel
  • #1   2. maj 2014 Har hørt at man har spændt dæk efter hesten når den skulle lære det..

• #2   2. maj 2014 Tilføjelse: Kaliber bliver 3 år til august. Vil han kunne tåle det? Han skal ikke tilrides før han er 4.

• #3   2. maj 2014 Farlig farlig idé at binde ting fast bag hesten. Udover at den kan komme galt afsted hvis den render af med lortet, så risikerer du osse at den aldrig bliver tryg ved det igen, hvis den oplever at blive "forfulgt" af det den er bange for.

Om hesten skal slæbe dæk, bomme og andre ting før man spænder vogn efter er der delte meninger om. Vi gør det ikke. Men hvis man gør det, så brug en hjælper. Lad snoren fra bommen løbe gennem skaglerne (uden at binde fast) og lad hjælperen holde den anden ende af snoren. Bliver hesten bange, kan hjælperen slippe og hesten er fri af det der skræmte den.

Vi bruger blot en hjælper der har fat i skaglerne og kan så lægge mere eller mindre vægt i altefter hvordan hesten reagerer.

Og så vil jeg kraftigt råde til at få hjælp til tilkørslen af en der ved noget om kørsel. Kørsel piller voldsomt ved hestens flugtinstinkt og er farligt hvis ikke man ved hvad man laver. Du sætter jo heller ikke nybegyndere til at tilride heste. Dansk koldblod samt flere af køreselskaberne afholder firspændingskurser hvor man kan få hjælp til at tilkøre.
    Husk på at hesten ikke bare skal tilkøres. Du skal osse lære at køre, spænde for/fra, tilpasse dele osv...

Hvor gammel er hesten?

• #4   2. maj 2014 3 år er en fin alder for tilkørsel, så længe man arbejder efter hestene alder, og altså giver nok fridage, ikke kræver for meget ren dressurmæssigt, ikke lader den arbejde for hårdt og længe osv.

• #5   2. maj 2014 Han kan sagtens holde til det, men bind endelig ikke noget fast bag ham før han er klar..

Få fat i et meget tykt tov, 10-15 cm i diameter der er så langt, at når du ligger det løst over hans ryg og det slæber på jorden.. Så skal der ligge ca 1-1,5 meter efter ham..
    Så vil han hurtigt vænne sig til at der er noget der slår mod benene og næste projekt vil så være at spænde regler på seletøjet:-)

• #6   2. maj 2014 Tak for info'en! Det vil jeg helt sikkert tænke over. Dog har Kaliber ikke meget flugtinstinkt. Han tager alt meget roligt smiley Har kontaktet en privat der vil hjælpe med tilkørslen, og vi starter i det små. Skal snakke med ham i næste uge omkring vognstørrelser og vognbrug, måske kommer vi også ind på seletøjet der smiley
    Så det går langsomt frem.
    Vi aftalte at tage al teorien, imens jeg trænede basale ting, som kommandoer og lineføring smiley

• #7   2. maj 2014 Mange tak for svar allesammen smiley

• #8   2. maj 2014 Både min nuværende og tidligere pony træner jeg med dæk. Jeg har monteret noget a la en ring på dækket, så jeg kan trække et langt træktov igennem denne, fastsætte den ene ende med karabinhage i den ene side af bringeselen, men kun trække den anden ende af træktovet igennem ringen på bringeselen på den anden side, og så selv holde fast i denne ende af træktovet. Bliver hesten det mindste bange, slipper jeg træktovet, så tovet bare glider igennem ringen, så hesten bliver frigjort fra dækket. Det synes jeg, fungerer helt fint smiley

• #9   2. maj 2014 Jeg har hest ved sydfyns heste og prærievogns udlejning.. Og der har de tilkørt 2 årrige fjordheste. Og de har ikke taget skade smiley de bliver bare tilkørt for en prærievogn, uden så meget træning, altså ik andet end at de kan håndteret i det daglige med longering og sådan. Men ikke noget køre træning. De bliver bare spændt for med en rolig erfaren hest ved siden af (altså to spand) og så køre vi ellers bare en lille tur med dem. Den første tur er altid kun til enden af vejen ( 400-500 m.) og tilbage.. Alt efter deres temperament er der evt en til fods ved siden af den unge hest.

Det har altid fungeret smiley nu er en prærievogn også noget tungere og hvis makker hesten ikke lige vil være med til at løbe (hvilket de ik vil, dem vi bruger) så når den ikke langt smiley

• #10   2. maj 2014 Christina -og sådan ka man da osse gøre det, hvis ikke man går så højt op i om hesten faktisk lærer dressuren... personligt ønsker jeg sådan set osse at min kørehest skal gå korrekt, og det kræver altså lidt mere end "bare spænd den sammen med en makker"
    -dertil kommer at det ikke lyder til at TS rentfaktisk har en gammel, erfaren hest at spænde sammen med, og skal de køres til som enspænder, så skal forarbejdet altså være i orden.

• #11   3. maj 2014 Ja jeg har ingen erfaren hest til at spænde ved siden af, og i tilfælde af uheld eller andet foretrækker jeg at Kaliber (og mig) får styr på forarbejdet inden smiley

• #12   4. maj 2014 Nu er der ik brug for at prærievogns hestene skal gå flot foran vognen. Og det var også bare for at fortælle hvordan de gør hos os, har ik sat mig ind i om hun har en erfaren hest at bruge.

• #13   4. maj 2014 christina -nææh det er der ikke. men selv for en skovturshest er det altså en fordel at de kan deres grunddressur, det er bare 90% sovere og mere behageligt at køre så smiley

Kommentér på:
Tilkørsel

Annonce