Tilkørsel Tilkørsel
Ja, jeg overvejer at tilkøre min Belgierblanding, da det nok er det han vil egne sig bedst til, udover skovtursridning.
Er begyndt at træne kommandoer som stå, højre, venstre, frem.
Og øver med at gå med lange liner bag ham (har kun prøvet dette få gange, og han har lidt svært ved at forstå det endnu).
Har så fået et tip, som egentlig lød interessant, men er ikke helt sikker på hvor sundt det er for ham i forhold til at han vokser og sådan. Men jeg fik af vide at jeg skulle vænne ham til at trække og så binde bomme fast bag ham (til at starte med skulle tingene ikke veje særligt meget). og så når han vænner sig til det, så ligge mere og mere vægt bag ham. (Jeg går foran og trækker rundt med ham, efter det spændt på).
Mit spørgsmål er så:
Vil det belaste hans ryg for meget i forhold til at han vokser? Fik af vide at han skulle trække med forparten, men hvordan påvirker det ryggen rent fysiologisk, hvis man kan sige det?
Er ikke på hele tiden, men skal nok tjekke og svare regelmæssigt, hvis jeg kan
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 34
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.132
Om hesten skal slæbe dæk, bomme og andre ting før man spænder vogn efter er der delte meninger om. Vi gør det ikke. Men hvis man gør det, så brug en hjælper. Lad snoren fra bommen løbe gennem skaglerne (uden at binde fast) og lad hjælperen holde den anden ende af snoren. Bliver hesten bange, kan hjælperen slippe og hesten er fri af det der skræmte den.
Vi bruger blot en hjælper der har fat i skaglerne og kan så lægge mere eller mindre vægt i altefter hvordan hesten reagerer.
Og så vil jeg kraftigt råde til at få hjælp til tilkørslen af en der ved noget om kørsel. Kørsel piller voldsomt ved hestens flugtinstinkt og er farligt hvis ikke man ved hvad man laver. Du sætter jo heller ikke nybegyndere til at tilride heste. Dansk koldblod samt flere af køreselskaberne afholder firspændingskurser hvor man kan få hjælp til at tilkøre.
Husk på at hesten ikke bare skal tilkøres. Du skal osse lære at køre, spænde for/fra, tilpasse dele osv...
Hvor gammel er hesten?
nov 2007
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
Få fat i et meget tykt tov, 10-15 cm i diameter der er så langt, at når du ligger det løst over hans ryg og det slæber på jorden.. Så skal der ligge ca 1-1,5 meter efter ham..
Så vil han hurtigt vænne sig til at der er noget der slår mod benene og næste projekt vil så være at spænde regler på seletøjet:-)
jan 2013
Så det går langsomt frem.
Vi aftalte at tage al teorien, imens jeg trænede basale ting, som kommandoer og lineføring
jan 2013
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 293
Det har altid fungeret
nov 2007
-dertil kommer at det ikke lyder til at TS rentfaktisk har en gammel, erfaren hest at spænde sammen med, og skal de køres til som enspænder, så skal forarbejdet altså være i orden.
jan 2013
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 293
nov 2007
Tilkørsel