{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Bid til fjordhest {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg har en ung fjordhest som jeg indtil videre kun har brugt et todelt full-check bid på, men nu synes jeg at det er på tide at skifte over til et mere almindeligt bid.

Men inden jeg køber mig fattig i bid, hvilke bid har I så gode erfaringer med, til en hest der ikke reagerer super fint på stop-signalet og generelt skal have lidt "hårde" signaler? Jeg vil helst undgå to-delte bid og helst have noget der er blødt ved mundvigen fx som muffe-bidet.

Hvad siger I? Nogle der kan hjælpe mig? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til fjordhest
  • #2   3. apr 2014
    Jeg tror du skal læse op på bid :o) Et to delt er ikke hårdt det ligger bare presset i tungen, hvor andre bid ligger det andre steder.

Hvis hesten fungere, hvorfor så skifte? Hvis signalerne ikke fungere, så er det typisk ridningen man skal hen og se nærmere på.

Jeg kan super meget anbefale dig og tjekke videoerne på www.hestemund.dk ud og læse bogen her; https://www.dropbox.com/s/x2ai9utv49edj2n/BagomBiddet%202.udg.pdf

Den afliver en masse myter om bid.

• #3   3. apr 2014 To-delt er ikke et hårdt bid nej, det er jeg klar over og mener da heller ikke at jeg har skrevet noget om at det er et hårdt bid? Tværtimod at jeg synes at jeg skal markere det lidt for grundigt, når jeg beder ham stoppe. Det er bare et princip at jeg helst vil undgå det bid.

Vil ikke mene biddet fungerer korrekt, hvis han ikke stopper når jeg beder ham om det. Ridningen kan meget vel være en årsag ja, men lad os nu huske der også er forskel på heste, ellers ville der vel heller ikke være blevet fremstillet så mange forskellige bid igennem tiden. smiley

Tak for links, dem vil jeg prøve at kikke nærmere på.

• #4   3. apr 2014
    Det princip duer ikke hvis hesten fungere bedst med det:o). Nogle fungere bedst med to delt, nogle med tre delt, nogen med udelt, nogen med tungefrihed.

Biddet fungere for det meste glimerende, det der ofte handler er ridningen og det der halter i ridningen er timingen af eftergiften, hvordan man rider hesten i holdning ( nogle gange ), om signalet er indlært godt nok - i det hele taget ridningen.
    Tit ikke noget man ligger mærke til selv.

Se videoerne og læs bogen - det vil give et super godt indblik ;o)

• #5   3. apr 2014 Jeg bruger selv pt. et sprenger muffebid på min fjordhest. Men jeg har haft en massør, som også tilbyder bidtilpasning til at hjælpe mig med at finde det helt rigtige, hvilket jeg har været super glad for.

Hun overværer dig ride, hvordan hesten reagerer på bidet og kigger hesten i munden.
    Og hun kunne specificere lige nøjagtigt hvilket bid jeg skulle have, både med bredde, deling(længde på deling(todelt/tredelt)), længde, materiale og type af bid. smiley

• #6   3. apr 2014 Igen - fungere han nu bedst med det, hvis han ikke forstår et stopsignal? smiley hvis det stod til mig red vi bidløst, men han er aldrig blevet tilredet, så det er først efter jeg har købt ham, at han er kommet i træning, så selvfølgelig er forståelsen ikke tip top i orden, men jeg gør alt for at skære mine signaler ud i pap, og jeg føler personligt ikke full-checken kan hjælpe os længere. smiley

Og igen - jeps jeg vil tage et kik på de links.

• #7   3. apr 2014
    Hvis hesten har en rolig mund så ja :o).

Igen; det er ikke biddet der gør hesten stopper, det er os der lære hesten signalet der gør det. Det kaldes negativ forstærkning. Og når man ikke får det indlært ordentligt tyr folk til stærkere bid - men det gør ikke stopsignalet bedre, det gør bare presset i munden større, stærkere og mere avs - hvorfor hesten bedre reagere.

• #8   3. apr 2014 Hvis jeg bare vil ty til stærkere bid, havde jeg jo egentlig bare rendt ud og købt mig et stangbid eller et af de andre stærkere dér. Har aldrig gået ind for at skjule problemerne på den måde, men prøver netop at rådføre mig herinde, i håb om at nogle er kloge på bid, men kan mærke jeg skal prøve andetsteds, netop som jeg frygtede. Det er let for dig at sige at det nok bare er mine signaler der er et problem, men synes det er synd og skam at dømme på den måde, trods du hverken kender min pony eller jeg.

• #9   3. apr 2014
    Jeg kommer med mit bud på hvorfor det ikke fungere - take it or leave it.
    Har ikke nævnt noget om at DU vil have et stærkere bid, men at nogen gør det.

Og egentligt bare prøvet at hjælpe, men jeg kunne jo sige; at det bare er som altid på HG. Man prøver og være venlig og hjælpe, trådstarter forventede og få nogle andre svar og bliver fornærmet ;o)

• #10   3. apr 2014 Hvis det er bidløs du drømmer om, så reagerer nogle heste bedre på stopsignalet derfra i forhold til fra et bid. Min egen fjord inklusiv smiley

Hvad bid angår, så find ud af om der er andre problemer end stopsignalet (som ikke kan løses med et tandeftersyn eller anderledes ridning) som at hesten gumler på biddet, ryster på hovedet, trækker tøjlen til sig eller lignende.
    Hvis ikke, så start ud med at træne den i at stoppe for et let signal. Hold presset indtil hesten står stille og ros den så. Gentag flere gange, det hjalp på min.

Når hesten stopper på minimalt pres i biddet men hesten fortsat går imod dit signal (fx mod udgangen eller stikker af på anden måde) så er det nok ikke stopsignalet du skal træne, men istedet kigge på motivationen. Find ud af hvorfor den går imod biddet.

Håber det kunne hjælpe lidt. Held og lykke med det smiley

• #11   3. apr 2014 Jeg taker det, ja, men igen, det er for nemt bare at dømme. Hvis du havde set mig ride og derefter selv været på ryggen af ham, så ville jeg klart tage imod dine "råd" med kyshånd, men det sker jo ikke...
    Jeg forventer ikke at folk siger jeg gør det hele perfekt, men jeg forventer at folk ikke bare dømmer min måde at tilride ham på, da de ingenting ved om hvordan det foregår. Jeg forventede netop råd, fakta, erfaring fra folks egen side og egne heste, i dont care, jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der har haft behov for hjælp. Muligvis der er nogen der har haft noget hjælp ude der kunne komme med nogle gode facts omkring de forskellige bid.

• #12   3. apr 2014
    Det er svært at lade være med at dømme - hvis du mener det er og dømme og komme med grunde til hvorfor tingene muligvis ikke fungere :o)

Men igen, hele bogen handler om bid og facts omkring dem.

• #13   3. apr 2014 jeg kan se du er fra vestsjælland. Jeg ville få et sprenger test center ud. Det koster omkring 900 kr + hvis du så køber et bid.
    De tilpasser hvad der passer til hesten og hvad den har plads til i munden og hvad der fungere bedst under ridning. de ser dig ride også.

Nygaard rideudstyr i roskilde kører ud. og tager 950. Hvor lang de kører ved jeg ikke, men det er jo værd at prøve og ringe og spørge smiley

• #14   3. apr 2014 Krikken, det er du da os bare i din fulde ret til, men når jeg så forsvarer situationen og fortæller at jeg skærer alt ud i pap for min kære pony, så kunne der jo muligvis også være noget andet der ikke fungerede, men du holder jo stadig på at det er mig, så... jeg tror ikke der er mere at komme efter i den her samtale mellem os, jeg kan bare håbe på at andre kan komme med erfaringer og råd mm. som er brugbart for mig og det problem jeg nu engang står i med min hest.

Jeg takker mange gange til ego&skrumlet for svar smiley

• #15   4. apr 2014 Det jo ret svært at gi råd om hvilket bid der ville være godt til din hest, når vi ik har set hvordan den reagere på det du bruger nu..

Jeg ville anbefale bid tilpasning. Så du finde det bid din hest best kan li og der ligger godt i munden på den, der er så mange forhold der spiller ind.

Men husk det er ikke biddet der afgør hvor hårdt det er, men rytterens hånd.

Men kan sige at til en unghest er det bedst med et meget stabildt bid, så vil ikke anbefale et 3-delt, men mere en stang/udelt eller 2-delt . Måske et bid med ophæng? Så bliver tungen skånet lidt for præs da bidet trækker lidt mere op i mundvigerne, hvilket er langt mere bahageligt for hesten.
    Ellers kan du undersøge en "micklem multibridel" som er en trense der er designet efter hestens hovet, som ikke trykker på nogle ubehalige punkter som en almendelig trense gør. Og til denne trense er følger der en bid clips med som sidder i bidet og næsebåndet og sikrer at der ikke kommer for meget præs på tungen, den giver lidt præs på tungen og resten af trykket ligger den på næseryggen. Personligt synes jeg det er et fantastisk hovedtøj. Men prøv at google det, du kan også finde videoer på youtube om det

Kommentér på:
Bid til fjordhest

Annonce