967 visninger
|
Oprettet:
Bid til fjordhest {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Jeg har en ung fjordhest som jeg indtil videre kun har brugt et todelt full-check bid på, men nu synes jeg at det er på tide at skifte over til et mere almindeligt bid.
Men inden jeg køber mig fattig i bid, hvilke bid har I så gode erfaringer med, til en hest der ikke reagerer super fint på stop-signalet og generelt skal have lidt "hårde" signaler? Jeg vil helst undgå to-delte bid og helst have noget der er blødt ved mundvigen fx som muffe-bidet.
Hvad siger I? Nogle der kan hjælpe mig?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg tror du skal læse op på bid :o) Et to delt er ikke hårdt det ligger bare presset i tungen, hvor andre bid ligger det andre steder.
Hvis hesten fungere, hvorfor så skifte? Hvis signalerne ikke fungere, så er det typisk ridningen man skal hen og se nærmere på.
Jeg kan super meget anbefale dig og tjekke videoerne på www.hestemund.dk ud og læse bogen her; https://www.dropbox.com/s/x2ai9utv49edj2n/BagomBiddet%202.udg.pdf
Den afliver en masse myter om bid.
okt 2007
Følger: 50 Følgere: 46 Heste: 3 Emner: 435 Svar: 3.028
Vil ikke mene biddet fungerer korrekt, hvis han ikke stopper når jeg beder ham om det. Ridningen kan meget vel være en årsag ja, men lad os nu huske der også er forskel på heste, ellers ville der vel heller ikke være blevet fremstillet så mange forskellige bid igennem tiden.
Tak for links, dem vil jeg prøve at kikke nærmere på.
sep 2007
Det princip duer ikke hvis hesten fungere bedst med det:o). Nogle fungere bedst med to delt, nogle med tre delt, nogen med udelt, nogen med tungefrihed.
Biddet fungere for det meste glimerende, det der ofte handler er ridningen og det der halter i ridningen er timingen af eftergiften, hvordan man rider hesten i holdning ( nogle gange ), om signalet er indlært godt nok - i det hele taget ridningen.
Tit ikke noget man ligger mærke til selv.
Se videoerne og læs bogen - det vil give et super godt indblik ;o)
jan 2014
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 15
Hun overværer dig ride, hvordan hesten reagerer på bidet og kigger hesten i munden.
Og hun kunne specificere lige nøjagtigt hvilket bid jeg skulle have, både med bredde, deling(længde på deling(todelt/tredelt)), længde, materiale og type af bid.
okt 2007
Og igen - jeps jeg vil tage et kik på de links.
sep 2007
Hvis hesten har en rolig mund så ja :o).
Igen; det er ikke biddet der gør hesten stopper, det er os der lære hesten signalet der gør det. Det kaldes negativ forstærkning. Og når man ikke får det indlært ordentligt tyr folk til stærkere bid - men det gør ikke stopsignalet bedre, det gør bare presset i munden større, stærkere og mere avs - hvorfor hesten bedre reagere.
okt 2007
sep 2007
Jeg kommer med mit bud på hvorfor det ikke fungere - take it or leave it.
Har ikke nævnt noget om at DU vil have et stærkere bid, men at nogen gør det.
Og egentligt bare prøvet at hjælpe, men jeg kunne jo sige; at det bare er som altid på HG. Man prøver og være venlig og hjælpe, trådstarter forventede og få nogle andre svar og bliver fornærmet ;o)
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Hvad bid angår, så find ud af om der er andre problemer end stopsignalet (som ikke kan løses med et tandeftersyn eller anderledes ridning) som at hesten gumler på biddet, ryster på hovedet, trækker tøjlen til sig eller lignende.
Hvis ikke, så start ud med at træne den i at stoppe for et let signal. Hold presset indtil hesten står stille og ros den så. Gentag flere gange, det hjalp på min.
Når hesten stopper på minimalt pres i biddet men hesten fortsat går imod dit signal (fx mod udgangen eller stikker af på anden måde) så er det nok ikke stopsignalet du skal træne, men istedet kigge på motivationen. Find ud af hvorfor den går imod biddet.
Håber det kunne hjælpe lidt. Held og lykke med det
okt 2007
Jeg forventer ikke at folk siger jeg gør det hele perfekt, men jeg forventer at folk ikke bare dømmer min måde at tilride ham på, da de ingenting ved om hvordan det foregår. Jeg forventede netop råd, fakta, erfaring fra folks egen side og egne heste, i dont care, jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der har haft behov for hjælp. Muligvis der er nogen der har haft noget hjælp ude der kunne komme med nogle gode facts omkring de forskellige bid.
sep 2007
Det er svært at lade være med at dømme - hvis du mener det er og dømme og komme med grunde til hvorfor tingene muligvis ikke fungere :o)
Men igen, hele bogen handler om bid og facts omkring dem.
jun 2006
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 289 Svar: 2.388
De tilpasser hvad der passer til hesten og hvad den har plads til i munden og hvad der fungere bedst under ridning. de ser dig ride også.
Nygaard rideudstyr i roskilde kører ud. og tager 950. Hvor lang de kører ved jeg ikke, men det er jo værd at prøve og ringe og spørge
okt 2007
Jeg takker mange gange til ego&skrumlet for svar
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 298
Jeg ville anbefale bid tilpasning. Så du finde det bid din hest best kan li og der ligger godt i munden på den, der er så mange forhold der spiller ind.
Men husk det er ikke biddet der afgør hvor hårdt det er, men rytterens hånd.
Men kan sige at til en unghest er det bedst med et meget stabildt bid, så vil ikke anbefale et 3-delt, men mere en stang/udelt eller 2-delt . Måske et bid med ophæng? Så bliver tungen skånet lidt for præs da bidet trækker lidt mere op i mundvigerne, hvilket er langt mere bahageligt for hesten.
Ellers kan du undersøge en "micklem multibridel" som er en trense der er designet efter hestens hovet, som ikke trykker på nogle ubehalige punkter som en almendelig trense gør. Og til denne trense er følger der en bid clips med som sidder i bidet og næsebåndet og sikrer at der ikke kommer for meget præs på tungen, den giver lidt præs på tungen og resten af trykket ligger den på næseryggen. Personligt synes jeg det er et fantastisk hovedtøj. Men prøv at google det, du kan også finde videoer på youtube om det
Bid til fjordhest