Trailer læsning {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Har en hest, der ikke vil i trailer. Han kan sagtens komme derop, men ville jo gerne kunne gøre det på to min alene. Er der nogle som har specielt gode trick til det?
Og når man så skal have ham bakket ud, stryger han tilbage. Dog kun sket en gang, ud af et par gange, men tænk hvis han kom tilskade. (Den var ikke lukket sidst da, sikringen var i stykker, så den fløj jo bare op.)
-Det skal siges, at hesten på ingen måder er bange for traileren. (Og vil heller ikke have forslag om at det altså er derfor, for det er det ikke.) Flere har prøvet, og han er bare stædig. En gang stillede han sig til at sove, og så kunne vi jo så stå der, som nogle idioter...
Han går op med forbenene og evt et bagben, og så stopper han og glor lige ud i luften. Han skyder numsen forbi trailer, og går ellers forbi den.
Der er intet under køreturen, han står pænt stille, og spiser hvad der end er derinde, sveder meget lidt.
Vi har prøvet noget forskelligt.
-Longetov bag ved. (ikke nogen succes, han bakker og er ved gud bom ligeglad med de tove der.)
-Lokning med foder. (Virker heller ikke. Selvom han er madglad)
-Det der virkede, var faktisk en jakke om hovedet på ham, og så var han oppe.
Håber nogle har nogle "mirakel" måder
Vi træner og træner, men han er lige så stædig hver evig eneste gang.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Så længe du har meningen at hesten bare er stædig, så er mit bud at du ingen steder kommer :o)
Få noget hjælp af en erfaren, det duer meget bedre end selv og vade rundt i det samme hele tiden.
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 365 Svar: 1.528
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/333482-stille_og_rolig_trailertraening
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Du skal have tålmodighed i massevis. Bak hesten, før den selv gør det. Tal gerne rosende og glad til den, så den får lyst til, at komme op i traileren til dig.
Ros den evt med godbid, hver gang den går et skridt længere end sidst
mar 2009
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 121
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg gjorde det, at jeg forsøgte at trække hende hen til den. (Hun gik så op i første forsøg, men min metode ville have været følgende)
1. Hen at stå foran trailer
2. Hen og spise græs (et par totter)
3. Hen til trailer (foran eller et skridt op)
4. Hen og spise lidt græs
5. Hen til trailer + lidt op på rampen
6. Ned ad rampe og hen for at spise græs
7. Længere op ad rampe
8. Hen for at spise græs
....... forsættes .......
Min gik direkte op uden at stoppe, da jeg havde haft hende inde samt bakket hende ud 4 gange i træk.
Det har fungeret super godt for mig. Sådan lærte jeg også min pony at stå alene i stalden, gå med ind på værkstedet, mm.
Hun lærer det virkelig, virkelig hurtigt, når jeg gør det på den måde. Synes du skal prøve!
mar 2011
maj 2009
Den vil jo - hvis den selv kan bestemme - hellere være på jorden end i traileren. Så belønningen består i at jeg fjerner hende fra traileren så snart hun har gjort, som jeg bad om.
sep 2009
Jeg er ikke enig i, at man belønner hesten for at holde sig væk. Det ville man gøre, hvis man havde bedt den gå frem, og den så ikke valgte at gå frem eller valg at bakke, og man så gik hen til græs.
Men så længe hesten enten af sig selv går et skridt længere frem end sidst, eller man kan få den til at tage et til skridt, så er det altid godt, og så må den godt få en belønning Så længe der sker fremskridt!
Fremskridt kan i det mere "ekstreme" også for den sags skyld være, at hesten står med to meters afstand og kan tage en godbid(tegn på at den ikke er stresset, hvis den kan tygge), hvis den før stod med to meters afstand, hjertebanken og ikke ville tage imod noget at æde.
sep 2009
Men kan hesten ikke det på tidspunktet, så må man dele målet ned i delmål og belønne for de små fremskridt. Dermed undgår man også for meget stress og pres fra hestens side, når man stille mindre krav til den
Det er ligesom en schenkelvigning. Har hesten ikke lavet en før, kan man ikke forvente at den går direkte fra det ene hjørne til det andet i en lige linje af sidebevægelser. Man starter i det små med ét skridt af gangen og belønner for hvert fremskridt
maj 2009
Den virker virkelig ubeklageligt. Og her behøver man hverken pisk eller tov bag røven.
mar 2011
maj 2009
Fjernes fra traileren = du gjorde det rigtige. At hun får lov til at spise græs samtidig, hjælper jo på min hest. At det så ikke hjælper på alle, så er det jo sådan, det er.
Jeg lærer hende, at traileren ikke er et sted, hvor man bliver lukket inde i et lille mørkt rum, hvor man ikke kan komme ud. Hun står kun i traileren i få sekunder i starten. Derefter længere og længere, så jeg ikke bare starter med at lukke hende inde og køre (men hvem ville også gøre det?! ).
Så i starten bliver hun bakket ret hurtigt ud og så får hun lov til at få tankerne på noget andet ved at græsse....
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/335154-trailer_leg
sep 2009
At hesten så stadig har fokus på græs efter græs pausen fra træningen, handler jo bare om hvad hesten er vant til, og hvor trænet den er til at arbejde, når man beder den om det igen
sep 2009
Jeg gør det, at jeg stiller hesten ved traileren, finder dens stop punkt, og sætter en spand med guf dér. Er den rolig på det sted, så flytter jeg spanden længere og længere ind, til den til sidst kan stå inde i traileren og spise roligt
Så får den nærmest belønningen fra traileren og ikke fra mig = trailer = mad. Det kræver selvfølgelig at der altid vil være mad i traileren i form af hø eller andet, ellers vild en jo føle sig snydt
Trailer læsning