{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Pigen&vilddyret
Pigen&vilddyret
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

"Vild" pony {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har problemer med min part for når jeg går med hende fra jorden så stejler hun og stikker af, men lige så snart jeg sidder på hendes ryg så er hun sød. Hvad kan jeg gøre for at hun stopper med at skabe sig på den måde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Vild" pony
  • #1   13. mar 2014 Få ejer til og hjælpe dig.. de kender vel hesten

• #2   13. mar 2014 Hun kæmper lige så meget med det som jeg gør.. Hvis hun kunne hjælpe havde jeg jo heller ikke spurgt om hjælp! smiley

• #3   13. mar 2014 Jeg tænker også, at det vil være en god idé at snakke med hestens ejer og få hjælp der. Måske kunne I blive enige om noget undervisning i arbejde og håndtering fra jorden til dig og din part. smiley

• #4   13. mar 2014 Hov, nu sneg dit indlæg sig ind lige før mit. smiley Men hvis både ejer og du har disse udfordringer med ponyen, så ville jeg helt klart søge om hjælp fra en dygtig træner, som kunne hjælpe jer fra jorden. I kunne jo evt. få undervisningen sammen og dele udgiften. smiley

• #5   13. mar 2014 Kom en hingstekæde på den hvis du kan finde ud af at bruge den korrekt smiley

Kæden skal hænge løs - så snart den lavet ballade laver du et hårdt kort ryk så det strammer om mulen og så slipper du med det samme igen. Den fungere godt på de fleste heste og de lærer hvem der bestemmer smiley

FOlk her inde har meget forskellige måder at håndtere heste på, men alle heste kan ikke bare få en godbid når den er sød også er den bare altid sød. Min skal eks. have det på den hårdere måde og her efter have ros. smiley Du kan selv vælge hvilke metode du vil bruge men hingstekæden virker på klart de fleste heste.
    Vil dog også sige at min den store virker den ikke på. Han går mere i panik han kan heller ikke stå bundet normalt han er sådan en smule ''klaustrofobisk'' på nogen punkter. Men når han laver balade kan man trække en gang i snoren eller sige ''æææh!!!!'' så stopper han med det samme smiley Lyder bare ikke til din er så følsom. Jeg bruger selv kæden på fjordhestene fordi de er så pokkers stærke og bare går hvis det ikke passer dem at følge med smiley

• #6   13. mar 2014 Stine: Min er islænder og også stærk og når hun så vælger at løbe så plejer jeg bare at hive til i torvet så stopper hun med det samme. Ligesom når hun stejler så trækker jeg hende ned, men det er hun fløjtende ligeglad med. Jeg burde prøve hingstekæden da jeg er død træt af at slås med hende hver evig eneste dag smiley

• #7   13. mar 2014 Jeg synes helt sikkert hingstekæden vil være en god løsning. Lyder til hun godt ved hvor stærk hun er også er kæmpen bare desværre ofte tabt på forhånd (ihvertfald hos mine fjordheste) smiley Håber du får styr på hende så i kan få en god 'gå tur' dagligt smiley

• #8   13. mar 2014 Nu ved jeg jo ikke, hvor du kommer fra, men jeg ved at hende, som linket går til er super-dygtig til håndtering af "problemer" hos heste. Måske hun kunne hjælpe dig?

• #9   13. mar 2014 Jeg kan godt se, at hingstekæde kan fungere som symptombehandling, men enhver problemadfærd hos en hest har jo en årsag, som ikke forsvinder af, at man behandler symptomet. Så hvis jeg stod med en hest, som udviste problemadfærd, ville jeg helt klart starte med at forsøge at finde ud af, HVORFOR hesten gør, som den gør.

- Er det tillært adfærd?
    - Kan hesten være stresset?
    - Kan hesten have ondt?

Osv.

Her er det en god idé at søge hjælp hos erfarne, uddannede hestefolk; det vil sige dyrlæger, kiropraktorer og fysioterapeuter, massører osv. samt en dygtig og erfaren træner, som er dygtig til at aflæse hestesprog.

Men det er selvfølgelig blot min mening. smiley

• #10   13. mar 2014 Prøv at bruge en rebgrime, (KUN når i går med hesten, aldrig når den er bundet!). Giv et kort hårdt ryk i den, hvis hesten forsøger at rejse sig på bagbenene. Rebgrimen er et ret skarp redskab, og har meget kraftigere indvirkning end en normal grime, så brug kun det hårde ryk hvis hesten rejser sig.
    Og så få fat i den træner der ved noget om den type heste og som er villig til at hjælpe med at træne det væk. BBH uddannet er en mulighed smiley

Og som Louise skriver, så husk at find årsagen, så problemet kan rettes

• #11   13. mar 2014 Jeg er lært min at bakke for en pisk, dvs. Når jeg går med ham og han begynder at trække, føre jeg pisken foran ham og får ham til at bakke et par skidt. Nu har jeg så overført det til at han også bakker eller stopper bare jeg føre snoren ind foran ham, så ved han 'ups, jeg skal lige holde afstand'. Så han går rigtig pænt nu, uden at jeg behøver trække min arm afled hvis han fiser afsted (: så snart han har overtrådt grænsen, bakker jeg ham tilbage. Dette fungere helt uden, trækkeri i grimen eller vold

• #12   13. mar 2014 Meget hårdt sagt, men hvis det er problemet at den stejler, så lad være med at hive den ned. Forsøg at hiv den bagover... hvis du får hende væltet, gør hesten det forhåbentlig aldrig igen... Lærte jeg engang af en beridder. Min veninde gjorde det med sin hest, efter den fik en vane ved at stejle. Da den så væltede én gang, må den have sat sig i respekt.. for den har ikke gjort det siden (: og det er godt over 5 år siden nu (:

Prøv det, hvis da ejeren synes det bør være en taktik I har lyst til at benytte.. da den kan lyde ret voldsom (:

• #13   13. mar 2014 Camilla H: Den lyder godt nok voldsom den metode den kan da umulig løse hendes problem smiley

• #15   13. mar 2014 Jøsses, Camilla H, mener du virkelig seriøst, at hun skal hive hesten bagover??? smiley

Kommentér på:
"Vild" pony

Annonce