{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.097 visninger | Oprettet:

Bid til følsom hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge hoveder smiley

Jeg har en hest, som når jeg rider med bid (rider ellers med hackamore) har tendens til at være momentvis tøjlehalt. Jeg har ptøvet forskellige bidtyper, men endnu ikke fundet et bid han går rigtig godt på. Så nu søger jeg gode råd fra andres erfaringer smiley

Et bid der er meget blidt, som ikke napper, skaver, gnaver, gør ondt og som minimere unødige bevægelser fra tøjlen (rytterens hænder)?

Håber nogle derude har nogle gode ideer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til følsom hest
  • #1   22. feb 2014 Et baucher sku være godt?
    Ligesom et udelt bid, måske baucher fås sådan?

• #2   22. feb 2014 Hvad med et Bombers med tungefrihed? Jeg har dette til min der har følsom tunge smiley
    http://www.justequine.co.uk/proddetail.php?prod=Bomber-Happy-Tongue-Full-Cheek

• De seje hypper<3
    De seje hypper<3 Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 42
    #3   22. feb 2014 Ville gå efter noget udelt, evt med tungefrihed og ophæng.

Et myler gaucher bid indeholder feks alle disse. Ellers er Rockin S Snaffle fra Reinsman.

Vil foreslå dig at se videoer og læse blogindlæg fra http://www.hestemund.dk der kan man blive meget klogere på den store bid jungle

• #6   22. feb 2014 Tak for de gode råd. Jeg tror at jeg vil have min (hestens) kiropraktor ud igen, han har nemlig været låst i tungebenet og det kan da være at han trænger til en ny tur af hende smiley Min dyrlæge kommer i næste uge og kigger ham i munden.

• #9   22. feb 2014 vil starte med at sige det med et "blidt bid".. det rytterens egne hænder der bestemmer hvor blidt/hårdt biddet er.

hvilket slags bid rider du med nu?

et bid med ophæng tror jeg er godt, det mindsker presset på tungen hvor bidet i stedet trækker mere op i mundvigene, hvilket er mere behageligt for dem.

ellers en stang med tungefrihed, bare husk at mange af disse kan bliv hårde ved laderne især hvis de er skarpe i buen, altså næsten kantet, og ikke buet.

men vil IKKE anbefale at bruge ophæng på en tungefriheds bid, da ophænget gør at bidet drejer lidt, så det stykke der giver tungefriheden bliver drejet ned mod tungen, og så for du bare støre præs på tungen.. altså lige den modsatte effekt end hvad der er meningen med tungefrihed.. smiley

måske noget a´la det her: http://www.smhrideudstyr.dk/product/feeling-baucher-bid-fillistrense-2073/

det bid team tindur foreslår ser også ud som et godt bid, men husk at stængerne også gider lidt vægt effekt så der, uden man tager i tøjlen, allerede er et præs i munden på hesten, og dermed skal man tænke ekstra over at ha blide hænder.. da der jo er mere præs end det man selv giver..

• #11   22. feb 2014 Gå efter et udelt bid smiley Gerne med tungefrihed, hvis din har tendens til at låse tungebenet :b Bare så det ikke gør det mere ubehageligt for hesten, end det er i forvejen, når det låser. Men som Christina skriver, så ja, er det en dårlig kombi med både baucher og tungefrihed. Enten eller smiley
    Jeg ville enten gå efter et udelt baucher (uden tungefrihed) eller et udelt bid med tungefrihed, men uden baucher.

Christina, hvad mener du men stængerne på Tindurs link? Mener du at stængerne gør bidet tungere? Vil du uddybe det mere for mig? smiley

• De seje hypper<3
    De seje hypper<3 Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 42
    #12   22. feb 2014 På et myler gaucher bid er der tungefrihed - og vil da på ingen måde sige det gør det du beskriver Christina?

profilbillede
  • #13   22. feb 2014 De seje hypper<3
    Jo det er korrekt hvad Christina skriver. (udover det med stængerne)

Kommentér på:
Bid til følsom hest

Annonce