Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?! Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?!
Hej alle!
Jeg er kommet i den situation at jeg skal have flyttet min baby da jeg ikke synes hun bliver passet optimalt af min staldejer. Samt hun ikke trives.
Hun er bange for biler og NÆGTER at gå i trailer da hun engang væltede i en trailer. Der er 4½ kilometer af landevej hen til det nye opstaldnings sted, men hver gang hun ser den store vej flipper hun ud!
Hvordan kan jeg gøre hende trafikvant på 1½ uge?! Please, hjælp mig!
Tak!
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.157
Men jeg ville tage den med ud til vejen, gå af vejen hvis det kan lade sig gøre, hver evig eneste dag indtil. Godbidder i lommen, så du muligvis kan få fokus hvis det bliver nødvendigt. Eller få nogle venner/forældre til at køre forbi som en start.
Dog ville jeg ikke satse på den er trafikvant om 1½ uge alligevel
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.483
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.843
sep 2012
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
maj 2005
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 89 Svar: 441
Så gradvist komme tættere på bilerne, snak en masse til hende, så hun bliver beroliget.
Og så det en god ide, at få en i forvejen trafiksikker hest med, så hun kan se hvor rolig og ligeglad den er. Så er det nok ikke så farligt igen.
sep 2012
Og hun er lettere forvirret, så hun forbinder ikke rigtig godbidder eller noget som helst andet med ros..Hun spiser det, men forstår ikke at det betyder at hun gør det rigtige
maj 2005
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 89 Svar: 441
Med en masse godbider, ros, snak og kiggen på biler
Men start fra afstand, så hun ikke går i panik og løber væk.
Så gradvist tættere på, men ikke for hurtigt. Hun skal først være fuldkommen tryg der hvor i er, før i tager næste skridt.
Men halvanden uge er nok optimistisk, alt efter hvor hurtigt hun lærer at slappe af.
Men hun er nok ikke 100% trafiksikker, efter så kort tid
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.843
Eller få en med en lastbil til at køre hesten?
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.251
Har heller ingen gode råd, her er trafikvænningen kommet lidt af sig selv sammen med en lommefuld godbidder og to heste der var nervøse over forskellige ting.
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 19 Emner: 1 Svar: 195
Nu kender jeg ikke din hest, men at satse på at den kan gå på landevejen om 1½ uge, er godt nok at være optimistisk. Men hvis du dog stadig er fast besluttet på at trailer ikke er nogen mulighed overhoved, ville jeg gøre følgende:
- Starte med at gå nogen ture, massere godbider, snakke med hesten og ellers bare slap af. Det er super vigtigt at du ikke er bange, ellers går det lige i hovedet på hesten.
- Find evt. en vej hvor der kommer ok med biler, men ikke nær så mange som på landevejen, og så træn igen turene der. Vent med at ride indtil du og hesten er sikker fra jorden.
- Nærm dig gradvist landevejen, stadig fra jorden, lad evt. hesten bare lige "snuse" til landevejen, og så hjem igen, og så går det indtil i føler jer trygge og så kan du tage lidt mere landevej af gangen..
- Når du du virkelig er sikker i din sag fra jorden, og tænker på både din og hestens sikkerhed, så kan du hoppe op og gøre de samme ting..
Jeg vil slet slet ikke kunne nå det på en uge, men held og lykke, håber det lykkedes for jer.:-)
sep 2012
Men jeg må nok bare prøve at gå tidligt om morgenen med en ordenligt sjat reflekser på og lidt musik og en pose godbidder, så må vi se om det går..Vil hellere stå tidligt op og gå når der ikke er biler...
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 19 Emner: 1 Svar: 195
- Men måske prøv, når du går med hende, at synge. Når du synger bruger du nogen mavemuskler der gør at du ikke bliver nær så nervøs, og samtidig med at du får beroliget dig selv, beroliger du også hesten. Klart et "trick" der er guld værd.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.251
Joey fungerede det godt med, første gange vi mødte lastbiler, at jeg bad ham udføre et trick mens den kørte forbi.
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.470
aug 2006
Følger: 62 Følgere: 68 Heste: 3 Svar: 20
Men held og lykke
sep 2012
Igen, nej der er ingen rute hvor jeg udelukkende går på små veje. Jeg bor på Bornholm og det er begrænset med genveje. Der er ingen marker for de er alle sammen såede og ordnede så jeg får huk hvis vi går på den!
Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?!