744 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?! Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?!

Hej alle!
Jeg er kommet i den situation at jeg skal have flyttet min baby da jeg ikke synes hun bliver passet optimalt af min staldejer. Samt hun ikke trives.
Hun er bange for biler og NÆGTER at gå i trailer da hun engang væltede i en trailer. Der er 4½ kilometer af landevej hen til det nye opstaldnings sted, men hver gang hun ser den store vej flipper hun ud! smiley
Hvordan kan jeg gøre hende trafikvant på 1½ uge?! Please, hjælp mig! smiley
Tak!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?!
  • #1   19. feb 2014 nok lidt dumt at satse på kunne få den trafikvant på 1½ uge smiley
    Men jeg ville tage den med ud til vejen, gå af vejen hvis det kan lade sig gøre, hver evig eneste dag indtil. Godbidder i lommen, så du muligvis kan få fokus hvis det bliver nødvendigt. Eller få nogle venner/forældre til at køre forbi som en start.
    Dog ville jeg ikke satse på den er trafikvant om 1½ uge alligevel

• #2   19. feb 2014 Det er noget af en udfordring, - mit bedste råd er at få en hest og rytter med som er trafiksikker. Små ture til at starte med, men gerne en lille tur hver dag. Hvis din hest har en anden med som er iskold - så smitter det af. Til at starte med skal du kun trække så din hest føler at du går foran som sikerhed - og den trafikvante hest går lige bagved eller med delvis dækning af bagpart smiley .. Gå ikke alene, din nervøsitet vil påvirke hesten.

• #3   19. feb 2014 Er helt alene om det og har ingen mulighed for hjælp før selve dagen hvor hun skal flyttes...Der er ingenting på de små veje hvor der er ét spor, men ved den store vej hvor der er 2 spor er hun helt væk... smiley

• #4   19. feb 2014 Kan du ik få dyrlægen ud og gi de. En beroligende sprøjte, stoppe den i trailer aligevel og køre den?

• #5   19. feb 2014 Det nægter jeg. Jeg giver hende ikke beroligende fordi hun skal køre i trailer..Synes det er modbydeligt at se på... smiley

• #8   19. feb 2014 Kan du ikke gå over en mark og lignende, så du undgår vej og biler, så sparer du da dyrlæge m.m.

• #9   19. feb 2014 Start stille og rolig ud med at kigge på forbipasserende biler, fra afstand. Samtidig med du giver hende masser af ros og godbidder, så hun fokuserer på det dejlige godbidder, i stedet for de farlige biler.

Så gradvist komme tættere på bilerne, snak en masse til hende, så hun bliver beroliget.
    Og så det en god ide, at få en i forvejen trafiksikker hest med, så hun kan se hvor rolig og ligeglad den er. Så er det nok ikke så farligt igen.
    smiley

• #10   19. feb 2014 Har ikke mulighed for hjælp. Overhovedet.
    Og hun er lettere forvirret, så hun forbinder ikke rigtig godbidder eller noget som helst andet med ros..Hun spiser det, men forstår ikke at det betyder at hun gør det rigtige smiley

• #11   19. feb 2014 Så det bare træning, træning og træning.. lang tid hver dag. så skal hun nok vende sig til det på et eller andet tidspunkt.
    Med en masse godbider, ros, snak og kiggen på biler smiley
    Men start fra afstand, så hun ikke går i panik og løber væk.
    Så gradvist tættere på, men ikke for hurtigt. Hun skal først være fuldkommen tryg der hvor i er, før i tager næste skridt.

Men halvanden uge er nok optimistisk, alt efter hvor hurtigt hun lærer at slappe af.
    Men hun er nok ikke 100% trafiksikker, efter så kort tid smiley

• #12   19. feb 2014 Jeg synes at du skal finde en rute hvor du kan gå med hende i fred og ro, du kan jo gå rundt i området og se hvad muligheder der er, tror at det er en rigtig god idé, og tag en ven med når du skal flytte hesten! M.v.h

• #13   19. feb 2014 Jeg synes det er mere modbydeligt at se på en trafikdræbt hest og bilister...

Eller få en med en lastbil til at køre hesten?

• #14   19. feb 2014 Jeg kan heller ikke se hvordan det er mere modbydeligt at bedøve den for trailerturen frem for at trække den gennem noget trafik den tydeligvis er angst for..

Har heller ingen gode råd, her er trafikvænningen kommet lidt af sig selv sammen med en lommefuld godbidder og to heste der var nervøse over forskellige ting. smiley

• #15   19. feb 2014 Min fjordhest har været rædselsslagen for at køre i trailer, og hvergang han kom derop kampsvedte han og blev nervøs o.l. så anbefalede dyrlægen at vi gav ham noget beroligende, og det er jeg kun glad for. Ikke nok med at det var en rolig hest vi havde med at gøre (sjovt nok), så var det også en glad hest, og efter den tur er han sjov nok ikke bange for at køre trailer mere. Han puster sig stadig op en smule, men overhovede ikke på samme måde. At give beroligende er slet ikke en modbydelige ting, det er ligesom af fx drikke en kop the inden man skal til eksamen..

Nu kender jeg ikke din hest, men at satse på at den kan gå på landevejen om 1½ uge, er godt nok at være optimistisk. Men hvis du dog stadig er fast besluttet på at trailer ikke er nogen mulighed overhoved, ville jeg gøre følgende:
    - Starte med at gå nogen ture, massere godbider, snakke med hesten og ellers bare slap af. Det er super vigtigt at du ikke er bange, ellers går det lige i hovedet på hesten.
    - Find evt. en vej hvor der kommer ok med biler, men ikke nær så mange som på landevejen, og så træn igen turene der. Vent med at ride indtil du og hesten er sikker fra jorden.
    - Nærm dig gradvist landevejen, stadig fra jorden, lad evt. hesten bare lige "snuse" til landevejen, og så hjem igen, og så går det indtil i føler jer trygge og så kan du tage lidt mere landevej af gangen..
    - Når du du virkelig er sikker i din sag fra jorden, og tænker på både din og hestens sikkerhed, så kan du hoppe op og gøre de samme ting..

Jeg vil slet slet ikke kunne nå det på en uge, men held og lykke, håber det lykkedes for jer.:-)

• #16   19. feb 2014 Hun er 2 år, så hopper ikke op på hende..
    Men jeg må nok bare prøve at gå tidligt om morgenen med en ordenligt sjat reflekser på og lidt musik og en pose godbidder, så må vi se om det går..Vil hellere stå tidligt op og gå når der ikke er biler... smiley

• #17   19. feb 2014 Når er hun kun 2 år, hold da op, så er det da noget af en udfordring.:-)
    - Men måske prøv, når du går med hende, at synge. Når du synger bruger du nogen mavemuskler der gør at du ikke bliver nær så nervøs, og samtidig med at du får beroliget dig selv, beroliger du også hesten. Klart et "trick" der er guld værd.

• #18   20. feb 2014 Hvad med æbler og gulerødder? Kan de bruges som godbidder eller distrahering?

Joey fungerede det godt med, første gange vi mødte lastbiler, at jeg bad ham udføre et trick mens den kørte forbi. smiley

• #19   20. feb 2014 er der ingen mulighed for at lave en rute som kun går på små veje hen til opstaldningsstedet, så må du finde dig i det bliver en længere gå tur du får ud af det, men har svært ved at forestille mig du får gjort en angst hest til en total trafiksikker hest på 1½ uge...

• #20   20. feb 2014 Tror det er lidt for stort at satse på du kan få den trafiksikker på 1½ uge. Men vi har altid haft en 'hjælpehest' med når vi har skulle gøre vores trafiksikre, så det ville jeg klart anbefale, tag en anden hest med din hest kan komme på indersiden af hvis der kommer en bil eller lign., så føler den sig nok mere tryk ved det hele smiley

Men held og lykke smiley

• #21   20. feb 2014 Æbler og gulerødder spiser hun, men hun ser det ikke som en ros.
    Igen, nej der er ingen rute hvor jeg udelukkende går på små veje. Jeg bor på Bornholm og det er begrænset med genveje. Der er ingen marker for de er alle sammen såede og ordnede så jeg får huk hvis vi går på den! smiley

Kommentér på:
Hvordan gør jeg hende trafikvant på 1½ uge?!

Annonce