Skal jeg gå i gang igen? {{forumTopicSubject}}
Jeg står i et dilemma, og jeg håber lidt på at kunne få andre folks meninger om det. Jeg beklager på forhånd hvis det bliver langt - jeg forsøger at korte det ind.
Jeg har en DV hoppe på 11 år. Hun er købt som min dressurhest efter min pony blev for gammel, men jeg har aldrig kunne ride hende ordenligt, da der bare har været en masse nedture, simpelthen fordi hun var for farlig at ride (stejlede). Her sidste forår besluttede jeg i samråd med min dyrlæge ikke at ride hende mere, da hun simpelthen var for farlig for mig. Jeg sidder blandt andet med kronisk rygskade efter et styrt hvor jeg fik hende over mig...
Den officielle forklaring var, at hun havde slidgigt i forkoderne, men dette er slet ikke undersøgt nærmere - det var bare det letteste at sige mente vi begge to.
Nu har hun så stået stille i et år, og jeg savner virkelig at ride.
Jeg har min pony, som jeg har redet en del (dog med forskellige pauser af den ene og den anden grund). Jeg har i dette år kunne ride dressur uden at være bange for at falde af. jeg har kunne ride tur uden at være bange for at hun stejlede, jeg har kunne stå i stalden uden at være bange for at blive rendt ned fordi hun ikke gad være alene, og ikke mindst har jeg kunne komme til stævner og opleve en masse fordi hun kunne gå i trailer. Men nu er min pony i fol (ganske planlagt), og er ved at være så tyk at det står på skridtarbejde uden sadel fra nu af, og til følle melder sin ankomst. Og så kan jeg VIRKELIG mærke jeg savner ridning.
Mit dilemma er så, om jeg skal "tilride" min hoppe igen.
Det der taler imod er, at jeg det seneste år kun er røget af en gang, fordi ponyen blev bange. Jeg har ikke fået et eneste stejl, jeg har på ingen måde følt mig utryg og jeg har simpelthen bare været så glad hver gang jeg har været ude ved hestene - det vil slet ikke blive det samme med hesten, det ved jeg.
Det der taler for er, at jeg har en drøm om, at hun kommer til at blive dressurhest hvis vi starter forfra. Jeg har en drøm om, at traileren er ved at være på plads (det er den faktisk, da jeg har lavet lidt træning her til vinter), og jeg har en drøm om at vi kan komme ud til lidt stævner. Men hvis jeg skal være lidt realistisk ved jeg også godt, at jeg har prøvet alt dette før, og det er bare endt galt hver gang.
Dog har hun jo haft et helt års pause denne gang, så måske er det anderledes...
Hvad ville i gøre? Der er for og imod begge dele jo..
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Jeg tør ikke sælge hende, for hun har været kastebold, og kender ikke rigtig hendes fortid, så hvis hun bliver solgt er jeg bange for, at hun ryger ud i det samme igen. Hun har lidt for mange skavanker til, at det er forsvarligt.
Og så er jeg også rigtig glad for hende, da hun er så skøn fra jorden. Har trods alt haft hende i snart 5 år, så jeg har jo knyttet er bånd til hende
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
Eller find en dygtig underviser som kan hjælpe dig med at starte den ordenligt op?
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
Hvis i har råd, hvad så med (som der allerede er blevet nævnt) at sende hende i ridning et sted?
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Har ikke erfaring med slidgigt og heste, men ved, det kan være utrolig smertefuldt for mennesker, så regner med, det er det samme for heste.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
og så ville jeg sende den i ridning så du ikke skal gå og være nervøs for det bliver kun værre, og så stille og roligt få undervisning af dem den er i ridning hos når den begynder at være okay igen..
aug 2008
Jeg har fået undervisning hele vejen igennem (eller i hvert fald de sidste 2 år jeg red hende), og min underviser måtte simpelthen give op. Nogle gange kunne hun finde på at gå enormt godt, og så lige pludselig bare smide mig af. Efterfølgende gik hun så pænt igen. Jeg var egentlig ikke bange for hende, men det var tydeligt at jeg ikke turde stole ordenligt på hende.
Hun er selvfølgelig undersøgt, og der er intet galt. Der er røntgenbilleder af stort set det hele, halthedsundersøgelser, bøjeprøver, tjekket for KS og jeg ved simpelthen ikke hvad der ellers er gjort. Slidgigten er ikke undersøgt nærmere. Sagen er, at hun havde fået skoene af for 2 dage siden da jeg havde dyrlæge (lidt uforudset og ret akut, da hendes hove var smadret, men det er en anden historie), og derfor haltede hun meget. Dyrlægen mente dog det var mere end bare lige på grund af skoene, derfor sagde han muligvis slidgigt. Men vi blev enige om ikke at undersøge det, da jeg ikke ville ride mere. Han sagde, at hun sagtens ville kunne holde til let dressur og skovture hvis det var slidgigt.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
maj 2010
aug 2008
Eller det vil sige, at jeg har haft 4 forskellige undervisere på hende, og det er klart den sidste der har været bedst. Jeg er ikke nervøs for at ride hende, da jeg lærte hende ret godt at kende efter hun havde været i ridning. Jeg bliver bare frustreret over, at hun stejler hver gang jeg sætter mig op. Hun gør det også nogle gange når jeg går med hende, og der er jeg på ingen måde nervøs - jeg har ret mange kræfter, så kan sagtens holde hende fra jorden.
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 102
feb 2011
maj 2010
Du kunne jo sende den i ridning og sætte den tilsalg sammen tid. Det er da også synd hvis den bare står og laver ingenting..
aug 2008
igen
FELINA: Jeg har forsøgt, men jeg blev simpelthen så glad for hende, specielt da hun var i ridning, så jeg ville bare ikke af med hende alligevel. Hun har været til salg op til flere gange, men jeg kan ikke når det kommet til stykket. Hun vil virkelig mangle i stalden Og som det er nu koster hun intet ud over hø, lidt mad (meget lidt) og masser af pleje og kærlighed, da jeg har hestene hjemme. Så det er jo ikke et problem som sådan
feb 2011
aug 2008
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Ballonfisken - Få benene undersøgt..Er der intet så giv det et forsøg mere..Hvis det ikke går så lad hende gå og aktiver hende fra jorden..Kan hun måske gå som håndhest når din andre pony er klar igen?
aug 2008
Team Tindur, mange tak for kommentaren Hun er enormt let at have som håndhest, så det er intet problem. Det har jeg faktisk af og til. Problemet er jo bare, at jeg savner simpelthen at ride noget ordenlig dressur, og det er bare svært når den lille er i fol nu..
maj 2010
Skal jeg gå i gang igen?