Når hesten putter sig? {{forumTopicSubject}}
Jeg har part på en skøn DV hoppe på de 18 år. Hun er spring/millitary præget men jeg rider primært dressur på hende. De sidste par uger er det enlig gået fint, og er hun begyndt at putte sig indtil fortil, altså ligge mulen noget tættere på bringen end jeg enlig forlanger. Hun gør det også for løse tøjler.
Jeg har ingen idé om hvorfor hun er begyndt at gøre dette, hun bliver redet som normalt men er blevet meget let fortil, samtidig har jeg fået knækket koden til hvordan jeg skal bruge mine ben. Når hun putter giver jeg hende mere tøjle for at lade hende strække sig ned og frem men hun putter typisk bare lidt mere eller bliver samme sted. Jeg har prøvet at bruge mine ben, ændre tempoet, sætte mig og bruge sædet mere for at drive hende lidt frem.
Det er som sagt ikke noget hun har gjort før og der er ikke ændret på andet end bidet, som sidder som det skal og passer i størelsen. Hun har gået med det bid før uden at gå og putte.
Er der nogen grund til hvorfor hestene gør det? hun viser ikke tegn på ubehag eller at kede sig eller ligende. Og det er ligemeget om det er på langsiden eller på en volte,
Er det noget man kan ride sig ud af?
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
Det forsvandt efter nogen mdr da han havde bygget nogen muskler op der afhjalp problemet.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Men det er svært at sige noget om årsagen i dit konkrete tilfælde, når man ikke kender og ikke har set hesten.
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Det jeg gør er simpelthen bare at lave en masse temposkift, tapper ham på bagdelen med pisken og hele tiden sørger for at skifte fra højt tempo til lavt tempo
Hvis jeg ikke kan få ham ud igen, så tager jeg hænderne frem over manen og giver ham signal til at gå friskere frem, så plejer han automatisk at strække halsen igen og så kan jeg tage hænderne tilbage over sadlen igen
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 152
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Cecillie: som sagt laver jeg en masse i forvejen, også temposkift. Men det kan jo være de skal overdrives. Jeg rider dog uden pisk eller spore og vil gerne fortsætte uden. Men at tage hænderne frem... det kan jo være det hjælper for at vise hende frem
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Men jeg skrev bare hvad mine erfaringer er, jeg kan ikke rigtigt fortælle dig hvad du skal gøre, når jeg ikke har set den eller oplevet hvorfor den gør det
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
det jeg gjorde var at "løfte" hånden en lille smule. Så hun fik vist vejen med tøjlerne. Ellers red jeg bare rigtig godt frem med sædet og så kom det ligeså stille.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Min oplevelse af heste der putter sig er, at det er "let løseligt"
1 - Hesten bliver redet "til bidet" med tøjlen. Man nykker, piller, arbejder med tøjlen, tager og giver, leger, lokker - hvad end man kalder det. Også vælger hesten at være "foran" og stikke snuden ind for at undgå og blive pillet i munden.
Hvilket den så kan gøre for løse tøjler også - det bliver en slags forsvarsmekanisme.
2 - samlet mere end hvad hesten kan bære. Det er lettere at stikke snuden ind og bruge underhalsen end at bruge ryggen og bagdelen.
Løsningen er ikke at drive, drive og drive - hesten bliver drevet lige på forparten. Snuden kommer muligvis frem, men hesten spænder stadig i underhalsen.
Løsningen er altså at kræve mindre af hesten, gå tilbage til en "længere" holdning, længere tøjler.
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 298
Hvis du slipper presset belønner du jo hesten for at putte sig. Den skal forstå at den først belønnes (presset slippes) når den er ude i lod igen.
Dette har jeg fra Christina fra Hestemund.dk
Min gjorde også som din og metoden har hjulpet gevaldigt.
Selvfølgelig skiftede jeg også til et bid der passer ham.
Jeg har opdaget at jo hårdere bid jeg rider med jo mere gør han det, hvor ved blide bid gør han det sjældent.
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
maj 2012
Følger: 101 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 124
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 979
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Når hesten putter sig?