{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
732 visninger | Oprettet:

Modarbejdende på højre volte {{forumTopicSubject}}

Kære alle i kloge hoveder

Jeg har en rigtig, rigtig dejlig part som jeg nyder at være sammen med i stalden, og ligeledes i ridehuset. Ejer siger hun har nogle "bygningsfejl" og derfor ikke selv er i stand til at runde og bøje ham til højre, han er jævnligt kiropraktor og massør så der er øjne på at han ikke "tager skade" af måden han rides på.

Mit job som hans part er så netop at få redet lidt højre volte ind i hovedet på ham, da jeg ikke umiddelbart skulle fejle noget smiley
Dog er han helt ekstremt modvillig når vi kommer højre rundt, det er som om at han simpelthen bare ikke vil give sig.

Jeg har prøvet overgange, slangegange, 8-taller, krusseduller på midten (altså noget han ikke er vandt til), volter (store/små), ja alt hvad jeg lige har kunnet komme i tanker om. Også for at overraske ham, men ligemeget hvad jeg gør stiver han sig bare helt enormt, og "nægter" pure at bøje til højre. Hvis han endelig gør det belønnes han promte! Men har i nogle gode fifs til hvad jeg kan gøre for at motivere ham? Nogle øvelser, tricks til mig, et eller andet?

Han er ellers en meget arbejdsvillig hest på 16 år, så det undre mig meget at han simpelthen bare ikke vil runde og bøje til højre. Ligger man benene for kraftigt til går han hellere sidelæns end runder sig om benet. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Modarbejdende på højre volte
  • #1   20. jan 2014 Hvad har kiopraktoren sagt?

• #2   20. jan 2014 Har ejer også fået checket hans tænder? Tandspidser og skæve fortænder( det kan du selv tjekke) kan være årsagen.

• #3   20. jan 2014
    Kiropraktor har sagt at han ikke tager skade, og at hans muskulatur ser fin ud. Han er selvfølgelig også passet med tænder osv. Mener det var så sent som for 2 mdr. siden der var tandlæge så det skulle også være i orden.

• #4   20. jan 2014 Har du prøvet gulerodstrick (eller hvad det kaldes) til siderne? Hvordan bøjer den der?

• #5   20. jan 2014
    Jamen der er ingenting :b Det er det der er så ekstremt underligt.
    På stalden og fra jorden kan han sagtens, men han "gider" ikke under rytter.

Det er som om at han har fundet ud af at han kan slippe hvis han stiver sig, så jeg skal ligesom have ham motiveret og give ham "lysten" tilbage smiley

• #6   20. jan 2014
    Tænkte mere på, hvad kiopraktoren tænkte ang. hvorfor hesten er sådan og hvad det kunne være - om der var noget man kunne gøre.

Og hvad er hestens "bygningsfejl" ?

Hvis hesten ikke vil blive blød på den side så skal man lade være med at forsætte. Jeg er også af den overbevisning at man ikke skal bruge tid på og ride hesten blød, det skulle en hest meget gerne være pr. automatik fordi den intet fejler.

Har selv en der var stiv til den ene side - fyssen kom ud og fandt 117 ting, mest noget hun havde kompenceret med for noget andet som så gav bla. de problemer.

Jeg tror slet ikke at hesten tror den kan slippe - aldrig oplevet en hest være sådan, men altid oplevet at der ligger noget bag. Nogle ting tager længere tid og finde end andre og kræver mere dybdegående undersøgelser.

• #7   20. jan 2014
    Det er ejeren af hesten der har bygningsfejl - ikke hesten. Og jeg ved kun hvad ejer har sagt at han er fit for fight, og ikke lider fordi han ikke bliver rundet og bøjet..

Det eneste jeg gerne ville med dette oplæg var at høre hvad andre med "stive" heste har gjort. Som sagt er han ekstremt arbejdsvillig ellers..

• #8   20. jan 2014
    Det er også min oplevelse at heste let kan være super arbejdsomme - undtagen der hvor det gør "ondt" :o). Min var også super fin i trav på den anden volte eller galop på den anden - eller skridt.

Men lige den volte, nix fuldstændig stiv. Og det kunne så let forklares med de 117 ting der sad.

Bare fordi en hest fejler noget, betyder den ikke at den ligger sig på ryggen og er ude af stand til og gøre noget overhovedet :o)

Igen; stive heste har ALTID en årsag af hvad jeg har oplevet. Om det så er en sadel, rytteren der er skæv og hesten derfor bliver skæv, forkert bid, kissing spines, skade i et bagben eller hvad pokker - der er så uendeligt mange muligheder.

Og det er derfor det er så møg svært og være hesteejer, fordi der ikke altid en en løsning.

Hvis du vil forsøge at ride dig ud af det, tænker jeg du skulle forsøge og få en underviser på - nogle øjne ude fra :o)
    Tænker noget akademisk eller BBH, så det ikke bliver undervisning i " tag fat og hiv til ind til hesten giver sig ".

• #9   20. jan 2014 Hvis ejeren har bygningsfejl og hesten derfor ikke er redet på den volte, så er det helt klart fordi den er stiv. Jeg er ikke af den overbevisning som de andre, kun hvis hesten fortæller mig andet. Nu kender jeg ikke din part, men hvis den har haft fys, dyrelæge osv ind over. Så er det et spørgsmål om træning. Min underviser lærte mig at jeg skulle tænke modsat. Lad vær med at tage for meget i hesten på den volte hvor problemet er, men arbejdet med små hjælper, det skal nok komme. Masser af ros når den så endelig bøjer sig. Men få en underviser på, så du har andre øjne på.
    Jeg har selv oplevet det samme på min part. Dens ejer har en dårlig skulder, og derfor var han helt vil stiv og tog bidet, og nægtede at bøje sig. Jeg har heldigvis en træner, som ikke går ind for at tvinge heste rundt på en hård tøjle, men som tænker alternativt.

• #11   20. jan 2014
    Mai, det lyder rigtig spændende!
    Jeg vil heller ikke tvinge ham til noget han ikke kan, og jeg er heller ikke i tvivl om når han siger fra. De andre i stalden siger han er en sjov snegl, selv kender jeg ham heller ikke selv for godt, da jeg endnu ikke har haft med ham at gøre mere end 2 måneder.

Jeg har dog erfaret i dag at han faktisk når jeg roser ham (når han giver sig det mindste) strækker halsen og øger tempoet som en slags (yes jeg er god agtig) reaktion.

Jeg går ikke ind for hård tøjleføring, tvang eller lignende men jeg ville høre om nogle motivationsfifs til ham. Det kunne jo være fedt hvis vi begge synes det var ligeså sjovt at ride på højre som det er på venstre smiley

Kommentér på:
Modarbejdende på højre volte

Annonce