{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
829 visninger | Oprettet:

Sprenger bid til unghest {{forumTopicSubject}}

Hej venner.
Jeg har denher trakhener bandit på snart 4 år.
Han blev tilredet i foråret med et almindeligt muffebid. I sommers har han så stået stille - mest pga personlige årsager.
Nu her til efteråret begyndte jeg så at ride ham igen. Selvfølgelig var han blevet en vildhest, men den fase kom han hurtigt over med lidt daglig håndtering.
Jeg fokuserede meget på at ride ude i det fri med hackamore - den reagerede han super godt på - dog efter en periode blev han vant til den, og reagerede mindre og mindre.

MEN.. Så begyndte de små narrestreger. Det startede ud i det små med at han ikke gad at stoppe eller gå, og endte med at han begyndte at stejle hvis jeg holdt ham tilbage på steder hvor vi plejede at tage en frisk galop.

Derfor synes jeg det ville være vigtigt at ride lidt mere på banen og få sat nogle lige linjer på hvad han må og ikke må, samt at han fik bid i munden, fordi jeg også synes det er vigtigt at holde vedlige (:

Han er super god til at give efter og når han slapper af søger han selv ned og går rigtig flot. Men så snart jeg begynder at stille ham nogle mindre krav, som at lave en volte, eller holder ham tilbage begynder han at demonstrere og stejle igen! Så jeg fik en underviser på! Hun skulle være rigtig god, og have tilredet mange ungheste, og så kommer hun bare med noget godt noget jeg kan arbejde med.

Hun sagde til mig, at det højst sandsynligt var biddet han ikke accepterede, da hun også kunne se at han meget prøvede at arbejde imod og hun synes det virkede (ud fra egne erfaringer) som at han prøvede at skubbe tungen om bag biddet.

Hun sagde altså at jeg burde gå ud og invistere i et muffebid fra Sprenger. Men hun foreslog også et andet bid! Jeg kan bare ikke huske hvad hun sagde det hed, men hun forklarede at det havde to stænger der gik op i hver side, og var super godt til at holde ro i munden på dyret.
Det eneste jeg kan finde er det her, er der nogle af jer der har erfaring?
http://www.horze.dk/baucher-bid/sprenger-kk-ultra-baucher-bid-aurigan/13242.html

Desuden har jeg hørt nogle folk sige, at nyre forskning viser, at muffebid er mindre gode, da de er for store til hestens mund. Hvor de smallere bid passer bedre selvom de er en smule skarpere? Jeg vil ikke tale for meget for eller imod, da jeg slet ikke er kendt nok på det område!

Jeg er selvfølgelig ikke sikker på om det var det? Måske i har erfaring om andre bid der har hjulpet jer til en mere rolig mund?

Inden folk begynder at stille spørgsmål til om han har ondt siden han stejler - så burde det ikke være derfor, da han er blevet tjekket (:
Og frk ridelærer synes jeg har en fornuftig hånd - så det burde heller ikke være en fejl 40, men jeg vil da ikke afvise det (:

Men synes bare at det er så fandens vigtigt at der er styr på tingene og at de passer hesten! Man har jo et ansvar for dyret (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sprenger bid til unghest
Kommentér på:
Sprenger bid til unghest

Annonce