{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.365 visninger | Oprettet:

ooo
ooo
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23

Bidløst og islænder {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Jeg vil gerne ride bidløst.
Skal så også lige siges at jeg har prøvet det på en øvet hest (fjordbolle, hoppe) der altid har redet bidløst i rebgrime og hun var svær at få til at reagere.
Her kommer mit første problem så, jeg rider islænder og vil stadig godt kunne tølte. Jeg ved ikke om dette kan lade sig gøre uden at man knækker næsebenet på dem. Nogle bidløse trenser etc. ligger jo så langt nede.
Mit andet problem er at jeg giver ekstremt fine signaler til hesten via (med bid) bidet. Jeg vil gerne kunne gøre dette bidløst også.
Findes der mon en bidløs mulighed jeg kan sende fine signaler med og ikke skal nærmest hive før hesten reagerer og jeg kan tølte med uden at brække hestens næseben?
Derudover burde alle bidløse muligheder så ikke ligge to fingre fra kindbenet (ligesom i rebgrimen) så der ikke er mulighed for at næsebenet brækker (eller ligeså stor mulighed)?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløst og islænder
  • #1   10. jan 2014 Sidepull er svaret

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#2   10. jan 2014 Ok det må jeg se på. Bruger du det selv? Hvordan reagerer din hest på det?:)

• #3   10. jan 2014 Du kan kun brække næseryggen på hesten hvis det ligger meget forkert, og at du har styrke som 10 supermænd.

Jo, om det er hackamore, sidepull, rebgrime eller andet, skal det ligger som et normalt næsebånd.

Der er mange forskellige bidløse muligheder.
    Selv rider jeg med hackamore, da det var det første vi købte til Natash. Det er stærkt, så vil ikke anbefale bare at springe ud i det, som vi gjorde.
    En sidepull er god, hvis man ikke er vant til det.

• #4   10. jan 2014 Nu tölter hesten jo ikke pga biddet så jo, selvfølgelig kan man det. Men du skal IKKE have så hårdt fat i tøjlen, hverken med bid eller bidløs, hvis du er nervøs for at gøre skade på hesten, så gør du det HELT forkert.
    At lave fine signaler handler ikke om udstyret, men om træning. Men hvis du har behov for at starte med noget stærkere så er der jo hackamoren, den svarer til et stangbid, bare i bidløst. Men den ligger jo også et noget større pres på hesten, så det er kun digselv du skåner.

• #5   10. jan 2014 Lg bridle kan ikke skade næsebenet

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#6   10. jan 2014 Jeg har planer om bare at ride på det bidløse som jeg gør med bid. Med bid bruger jeg mest ben og bruger kun tøjlen med milde tegn når det er nødvendigt, der slippes med det samme hesten gør det rigtige og ikke har brug for at blive dirigeret.
    Men med tølt har man jo en vedvarende slip tag bevægelse i tøjlen.;)

• #7   10. jan 2014 Alle bidløse muligheder ligger så du ikke kan brække næseryggen på den hvis blot den ligger korrekt. Jeg ville måske foreslå en hackamore til dig. smiley

Du kan sagtens styre din hest på små finde signaler hvis du lader din hest reagere på de små signaler smiley

• #8   10. jan 2014 Jeg lavede lidt tölt træning af min gamle konkurrencehoppe i longe med cordeo, det var en stor hjælp fordi hun havde problemer med balancen og blev meget stiv og spændt hvis jeg kom til at give hende for meget modstand i sæde eller tøjle. Du kan se et lille klip her: https://www.youtube.com/watch?v=kEu4fnjglH8

• #9   10. jan 2014 Jeg rider i en riderebgrime med ringe i på Katla, og hun kan sagtens tølte i den smiley Hun tølter også fint på en sidepull.
    Det handler bare om tilvænning, og jeg sidder også og tager og slipper let på tøjlen når hun tølter, hvad end det er med riderebgrime, bid eller sidepull smiley

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#10   10. jan 2014 Lady Blacksheep jeg er ikke bange for at gøre skade på hesten via bidløse hovedtøj. Men hvis det ligger længere nede end de to fingre fra kindbenet så er jeg ja. Så ligger det måske nede og trykker på det tynde af næsebenet.
    Musse (fjordhesten) var MEGET dårlig på tøjlen og fulgte slet ikke mine tegn.
    Nu er jeg jo også blevet bedre siden da og ligger ALLER højest 25 g. på tøjlen.

• #11   10. jan 2014 Hvis du, som du skriver, knap nok bruger tøjlen så er der da ingen grund til at være bange for at skade hesten.
    Ang. tölt kan du da slippe og tage lige så tosset du vil. Det er PRÆCIS det samme som et bid på den front, presset ligger bare et andet sted. smiley

• #12   10. jan 2014 Men hold dit fra en 'bitless'. Den består af læderremme der krydser hinanden et par gange, så den giver ikke efter lige så snart du giver efter på hånden da læderet lige skal "løsne" sig.

• #13   10. jan 2014 Hvis tölt SKULLE have vedvarende tag-slip bevægelse i tøjlen hvordan skulle man så kunne ride T.2, som er helt uden tøjlekontakt? smiley
    Der er mange måder at træne og ride tølten. Jeg mener at hvis hesten skal "bæres" i tøjlen i tölt, så er hesten endten trænet helt forkert, eller også er den ikke klar til at tölte. At tvinge tölt frem gennem tøjlen og udvikle den derfra er i mine øjne en rigtig dårlig ide, selvom jeg godt ved mange gør det. Jeg vil langt hellere forberede hesten til at kunne bære sig selv rigtigt og naturligt i tölten inden jeg begynder. Det gøres gennem en række forskellige type øvelser, blandt andet dressur og longering uden tov.

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#14   10. jan 2014 Det er korrekt LadyBlacksheep men det er nu sådan alle hestene er trænet der hvor jeg er nu. Jeg kan ikke ændre det før jeg får min egen.;)

Hvad med en crossunder? Hvad er jeres erfaringer med dem?:)

• #15   10. jan 2014 Er du sikker? Har du prøvet at holde tøjlen løs eller bare holde et let press og så bruge vægten til at påvirke med istedet? Det er altså noget mange professionelle bruger også. Rasmus Møller Jensen snakker lidt om det her: https://www.youtube.com/watch?v=KF9-tzVbMOA
    Hesten burde reagere naturligt mere positivt på det, da det forstyrrer langt mindre end det tøjlepilleri.
    Med mindre du kun rider holdundervisning er der ingen grund til at du ikke kan begynde at forbedre din ridning og signalgivning allerede nu.

• #16   10. jan 2014 Crossunder?
    Mener du den her? http://equineink.files.wordpress.com/2008/10/dsc00010.jpg

Det er den jeg har hørt blive kaldt bitless, som jeg har skrevet om ovenover. smiley

• #19   10. jan 2014 Tøjlens indvirkning på tølten burde være minimal hvis hesten har muskler til at bære sig ordentligt bagfra.

• #20   10. jan 2014 Min dreng kan nu os rides i alle 5 gangarter uden man overhoved har fat i tøjlen smiley

• #21   10. jan 2014 Nu kender jeg ikk til islændere osv. men ellers så kan man købe en S-hackamore med ringe xD Efter hvad jeg ved er den ikk ligeså kraftig fordi stængerne ikk er så lange smiley Også kan man vist også bruge den som kapsun? Nå men det er den her jeg tænker på : (link fjernet)

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#22   10. jan 2014 Jeg bliver undervist og de heste jeg har redet på har skulle bruge tøjle kontakt i højere grad. Den eneste det ikke var nødvendigt på foretrak tølten, men kunne klart også rides i en ren trav. Tølten var ikke rentaktet på ham, men ja jeg rider eneundervisning nu.;)
    Emilie Nej det er en anden den går corssunder (i et kryds under oftest med reb) og har et normalt bidløst helt næsebånd. Tøjlerne sættes på og er ikke en del af hovedtøjet;)
    Tusind tak for videoen LadyBlacksheep men ja det er lidt svært når jeg kun får undervisning at prøve af. Men det er den måde han viser mig at skulle gøre og har prøvet at være mindre aktiv på tøjlen, men enten hælder tølten mod trav/pas siden eller også går de helt over i den gangart de nu end ligger hen mod.;) Men videoen kan helt klart bruges;)

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
    #23   10. jan 2014 Jeg er MEGET begejstret for den columbianske bosal, det er klart den bedste bidløse optømning for min isvallak. Han går ikke specielt godt på hverken sidepull eller kapsun, men bosalen er et hit. De bliver brugt meget i uddannelse og ridning af de peruvianske tøltere.

Jeg har købt min hos paso-shop.de

profilbillede
  • #24   10. jan 2014 MyhorseTV har rigtig mange spændende videoer på youtube. Hvis du har god tid en dag så giv dig til at se lidt af de forskellige. Jeg kunne rigtig godt lide den serie med Frederik Rydström om tilridning.

• #25   10. jan 2014 Jeg har en hackamore og en bosal købt her: http://rrww.dk/index.php/da/faerdigudstyr

Samt jeg rider i rebgrime, grime og cordeo.

Den du snakker om har jeg aldrig hørt om. smiley

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#26   10. jan 2014 M K det kunne være man skulle prøve den af:)
    LadyBlacksheep det vil jeg gøre, det kunne også være rart at se nogle andre perspektiver af islandsk ridning end kun min nuværende ridelærers.
    Emilie Jeg ved bare at den er derude jeg har set den;)

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#27   10. jan 2014 Ups M K er det denne http://paso-shop.de/Bosal-Noppen_7 eller (link fjernet) du bruger til din?:)

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

#28   10. jan 2014 Jeg kan ihvertfald selv se, at den er klart bedst til min egen vallak, ved ikke om det er det kandarlignende ved den, eller hvad der gør det, men han gar ihvertfald nemmere ved såvel tølten som den korrekte form "bagfra" når han rides med den.

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#29   11. jan 2014 Det lyder jo også godt. Hvilken en er det du har? Så må jeg jo prøve den og nogle andre på et tidspunkt;)

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

#30   11. jan 2014 Jeg kan lige linke til udstyret:
    Har denne næsedel nu: (link fjernet)
    men har bestilt denne hjem: http://paso-shop.de/Bosal-aus-Leder-mittel
    og har så denne hagerem: http://paso-shop.de/Barbada-aus-Biothane-25-mm-breit-beta
    Disse er rigtig smarte, hvis man vil ride med én tøjle: (link fjernet)

Det er desværre lidt småpebrede priser også pga fragten osv, men kvalitet er god og jeg har rigtig megen glæde af udstyret, så synes det er investeringen værd.

• ooo
    ooo Tilmeldt:
    jan 2014

#31   11. jan 2014 Tusind tak:)
    Ja jeg sætter også høj pris på funktionalitet og kvalitet;)

Kommentér på:
Bidløst og islænder

Annonce