Hesten gider ikke..opdrage eller give efter.. {{forumTopicSubject}}
Hej med Jer.
Sidder faktisk og er lidt i tvivl hvad jeg skal gøre.. Min hest er ved at få trænet op ryggen så han er klar til tilridningen i August.. Men han gider ikke at trænes.. Jeg går/longerer i (lidt forskelligt i forhold til tid på dagen og plads på banen) skridt og trav med hovedet frem og ned.. Min hest viser dog at han ikke gider dette..Han går og napper i mig og kaster med hovedet.. Når han går pænt og rigtig får han ros og godbidder... Jeg har jo lidt den holdning at han skal jo lære at der er ting han skal til trods for at det ikke altid er sjovt og jeg gider ikke at have at han napper..Så jeg har taget pisken med i den hånd der er ind imod ham og når han napper tapper jeg ham på mulen med skaftet (opdragelse) Men jeg synes bare det er så træls at vi skal have disse uoverensstemmelser..Men han skal jo opdrages og lære... Han er vedholdende så han holder ikke op med det samme men forstår efterhånden at det ikke er ok at nappe fordi han ikke gider at arbejde..
Hvad gør I? Giver I jeres hest fri for at undgå konflikter eller lærer I jeres heste at der er bare nogle ting man skal?
Har ikke lyst til at give ham fri da jeg ikke vil have han taber de muskler vi har opbygget men er lidt delt i mine egne holdninger..Synes jo han skal lære at der er ting vi skal og at han er godt "opdraget" men ved ikke helt om jeg synes det er ok at vælge at ignorere hans signaler..
Hvad tænker I?
Mvh TT
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Husk også når du træner fra jorden at stoppe op engang imellem, og bare give hesten en pause som belønning
jul 2008
Følger: 37 Følgere: 41 Heste: 3 Svar: 27
mar 2011
Og tror I ikke han vil øge konflikten og sætte sig imod når han så ikke får den ventede belønning?
Et til spørgsmål.. Når vi trafiktræner plejer han at få en godbid når han tager det stille og rolig når bilerne drøner forbi..Skal jeg også stoppe med godbidderne i denne situation hvor han er utryg?
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
Men... kan også blive en dårlig vane og lidt konflikter tror jeg ikke man kan undgå, hvis man har en hest der også har lidt vilje
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Jeg er stoppet med at giv egodbider fordi min bliver SÅ træls han tigger napper bider sparker på lågen skraber i jorden osv. jeg ville klart træne uden og i stedet bruge rgitig meget ros!
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Jeg brugte det også, men min blev sådan et tiggedyr og lavede intet med mindre hun fik godbider. Så fjernede jeg dem og brugte kun ros til hende. Hun får af og til en godbid når vi er helt færdige med træningen, men hun ved aldrig hvornår det så er, så hun er meget mere opmærksom i træningen nu.
Prøv om du kan droppe godbiderne. Nogle har god erfaring med klikkertræning - måske det er noget?
okt 2008
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 60 Svar: 686
En anden ude i stalden bruger klikker træning til hendes heste, og dem har jeg ikke set tigge / bide ud. For de får jo først en godbid når hun har klikket, og ikke på andre tidspunkter overhovedet Har selv overvejet at prøve det.
mar 2007
Følger: 73 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 640
Hun får dem kun i krybben.
Jeg synes også du skal droppe godbidderne.
Jeg tænker også hvor længe i træner?
En unghest kan jo kun holde koncentrationen kort tid ad gangen og med mange pauser, hvor man bare får lov til at stå og tænke.
Derudover tænker jeg også han keder sig, hvis i laver det samme til hver træning?
Variation, variation, variation, det skal være sjovt for ham, så han har motivationen til det.
Hvis ikke han har lyst og man skal kæmpe med ham, er det jo øv.
(Billede, Vi trænede at gå igennem , stå, bakke og 8 tal's slalom i vand, og her ses Luna i en tænke pause, som er guld hver!)
mar 2011
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 141 Svar: 545
Det har hjulpet meget i min træning! Hver gang de nappede eller skubbede puffede jeg bare deres hovede væk, og ignorerede deres handling. De forstod så, hvad klikkeren betød og at der intet klik kom ud af at tigge = ingen godbider, medmindre en ønsket handling:)
Håber det kunne være til hjælp:)
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Jeg syntes det er en god idé med godbidder i situationer hvor hesten eksempelvis skal lære at en presenning ikke er farlig, fordi hesten bliver roligere af at spise noget (oftest).
Også eksempelvis at spise ting på det farlige. Godbis på traktor så hesten bliver nødt til at røre det farlige for at få fat i belønningen.
Men lad være med at bruge dem alt for ofte, og hav et tydeligt tegn på til hvad der giver guf og hvad der ikke gør - eksempelvis en klikker.
Men husk stadig at du kun må give hesten belønningen når den på ingen måde tigger!
mar 2011
Hesten gider ikke..opdrage eller give efter..