{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Hesten gider ikke..opdrage eller give efter.. {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer.

Sidder faktisk og er lidt i tvivl hvad jeg skal gøre.. Min hest er ved at få trænet op ryggen så han er klar til tilridningen i August.. Men han gider ikke at trænes.. Jeg går/longerer i (lidt forskelligt i forhold til tid på dagen og plads på banen) skridt og trav med hovedet frem og ned.. Min hest viser dog at han ikke gider dette..Han går og napper i mig og kaster med hovedet.. Når han går pænt og rigtig får han ros og godbidder... Jeg har jo lidt den holdning at han skal jo lære at der er ting han skal til trods for at det ikke altid er sjovt og jeg gider ikke at have at han napper..Så jeg har taget pisken med i den hånd der er ind imod ham og når han napper tapper jeg ham på mulen med skaftet (opdragelse) Men jeg synes bare det er så træls at vi skal have disse uoverensstemmelser..Men han skal jo opdrages og lære... Han er vedholdende så han holder ikke op med det samme men forstår efterhånden at det ikke er ok at nappe fordi han ikke gider at arbejde..
Hvad gør I? Giver I jeres hest fri for at undgå konflikter eller lærer I jeres heste at der er bare nogle ting man skal?
Har ikke lyst til at give ham fri da jeg ikke vil have han taber de muskler vi har opbygget men er lidt delt i mine egne holdninger..Synes jo han skal lære at der er ting vi skal og at han er godt "opdraget" men ved ikke helt om jeg synes det er ok at vælge at ignorere hans signaler..
Hvad tænker I?
Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten gider ikke..opdrage eller give efter..
  • #2   8. jan 2014 Enig med hoppedullen. Jeg tror helt sikkert at han gør det fordi han er vant til at få en godbid når han er dygtig, også på banen:-)

• #3   8. jan 2014 Han motiveres bare meget af de godbidder og forstår hurtig hvad jeg ønsker og hvornår han gør det rigtige når han bliver belønnet...

• #4   8. jan 2014 Mange heste bliver anmasende, når manbruger godbidder i træningen. Det kan tage lidt længere tid at lære hesten tingene, hvis den motiveres bedst med godbidder - men min erfaring er, at man har en langt roligere hest, der ikke hele tiden forventer at få godbidder smiley Som belønning klør jeg min hest i panden, på halsen og skulderen smiley
    Husk også når du træner fra jorden at stoppe op engang imellem, og bare give hesten en pause som belønning smiley

• #6   8. jan 2014 kunne du eventuelt ikke give ham godbidder til allersidst når i var færdige og rose ham imens i træner, så signaler du vel at der kommer noget godt ud af at blive trænet? smiley

• #7   8. jan 2014 Ok smiley Jeg forsøger uden godbidder...Hvor længe tror i det går før han holder op med den konfliktadfærd?
    Og tror I ikke han vil øge konflikten og sætte sig imod når han så ikke får den ventede belønning?
    Et til spørgsmål.. Når vi trafiktræner plejer han at få en godbid når han tager det stille og rolig når bilerne drøner forbi..Skal jeg også stoppe med godbidderne i denne situation hvor han er utryg? smiley

• #8   8. jan 2014 Det er forskelligt fra hest til hest - men hvis du stopper helt med godbidder, og f.eks belønner ved at klø/ae hesten, så finder den sikkert hurtigt ud af, at nu er sådan, den belønnes smiley Jeg ville helt droppe godbidder - også ved trafik-træning. Gå tæt på ham, så han føler sig tryg, og klø/ae ham og giv ham pauser smiley

• #9   8. jan 2014 Min unghest reagerede når han syntes noget var svært, det gør han stadig selv om han er 8 år. Synes det er helt fint han fortæller mig det, så prøver jeg at ændre lidt på tingene og variere træningen lidt mere.
    Men... kan også blive en dårlig vane og lidt konflikter tror jeg ikke man kan undgå, hvis man har en hest der også har lidt vilje smiley

• #10   8. jan 2014 jeg acceptere ikke de siger fra i træningen fordi de ikke gider - de skal give deres til dagen arbejde og her efter kan vi hygge og nappe og hvad vi ellers gør i stalden :')

Jeg er stoppet med at giv egodbider fordi min bliver SÅ træls han tigger napper bider sparker på lågen skraber i jorden osv. smiley jeg ville klart træne uden og i stedet bruge rgitig meget ros!

• #11   8. jan 2014 Det er rigtig svært mht. godbiderne, da det er rigtig motiverende for hesten.
    Jeg brugte det også, men min blev sådan et tiggedyr og lavede intet med mindre hun fik godbider. Så fjernede jeg dem og brugte kun ros til hende. Hun får af og til en godbid når vi er helt færdige med træningen, men hun ved aldrig hvornår det så er, så hun er meget mere opmærksom i træningen nu.
    Prøv om du kan droppe godbiderne. Nogle har god erfaring med klikkertræning - måske det er noget? smiley

• #12   8. jan 2014 Har samme problem med min egen når jeg træner fra jorden. Jeg har altid mine godbidder i lommen på min jakke, og det ved han! Så han kan slet ikke koncentrere sig, bider ud efter hænder og jakke.. Så nu er jeg stoppet med at bruge godbidder, og det syntes jeg allerede fungere bedre. Han er mere koncentreret, og tænker ikke så meget på maden eller hvad jeg har i hånden hele tiden.

En anden ude i stalden bruger klikker træning til hendes heste, og dem har jeg ikke set tigge / bide ud. For de får jo først en godbid når hun har klikket, og ikke på andre tidspunkter overhovedet smiley Har selv overvejet at prøve det.

• #13   8. jan 2014 Luna trænes også uden godbidder, da hun bliver aggressiv.
    Hun får dem kun i krybben.

Jeg synes også du skal droppe godbidderne.

Jeg tænker også hvor længe i træner?
    En unghest kan jo kun holde koncentrationen kort tid ad gangen og med mange pauser, hvor man bare får lov til at stå og tænke.

Derudover tænker jeg også han keder sig, hvis i laver det samme til hver træning?
    Variation, variation, variation, det skal være sjovt for ham, så han har motivationen til det.

Hvis ikke han har lyst og man skal kæmpe med ham, er det jo øv.

(Billede, Vi trænede at gå igennem , stå, bakke og 8 tal's slalom i vand, og her ses Luna i en tænke pause, som er guld hver!)

profilbillede
  • #14   8. jan 2014 Matilde - Han trænes to dage ugentlig med det formål at styrke ryggen og derfor skal det jo være ting der styrker den... Ja han keder sig.. Jeg prøver at variere i mellem bomme og gå med ham osv men det hjælper ikke ret meget.. Han kan li de to minutters trav helt til han bliver forpustet. smiley

• #15   8. jan 2014 Jeg er begyndt at bruge klikker, da de heste jeg trænede kunne finde på at mase, skubbe og nappe. Jeg stoppede så med godbidderne, og der gik laaang tid før jeg synes det hjalp ordentlig. Men så var motivationen der bare ikke rigtig. Men efter jeg så er begyndt med klikkertræning, skubber og napper de ikke længer. Men har ligesom fattet at det altså kun er klikket der kan udløse en godbid, og ikke noget med at de kan nappe eller skubbe for at få en godbid. Klikkeren er en sekundær forstærker, så alt bliver indlært hurtigere(synes jeg). f.eks. kan du klikke når han sænker hovedet, og der efter en godbid. Så bliver det mere præsis, end han først skal ind til dig fra longen og så få godbidden:)

Det har hjulpet meget i min træning! smiley Hver gang de nappede eller skubbede puffede jeg bare deres hovede væk, og ignorerede deres handling. De forstod så, hvad klikkeren betød og at der intet klik kom ud af at tigge = ingen godbider, medmindre en ønsket handling:)

Håber det kunne være til hjælp:)

• #16   8. jan 2014 For mig lyder det som om din hest udviser konflikt fordi han er så madmrtiveret som du jo siger han er. Hvis du fortsat vil bruge godbidder (de er gode til nogen ting) så husk at heste KUN må få dem, hvis den kigger lige frem og på ingen måde tigger om dem.

Jeg syntes det er en god idé med godbidder i situationer hvor hesten eksempelvis skal lære at en presenning ikke er farlig, fordi hesten bliver roligere af at spise noget (oftest).
    Også eksempelvis at spise ting på det farlige. Godbis på traktor så hesten bliver nødt til at røre det farlige for at få fat i belønningen.

Men lad være med at bruge dem alt for ofte, og hav et tydeligt tegn på til hvad der giver guf og hvad der ikke gør - eksempelvis en klikker.
    Men husk stadig at du kun må give hesten belønningen når den på ingen måde tigger!

• #17   8. jan 2014 Louise - Han får ALDRIG belønning ved forkert adfærd! Først når han gør som jeg ønsker og jeg bruger et bestemt rosende ord når han fortjener en godbid. Er meget obs. på timingen smiley

Kommentér på:
Hesten gider ikke..opdrage eller give efter..

Annonce