{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

Klikkertræning - I hvad alder begyndte du? {{forumTopicSubject}}

Jeg har dette føl på 8 mdr. der er ved at lære de basale ting, som stå, gå, løfte hove osv. Jeg har nu overvejet at koble noget klikkertræning ind over, for at præcisere min ros, så den kommer med det samme og jeg herved belønner den korrekte adfærd hver gang.

I hvad alder begyndte du at klikkertræne din hest? Hvorfor begyndte du? Hvor tit klikkertræner/bruger du klikkeren ved hesten/under træningen? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klikkertræning - I hvad alder begyndte du?
  • #1   1. jan 2014 Jeg begyndte en uge efter jeg fik min 2½ års smiley De kan altså sagtens begynde i en alder af 8 måneder smiley Det gør bare din træning lettere smiley

• #2   1. jan 2014 Man kan fra dag 1 af indlære ting, og klikkertræning er jo bare en måde at indlære det på, så det kan du sagtens gøre smiley Mange westernheste bliver klikkertrænet til slidingstops fra før de overhovedet får grime på smiley

• #3   1. jan 2014 Jeg er begyndt med min 5års, her for et par uger siden, simpelt ligesom du, for og præcisere den rigtige adfærd, med ros.
    Jeg bruger det kun under min jordtræning/trickstræning. Altså ikke når jeg rider, eller indenfor i stalden osv, men det er jo smag og behag smiley

• #4   1. jan 2014 Og jeg begynder at klikkertræne følle så snart Jess popper den ud smiley

• #5   1. jan 2014 Det var nemlig også det jeg tænkte. Jeg sidder nemlig med snuden i bogen "klikkertræning af heste" af Alexandra Kurland som er super spændende! Jeg kom derved til at tænke på at overføre det til mit føl. smiley
    Mange tak for jeres svar!

• #6   1. jan 2014 Jeg tror kun det vil gavne hendes fremtidige træning, at du begynder med klikkertræning! Super fedt alternativ, held og lykke! smiley

• #7   1. jan 2014 Det er nu en ham, hihi! smiley

Mange tak. Jeg kan ikke vente til at skulle introducere ham til det! (':

• #8   1. jan 2014 Undskyld, ''hans fremtidige træning'' smiley

• #9   1. jan 2014 Det er nu helt fjong smiley

• #10   1. jan 2014 Jeg har en følhoppe på 8 måneder som jeg har klikkertrænet lidt med. Så længe man bare træner de basale ting er det kun en fordel at bruge klikkeren.

• #11   1. jan 2014 Du kan klikke så snart den kan spise godbidder:-D

• #12   1. jan 2014 Annette h:
    Så vidt jeg er informeret er klikkertræning ikke = godbidder. Det er en stor motivations faktor, men man kan også indlære uden godbidder så vidt jeg er orienteret. Klikket skulle ikke gerne mene godbid, men belønning generelt smiley

• #14   2. jan 2014 Bettemus:
    Jeg har heller ikke helt færdiggjort om jeg vil gøre det med godbidder eller ej endnu, da han godt kan lide gulerødder. Men ellers kan man bruge et sted hesten gerne vil kløes eller lign. (:

• #15   2. jan 2014 Klikkertræning er lig med godbid, der skal være belønning efter klikket, klikket i sig selv er ikke motiverende. smiley Det er forkert opfattelse at man kan klikkertræne uden godbid, ved dog godt at mange forsøger det, har end dog hørt folk der har kørt klikker ind med godbidder, og så tager godbidderne væk igen, men dette giver nok ikke den mest motiverede hest. smiley Men står der virkelig i den bog du læser at du kan klikkertræne uden godbidder?

• #17   2. jan 2014 Jeanne v:
    Jeg er som sagt ikke færdig med bogen endnu da jeg begyndte i går aftes og er kommet til første kapitel. Det jeg så var, at forfatteren af bogen ikke selv har praktiseret klikkeren uden godbidder, men at når man fx skulle indlære det ved føllet, som måske var lidt menneskesky, kunne man klø føllet under morens hals. Når man kløede føllet klikkede man, da føllet ikke ville snakkes med. Klikket skulle falde inden føllet reagerede ved at bakke. Herved vil det vist blive indlært stille og roligt, da føllet finder ud af, at det er godt at blive kløet og den herved får et klik, hvor kløeriet er belønningen (-:

• #18   2. jan 2014 Bettemus:
    Teoretisk set kan det godt lade sig gøre, da du efter klikkeren er indlært vil ved div. øvelser fx bagpartsvendinger vil ligge et pres på hesten, hesten udfører den korrekte adfærd du klikker og fjerner presset hvilket teoretisk set er ligeså stor en motivationsfaktor som foder osv. På dette stadie burde klikkeren være indlært så godt, at hesten forbinder klikket med belønning, som den fra starten af har lært er fri for presset/nusseri.

Om det i praksis vil fungere ved jeg ikke, men teoretisk set burde det kunne lade sig gøre.

• #20   2. jan 2014 Bettemus:
    Jeg tror du misforstår hvad jeg skriver.
    Hvis hesten har lært at klikket = nusseri/klø er det i samme boldgade som hvis den havde lært klikket = godbid. Hesten vil i begge tilfælde blive rost, og de fleste heste kan lide at blive kløet.
    For mig at se er det same same om man bruger godbidder eller ej hvis klikkeren er indlært korrekt.

• #21   2. jan 2014 Jeg tror bare ikke det er motiverende nok at blive kløet, Det ville mine 2 aldrig synes ville være motiverende nok til at yde for samt finde lige så sjovt og belønnende. ;-)Og trpr også, at et føl ville opfatte det sådan, altså hvis det kan tygge. smiley Jeg startede på min da hun var 1,5, og hun elsker det, startede med target træning. Lavede en tennisbold på Pind, hver gang hun satte mulen på bold fik hun klik og godbid, Det fattede hun lynhurtigt, og nu bruger vi klikker i forbindelse med træning i cordeo, dvs for-og bagpartsvendinger, tilbagetrædning mm. smiley

• #22   2. jan 2014 Jeg er overbevist om at foder/godbidder/mad er langt mere motiverende, og jeg tror jeg kommer til at bruge godbidder i min træning, da det er langt mere motiverende, men teoretisk set, så burde man kunne indlære det uden godbidder, hihi (-:

• #24   2. jan 2014 Tak tak (-;

Kommentér på:
Klikkertræning - I hvad alder begyndte du?

Annonce