{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

Kan ikke få ham i rigtig galop! {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley Har utrolig mange problemer med at få Fender i rigtig galop på den ene volte! På den anden kan han sagtens!
Hvad kan jeg gøre?
Jeg har ikke mulighed for at få undervisning, da der kun er to underviser på rideskolen, som jeg ikke bryder mig sindsygt meget om, og der må ikke komme andre underviser derud, derfor spørger jeg jer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke få ham i rigtig galop!
  • #1   29. dec 2013 Hvad gør han når det er?
    Løber den eller slå dne i forkert galop eller hvad?

Hvis den slår i forkert så prøv at springe an i et hjørne/på en volte hvor du stiler den lidt ind af, det er nok det bedste forslag jeg kan komme med. Kan han i longe? det kan jo evt. være signalet han er forvirret over

• #2   29. dec 2013 Kan du longere ham ? Så træn det på den svære volte, galop, ned i trav, galop, ned i trav, indtil han slår rigtigt over og så lader du ham gå. Dette skulle give ham balancen til at du kan begynde på det samme fra ryggen af

• #3   29. dec 2013 Få ham tjekket af en fysioterapeut eller kiropraktor. Som regel har de ondt, hvis de opfører sig uens på volterne. Muligvis er det korsleddet eller en hofte, der er låst. Det kan godt gøre dem stive og usamarbejdsvillige på den ene volte.

• #4   29. dec 2013 Har også selv store problemer med det.
    Sørg for at få ham bøjet rigtig godt af inden du giver signalet til galop. Og hvis det stadig ikke går som ønskes så overdriv med mine ben. Lig udvendige ben MEGET tilbage og indvendige ben meget frem.
    Husk. Overdrivelse fremmer forståelse smiley

• #5   29. dec 2013 Emma S: Han går over i forkert galop.. han har intet problem med at komme i galop, det er bare forkert smiley
    nikita b: Kan ikke longere her for tiden da banerne udenfor er en stor vandpytte og vi må ikke longere i hallen smiley
    christina A: Mhh.. ja det har jeg nemlig også tænkt over.. men det ligger måske også til at jeg i en periode kun trænede den gode volte fordi jeg skulle ride uden sadel( min sadel passede ikke og sadelmageren kunne først komme et par uger efter) og ikke havde balance nok til at kunne få ham i galop på den dårlige volte.. som nu virkelig er dårlig!

• #6   29. dec 2013 Mia: Har prøvet, men det hjælper ikke smiley

• #7   29. dec 2013 rid på den volte hesten ikke kan gå i rigtig galop og lav en masse balance øvelser det er jo det som den mangler lav volterne mindre og større

balance på den dårlige volte

når du så skal slå i galop så stil hesten ind af og så ligger du benet frem på indvendige og tilbage på udvendige og bliv tilbage i sadlen

• #8   29. dec 2013 Hmm.. Måske bøjer du ham for meget indad Så han løber ud gennem udvendige skulder?

• #9   29. dec 2013 det kan være du skal vente med galoppen den næste stykke tid til hesten har mere balance

• #10   29. dec 2013 Så ville jeg som beskrevet KÆMPE igennem for at få minimum en galop på den dårlige volte hver gang, stille den ekstra meget til indvendige, blive på en volte og drive, begynder den at løbe eller sætter i forkert galop så ned i trav igen og give et meget tydeligt signal for indvendige ben. Eller ja det kan være en låsning eller noget ligende der forhindre det

• #11   29. dec 2013 Når man stiller meget til indvendige lukker man af for hestens indvendige skulder og derfor kan det være svært for hesten at springe rigtigt an da der ikke er plads til at den kan springe op i indvendige forben.

Prøv i stedet at springe an på langsiden hvor hesten er stillet ligeud, alternativt lidt ud af. Så har den plads i skulderen til at springe an.

• #13   29. dec 2013 Jeg har selv haft samme problem med min ene pony. Det var ikke noget han plejede at gøre (altså konsekvent at gå i forkert galop på den ene volte) og fandt ud af, at han var øm i lænden. Jeg skiftede så bomstørrelse til en bredere bom og longerede ham en del, så han kom ud og bevæge sig uden rytter. Der gik ikke længe, før han igen kunne gå fint i galop på begge volter.

Du kan tjekke om hesten er smidig i ryggen som den skal, ved at lave bøjeøvelser for ryggen. Kør dine fingre eller en hovrenser under maven på hesten - her skal den gerne løfte sig for trykket og skyde ryggen op. Kør fingrene/hovrenseren på hestens bagpart (begge siger på samme tid) - her skal hesten gerne skyde ryg.
    Hvis den ikke gør som den skal, så har den sandsynligvis ondt! Hvis den skyder/løfter ryggen, så er det ikke det der er problemet og så skal det sikkert rides væk.

Jeg siger volter, hvor du sørger for at holde udvendige skulder på plads. Kig frem og støt hesten med udvendige ben - hav evt en pisk på udvendige skulder. Så kan den næsten ikke andet end at gå i rigtig galop!

• #15   29. dec 2013 Min lille pige er selv slem til det, men som regel hjælper det at dreje hende i anspringet smiley

• #17   29. dec 2013 Du behøver altså ikke være slyngveninde med din underviser. Mon ikke du kunne holde til at få noget undervisning, selvom du ikke har lyst til at "komme sammen" med vedkommende udover din ridetime? Det lyder som om du trænger til noget hjælp smiley

• Pernille S
    Pernille S Tilmeldt:
    mar 2010

Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 4
    #18   30. dec 2013 Har samme problem med min unghest, og er slet ikke i tvivl om (for mit vedkommende), at det er et balanceproblem. I longe springer hun altid korrekt an, men under rytter var det en periode næsten altid forkert - på begge volter, dog værst på den ene. Dette er nu næsten afhjulpet ved longearbejde og en masse smidighedstræning - vi er begyndt på sidegående bevægelser og andre øvelser, som fremmer forståelsen for schenklernes effekt, bøjning i hals og nakke og samtidig at holde skulderen på plads. Jeg undlod i nogle uger overhovedet at lave galopanspring under rytter, da al træning gik på balancen i traven. Ved min hoppe hjælper det bestemt ikke at ride på lille volte og stille hende kraftigt indad - tværtimod. Som en anden skriver, kan det medføre større problemer med korrekt anspring, hvis problemet skyldes manglende balance. Løsningen hos os var derfor at sørge for, at hun gik i rigtig god balance med skulderen på plads, og så i øvrigt anspring på lige spor. I øvrigt - hvis hesten er ligeglad, så sker der ikke noget ved at longere på udendørs bane, selv om den er fuld af vandpytter. Det er tværtimod god træning at vænne hesten til at gå gennem vandpytter ;o)

• #19   9. jan 2014 Mimre: Hvis den ene af underviserne ikke engang kan sige hej til en, så gider jeg i og betale en som bare alligevel fortæller noget pis, og lære en at ride med store, pisk og save hesten i munden smiley
    Kan ikke lide den andens ridemetode smiley

Kommentér på:
Kan ikke få ham i rigtig galop!

Annonce