{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

genoptræning efter pause. {{forumTopicSubject}}

Min unge haffelaffer har haft ride fri i hele december og har mistet en hel del ryg muskler, og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg starter ham bedst op igen. (longe er ikke muligt!!!)

Min plan er kun at ride ture den første måned og så langsomt gøre turene længer, og så kun ride ham 3 gange om ugen den første måned, starte med 10-15 og så forlænge dem, der efter gå over og ride mere og mere på bane og øge ham til 4 dage om ugen, og blive ved med at bygge det op over 2 måneder ind til han er der hvor han var før, Hvordan lyder det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  genoptræning efter pause.
  • #1   28. dec 2013 Svare lige her som i et emne tidligere smiley

Brugte følgende skema da min hest havde været syg i 1 måned. Dit kan dog nok gøres hurtigere. smiley dog skridtede jeg nogen uger kan ikke huske hvor længe men skridtede pænt længe synes jeg inden vi begyndte at trave.. 2 uger tror jeg..

Eks
    Skridt 1 uge hvor du skridter 30-40 minutter
    2. Uge: skridt 15 minutter trav 2 minutter hver volte skridt 15 minutter - byg lige så stille et minut ekstra på hver - hver anden dag.
    3. Uge forsæt som i 2. Uge byg langsomt mere på til du er på et ønsket plan eks. 15 minutter skridt 15 minutter trav (med 5 minutters pause halvvejs cirka) 15 minutters skridt
    4. Uge hvis det hele er forløbet planmæssigt og hesten kan følge med i forhold til skaden sygdommen så begynd på galoppen lige så stille. Eks.
    Skridt 15 minutter trav 7-10 minutter skridt 3-5 minutter galopere 2-4 runder hver vej på stor volte. Trav 3-5 minutter skridt 15 minutter
    Byg lidt mere galop på i forhold til hvad hesten kan klare de næste uger. Efter en 6-8 uger burde den være tilbage hvor den var

• #2   28. dec 2013 Vil dog tro du kan starte hårdere op med trav da din hest ikke har været skadet (eller er jeg forvirret)?? smiley

Men ja vil tro du kan trave en 5-7 minutter til at starte med men en god pause i mellem smiley

• #3   28. dec 2013 Nej han skulle bare have lidt ro omkring sig. smiley Han er også hold igang med gå ture. smiley og tak for dit svar, det lyder som en god plan, det bliver så bare i skoven og ikke på bane. smiley

• #4   28. dec 2013 Ja okay smiley det har de også godt af engang i mellem. Jeg fik lavet den plan sammen med dyrlægen dengang nemlig så den kan vel bruges som vejledende smiley

• #5   28. dec 2013 din hest har tabt muskler i ryggen? hvis det var min ville jeg skridte nogle gode lange ture et stykke tid og lave nogle bøje øvelser og så så småt begynde med traven osv smiley

• #6   28. dec 2013 Ja primært i ryggen, Selvfølgelig også andre steder. smiley

Kommentér på:
genoptræning efter pause.

Annonce