{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.066 visninger | Oprettet:

Hvornår må man hvad - unghest {{forumTopicSubject}}

Jeg ejer en unghingst fra maj 2012 som jeg selvfølgelig er igang med at træne til at blive en lækker, lethåndterlig og dygtig hest. Han er mit første ungheste projekt, så jeg har selvfølgelig meget at lære - men man skal jo starte et sted smiley

Det jeg gerne vil høre jer om er, hvornår mener i (og gerne med gode begrundelser for hvorfor) må man begynde på det forskellige ting og sager. Jeg tænker på trækture, bomtræning, små spring, longering, "udstyrsprøvning", osv.

Derudover vil jeg rigtig gerne have lidt råd til hvordan jeg hele tiden, tydeligt overfor ham viser, at jeg bestemmer - uden det bliver en magtkrig. Han er ved at være stor og har indimellem også sine meninger. Der har endnu ikke været problemer og det meste har kunne klares med et bestemt "NEJ" og indimellem fat i næsen på ham. Men vil helst også undgå fremtidige problemer med ham smiley

Håber der er nogle der vil give gode råd med på vejen til et "førstegangsprojekt"!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår må man hvad - unghest
  • #1   21. dec 2013
    Det kommer vel an på hvad der er problemer med? Hesten har ikke behov og vide hvem der bestemmer, men hvis signalerne er på plads - så er det en del lettere, det er som regel dem der kniber med fx. stopsignalet til og fra fold eller på en gå tur.

• #2   21. dec 2013 følger lige med smiley

• #3   21. dec 2013 Jamen det kan fx være han synes mit tempo er lidt for hurtigt eller lidt for langsomt (ved gåture fx) og derved går lidt som det passer ham. Han har indimellem svært ved at stå stille.
    Men indtil videre har det ikke været problematisk - han er ung. Mht til at trække med ham har forsøgt mig med kompromis, som faktisk har fungere rigtig godt. Jeg har klikket med tungen hvis for langsom eller stoppet ham hvis for hurtig, og så gået videre derfra i et tempo han har det bedre i - men hvor han ikke trækker sig frem, men bliver bedt om at gå hurtigt. Og mht at vente, der skal han jo stadig lærer at have tålmodighed. Derfor forsøger jeg altid at være rimelig med tidsintervaller, hvis det ikke lykkes alligevel, venter jeg til han slapper af ganske kort og så går vi videre - igen så det er mit signal.
    Pt er det ikke slemt, men ville gerne være på forkant :-)!

• #4   21. dec 2013 Jeg har en stor hest også og han er en rigtig bølle! Han får til tider "et smølfe spark" på mulen hvis han bider. Hvis han skaber sig når jeg går med ham rykker jeg hurtig i torvet og siger "NEJ" stopper ham op også går videre og klapper ham når han går pænt. smiley

Med hensyn til træning kan du som 2 års sagtens løsspringe altså bare små kryds - ligesom du sagtens kan begynde at gå tur med trense på. smiley longe mv som er hårdt arbejde for dem vil jeg vente med til nogen måneder inden planlagt start på tilridning smiley

• #6   21. dec 2013 Indtilvidere træner jeg helt forfra med Blika.

Hun er meget lærernem, og rolig og kan faktisk det meste. Men b.l.a går hun bagved mig, når jeg trækker i træktorvet, og det dur jo ikke hvis hesten bliver bange. Så bliver jeg jo løbet ned. smiley

Derudover forstod hun ikke helt bak signalet, så det startede vi forfra med.
    Og vi skal også igang, med at kunne stå stille. Og så skal jeg have vænnet hende til, at blive rørt ved bagpartiet. Det er hun ikke helt så glad for.

Så tja. Jeg følger lige med.
    Hvor lang tid træner I jeres ungheste? Jeg holder det på maks 20 min.
    Resten af tiden er leg og hygge, og det kan måske vare 10-15 min.

Derudover plejer jeg at gøre sådan at hun går løs, når jeg træner, så hun kan gå når hun synes det er for meget. Det fungere fint, for hun går måske lige i 2-5 min. og vender tilbage derefter igen.

• #7   21. dec 2013 Det kommer an på hvad jeg træner. Hvis jeg træner tilvænning af farlige ting er det ikke særlig længe, for det er hårdt for knolden smiley hvis jeg derimod træner fx mønstring, så træner jeg længere da han synes det er skønt at bruge benene og ikke trættes i hovedet lige så hurtigt.
    Men generelt træner jeg ikke længere end 20-30 minutter. Igen kommer det også an på hvor længe jeg har krævet han står pænt når jeg fx strigler - så hvis jeg springer nusse/strigle delen over, træner jeg længere smiley
    For mig er det hele tiden en balance mellem at belaste hovedet, men ikke overbelaste - for så er det ikke længere sjovt for dem, og det er her "uheldene" sker.

• #8   21. dec 2013 Præcis!
    Det er også derfor jeg vælger at træne hende uden et torv forbundet mellem os. Så kan hun frit vælge om hun vil gå eller komme.

Man skal jo passe lidt på. Jeg vil også nødig have at træningen bliver træls for os begge. Den skal helst være sjov! smiley

• #9   21. dec 2013 Jeg mener bestemt de mindst skal være 2,5 ved løsspring samt longering og meget gerne senere den det.

• #10   21. dec 2013 Kopieret fra en anden forumside:
    <i>Hesten bærer 90% af vægten på forparten, og når den springer, og lander kan man ved langsom gengivelse ( hvis dette er muligt) se hvordan den bøjer tilbage i forknæet, og piben strækkes hårdt bagud, og nederste del af piben går nærmest i jorden, og derved strækkes alle sener gennem hele benet og belastes meget hårdt ! Skulder og hele forpart strækkes, for derefter i stræk at ramme jorden, med al vægt, hvilket støder gennem hele forparten. Det må unægteligt belaste især de unge heste mellem 3- 5 år, hvor udvikling af led og sener stadig er igang. </i>

• #11   21. dec 2013 Gå turer med den , smid dækner, underlag og longegjord på den. Gå over bomme, kegler osv engang eller 2 i måneden .

Tommelfingeregel :

2 års : 2 arbejdende dage her arbejde fra jorden
    3 års: 3 arbejdende dage om ugen
    4 års : 4 gange ridning/arbejde i ugen

Osv smiley
    Jeg ville aldrig løsspringe andet end det er pga kommende kåring .. Leg over bomme er noget andet smiley udfordrer den i stedet med en pilatesbold el presenning i kan lege med

Kommentér på:
Hvornår må man hvad - unghest

Annonce